Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt ogólnomiejski NR 115:

Szybciej z/do tramwaju na Mogilskim

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

40 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Rondo Mogilskie - przystanki 03 i 05

Krótki opis projektu

Przyspieszenie wymiany pasażerów tramwajów na relacji Rondo Grzegórzeckie<->Tunel (w obu kierunkach) poprzez odsunięcie od torowiska wiat przystankowych, co zwiększy ilość miejsca dostępnego dla pasażerów i ułatwi dostęp do tramwaju.

Opis projektu

Projekt obejmuje odsunięcie wiat przystanków tramwajowych Rondo Mogilskie 03 i Rondo Mogilskie 05 wraz z towarzyszącą małą architekturą (ławki) od torów tramwajowych celem zwiększenia przestrzeni dostępnej dla wymiany pasażerów i tym samym jej przyspieszenia. 
Wiata przystanku Rondo Mogilskie 03 (kierunek: Rondo Grzegórzeckie) powinna zostać odsunięta na tyle, na ile to możliwe biorąc pod uwagę jej ulokowanie względem ściany dolnego poziomu Ronda Mogilskiego, a wiata przystanku Rondo Mogilskie 05 (kierunek: tunel) powinna zostać odsunięta o co najmniej 1 metr.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Rondo Mogilskie jest jednym z większych i ważniejszych węzłów przesiadkowych w Krakowie, obsługującym niezliczoną liczbę linii tramwajowych i autobusowych, w tym dwie linie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.  
Z niezrozumiałych przyczyn przystanki na linii 50 (pomiędzy Rondem Grzegórzeckim i tunelem tramwajowym), i innych liniach w tej relacji (5, 9, 14, 17, 19, 20, 49), będące przystankami o największym obłożeniu ruchem, są wyjątkowo wąskie, co znacznie utrudnia mijanie się pasażerów podczas wsiadania i wysiadania z tramwaju i wydłuża potrzebny na to czas. Pasażerowie oczekujący na wejście do tramwaju często muszą czekać obok wiaty przystankowej, gdyż ilość miejsca przed nią jest niewystarczająca by mogli się oni swobodnie i sprawnie wyminąć z pasażerami wysiadającymi. Tym samym czas wymiany pasażerów wydłuża się niepotrzebnie każdorazowo nawet o kilkadziesiąt sekund. 
Obecna lokalizacja przystanków nie ma sensownego wytłumaczenia: za przystankiem nr 03 (w kierunku Ronda Grzegórzeckiego) do muru oporowego pozostaje ok. 1,20 m miejsca (może swobodnie przejść tam człowiek), a przystanek nr 05 (w kierunku tunelu) znajduje się na otwartym placu.
W związku z powyższym racjonalne wydaje się odsunięcie od torów wszystkich wiat na tych przystankach, co zwiększy przestrzeń dostępną pasażerom podczas ich wymiany i tym samym znacząco ją przyspieszy. W godzinach szczytu zysk czasowy wyniesie każdorazowo nawet kilkadziesiąt sekund, co przełoży się na skrócenie czasu przejazdu tramwajów na liniach obsługiwanych przez te przystanki i zmniejszy ryzyko zatorów pomiędzy tramwajami.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
dokumentacja projektowa 20 000,00 PLN
przeniesienie wiat 3 szt.; nie ma konieczności zakupu nowych wiat 20 000,00 PLN
40 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
wykonanie dokumentacji grudzień 2024 2024-12-01
przeniesienie wiat pierwsza połowa 2025 2024-03-01

Galeria

powrót