Projekt lokalny - Dzielnica VIII NR 11:

Otwarte Treningi Biegowe

Edycja Budżet Obywatelski 2017

Projekt lokalny - Dzielnica VIII - dotyczy całego obszaru

Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Dzielnica VIII Dębniki, Kraków, Polska

Opis projektu

Pragniemy zorganizować  otwarte treningi biegowe wraz z treningami ogólnorozwojowymi w Dzielnicy Dębniki , w miejscach w których są idealne warunki do uprawiania sportu : ścieżka biegowo-rowerowa Czerwone Maki  oraz kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kobierzyn oraz okolice Ruczaju Zakrzówka, Wałów Wiślanych, siłownia na wolnym powietrzu oraz ścieżki w okolicach kampusu UJ , Górki Pychowickiej, Lasów Tynieckich.

Wraz ze wzrostem świadomości i potrzeb aktywności fizycznej chcemy zaproponować cotygodniowe ( 2-godzinne ), bezpłatne zajęcia sportowe na terenie dzielnicy VIII Krakowa. Będziemy zajmować się organizacją i prowadzeniem zajęć, mających na celu rozwój, doskonalenie i odnowę sprawności psychofizycznej w ramach aktywnego spędzania wolnego czasu oraz propagować zdrowy styl życia poprzez treningi biegowe, wsparcie dietetyczne, motywacyjne korzyści wynikające z uczestnictwa w grupie. Bieganie to rodzaj sportu nie wymagający od uczestnika nakładów finansowych na sprzęt w związku z tym jest najtańszą, a zatem najbardziej dostępną i naturalna opcją aktywności sportowej dla ludzi z różnych środowisk. Szczególnie ofertę swoja kierujemy do dorosłych mieszkańców dzielnicy VIII, kobiet i ich rodzin, a także seniorów.

Planujemy stworzenie bezpłatnych treningów dla wszystkich chętnych  w dwóch grupach zaawansowania: grupa początkująca  ( marszobiegi + trening ogólnorozwojowy ), oraz grupa zaawansowana  ( treningi biegowe + trening ogólnorozwojowy) oraz dedykowanych specjalnie dla kobiet treningów biegowych.

Bliski dostęp do treningów będą posiadać mieszkańcy ul. Czerwone Maki; Lubostroń, Szwai, Chmieleniec; Kobierzyńskiej; Skośnej; Obozowej; Zawiłej, Opatkowic, Buncha, Babińskiego, Skotnik, Klinów Zacisze, Pychowic, – w sumie kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców. We wskazanej okolicy brak jest ogólnodostępnych treningów sportowych, w których mieszkańcy mogli by brać udział. Nie do przecenienia jest fakt, iż tego typu inicjatywa społeczna ma bardzo duży wpływ na integrację mieszkańców poprzez wspólną organizację lokalnych spotkań biegowych czy zawodów sportowych.

Podczas  cyklu prowadzonych w tych miejscach treningów, przekonamy mieszkańców, że południowa część Krakowa to fantastyczne miejsce do uprawiania sportu, a w szczególności do rozpoczęcia lub kontynuowania swojej przygody z bieganiem. Nasze treningi będą prowadzone przez profesjonalistów. Osoby z uprawnieniami ( fizjoterapeutę, ) oraz biegaczy/ triathlonistów z olbrzymim doświadczeniem i osiagnięciami, którzy na swoje treningi przyciągają zainteresowanych stroną praktyczną (wynikającą z wieloletniego doświadczenia) biegania i triathlonu. Planujemy napisanie planu treningowego dla każdej z grup zaawansowania wg merytorycznych podstaw planowania sportowego rozwoju uczestników treningów. Będziemy na nie zapraszać wszystkie grupy społeczne, a szczególnie rodziny zagrożone chorobami cywilizacyjnymi wynikającymi z braku ruchu i niewłaściwej diety. Szczególnie mocno chcemy aktywizować środowiska akademickie, które są potencjalnym przyszłym źródłem popularyzacji aktywnego trybu życia dla wchodzącej w dorosłość młodzieży . Aktywizacja kobiet pozwoli na wprowadzenie aktywności fizycznej poprzez matki i żony w perspektywie pozwoli na aktywizację całych rodzin oraz w naturalny sposób poprzez przykład da jasny, czytelny i namacalny przekaz dzieciom.

Dzielnice południowe Krakowa to miejsce, w którym obecnie zamieszkuje ogromna ilość studentów, młodych rodzin, znajduje się Kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego więc mają ogromny potencjał i uważamy, że należałoby to wykorzystać w roku 2018 i latach następnych.

Wykorzystamy wiedzę i doświadczenie trenerów oraz sprzęt w postaci: mat do ćwiczeń, piłek lekarskich oraz okoliczne ścieżki i place oraz siłownie zewnętrzne  do aktywności fizycznej. Planujemy w okresie zimowym wynająć salę do ćwiczeń, by móc prowadzić trening ogólnorozwojowy w dobrych warunkach bez względu na poziom smogu i temperaturę na zewnątrz.

Grupa chętnych będzie rekrutowana z całej dzielnicy VIII Krakowa, a także okolicznych przygranicznych terenów poprzez kampanie w Internecie, plakaty, ogłoszenia w lokalnych gazetkach, rozwieszanie plakatów na uczelniach etc. Ponieważ w okolicy miejsca treningów mieści się kilkadziesiąt osiedli mieszkaniowych oraz Uniwersytet Jagielloński.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Nadrzędnym celem jest upowszechnianie kultury fizycznej oraz zapobieganie chorobom cywilizacyjnym wynikającym z braku aktywności fizycznej w Krakowie, a w szczególności wśród  mieszkańców dzielnicy VIII Krakowa, poprzez najprostszą i najpopularniejszą formę aktywności sportowej jaką jest  bieganie i trening ogólnorozwojowy.

Projekt stanowi bezpośrednią odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez mieszkańców. Obecnie we wskazanej części Miasta Krakowa brak jest ogólnodostępnej bezpłatnej oferty sportowej przeznaczonej  na jakiekolwiek dyscypliny sportowe. We wskazanym rejonie miasta na styku dwóch dzielnic (VIII i IX) mieszka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców. Zmuszeni są oni do korzystania z płatnej oferty centrów sportowych, co często powoduje rezygnację z chęci aktywnego spędzenia czasu wolnego i w konsekwencji sprowadza się do kreowania wizerunku tej części miasta, jako tzw. „sypialni”. Fakt ten w dużej mierze podyktowany jest brakiem odpowiedniej organizacji czasu wolnego. Realizacja projektu przyczyni się do zmiany tego wizerunku a przede wszystkim poprawi kondycję fizyczną, zachować zdrowie i zapobiec wielu przypadkom chorób cywilizacyjnych.

Planujemy zorganizować treningi biegowe i ogólnorozwojowe na wysokim poziomie sportowym i organizacyjnym, stale wpisujący się w kalendarz ogólnodostępnych działań sportowych na południu Krakowa a także propagować zasady zdrowego żywienia oraz upowszechniać nową opublikowaną w 2016 roku piramidę   żywieniową przez naukowców z Instytutu Żywności i Żywienia .

Realizacja projektu pozwoli na zorganizowanie treningów na wysokim poziomie merytorycznym i organizacyjnym, co przyciągnie większą liczbę osób, a tym samym zachęci więcej mieszkańców naszych osiedli do aktywnego spędzania czasu i utrzymania zdrowia.

Treningi pozwolą na:

  • rozwój aktywności sportowej na świeżym powietrzu.
  • przeciwdziałanie chorobom cywilizacyjnym wynikającym z braku aktywności ruchowej ( otyłość, cukrzyca, nadciśnienie, inne choroby układu krążenia, choroby układu kostno-stawowego, depresja )
  • działanie na rzecz wyrównywania szans środowisk o trudnej sytuacji życiowej,
  • przeciwdziałanie patologiom społecznym, w szczególności narkomanii, alkoholizmowi i nikotynizmowi zagrażającym środowisku młodzieży uczącej się,
  • promowanie różnych form sportu,
  • promowanie zdrowego żywienia
  • współpracę z Rada Dzielnicy

Stworzymy optymalne warunki organizacyjne, sprzyjające rozwojowi kultury fizycznej i zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym, przy efektywnym wykorzystaniu atrakcyjnej infrastruktury miejskiej miejsc treningów.

Korzyści płynące z aktywności w grupie:

  • Bezpieczeństwo – cenią je zwłaszcza kobiety, które chcą biegać wieczorami, po pracy. Lepiej na taką biegową wycieczkę wybrać się w towarzystwie innych, niż samotnie. Również nocni biegacze często wybierają trening grupowy. Razem jest po prostu bezpieczniej.
  • Zabawa – wspólny trening to świetna okazja do nadrobienia zaległości towarzyskich. Jakże przyjemnie jest biegać i plotkować, albo po zakończeniu treningu wspólnie pójść na odżywczy koktajl. Biegacze mają duży problem z podtrzymaniem więzi towarzyskich, gdyż każdą wolną chwilę mają wypełnioną treningami. Wspólne bieganie jest więc świetnym sposobem, by pogodzić te dwie sfery.
  • Motywacja – o wiele łatwiej jest wyjść na trening, jeśli mamy świadomość, że czeka na nas grupa znajomych. Trudniej też o wymówki. Nawet jeśli pada i mocno wieje, to na pewno ktoś się zjawi na treningu. A skoro on mógł, to dlaczego ty rezygnujesz? To działa jak motywacyjny kop!
  • Wiedza – nikt nas lepiej nie zrozumie niż kolega/koleżanka z grupy. Możemy poradzić się, ponarzekać na kontuzję, dowiedzieć się o nowych zawodach lub po prostu omówić najnowszy model butów do biegania. Jednym zdaniem – im więcej głów od biegania, tym większa dawka wiedzy.
  • Zmniejszenie poczucia osamotnienia / wykluczenia – w grupie z podobnymi zainteresowaniami łatwiej o bezwarunkową akceptację odmienności, bo łączy nas głównie pasja do aktywności fizycznej i skupienie na celu.
  • Rywalizacja – Wspólne treningi, chcąc nie chcąc, zawierają w sobie pierwiastek rywalizacji, żaden z biegaczy nie chce odstawać od reszty, co z reguły przekłada się na wysoką wydajność i zaangażowanie w realizację planu treningowego. Dzięki rywalizacji możemy znacznie podnieść swoją wydajność na treningach i tym samym poprawić formę.

W obecnym czasie większość ludzi prowadzi siedzący tryb życia, jeździ samochodem lub środkami komunikacji miejskiej, co oznacza znaczny spadek aktywności ruchowej w ciągu dnia. Prowadzenie takiego trybu życia staje się bezpośrednim czynnikiem wielu chorób cywilizacyjnych. Organizacja zajęć ruchowych na świeżym powietrzu pozwoli zatem na zabieganie wielu przypadkom chorób cywilizacyjnych takich jak cukrzyca, nadciśnienie, otyłość, inne choroby układu krążenia, chorobom układu kostno-stawowego ( m.in. skrzywieniom kręgosłupa, wynikającego z długotrwałego siedzenia ), depresji oraz pozwoli mieszkańcom Krakowa poprawić wydolność i zachować zdrowie do późnej starości. Otwarte treningi pozwolą również na integrację różnych środowisk.

Jak wiadomo ze źródeł naukowych systematyczna wysiłek fizyczny zapobiega chorobie niedokrwiennej serca, obniża poziom złego cholesterolu, poprawia nastrój i zapobiega depresji, ułatwia radzenie sobie z problemami i stresem, wzmaga samoocenę, zapobiega otyłości, chroni i wzmacnia układ kostno-stawowy, zapobiega rozwojowi cukrzycy typu II. Poprzez zmianę trybu życia możemy zapobiegać także niektórym typom nowotworów.

Dzielnica obecnie ma bardzo mocno rozbudowane osiedla w okolicy ulic Lubostroń, ul. Buncha, Czerwone Maki, Bobrzyńskiego, Kobierzyńskiej, Kobierzyna, Skotnik, Pychowic, Opatkowic, Kliny-Zacisze i okolic. Jest to miejsce pobytu dużej ilości osób. Ponieważ treningi będą odbywać się w pobliżu miejsca zamieszkania, nie będzie konieczności organizowania dojazdu na trening. Wystarczy założyć buty i wyjść, żeby dotrzeć na trening straty zbędnego czasu. To podnosi atrakcyjność dla wielu uczestników oprócz korzyści płynących z biegania i uczestnictwa w grupie społecznej i integracji. Ponadto w okolicy znajduje się wiele przyjaznych miejsc do biegania i treningu rozwojowego jak ścieżka biegowo-rowerowa, Park Zakrzówek, Wały Wiślane, pętla obok kampusu UJ oraz siłownia na powietrzu na tyłach kampusu, Górka Pychowicka, Kobierzyn, park przy Szpitalu Babińskiego, Lasy Tynieckie.

Udostępnione treningi będą atrakcyjną ofertą dla mieszkańców w praktycznie każdej grupie wiekowej zainteresowanych aktywnym spędzaniem czasu wolnego. Ponadto projekt wpisuje się w założenia programu „Młody Kraków”, którego celem jest redukowanie czynników mających wpływ na wzrost przestępczości wśród młodzieży oraz wzmacnianie czynników chroniących środowiska młodzieżowe przed przyjmowaniem postaw aspołecznych i demoralizacją. Okolice Kampusu zamieszkuje wielu studentów i rodzin z dziećmi.

Dostęp do treningów  dla mieszkańców dzielnicy VIII będzie bezpłatny.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Honorarium trenera - treningi dla kobiet 100 zł x 1 h x 52 tygodnie 5 200,00 PLN
Koszt obsługi księgowej projektu 3 h x 30 zł x 12 miesięcy 1 080,00 PLN
Honorarium trenera - grupa poczatkująca 100 zł x 2h x 52 tygodnie 10 400,00 PLN
Honorarium trenera - grupa zaawansowana 100 zł x 2h x 52 tygodnie 10 400,00 PLN
Wynajem sali w okresie zimowym 2 h x 80 zł x 13 spotkań od października do grudnia 2 080,00 PLN
Koszty promocji zadania internet, plakaty projekt i druk, media społecznościowe, gazetki lokalne 1 200,00 PLN
30 360,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Treningi ogólnorozwojowe w okresie zimowym - grupa poczatkujaca - zima - sala co tydzień 1 h, 19.00 - 20.00 od 01.10.2018 do 31.12.2018 każdy piątek sala gimnastyczna
Otwarte Treningi Biegowe grupa zaawansowana w okresie zimowym co tydzień 1 h, 19.00 - 20.00 od 01.10.2018 do 31.12.2018 każda środa Kampus UJ
Treningi ogólnorozwojowe w okresie zimowym - grupa zaawansowana - od października do grudnia - sala co tydzień 1 h, 20.00 - 21.00 od 01.10.2018 do 31.12.2018 każdy piątek sala gimnastyczna
Otwarte Treningi Marszobiegowe+ ogólnorozwojowe w okresie wiosenno-letnim ( marzec - październik ) - grupa początkująca co tydzien 2 h, 19.00 - 21.00 od 01.03.2018 do 30.09.2018 każda środa Kampus UJ
Otwarte Treningi Biegowe + ogólnorozwojowe w okresie wiosenno-letnim ( marzec - październik ) - grupa zaawansowana co tydzień 2 h, 19.00 - 21.00 od 01.03.2018 do 30.09.2018 każda środa Kampus UJ
Damskie Otwarte Treningi Biegowe co tydzień, 20.30 - 21.30 od 01.01.2018 do 31.12.2018 każdy poniedziałek ul. Zawiła
Otwarte Treningi Marszobiegowe grupa początkujaca - zima co tydzień 1 h, 20.00 - 21.00 od 01.10.2018 do 31.12.2018 każda środa Kampus UJ
Promocja internet, plakaty projekt i druk, media społecznościowe, gazetki lokalne 2017-10-01
Charakterystyka długoterminowych skutków: Organizacja otwartych treningów biegowych na terenie dzielnicy Dębniki umożliwi rozwój, doskonalenie i odnowę sprawności psychofizycznej w ramach aktywnego spędzania wolnego czasu oraz propagowania zdrowego stylu życia mieszkańców.

×