Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski :

Ratownicy na motocyklach z defibrylatorami AED

Projekt odrzucony: Projekt został poddany ocenie formalnej i prawnej, zgodnie z Regulaminem budżetu obywatelskiego, przyjętym Uchwałą Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 roku. W wyniku oceny prawnej ww. projektu stwierdzono, iż projekt nie spełnia wymogu określonego w § 12 pkt 5 ww. Regulaminu, który wskazuje, że w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które wymagają współpracy instytucjonalnej, jeżeli osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją nie przedstawiły wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia. W związku z tym, niezbędne było dostarczenie dokumentów potwierdzających wyrażenie zgody na współpracę w formie oświadczenia. W odniesieniu do kwestii działań w zakresie ratownictwa medycznego, podkreślić należy że zasady organizacji, funkcjonowania i finansowania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne określa ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym i zgodnie z obowiązującymi przepisamiw ramach systemu działają organy administracji rządowej, właściwe w zakresie wykonywania zadań systemu (tj. Minister Zdrowia i wojewodowie) oraz jednostki systemu zapewniające utrzymanie gotowości ludzi, zasobów i jednostek organizacyjnych. Planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzór nad systemem PRM na terenie województwa jest zadaniem wojewody, który sporządza wojewódzki plan działania systemu PRM. W treści złożonego wniosku brak jest informacji o zamiarze ewentualnej współpracy z podmiotami systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, w tym ew. z dysponentem zespołów ratownictwa medycznego funkcjonujących na terenie Krakowa zgodnie z Wojewódzkim planem obowiązującym na terenie województwa małopolskiego (informacja została przekazana drogą telefoniczną). Przewidując planowaną w tym zakresie współpracę z innymi instytucjami/podmiotami, należało wniosek uzupełnić o brakujące oświadczenia o gotowości do współpracy. Z uwagi na powyżej wskazane uwarunkowania i regulacje prawne, brak jest podstaw do pozytywnego zaopiniowania przedstawionej propozycji zadania.

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Polska

Opis projektu

Zobacz więcej na ratownicynamotocyklach.pl


Ratownicy na motocyklach wyposażonych w defibrylatory AED

Celem projektu są codzienne dyżury wykwalifikowanych Ratowników na motocyklach wyposażonych w Automatyczny Defibrylator Zewnętrzny (AED) oraz inny sprzęt ratowniczy oczekujący na zgłoszenie na terenie miasta.

       

Dyżury pełniliby w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach dziennych w okresie od maja do października. W sytuacjach nagłych wyruszaliby do zdarzenia równolegle z karetką. Z uwagi na wykorzystanie uprzywilejowanego motocykla czas dojazdu ratownika motocyklowego na miejsce wynosi ok. 4 minut i jest znacznie krótszy niż innych służb ratowniczych (karetka ma średnią ok. 8 minut). Szybszy dojazd, w połączeniu z zaawansowanym wyposażeniem oraz kwalifikacjami Ratowników pozwoliłyby przyspieszyć moment wdrożenia czynności ratunkowych i zwiększyć szanse poszkodowanych na przeżycie oraz powrót do zdrowia. W szczególności dotyczy to pacjentów w stanie nagłego zatrzymania krążenia (NZK) (np. z zawałem serca) oraz ofiar wypadków drogowych.

W sytuacjach kryzysowych lub w przypadku wypadku masowego ratownicy wyposażeni w sprzęt do prowadzenia wstępnej segregacji poszkodowanych mogą istotnie wspomagać pozostałe służby ratownicze chroniąc i ratując zdrowie mieszkańców miasta.

Z uwagi na obszar miasta i planowany czas dojazdu projekt zakłada 2 ratowników z mobilnym defibrylatorem AED regularnie stacjonujących na motocyklach na terenie Krakowa, gotowych udzielić także pomocy przedmedycznej poszkodowanym.

Główne założenia zadania


Przykładowe wyposażenie motocykli ratowniczych

  • Automatyczny Defibrylator Zewnętrzny (AED) umożliwiający szybkie wdrożenie defibrylacji u pacjentów z NZK
  • Motocykle uprzywilejowane w ruchu ulicznym z sygnalizacją i uprawnieniami do jej używania (motocykle-karetki)
  • Kufry transportowe na sprzęt medyczny
  • Radiotelefon
  • Pulsoksymetr, ciśnieniomierz, glukometr
  • Wyposażenie jak w torbie ratowniczej PSP R1 zmodyfikowane do transportu na motocyklu tj. między innymi: rurki ustno-gardłowe, worek samorozprężalny, ssak ręczny, zestaw do tlenoterapii, kołnierze ortopedyczne, folia NRC, opatrunki, kompresy, gazy, bandaże, szyny Kramera i inne
  • Sprzęt ochrony osobistej tj. rękawice motocyklowe, strój ochronny, kask, rękawiczki gumowe, okulary ochronne, maseczki
  • Sprzęt taktyczny np. noże do cięcia pasów, młotki do wybicia szyby samochodu
  • Zestaw do segregacji poszkodowanych w wypadkach masowych
  • Nawigacja GPS umożliwiająca zdalny podgląd pozycji ratowników
  • Karty poszkodowanych umożliwiające dokumentacje prowadzonych czynności ratunkowych  
  • Inne
Podjęcie działań przez motocykl możliwe byłoby w warunkach umożliwiających bezpieczną realizacje działań ratowniczych.


UZASADNIENIE PROJEKTU

Bezpieczeństwo i zdrowie mieszkańców

Szybkie dotarcie przez wykwalifikowanych ratowników do poszkodowanych w sytuacji nagłego zagrożenia zdrowia lub życia jest kluczowym elementem łańcucha przeżycia. Ratownicy motocyklowi wyposażeni w defibrylatory AED, zestawy do resuscytacji i tlenoterapii są w stanie wdrożyć niezbędne w pierwszych od wystąpienia zdarzenia, tzw. Diamentowych/Platynowych/Złotych Minutach czynności (np. defibrylację) przed przyjazdem Zespołu Ratownictwa Medycznego w karetce.

Ratownicy motocyklowi swoją pomoc udzielaliby wszystkim osobom poszkodowanym w wypadkach lub w sytuacjach nagłego zagrożenia życia w miejscach publicznych na terenie Krakowa, między innymi w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia (NZK), ale także w innych sytuacjach zagrożenia, chroniąc zdrowie mieszkańców Krakowa

Uzasadnienie naukowe

Wg. danych naukowych nawet w 80% przypadków do nagłego zatrzymania krążenia z przyczyn sercowych dochodzi w mechanizmach poddających się leczeniu przy pomocy defibrylacji, ale w miarę upływu czasu od utraty przytomności szansa skutecznej resuscytacji stopniowo spada. Spadek ten ocenia się na 7-10% w każdej minucie. Stąd szybkie wdrożenie resuscytacji przy użyciu AED w przypadku nagłego zatrzymania krążenia jest niezwykle ważne. W takich przypadkach średnie 4 minuty różnicy w czasach dojazdów karetki-samochodu i karetki-motocykla oznacza nawet 40% mniejsze szanse na przeżycie.

Motocykl na miejscu wcześniej oznacza mocne wsparcie Pogotowia Ratunkowego, danie dodatkowego czasu poszkodowanemu w oczekiwaniu na pełny Zespół Ratownictwa Medycznego oraz zwiększenie szans na przeżycie osób będących w stanach zagrożenia życia.

Zakup i rozlokowanie stacjonarnych AED na terenie miasta, jak również popularyzacja wiedzy na temat wykorzystania AED są bardzo ważne. Jednak bez osób używających tego sprzętu (Ratowników), będących szybko na miejscu zdarzenia, może to nie być wystarczająco skuteczne. Stacjonarny defibrylator AED może być w praktyce użyty jedynie w promieniu maksymalnie kilkuset metrów od jego zainstalowania. AED na motocyklu, w połączeniu z radiotelefonem i systemem nawigacji może szybko dotrzeć do poszkodowanego w promieniu kilku kilometrów.

Możliwość transportu AED do poszkodowanego, jaką stwarzają motocykle, wraz ze specjalistycznym sprzętem medycznym oraz uprawnieniami i umiejętnościami jakie mieliby dyżurujący na co dzień ratownicy zwiększałoby bezpieczeństwo mieszkańców.

Co ważne Ratownicy Motocyklowi mogliby nieść szybką pomoc nie tylko w przypadkach zatrzymania krążenia, ale i innych wymagających szybkiej i sprawnej pomocy.

Promocja miasta

Ratownicy na motocyklach są docenianą formą niesienia pomocy w wielu miastach na świecie (np. w Niemczech lub Anglii), której zadaniem jest wsparcie (nie zastąpienie!) standardowych zespołów Pogotowia Ratunkowego. Także w Polsce są już miejsca gdzie funkcjonują tego rodzaju służby. Kraków z codziennymi i regularnymi dyżurami ratowników na motocyklach dołączyłby do miast innowacyjnych, które dbają o zdrowie i bezpieczeństwo swoich mieszkańców oraz turystów.



Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Zapewnienie dwóch ratowników na czas dyżurów oraz kordynatora projektu Wynagrodzenia i inne koszty związane z utrzymaniem ratowników (ich obsługi kadrowej i organizacyjnej) oraz koordynatora projektu 98 000,00 PLN
Przygotowanie i wyszkolenie dwóch ratowników do dyżurów Szkolenie motocyklowe dot. prowadzenia poj. uprzywilejowanych oraz technik bezpiecznej jazdy, szkolenia medyczne, koszty badań dot. uprawnień 8 000,00 PLN
Zapewnienie dwóch motocykli-karetek na czas dyżurów Obejmuje zapewnienie wyposażonych pojazdów motocykli-karetek, paliwa i płynów, serwisu, kosztu napraw i obsługi, kosztów ubezpieczeń i garażowania itp. 48 000,00 PLN
Zapewnienie pozostałych środków technicznych i wyposażenia medycznego (szyny Cramera, torby R1) W tym zużyty sprzęt i środki medyczne, leki, opatrunki, tlen medyczny wraz z utylizacją odpadów medycznych 18 000,00 PLN
Zakup wyposażenia technicznego i sprzętu ochronnego dla dwóch ratowników Spodnie motocyklowe, kaski, ubiór ochronny, rękawice, odzież termoaktywna, ubranie taktyczne, sprzęt taktyczny 15 000,00 PLN
Zakup sprzętu medycznego (2 x defibrylatory AED) Dwa defibrylatory AED z torbami i zapasowymi elektrodamido transportu na motocyklach 16 000,00 PLN
203 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wybór realizatora zadania Wybór realizatora zadania 2018-02-28
Zakup sprzętu medycznego i technicznego Zakup sprzętu medycznego, AED i wyposażenia technicznego i ubrań ochronnych 2018-03-31
Szkolenia i przygotowanie ratowników Szkolenia motocykolwe, techniczne i medyczne ratowników przygotowujące ich do samodzielnych dużurów z wykorzystaniem motocykli 2018-04-30
Początek dyżurów 2018-05-01
Koniec dyżurów 2018-10-31
Zakończenie projektu Rozliczenie i zakończenie projektu 2018-11-30
Wróć do poprzedniej strony