Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski :

Czyżyńska Kładka na Lotnisko

Projekt odrzucony: Podczas weryfikacji propozycji zadania w oparciu o zapisy Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, stanowiącym Załącznik do uchwały Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16.12.2015 roku w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa stwierdzono. Szacowany kosz wykonania inwestycji: 10 000 000, 00 zł brutto - zgodnie z treścią § 12 pkt 2) w/w Regulaminu nie mogą być realizowane zadania, których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § 8 ust. 2 regulaminu.

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Czyżyny, Kraków, Polska

Opis projektu

Budowa lekkiej kładki pieszo-rowerowej nad ulicą Izydora Stella-Sawickiego pomiędzy skrzyżowaniem tej ulicy z al. Jana Pawła II oraz ul. Romana Florera (odcinek długości ok. 1,3 km). Umożliwiłaby szybkie i bezpieczne przedostanie się na drugą stronę tej ruchliwej dwupasmowej drogi, zarówno rowerzystom, jak i pieszym.

Ostateczna forma wykonania kładki oraz zastosowane do jej wykonania materiały, zostaną określone na etapie projektowania, w zależności od możliwości, jakie zdaje przeznaczony na to zadanie budżet. Podobnie, dokładna lokalizacja zależy tu od ram prawnych, planów odnośnie ewentualnej przebudowy ul. Stella-Sawickiego oraz doświadczenia specjalistów z ZIKiT i projektantów obiektu. Kładka byłaby przeznaczona dla pieszych, rowerzystów, a także osób niepełnosprawnych.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Cel i potrzeba realizacji projektu

Celem projektu jest budowa szybkiego i bezpiecznego przejścia łączącego dwie części dawnego lotniska w Czyżynach, które jest przecięte ruchliwą ulicą Izydora Stella-Sawickiego (III obwodnica Krakowa). Pomiędzy skrzyżowaniami z al. Jana Pawła i ul. Romana Florera, na odcinku ok. 1,3 km nie ma tam przejścia dla pieszych ani przystanku komunikacji miejskiej. Tymczasem po jednej stronie ulicy znajduje się tam bardzo intensywna zabudowa mieszkaniowa oraz zabytkowy hangar mający zostać przekształcony w filię Muzeum Inżynierii Miejskiej, po drugiej natomiast Krakowski Park Technologiczny (biurowce wzdłuż ul. Życzkowskiego), Wydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej, Muzeum Lotnictwa Polskiego, zabytkowy pas startowy i otaczające go tereny zielone. Opisane tu elementy są wobec siebie komplementarne, kładka taka zapewniłaby mieszkańcom osiedli mieszkaniowych dostęp do miejsc pracy (biurowce), nauki (uczelnia) i rekreacji (muzeum, tereny zielone), pozwoliłaby wyznaczyć w okolicy przystanek komunikacji miejskiej (musi być zlokalizowany przy przejściu dla pieszych), a także połączyła dla mieszkańców Krakowa, obydwie części pasa startowego i terenów dawnego lotniska czy zlokalizowane w okolicy Muzeum Lotnictwa Polskiego, planowane Muzeum Inżynierii Miejskiej i także zaplanowane już Małopolskie Centrum Nauki.

Wpływ realizacji projektu na życie mieszkańców


Wpływ realizacji projektu na życie mieszkańców okolicy oraz innych części miasta przejawia się tu w wielu wymiarach, a główne z nich zostały wymienione poniżej:

  1. Umożliwienie mieszkańcom okolicy bezpiecznego przejścia i przejechania na rowerze przez ruchliwą ulicę Izydora Stella-Sawickiego.
  2. Umożliwienie lokalizacji w sąsiedztwie kładki przystanku komunikacji miejskiej, który pozwoliłby mieszkańcom okolicznych osiedli na łatwiejsze dojazdy do szkoły czy pracy w innych częściach miasta. Przystanek byłby również przydatny dla pracowników biurowców znajdujących się wzdłuż ul. Życzkowskiego oraz studentów Wydziału Mechanicznego PK. Lepszy dostęp do komunikacji publicznej, pozwoliłby także na poprawę problemów z dostępnością miejsc parkingowych w okolicy, jeśli więcej osób mogłoby z niej korzystać. Pośrednio budowa kładki mogłoby skłonić wiele osób, do pozostawienia samochodu "w garażu", a przez to przyczynić do zmniejszenia ruchu samochodowego w Krakowie i związanych z nim uciążliwości.

  3. Zapewnienie mieszkańcom osiedli po wschodniej stronie ul. Izydora Stella-Sawickiego prostszego dostępu do zlokalizowanych po zachodniej stronie tej ulicy miejsc pracy w biurowcach.

  4. Zapewnienie mieszkającym w okolicy studentom i pracownikom Politechniki Krakowskiej prostszego dostępu do uczelni.

  5. Zapewnienie mieszkańcom wschodniej strony ul. Izydora Stella-Sawickiego dostępu do terenów rekreacyjnych, jakie stanowią zabytkowy pas startowy dawnego lotniska w Czyżynach oraz otaczająca go zieleń.

  6. Połączenie ze sobą okolicy, w której w przyszłości znajdą się trzy ośrodki muzealno-naukowe: Muzeum Lotnictwa Polskiego, Muzeum Inżynierii Miejskiej oraz Małopolskie Centrum Nauki i umożliwienie odwiedzającym je Krakowianom i gościom swobodnego przemieszczania się pomiędzy tymi instytucjami.

  7. Wielbiciele lotnictwa oraz historii otrzymają przeprawę, która scali podzielone na dwie części tereny jednego z najstarszych lotnisk na terenie naszego kraju, które okazjonalnie wciąż jest czynne.


W tej okolicy, wzdłuż ul. Izydora Stella-Sawickiego, na odcinku około 1,3 km, nie ma zlokalizowanego żadnego przejścia dla pieszych, stąd konieczność jego realizacji. Przy tym odcinku drogi znajdują się natomiast zarówno gęsto zaludnione osiedla mieszkaniowe, jak i rozwijające się strefy usług.

Atrakcyjność projektu

Głównym atutem projektu, jest scalenie historycznych terenów dawnego lotniska w Czyżynach i otwarcie go w większym stopniu dla mieszkańców Krakowa. Tworzy on także przestrzeń rozciągającą się od ul. Młyńskiej na Prądniku Czerwonym, do ul Marii Dąbrowskiej w Czyżynach, którą można pokonać bez krążenia w poszukiwaniu przejść dla pieszych na ruchliwych drogach i na przeważającej długości, bez uciążliwości powodowanych przez ruch drogowy. Łączy on osiedla mieszkaniowe z terenami na których znajdują się miejsca pracy oraz rekreacji i wypoczynku. Dodatkowo kładka da możliwość poprawy jakości komunikacji publicznej w tej okolicy, co przyczyni się do zmniejszenia liczby samochodów na ulicach w tym rejonie.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt i opracowanie dokumentacji Przygotowanie wymogów odnośnie projektu, wyłonienie projektanta i wykonawcy 250 000,00 PLN
Wykonanie kładki Wykonanie prac budowlanych 2 750 000,00 PLN
3 000 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Przygotowania do realizacji Czyżyńskiej Kładki na Lotnisko Wybranie lokalizacji, opracowanie koncepcji i ogłoszenie przetargu 2018-04-30
Rozpoczęcie realizacji prac Rozstrzygnięcie przetargu na realizację i rozpoczęcie prac 2018-07-31
Zakończenie realizacji kładki Zakończenie prac budowlanych i odbiory techniczne 2018-11-30

Załączniki

Wróć do poprzedniej strony