Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 31:

LEPSZY START

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Polska

Opis projektu

Celem zadania jest stworzenie koncepcji i rzeczywistego opracowania oraz realizacji w praktyce lekcji przedsiębiorczości i innowacyjności dla młodych mieszkańców Krakowa – miasta akademickiego w którym mieszczą się najlepsze uczelnie wyższe, w tym najstarszy polski uniwersytet. Dzięki realizacji zadania nastąpi zwiększenie jakości kapitału ludzkiego, zaszczepiony zostanie trend nauczania postaw przedsiębiorczych, a promocji podlegać będzie umiejętność radzenia sobie w nowej gospodarce rynkowej, poszerzanie wiedzy na temat kształcenia ustawicznego oraz sposobów na sprawne i elastyczne poruszanie się na rynku pracy.

 Wybrane cele szczegółowe realizacji zadania / zdobyta przez uczestnika wykładów i warsztatów wiedza:

- uświadomienie motywów aktywności społecznej i zawodowej człowieka,

- zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami rynku pracy,

- rodzaje i działalność Instytucji wspomagających rozwój zawodowy,

- poszukiwanie pracy skorelowanej z cechami osobowości, zdolnościami i zainteresowaniami,

- umiejętność oceny własnych predyspozycji zawodowych,

- przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej (CV oraz listu motywacyjnego) i ich dostosowanie do konkretnych ofert pracy,

- przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą,

- wynagrodzenia brutto i netto, składniki wynagrodzeń, rola podatków i kodeks pracy,

- zasady planowania rozwoju zawodowego,

- czym są wahania w gospodarce wolnorynkowej i jaki wpływ ma na nią globalizacja i innowacje,

- kształtowanie umiejętności znajdowania optymalnych rozwiązań w celu osiągnięcia wysokich dochodów w kraju,

- jakim charakterem wyróżnia się biznesmen i na czym polega jego przedsiębiorczość,

- wspólne rozwiązywanie problemów badawczych w zespole i techniki prezentacji wyników pracy,

- e-biznes; korzyści wynikające z zastosowania Internetu w działalności gospodarczej.

Przygotowanie konspektu zostanie zlecone uczelni wyższej lub instytucji otoczenia biznesu z terenu Małopolski, znającej najlepiej potrzeby społeczności lokalnej, w tym ludzi młodych, ale także wiedzącej czym charakteryzują się mocne strony Krakowa i jak ich znajomość wykorzystać i wdrożyć do przekazywania wiedzy uczestnikom/ beneficjentom zadania.

W rezultacie niniejszego projektu zostanie w 2018 roku przeprowadzony cykl zajęć o różnorodnej tematyce, lecz zgodnej
z przedmiotem zadania, w formie wykładów i warsztatów. Treść konspektu i same zajęcia zostaną podzielone na dwa etapy:

1. Wiedza o przedsiębiorczości.

2. Kreatywność, a wybór przyszłego zawodu.

Planowane metody pracy z uczestnikami wydarzeń to m.in.: prezentacja multimedialna, elementy wykładu, burza mózgów, case study, gry edukacyjne. Niezbędnymi środkami dydaktycznymi będą m.in.: projektor multimedialny, ekran, rzutnik. Podstawowym wskaźnikiem realizacji zadania będzie liczba uczestników z potwierdzeniem udziału poprzez złożenie podpisu na liście obecności. Prowadzącymi zajęcia mogą być organizacje pożytku publicznego, nauczyciele akademiccy, praktycy biznesu.

Ważnym elementem projektu będzie reklama w formie ulotek oraz w mediach: telewizja, radio, Internet. Promocja zadania zapewni wysoką frekwencję na zajęciach, a dodatkowo reklama w mediach przyniesie korzyści w postaci zainteresowania lokalnej społeczności tematyką przedsiębiorczości i innowacyjności.

Po publikacji i emisji reklam będzie prowadzony nabór potencjalnych uczestników projektu, z poszanowaniem zasady kryterium ogólnodostępności (otwarty nabór, realizacja szkoleń w ogólnodostępnych przestrzeniach) oraz równości szans kobiet i mężczyzn, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży uczącej się, zainteresowanej podjęciem studiów lub pracą zawodową, lecz niezdecydowanej co do kierunku rozwoju osobistego oraz niepewnej swoich kompetencji i umiejętności.

Program szkoły średniej nie jest wystarczający, aby przygotować na jego podstawie konspekt wykładów/ warsztatów z przedmiotu zajęć. Według specjalistów w szkole średniej lekcje „przedsiębiorczości” zawierają aż 70% podstaw ekonomii, 10% zarządzania i jedynie 20% przedsiębiorczości (dane z panelu dyskusyjnego PTE Oddział w Krakowie z 04.05.2016 r.). W przypadku studiów wyższych w zdecydowanej przewadze przedmiot „przedsiębiorczość” nie jest obligatoryjny, a często nawet nie jest fakultatywny w programie studiów. Poprawny, tj. mający walory edukacyjne projekt konspektu, powinien łączyć w sobie wiedzę zarówno ekonomiczną, biznesową jak i zawierać fundamentalne kwestie dotyczące finansów oraz być poszerzony o aspekty innowacyjności gospodarki i myślenia kreatywnego. Walory edukacyjne powinny być zbieżne z krajowym, ale także europejskim systemem kwalifikacji – wiedza-umiejętności-postawy, gdzie ostatni przedmiot triady, czyli postawy, wykształtują potencjalny zamiar otwarcia działalności gospodarczej, ale również zredukują strach przed niepowodzeniem towarzyszący myśli o otwarciu i prowadzeniu własnej firmy. Zadanie przysłuży się mieszkańcom Krakowa poprzez wzrost ich świadomości i wiedzy z zakresu kształcenia w przedmiocie przedsiębiorczości. Stanowić ono będzie wyłącznie dobrowolne uzupełnienie i poszerzenie edukacji na poziomie szkoły średniej.

Konspekty zajęć po ich przeprowadzeniu zostaną upublicznione w Internecie, aby każdy zainteresowany mieszkaniec Krakowa oraz Województwa mógł z nich nieodpłatnie skorzystać do samokształcenia.



UZASADNIENIE PROJEKTU

Nierozwiązanym problemem systemu polskiej edukacji, niejednokrotnie podnoszonym w trakcie sympozjów, konferencji przez wszystkich uczestników życia społecznego, jest niedostosowanie wykładanej wiedzy do obecnego rynku pracy oraz brak kształcenia w kierunku wiedzy praktycznej pozwalającej odnaleźć się młodzieży na rynku pracy. Z przyjętą tezą zgadza się chociażby większość panelistów konferencji „Samorząd a startupy – role, oczekiwania, możliwości” w ramach StartUp Europe Week (05.02.2016 r. w Krakowie) – zarówno przedstawicieli władzy samorządowej, jak i przedsiębiorstw, ale także naukowców zajmujący się od lat tematyką przedsiębiorczości. Wyrazem tego jest m.in. referat Pana prof. UEK dr. hab. Krzysztofa Wacha pn. „Kształtowanie postaw przedsiębiorczych jako instrumentu rozwoju”, przedstawiony na panelu dyskusyjnym w siedzibie krakowskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w dniu 04.05.2016 r., w ramach projektu współfinansowanego przez Narodowy Bank Polski. Z badań profesora wynika m.in., że 55% menadżerów firm uważa, że w szkołach średnich jest za mały nacisk na kształcenie postaw przedsiębiorczych.

Nie da się również ukryć, że przedsiębiorstwa coraz większą uwagę skupiają na kapitale ludzkim. Ważnym staje się rozumienie przez przyszłych pracowników postępujących zmian obejmujących m.in. takie zjawiska jak fluktuacje rynkowe, globalizacja, internacjonalizacja, ekspansja nowych technologii. Czynniki te stawiają przed biznesem zupełnie nowe wyzwania, chociażby w postaci poszukiwania innowacyjnych produktów, mających zastosowanie w gospodarce. Rewolucyjne zmiany w gospodarce, otwarcie granic, procesy migracyjne, ruchliwość społeczna i nieograniczone kontakty za pomocą narzędzi technologicznych otwierają nowe możliwości innowacyjne. Poziom nowej wiedzy wymagającej przetworzenia zależy od kreatywności i przedsiębiorczości ludzi, organizacji i społeczeństw. Ponadto nadanie priorytetu wiedzy i innowacjom składa się na fundament strategii unijnej Europa 2020.

Powszechnym problemem wśród młodzieży w Polsce, także w centrum akademickim jakim jest Miasto Kraków, jest odpowiedź na pytanie „co dalej?” po zakończeniu edukacji. Według badań przeprowadzonych przez waszyngtoński instytut Pew Research Center, aż 53% Polaków uważa, że status ekonomiczny ich dzieci będzie niższy. Powyższe dane wskazują, iż w polskim społeczeństwie narasta przeświadczenie, że właściwy wybór kierunku studiów przez młodzież odbiega od realnego zapotrzebowania na pracowników na małopolskim rynku pracy. Lekcje przedsiębiorczości i innowacyjności stanowić będą uzupełnienie do lekcji przedsiębiorczości, podstaw ekonomii i wiedzy o społeczeństwie, wykładanych w szkołach ponadgimnazjalnych. Z całą pewnością zaproponowane rozwiązanie w postaci uzupełniających warsztatów i wykładów, wpisuje się w misję samorządu odpowiedzialnego za wzmacnianie jakości edukacji publicznej.



Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Zadanie 1 Opracowanie konspektu lekcji (wykładów i warsztatów) z zakresu przedsiębiorczości i innowacji przez jednostkę naukową/IOB 10 000,00 PLN
Zadanie 2 Wykłady i warsztaty – koszty personalne 25 000,00 PLN
Zadanie 3 Wykłady i warsztaty – wynajem sali i zakup cateringu 20 000,00 PLN
Zadanie 4 Koszty materiałów szkoleniowych, pomocy dydaktycznych, niezbędnych do przeprowadzenia lekcji 15 000,00 PLN
Zadanie 5 Koszty promocji i reklamy 30 000,00 PLN
100 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
PROMOCJA Promocja i reklama. Nabory i realizacja każdej z edycji kwartalnych prowadzone będą równocześnie z promocją istotności prowadzonych działań oraz samego projektu I, II, III, IV kwartał 2018 r.
SZKOLENIA Przeprowadzenie wykładów i warsztatów II, III, IV kwartał 2018 r.
KONSPEKT Rozpoczęcie naboru i wyłonienie wykonawcy konspektu, przygotowanie konspektu I kwartał 2018 r.
Charakterystyka długoterminowych skutków: Zgłoszony projekt spełnia wymagania przewidziane w Regulaminie Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa.
Wróć do poprzedniej strony