Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski :

Edukacja w Walce ze Smogiem

Projekt odrzucony: W związku z wnioskiem nr BO.OM.327/17, który wpłynął do Wydziału Kształtowania Środowiska w ramach propozycji zadań do Budżetu Obywatelskiego pn. „Edukacja w walce ze smogiem” informujemy, że Wnioskodawca planuje organizację zajęć dotyczących problematyki związanej ze smogiem w szkołach podstawowych i przedszkolach. W gimnazjach zajęcia te mają być powiązane z lekcjami fizyki. Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.) za organizacją pracy szkoły, w tym za realizację zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych odbywających się na terenie szkoły odpowiada dyrektor szkoły lub placówki. Ponadto, zgodnie z art. 5a ww. ustawy - dyrektor szkoły wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę. Jednocześnie wnioskodawca nie precyzuje ile dzieci/ uczniów zostanie objętych wsparciem i czy zajęcia miałyby odbywać się w trakcie czasu lekcyjnego, w godzinach popołudniowych, ale na terenie szkoły, czy też w dni wolne od nauki. W każdym z tych przypadków w placówkach pojawiają się problematyczne kwestie organizacyjne, a także związane z bezpieczeństwem i opieką nad uczniami w trakcie prowadzenia zajęć. Ponadto, zgodnie z reformą ustroju szkolnego, od 1 września 2017 roku nie będzie prowadzony nabór do gimnazjów, a obecnie gimnazja zostaną przekształcone lub włączone w struktury szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego. Wnioskodawca nie dość szczegółowo sygnalizuje pewne kwestie, bez koniecznego ich rozwinięcia, w tym wspólne działania z instytucjami (Straż Pożarna, Cech Kominiarski) czy nawiązanie współpracy ze szkołami wyższymi (pomoc w przygotowaniu materiałów dydaktycznych, praktyki dla przyszłych nauczycieli). W związku z powyższym, zasadnym byłoby uzyskanie pisemnych oświadczeń o gotowości do współpracy dyrektorów szkół i przedszkoli, przedstawicieli szkół wyższych, Straży Pożarnej i Cechu Kominiarskiego do udziału w propozycji zadania, o czym wnioskodawca został poinformowany drogą mailową. Mając powyższe na uwadze, pomimo poinformowania wnioskodawcy o konieczności przedłożenia pisemnych oświadczeń wspomnianych podmiotów do udziału w propozycji, wnioskodawca nie dokonał uzupełnień ani modyfikacji zakresu rzeczowego propozycji zadania. W związku z tym, zgodnie z §12 ust. 5 Regulaminu budżetu obywatelskiego miasta Krakowa (załącznik do uchwały Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r.) tut. Wydział opiniuje propozycję zadania do Budżetu Obywatelskiego pn. „Edukacja w walce ze smogiem” negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Polska

Opis projektu

Walka ze smogiem poprzez edukacje, przekazanie wiedzy „świadomość działania i konsekwencje" w formie zabawy oraz ciekawych eksperymentów uwidaczniających problemy i przeciw działa im.

Program ten ma na celu edukacje społeczeństwa, poprzez dzieci i młodzieży .
Utworzenie biuletynu informacyjnego „jak działa wentylacja” oraz „ niewłaściwe palenie niszczy komin i Twoje zdrowie” 

Program będzie prowadzony przez dwie postacie animowane. Dzięki temu będzie można wykorzystać dwie techniki: komiks i film animowany.
Komiks pozwala na czytelne obrazkowe przedstawienie szeregu poszczególnych problemów złożoności smogu. Zobrazowanie poszczególnych problemów podzielonych na odcinki : Wentylacja ,niska emisja , źródła odnawialne ,roślinność 
Bohaterowie są dostosowani �do wieku odbiorców, przekazują pozytywne wzorce i budują ciągłość historii. Jako twarze kampanii budują własną markę.


Program w pierwszym momencie ma przedstawić społeczeństwu i dotrzeć do niego z biuletynem informacyjnym: Jak działa wentylacja oraz jakie są skutki źle działającej wentylacji.�Przedstawione będzie też�złe palenie jako niebezpieczeństwo zapłonu (w kominie), koszty naprawy komina oraz ubytki na zdrowiu. Biuletyn z takimi informacjami będzie dostarczany wraz z komiksem podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą. Jednocześnie będzie niezależną częścią, mającą przedstawić zagrożenia i przeciwdziałanie 
(dostarczany w formie niezależnej przez Kominiarzy czy Strażaków, których celem jak i biuletynu jest bezpieczeństwo obywateli)


W programie dla dzieci, młodzieży�„tropem smogu"

- Dzieci spotykają się z animatorem. Poznają poszczególnie co robimy by nie pomagać smogowi. Poznają zagadnienie smogu i procesu jego powstawania. W formie zabawy plastycznej poznają różnego rodzaju eko alternatywy. Którymi można zastąpić dotychczasowe rozwiązania: w domu, mieszkaniu jak i systemie miejskim . 

-Młodzież -�spotkania z animatorem powiązane z lekcjami fizyki. Przedstawienie na zasadzie prostych eksperymentów działania wentylacji i procesu smołowania komina (przeźroczysty model dyfuzji gazów). 
� 
ZAJĘCIA(zasmołowany komin)
-filmy z palącymi się kominami oraz pokaz slajdów (smoła w kominie, wykwity, kominy pęknięte po zapaleniach )
-zagadnienia: Węgiel (rodzaje i jakość ), drewno (co to jest nieprzesezonowane drewno )
Destylacja węgla na niskich temperaturach, szok termiczny (studzenie spalin w nie ocieplonym kominie)
-Przedstawienie zagrożeń, problemów i rozwiązań ( celem jest poinformowanie o takich zjawiskach jak i dostarczenie biuletynu informacyjnego który uczeń weźmie do domu)


ZAJĘCIA - wentylacja
- dla dzieci starszych - gimnazjum powiązane z lekcjami fizyki 
- przedstawienie działania systemu wentylacyjnego na przykładzie sali, klasy 
oraz eksperyment na mini skali budynku wielorodzinnego z pleksi i kolorowych dymków symulujących powietrze i spaliny (dyfuzja kolorowowych gazów w przeźroczystych naczyniach wielopołączonych)
-pokazanie jak działa podciśnienie (dmucha przez wentylacje )
- jak podczas działania podciśnienia mogą być zaciągane spaliny wraz z powietrzem 
- gdy nie ma dopływu powietrza do pomieszczenia i spaliny zaczynają cofać się kominem z powrotem 
-Przedstawienie zagrożeń, problemów i rozwiązań - celem jest poinformowanie o takich zjawiskach jak i dostarczenie biuletynu informacyjnego który uczeń weźmie do domu. (możliwość pokazania na modelu za pomocą ruchomych zasów jak można sterować ruchem powietrza)

DOTKNĄĆ < SPRAWDZIĆ < POZNAĆ 

Zajęcia będą odbywały się w szkołach i przeczkolach .
W MPK Kraków zostaną wykupione pakiety kampanijne - filmy aminowane z postaciami "twarzami" z biuletynu i komiksu. Promujące walkę ze smogiem jak i zwrócenie uwagi na problem wentylacji i smołowania komina .

UZASADNIENIE PROJEKTU

Nie pomagaj smogowi zabijać, dowiedz się jak to działa

Cel . 
Dostarczenie biuletynu informacyjnego, co to jest smog - jak działa, jak się chronić, jak zadbać o własne bezpieczeństwo w domu .
Ten sam biuletyn będzie dostarczany dorosłym, od wiarygodnych źródeł informacj: Kominiarz ,Straż Pożarna oraz widoczny w MPK Kraków.

Jak to działa : �Skoro dziecko będzie mogło zrozumieć proste zasady fizyki.�A te same informacje będą przynosiły zaufane źródła zawodów dbających o �nasze bezpieczeństwo. Wielokrotne powtarzanie z różnych źródeł utrwali informację u odbiorców i spowoduje wykorzystanie informacji nawet z ciekawości. Następnie z powodu lepszego działania komina, pieca, wentylacji, mogą zostać niwelowane stare złe przyzwyczajenia.
Dzięki pierwszym korzystnym i prostym do zrealizowania zmianom inne reguły odnośnie walki ze smogiem zaczną być dostrzegane, brane pod uwagę i w rezultacie realizowane .
Jednostka ma wielki wpływ na życie pozostałych mieszkańców .

Wspólne działanie z istytucjami :Straż Pożarna ,Cech Kominiarski,Izba Rzemieślnicza  

Nawiązanie współpracy ze szkołami wyszymi (umożliwienie praktyki przyszłym nauczycielom , pomoc w przygotowaniu materiałów dydaktycznych )

Wspólny front: czysteogrzewanie.pl�- smog to nie tylko problem Krakowa �

Korzystanie z doświadczenia i pomocy większych: Gazeta Wyborcza (twórcy i realizatozy programu dla dzieci "tropem smogu ")

Dzięki animowanym postaciom istnieje możliwość samo finansowania się budżetu w przyszłości. Możliwość powstania gier planszowych ,karcianych ,komputerowych czy komiks lub film animowany. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Pojedyncze zajęcia Koszt pojedynczego programu Całkowity koszt pojedynczego programu (materiał, przyjazd, obsługa 250,00 PLN
Max 8 zajęć dziennie Około 135 dni trwania kampanii Max 8 zajęć dziennie Około 135 dni trwania kampanii 270 000,00 PLN
Koordynator społeczny (2-4) Reprezentant społeczeństwa bioracego udział w BO .i oddali głos na program,..,aktywizacja społeczeństwa poprzez dostarczenie wiedzy o problemach i najważniejszemu działaniu. (W prosty sposób będzie można ocenić czy urzecznik pokrywa fakty że słowami 500 000,00 PLN
Drukn 0,00 PLN
770 250,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Rozpoczęcie edukacji społecznej Nie interesuje społeczeństwa zysk gsrstki kosztem większości 01.10.2017

Załączniki

Wróć do poprzedniej strony