Archiwum projektów rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski :

Priorytet dla autobusów miejskich na sygnalizacjach

Projekt odrzucony: Zgodnie z Regulaminem Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa nie mogą być realizowane zadania & 12 pkt 4 „ które w dniu zgłaszania stoją w sprzeczności z obowiązującymi planami i politykami miasta w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta ” . Ustalenia. We wnioskowanym projekcie zaznaczone jest że „Autobus powinien mieć priorytet kosztem pieszych ,samochodów osobowych ,rowerów a nawet tramwaju” Zapis ten stoi to w sprzeczności z zapisami Politykami Transportowej Miasta Krakowa w której priorytetem jest zapewnienie wysokiej jakości komunikacji tramwajowej(a nie tylko autobusowej).Zakup nowoczesnych tramwajów był realizowany za pomocą środków unijnych pod warunkiem zapewnienia dla tego środka komunikacji szybkiego transportu. &12 pkt6 „które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności”. Postulowany wniosek sprzeczny jest również z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych gdyż cykl wydłużania świateł nie może być wydłużany w nieskończoność.

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

230 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków. 1. Ciąg: Kamieńskiego - Konopnickiej - Aleje Trzech Wieszczów - Al. 29-listopada. 2. Ciąg: Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Lublańska-Bora Komorowskiego (z odgałęzieniem Dobrego Pasterza).

Krótki opis projektu

Detekcja autobusów na głównych ciągach autobusowych tak, by autobusy miejskie miały bezwzględny priorytet na sygnalizacji (najwyższy - nawet kosztem tramwaju), czyli zielony sygnał bez uprzedniego zatrzymania się. Duża oszczędność paliwa.

Opis projektu

Doprowadzenie do sytuacji, kiedy to na głównych ciągach autobusowych autobusy komunikacji miejskiej będą miały pierwszeństwo przejazdu na sygnalizacjach, z wyeliminowaniem zatrzymań autobusów na czerwonym swietle. Powinno to zapewnić płynny przejazd autobusów a jedyne zatrzymania na głównym ciągu powinny się odbywać wyłącznie na przystankach (dla wymiany pasażerów). Zbliżający sie autobus powinien być wykrywany przez sterownik sygnalizacji (wiele pojazdów już jest wyposażonych w odpowiednie urzadzenia) i jeli sygnał zielony ma dobiegać końca, sterownik powinien przedłużać zielone dopóki autobus nie minie ostatnią osią sygnalizatora (jesli zblizaja się 2 outobusy -dopoki oba nie miną sygnalizacji). Jeżeli w chwili zblizania się autobusu wyswietlany jest sygnał czerwony - sterownik powinien natychmiast doprowadzić do zmiany swiateł tak, by autobus dostal sygnał zielony bez koniecznosci całkowitego zatrzymania się. Autobus powinien miec priorytet kosztem pieszych, samochodow osobowych, rowerow a nawet tramwaju (tramwaj hamujac zwraca prad do sieci). 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Przede wszystkim -znaczny spadek zuzycia paliwa przez autobusy, ponieważ podczas ruszania z miejsca autobus przegubowy (maksymalnie obciazony) spala dwudziestokrotnie wiecej niz podczas jazdy, a obecnie dzialająca sygnalizacja to w praktyce 'czerwona fala" dla autobusow, czyli hamowanie i ruszanie co krok. Pierwszeństwo dla autobusów spowodowałoby nie tylko znaczny spadek zużycia paliwa, ale tez zmniejszenie emisji spalin przez autobusy (autobus jadąc szybko, bez zatrzymań spala najmniej paliwa i najmniej emituje spalin), a takze znaczacy wzrost szybkosci komunikacyjnej autobusów miejskich (obecnie  -zamiast jeździc - co krok stojż na czerwonym swietle). Autobusy byłyby wtedy konkurencyjne w stosunku do prywatnych aut. Spadek zużycia paliwa to spadek kosztów eksploatacji i w perspektywie... możliwosc obnizki cen biletów. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
projekt konsultacje i zaprojektowanie ścieżki 30 000,00 PLN
wykonanie ścieżki rowerowej koszt do oszacowania, albo wyznaczenie ścieżki na istniejących pasach ruchu albo przebudowanie przebiegu ulicy kosztem bezpieczników. 200 000,00 PLN
230 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
prace projektowe konsultacje społeczne oraz projektowanie przebiegu ścieżki jesień / zima 2019
wykonanie ścieżki prace budowlane wiosna 2020
powrót