Miejska sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych
Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, Polska
Krótki opis projektu
Proponuję utworzenie miejskiej sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych na wzór tych z innych miast Polski i Europy. Ma to służyć popularyzacji elektromobilności w Krakowie oraz zmniejszenia poziomu zanieczyszczeń w mieście.
Opis projektu
Proponuję utworzenie w Krakowie miejskiej sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych gdzie posiadacze takich pojazdów, podczas wizyt w centrum Krakowa lub w jednym z obiektów zarządzanych przez spółki miejskie mogliby naładować swoje pojazdy wygodnie i bez dodatkowych kosztów.
Pomysł zakłada stworzenie wolnych i półszybkich punktów ładowania prądem zmiennym o mocy od 3,7 do 22kW - takie rozwiązanie pozwala na obniżenie kosztów instalacji. Nie są wymagane kosztowne kosztowne inwestycje w infrastrukturę, wystarczy zasilanie prądem jedno lub trójfazowym.
Sieć punktów proponuję podzielić na dwie kategorie:
- 10 punktów montowanych naściennie w budynkach użyteczności publicznej zarządzanych przez miejskie spółki takich jak Tauron Arena, ICE czy parking przy Muzeum Narodowym. Można tam zamontować tańsze, standardowe ładowarki prądu zmiennego takie jak np. Keba P30 czy Ensto Chago Point.
- 10 publicznych słupków do ładowania samochodów dostępnych publicznie w obrębie strefy płatnego parkowania. Tu wymagane są słupki o podwyższonej odporności na wandalizm takie jak oferowane prze RWE EStation Smart czy Ensto Chago Station.
Prezentowany tu projekt nie zakłada konieczności tworzenia takiej sieci już teraz - są to zbędne koszty, a korzyści byłyby minimalne. Warto zauważyć, że koszt energii dla godziny ładowania w takim punkcie to, zależnie od dostępnej mocy, od 2 do 10zł - biorąc pod uwagę, że minimalna opłata za parkowanie w proponowanych miejscach wynosi min. 3zł za godzinę, nie będzie to nadmierne obciążenie dla budżetu miasta.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Promowanie idei elektromobilności to trend ogólnoświatowy, który niesie za sobą szereg korzyści zarówno dla posiadaczy pojazdów elektrycznych, jak i dla mieszkańców miast, gdzie takie pojazdy są używane. Dostrzeżono to także w Polsce i ujęto w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - dokumencie przyjętym przez Radę Ministrów 14 lutego 2017r. Strategia zakłada utworzenie do 2020r. 400 punktów szybkiego i 6000 wolnego (takich jak te, proponowane w niniejszym wniosku) punktów ładowania samochodów elektrycznych. To jednak jedynie ogólny plan. Do jego realizacji zaproszone są samorządy, organizacje pozarządowe oraz sektor prywatny. Budżet obywatelski to bardzo dobry instrument dla wsparcia takich inicjatyw.
Główne korzyści wynikające z popularyzacji elektromobilności dla mieszkańców to zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń (samochody elektryczne nie emitują żadnych zanieczyszczeń w miejscach gdzie się poruszają), zmniejszenie poziomu pyłów (pojazdy elektryczne o wiele rzadziej korzystają w ruchu miejskim z hamulców - zmniejsza się zapylenie pochodzące z klocków hamulcowych oraz ograniczony jest hałas (samochody elektryczne są o wiele cichsze i mniej uciążliwe dla otoczenia).
Ładowanie samochodu elektrycznego zasadniczo różni się od tankowania samochodu spalinowego. Co do zasady, samochód elektryczny ładuje się zawsze wtedy, kiedy nie jest wykorzystywany do jazdy. Przez większość czasu ma to miejsce w garażu lub miejscu nocnego parkowania. Właściciele pojazdów elektrycznych w większości nie korzystają na co dzień z sieci szybkiego ładowania. Nie jeżdżą do punktów ładowania na wzór stacji benzynowych tylko po to aby naładować swój samochód. Ładowanie łączą z innymi aktywnościami, takimi jak zakupy, wizyta w centrum miasta, koncert, etc. Dlatego tak ważne jest stworzenie punktów ładowania wszędzie tam, gdzie mieszkańcy przyjeżdżają na kilka godzin celem skorzystania z usług jakie są oferowane w pobliżu.
Ważne, aby uświadomić sobie cel projektu: ma on być zachętą do zainteresowania się elektromobilnością. To dodatek, ułatwiający życie właścicielom pojazdów elektrycznych i promujący rozwiązania techniczne, które mają pozytywny wpływ na wszystkich mieszkańców miasta. Realizując projekt nie tworzymy "darmowych stacji benzynowych dla wybranych" - ograniczenia podane powyżej skutecznie to uniemożliwiają. Promujemy za to pozytywne postawy uprzyjemniające życie wszystkim mieszkańcom - nie tylko posiadaczom samochodów elektrycznych.
Nawiązując do doświadczeń innych miast jasno widać, że rozbudowa infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych służy lokalnym społecznościom. Przykładem są tu polskie miasta, takie jak Wrocław (ponad 20 punktów w systemie Galactico), Warszawa (kilkanaście punktów RWE) czy Trójmiasto (system stworzony przez Energę). Sąsiedzi Polski także dostrzegli tę zależność - Berlin oferuje kilkaset punktów ładowania, Praga i Lwów kilkadziesiąt. Kraków... siedem (z czego do większości dostęp jest ograniczony).
Zmieńmy to! Zrealizujmy zaproponowany projekt - elektromobilność to przyszłość motoryzacji - im szybciej to zrozumiemy, tym więcej korzyści odniesiemy z tej zmiany.
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| Organizacja promocji wydarzenia | W ramach organizacji promocji wydarzenia potrzebne będzie przygotowanie grafik, projektów ulotek i plakatów, nakręcenie filmiku promocyjnego. | I kwartał 2020 |
| Ustalanie tematyki poszczególnych imprez | W ramach ustalania tematyki poszczególnych imprez, ustalone zostanie, w których miesiącach jakie kraje będą tematami przewodnimi w poszczególnych terminach. | I kwartał 2020 |
| Zaproszenie zespołów i instruktorów | W ramach tego punktu ustalane będzie jakie konkretnie zespoły, czy to z Polski, czy z innych krajów Europy, byłyby zapraszane do grania na imprezach. Także ustalane byłoby jakich instruktorów i skąd trzeba by ściągnąć na cykl imprez. | I kwartał 2020 |
| Podpisywanie umów z wykonawcami | W ramach tego punktu byłyby zawierane umowy z wykonawcami i instruktorami biorącymi udział w projekcie. | I kwartał 2020. |
| Organizacja finału projektu | W ramach tego punktu byłaby organizacja ostatniego, finałowego spotkania, które wyróżniałoby się większą ofertą wykonawców i instruktorów. | październik 2020 |
| Dystrybucja materiałów promocyjnych | Ten punkt zawiera dystrybucję materiałów promocyjnych oraz akcję promocyjną w mediach społecznościowych. Akcja byłaby podejmowana co miesiąc, żeby wypromować konkretne spotkanie. | 02-10.2020 |
| Kręcenie filmiku podsumowującego | W ramach tego punktu zawarte jest nakręcenie spotu podsumowującego cykl wydarzeń oraz promującego kulturę ludową w przyszłości. | 10.2020 |
| Comiesięczna realizacja poszczególnych spotkań | Realizacja poszczególnych elementów wydarzenia - organizacja sceny, warsztatów i wystąpień. | I-IV kwartał 2020 |