Archiwum projektów rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski :

Miejska sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych

Projekt odrzucony: Projekt wniosku zostaje odrzucony. Podstawę odrzucenia stanowi § 11 ust. 3 oraz §12 ust. 5 Uchwały Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie: Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które wymagają współpracy instytucjonalnej, jeżeli osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją nie przedstawiły wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia. Ponadto, wniosek wymagał modyfikacji i uzupełnienia braków, które nie zostały dokonane w terminie przewidzianym w § 11 ust. 3 ww. regulaminu. Uzasadnienie: Zweryfikowany przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu minimalny koszt urządzenia oraz sposób naliczania opłat za energię (korzystanie z punktów ładowania byłoby odpłatne), wymagał modyfikacji wniosku. Propozycja zadania nie została zmodyfikowana. Wniosek zakładał również montaż punktów ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach użyteczności publicznej. Do wniosku nie były dołączone oświadczenia o współpracy osób odpowiedzialnych za kierowanie daną instytucją. Braki te nie zostały uzupełnione. Dodatkowe informacje: 13 kwietnia 2017 r., Wojewoda Małopolski podpisał list intencyjny z Polską Grupą Energetyczną, dotyczący współpracy przy rozwijaniu infrastruktury ładowania oraz tworzenia systemu zachęcającego podmioty publiczne i prywatne do korzystania z pojazdów elektrycznych. W ramach ww. projektu planowany jest montaż ok. 15 szybkich stacji ładowania. Niezależnie od powyższego, Gmina Miejska Kraków podejmuje działania w celu montażu ok. 20 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Przewidywany termin ich montażu to II połowa 2017 r.

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

0,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Polska

Krótki opis projektu

Proponuję utworzenie miejskiej sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych na wzór tych z innych miast Polski i Europy. Ma to służyć popularyzacji elektromobilności w Krakowie oraz zmniejszenia poziomu zanieczyszczeń w mieście.

Opis projektu

Proponuję utworzenie w Krakowie miejskiej sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych gdzie posiadacze takich pojazdów, podczas wizyt w centrum Krakowa lub w jednym z obiektów zarządzanych przez spółki miejskie mogliby naładować swoje pojazdy wygodnie i bez dodatkowych kosztów.

Pomysł zakłada stworzenie wolnych i półszybkich punktów ładowania prądem zmiennym o mocy od 3,7 do 22kW - takie rozwiązanie pozwala na obniżenie kosztów instalacji. Nie są wymagane kosztowne kosztowne inwestycje w infrastrukturę, wystarczy zasilanie prądem jedno lub trójfazowym.

Sieć punktów proponuję podzielić na dwie kategorie:

  • 10 punktów montowanych naściennie w budynkach użyteczności publicznej zarządzanych przez miejskie spółki takich jak Tauron Arena, ICE czy parking przy Muzeum Narodowym. Można tam zamontować tańsze, standardowe ładowarki prądu zmiennego takie jak np. Keba P30 czy Ensto Chago Point.
  • 10 publicznych słupków do ładowania samochodów dostępnych publicznie w obrębie strefy płatnego parkowania. Tu wymagane są słupki o podwyższonej odporności na wandalizm takie jak oferowane prze RWE EStation Smart czy Ensto Chago Station.
Ładowanie w proponowanych punktach miałoby być bezpłatne, jednak samo parkowanie przy nich wiązałoby się z opłatami (strefa lub płatne parkingi). Taki model pozwala rozwiązać problematyczne w innych miastach (np. w Warszawie) blokowanie punktów ładowania przez kierowców, którzy wykorzystują te miejsca jako bezpłatny parking. Proponuję także zakup urządzeń możliwych do połączenia w sieć tak, aby w przyszłości, w sytuacji bardzo dużego zainteresowania takimi punktami, możliwe było wprowadzenie abonamentów i odpłatnego ładowania.

Prezentowany tu projekt nie zakłada konieczności tworzenia takiej sieci już teraz - są to zbędne koszty, a korzyści byłyby minimalne. Warto zauważyć, że koszt energii dla godziny ładowania w takim punkcie to, zależnie od dostępnej mocy, od 2 do 10zł - biorąc pod uwagę, że minimalna opłata za parkowanie w proponowanych miejscach wynosi min. 3zł za godzinę, nie będzie to nadmierne obciążenie dla budżetu miasta.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Promowanie idei elektromobilności to trend ogólnoświatowy, który niesie za sobą szereg korzyści zarówno dla posiadaczy pojazdów elektrycznych, jak i dla mieszkańców miast, gdzie takie pojazdy są używane. Dostrzeżono to także w Polsce i ujęto w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - dokumencie przyjętym przez Radę Ministrów 14 lutego 2017r. Strategia zakłada utworzenie do 2020r. 400 punktów szybkiego i 6000 wolnego (takich jak te, proponowane w niniejszym wniosku) punktów ładowania samochodów elektrycznych. To jednak jedynie ogólny plan. Do jego realizacji zaproszone są samorządy, organizacje pozarządowe oraz sektor prywatny. Budżet obywatelski to bardzo dobry instrument dla wsparcia takich inicjatyw.

Główne korzyści wynikające z popularyzacji elektromobilności dla mieszkańców to zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń (samochody elektryczne nie emitują żadnych zanieczyszczeń w miejscach gdzie się poruszają), zmniejszenie poziomu pyłów (pojazdy elektryczne o wiele rzadziej korzystają w ruchu miejskim z hamulców - zmniejsza się zapylenie pochodzące z klocków hamulcowych oraz ograniczony jest hałas (samochody elektryczne są o wiele cichsze i mniej uciążliwe dla otoczenia).

Ładowanie samochodu elektrycznego zasadniczo różni się od tankowania samochodu spalinowego. Co do zasady, samochód elektryczny ładuje się zawsze wtedy, kiedy nie jest wykorzystywany do jazdy. Przez większość czasu ma to miejsce w garażu lub miejscu nocnego parkowania. Właściciele pojazdów elektrycznych w większości nie korzystają na co dzień z sieci szybkiego ładowania. Nie jeżdżą do punktów ładowania na wzór stacji benzynowych tylko po to aby naładować swój samochód. Ładowanie łączą z innymi aktywnościami, takimi jak zakupy, wizyta w centrum miasta, koncert, etc. Dlatego tak ważne jest stworzenie punktów ładowania wszędzie tam, gdzie mieszkańcy przyjeżdżają na kilka godzin celem skorzystania z usług jakie są oferowane w pobliżu.

Ważne, aby uświadomić sobie cel projektu: ma on być zachętą do zainteresowania się  elektromobilnością. To dodatek, ułatwiający życie właścicielom pojazdów elektrycznych i promujący rozwiązania techniczne, które mają pozytywny wpływ na wszystkich mieszkańców miasta. Realizując projekt nie tworzymy "darmowych stacji benzynowych dla wybranych" - ograniczenia podane powyżej skutecznie to uniemożliwiają. Promujemy za to pozytywne postawy uprzyjemniające życie wszystkim mieszkańcom - nie tylko posiadaczom samochodów elektrycznych.

Nawiązując do doświadczeń innych miast jasno widać, że rozbudowa infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych służy lokalnym społecznościom. Przykładem są tu polskie miasta, takie jak Wrocław (ponad 20 punktów w systemie Galactico), Warszawa (kilkanaście punktów RWE) czy Trójmiasto (system stworzony przez Energę). Sąsiedzi Polski także dostrzegli tę zależność - Berlin oferuje kilkaset punktów ładowania, Praga i Lwów kilkadziesiąt. Kraków... siedem (z czego do większości dostęp jest ograniczony).

Zmieńmy to! Zrealizujmy zaproponowany projekt - elektromobilność to przyszłość motoryzacji - im szybciej to zrozumiemy, tym więcej korzyści odniesiemy z tej zmiany.




Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Organizacja promocji wydarzenia W ramach organizacji promocji wydarzenia potrzebne będzie przygotowanie grafik, projektów ulotek i plakatów, nakręcenie filmiku promocyjnego. I kwartał 2020
Ustalanie tematyki poszczególnych imprez W ramach ustalania tematyki poszczególnych imprez, ustalone zostanie, w których miesiącach jakie kraje będą tematami przewodnimi w poszczególnych terminach. I kwartał 2020
Zaproszenie zespołów i instruktorów W ramach tego punktu ustalane będzie jakie konkretnie zespoły, czy to z Polski, czy z innych krajów Europy, byłyby zapraszane do grania na imprezach. Także ustalane byłoby jakich instruktorów i skąd trzeba by ściągnąć na cykl imprez. I kwartał 2020
Podpisywanie umów z wykonawcami W ramach tego punktu byłyby zawierane umowy z wykonawcami i instruktorami biorącymi udział w projekcie. I kwartał 2020.
Organizacja finału projektu W ramach tego punktu byłaby organizacja ostatniego, finałowego spotkania, które wyróżniałoby się większą ofertą wykonawców i instruktorów. październik 2020
Dystrybucja materiałów promocyjnych Ten punkt zawiera dystrybucję materiałów promocyjnych oraz akcję promocyjną w mediach społecznościowych. Akcja byłaby podejmowana co miesiąc, żeby wypromować konkretne spotkanie. 02-10.2020
Kręcenie filmiku podsumowującego W ramach tego punktu zawarte jest nakręcenie spotu podsumowującego cykl wydarzeń oraz promującego kulturę ludową w przyszłości. 10.2020
Comiesięczna realizacja poszczególnych spotkań Realizacja poszczególnych elementów wydarzenia - organizacja sceny, warsztatów i wystąpień. I-IV kwartał 2020
powrót