Archiwum projektów rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski :

Edukacja w Walce ze Smogiem

Projekt odrzucony: W związku z wnioskiem nr BO.OM.327/17, który wpłynął do Wydziału Kształtowania Środowiska w ramach propozycji zadań do Budżetu Obywatelskiego pn. „Edukacja w walce ze smogiem” informujemy, że Wnioskodawca planuje organizację zajęć dotyczących problematyki związanej ze smogiem w szkołach podstawowych i przedszkolach. W gimnazjach zajęcia te mają być powiązane z lekcjami fizyki. Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.) za organizacją pracy szkoły, w tym za realizację zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych odbywających się na terenie szkoły odpowiada dyrektor szkoły lub placówki. Ponadto, zgodnie z art. 5a ww. ustawy - dyrektor szkoły wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę. Jednocześnie wnioskodawca nie precyzuje ile dzieci/ uczniów zostanie objętych wsparciem i czy zajęcia miałyby odbywać się w trakcie czasu lekcyjnego, w godzinach popołudniowych, ale na terenie szkoły, czy też w dni wolne od nauki. W każdym z tych przypadków w placówkach pojawiają się problematyczne kwestie organizacyjne, a także związane z bezpieczeństwem i opieką nad uczniami w trakcie prowadzenia zajęć. Ponadto, zgodnie z reformą ustroju szkolnego, od 1 września 2017 roku nie będzie prowadzony nabór do gimnazjów, a obecnie gimnazja zostaną przekształcone lub włączone w struktury szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego. Wnioskodawca nie dość szczegółowo sygnalizuje pewne kwestie, bez koniecznego ich rozwinięcia, w tym wspólne działania z instytucjami (Straż Pożarna, Cech Kominiarski) czy nawiązanie współpracy ze szkołami wyższymi (pomoc w przygotowaniu materiałów dydaktycznych, praktyki dla przyszłych nauczycieli). W związku z powyższym, zasadnym byłoby uzyskanie pisemnych oświadczeń o gotowości do współpracy dyrektorów szkół i przedszkoli, przedstawicieli szkół wyższych, Straży Pożarnej i Cechu Kominiarskiego do udziału w propozycji zadania, o czym wnioskodawca został poinformowany drogą mailową. Mając powyższe na uwadze, pomimo poinformowania wnioskodawcy o konieczności przedłożenia pisemnych oświadczeń wspomnianych podmiotów do udziału w propozycji, wnioskodawca nie dokonał uzupełnień ani modyfikacji zakresu rzeczowego propozycji zadania. W związku z tym, zgodnie z §12 ust. 5 Regulaminu budżetu obywatelskiego miasta Krakowa (załącznik do uchwały Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r.) tut. Wydział opiniuje propozycję zadania do Budżetu Obywatelskiego pn. „Edukacja w walce ze smogiem” negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

100 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Polska

Krótki opis projektu

Smog to problem wiedzy ...to fizyka i chemia .negatywny proces ubóstwa i łatwego dostępu do niskiej klasy materiałów energetycznych do kotłów (wymaga lepszej funkcjonalności kotła i instalacji ) Brak wiedzy .gdzie tkwi problem podczas spalania.

Opis projektu

Walka ze smogiem poprzez edukacje, przekazanie wiedzy „świadomość działania i konsekwencje" w formie zabawy oraz ciekawych eksperymentów uwidaczniających problemy i przeciw działa im.

Program ten ma na celu edukacje społeczeństwa, poprzez dzieci i młodzieży .
Utworzenie biuletynu informacyjnego „jak działa wentylacja” oraz „ niewłaściwe palenie niszczy komin i Twoje zdrowie” 

Program będzie prowadzony przez dwie postacie animowane. Dzięki temu będzie można wykorzystać dwie techniki: komiks i film animowany.
Komiks pozwala na czytelne obrazkowe przedstawienie szeregu poszczególnych problemów złożoności smogu. Zobrazowanie poszczególnych problemów podzielonych na odcinki : Wentylacja ,niska emisja , źródła odnawialne ,roślinność 
Bohaterowie są dostosowani �do wieku odbiorców, przekazują pozytywne wzorce i budują ciągłość historii. Jako twarze kampanii budują własną markę.


Program w pierwszym momencie ma przedstawić społeczeństwu i dotrzeć do niego z biuletynem informacyjnym: Jak działa wentylacja oraz jakie są skutki źle działającej wentylacji.�Przedstawione będzie też�złe palenie jako niebezpieczeństwo zapłonu (w kominie), koszty naprawy komina oraz ubytki na zdrowiu. Biuletyn z takimi informacjami będzie dostarczany wraz z komiksem podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą. Jednocześnie będzie niezależną częścią, mającą przedstawić zagrożenia i przeciwdziałanie 
(dostarczany w formie niezależnej przez Kominiarzy czy Strażaków, których celem jak i biuletynu jest bezpieczeństwo obywateli)


W programie dla dzieci, młodzieży�„tropem smogu"

- Dzieci spotykają się z animatorem. Poznają poszczególnie co robimy by nie pomagać smogowi. Poznają zagadnienie smogu i procesu jego powstawania. W formie zabawy plastycznej poznają różnego rodzaju eko alternatywy. Którymi można zastąpić dotychczasowe rozwiązania: w domu, mieszkaniu jak i systemie miejskim . 

-Młodzież -�spotkania z animatorem powiązane z lekcjami fizyki. Przedstawienie na zasadzie prostych eksperymentów działania wentylacji i procesu smołowania komina (przeźroczysty model dyfuzji gazów). 
� 
ZAJĘCIA(zasmołowany komin)
-filmy z palącymi się kominami oraz pokaz slajdów (smoła w kominie, wykwity, kominy pęknięte po zapaleniach )
-zagadnienia: Węgiel (rodzaje i jakość ), drewno (co to jest nieprzesezonowane drewno )
Destylacja węgla na niskich temperaturach, szok termiczny (studzenie spalin w nie ocieplonym kominie)
-Przedstawienie zagrożeń, problemów i rozwiązań ( celem jest poinformowanie o takich zjawiskach jak i dostarczenie biuletynu informacyjnego który uczeń weźmie do domu)


ZAJĘCIA - wentylacja
- dla dzieci starszych - gimnazjum powiązane z lekcjami fizyki 
- przedstawienie działania systemu wentylacyjnego na przykładzie sali, klasy 
oraz eksperyment na mini skali budynku wielorodzinnego z pleksi i kolorowych dymków symulujących powietrze i spaliny (dyfuzja kolorowowych gazów w przeźroczystych naczyniach wielopołączonych)
-pokazanie jak działa podciśnienie (dmucha przez wentylacje )
- jak podczas działania podciśnienia mogą być zaciągane spaliny wraz z powietrzem 
- gdy nie ma dopływu powietrza do pomieszczenia i spaliny zaczynają cofać się kominem z powrotem 
-Przedstawienie zagrożeń, problemów i rozwiązań - celem jest poinformowanie o takich zjawiskach jak i dostarczenie biuletynu informacyjnego który uczeń weźmie do domu. (możliwość pokazania na modelu za pomocą ruchomych zasów jak można sterować ruchem powietrza)

DOTKNĄĆ < SPRAWDZIĆ < POZNAĆ 

Zajęcia będą odbywały się w szkołach i przeczkolach .
W MPK Kraków zostaną wykupione pakiety kampanijne - filmy aminowane z postaciami "twarzami" z biuletynu i komiksu. Promujące walkę ze smogiem jak i zwrócenie uwagi na problem wentylacji i smołowania komina .

UZASADNIENIE PROJEKTU

Nie pomagaj smogowi zabijać, dowiedz się jak to działa

Cel . 
Dostarczenie biuletynu informacyjnego, co to jest smog - jak działa, jak się chronić, jak zadbać o własne bezpieczeństwo w domu .
Ten sam biuletyn będzie dostarczany dorosłym, od wiarygodnych źródeł informacj: Kominiarz ,Straż Pożarna oraz widoczny w MPK Kraków.

Jak to działa : �Skoro dziecko będzie mogło zrozumieć proste zasady fizyki.�A te same informacje będą przynosiły zaufane źródła zawodów dbających o �nasze bezpieczeństwo. Wielokrotne powtarzanie z różnych źródeł utrwali informację u odbiorców i spowoduje wykorzystanie informacji nawet z ciekawości. Następnie z powodu lepszego działania komina, pieca, wentylacji, mogą zostać niwelowane stare złe przyzwyczajenia.
Dzięki pierwszym korzystnym i prostym do zrealizowania zmianom inne reguły odnośnie walki ze smogiem zaczną być dostrzegane, brane pod uwagę i w rezultacie realizowane .
Jednostka ma wielki wpływ na życie pozostałych mieszkańców .

Wspólne działanie z istytucjami :Straż Pożarna ,Cech Kominiarski,Izba Rzemieślnicza  

Nawiązanie współpracy ze szkołami wyszymi (umożliwienie praktyki przyszłym nauczycielom , pomoc w przygotowaniu materiałów dydaktycznych )

Wspólny front: czysteogrzewanie.pl�- smog to nie tylko problem Krakowa �

Korzystanie z doświadczenia i pomocy większych: Gazeta Wyborcza (twórcy i realizatozy programu dla dzieci "tropem smogu ")

Dzięki animowanym postaciom istnieje możliwość samo finansowania się budżetu w przyszłości. Możliwość powstania gier planszowych ,karcianych ,komputerowych czy komiks lub film animowany. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Budowa śluzy rowerowej i przejazdu rowerowego 100 000,00 PLN
100 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Budowa śluzy rowerowej i przejazdu rowerowego 2021

Galeria

Załączniki

powrót