Projekt lokalny - Dzielnica XVIII
NR 51:
Zamiana równoległych miejsc parkingowych na skośne
Projekt odrzucony:
Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa.
Uzasadnienie:
Wnioskowane zadanie przewiduje zmianę sposobu parkowania z równoległych na skośne na wybranych ulicach Dzielnicy XVIII Nowa Huta m.in. na ulicy Żeromskiego, Obrońców Krzyża, Stanisława Wojciechowskiego, Ignacego Mościckiego i Alei Róż.
W podanych lokalizacjach równoległe parkowanie samochodów odbywa się w wyznaczonych do tego miejscach na jezdni (ul. Wojciechowskiego), w zatokach parkingowych zaprojektowanych do parkowania równoległego (ul. Obrońców Krzyża, Al. Róż, ul. Mościckiego) bądź ma szerokich chodnikach (ul. Mościckiego). Głębokość miejsc postojowych dla samochodów zaparkowanych skośnie (45’) wynosi 4,8m natomiast dla stanowisk postojowych do parkowania równoległego 2,5m. Dodatkowo minimalna szerokość jezdni manewrowej przy parkowaniu skośnym wynosi 3,5m. W sytuacji zmiany sposobu parkowania na skośne nie jesteśmy w stanie zapewnić odpowiedniej szerokości, która pozwoliłaby zachować minimalne wymiary jezdni i skośnego miejsca postojowego. Parkowanie w zaproponowany sposób spowodowałoby, że samochody w części parkowałyby w zatoce a w części na jezdni bądź zajmowałyby dodatkową część jezdni w lokalizacjach gdzie obecnie parkowanie wyznaczone jest na jezdni w sposób równoległy. Rozwiązanie takie nie dość że nie spełnia warunków
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (t.j. Dz.U. z 2019r. poz. 2311 z późń. zm.) załącznik nr 2, 5.2.4 Linie wyznaczające stanowiska postojowe, który określa sposób wyznaczania i minimalnych wymiarach stanowisk postojowych to dodatkowo stwarzałoby zagrożenie dla uczestników ruchu.
Ponadto, powołując się na przepisy prawa, nie ma możliwości wskazania innych miejsc na terenie Dzielnicy XVIII Nowa Huta, w których byłaby możliwość zamiana sposobu parkowania z równoległego na skośne.
Według opinii Wydziały Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK projekt organizacji ruchu zawierający rozwiązania zawarte we wniosku nie mógłby zostać zatwierdzony przez ww, Jednostkę pełniącą funkcję organu zarządzającego ruchem na drogach gminnych.
W związku z powyższym wniosek zamiany równoległych miejsc parkingowych na skośne opiniuje się negatywnie.
Edycja Budżet Obywatelski 2022
Projekt lokalny - Dzielnica XVIII
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Stefana Żeromskiego
Dodatkowe lokalizacje: ul. Obrońców Krzyża, al. Róż, ul. Stanisława Wojciechowskiego, ul. Ignacego Mościckiego
Opis projektu
Projekt będzie polegał na przeanalizowaniu możliwości zmiany sposobu parkowania z równoległego na skośne na wybranych ulicach w Nowej Hucie. Po zlokalizowaniu takich miejsc zostaną zmienione oznaczenia miejsc parkingowych tak, aby mogło się na nich pomieścić więcej samochodów. Projekt może zostać wykonany na innych ulicach niż wskazane jako miejsce realizacji projektu, jeżeli na wybranych ulicach nie będzie to możliwe.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Mieszkańcy Nowej Huty nie są fanami zostawiania swoich aut na chodnikach. Dzielnica cierpi po prostu na ogromny niedobór miejsc parkingowych. Zmiany pokoleniowe zachodzące w Nowej Hucie potęgują jeszcze ten problem. Decyzje władz o wyznaczeniu miejsc parkingowych też nie pomagają. Wprawdzie zwiększają znacząco bezpieczeństwo, jednak negatywnie wpływają na pojemność przyulicznych parkingów. Zmiana sposobu parkowania z równoległego na skośne może zwiększyć pojemność już istniejących parkingów o około 30% (dla miejsc pod kątem 45 stopni). Pozwoli to uniknąć parkowania na chodnikach, co pozwoli zachować je w dobrym stanie. Będzie to dobre dla wszystkich mieszkańców. Nie tylko zmotoryzowanych.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
przemalowanie oznaczeń poziomych | wymalowanie miejsc do parkowania na drogach | 40 000,00 PLN |
zmiana oznaczeń pionowych | zmiana znaków aby zasygnalizować parkowanie skośne | 4 000,00 PLN |
| | 44 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
zmiana oznaczeń | zmiana oznaczeń | 2022 |