Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 12:

DŁUGA BEZ ZATRZYMAŃ TRAMWAJÓW

Projekt odrzucony: Wnioskodawca w ramach ww. projektu budżetu obywatelskiego wskazał do realizacji zmiany w organizacji ruchu na ul. Długiej polegające na wprowadzeniu strefy ograniczonego ruchu na całej długości ul. Długiej a nie tylko na jej części, likwidacji możliwości parkowania w zatokach na ul. Długiej 15, 22, 32 i 34 (ok. 11 miejsc postojowych w tym 2 Kiss & Ride i 1 miejsce zastrzeżone) oraz zwiększenia liczby miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami. Z pozyskanej opinii Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury UMK będącego organem zarządzającym ruchem na ul. Długiej wynika, że ulica Długa łączy się z siecią ulic jednokierunkowych, do których wjazd jest częściowo realizowany wyłącznie z tej ulicy. Wprowadzenie strefy ograniczonego ruchu na całym jej odcinku uniemożliwiłoby dojazd do części z nich. Taka sytuacja nastąpiłaby zarówno na ul. Szlak (wlot w stronę ul. Pędzichów) jak i na ul. św. Filipa, w związku z czym przedmiotowe rozwiązanie nie jest możliwe do realizacji. Odnosząc się do likwidacji zatok postojowych wszystkie wskazane zatoki znajdują się w Strefie Ograniczonego Ruchu. Do strefy, wjazd mają jedynie użytkownicy, których nie obowiązuje w tym miejscu znak B-1 zakaz ruchu, m.in. mieszkańcy, w związku z tym nie ma możliwości realizacji wskazanego rozwiązania. Lokalizacja ww. miejsc jest potrzebna z punktu widzenia obsługi komunikacyjnej budynków zlokalizowanych w tym obszarze. W kwestii zwiększenia liczby miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych, GK UMK wskazuje, że biorąc pod uwagę istniejące parametry geometryczne ul. Długiej rozwiązanie nie jest obecnie możliwe do realizacji, ze względu na obowiązujące przepisy przy wyznaczaniu ww. miejsc, jak i konieczność zachowania przejezdności pasa ruchu i pozostawienia normatywnej szerokości ciągu pieszego. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie przychyla się do argumentów Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury UMK. Dodatkowo nadmieniamy, że w ramach Budżetu Obywatelskiego edycja 2024 dokonano analizy możliwości zmian organizacji ruchu w obrębie ul. Długiej i na tej podstawie przyjęto zmiany możliwe do realizacji. W chwili obecnej trwa zatwierdzanie projektu stałej organizacji ruchu w ul. Długiej obejmującego zmiany wprowadzane wygranym projektem BO z 2024r. jak również aktualizującego istniejące oznakowanie pionowe i poziome. Dlatego też, na chwilę obecną nie ma możliwości wprowadzenia jakichkolwiek dodatkowych zmian w kwestii organizacji ruchu. Zgodnie z §17 ust. 1 Regulaminu BO pkt 4 nie mogą być realizowane projekty, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta natomiast zgodnie z pkt 6 nie mogą być realizowane projekty, które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności. W związku z powyższym wniosek opiniuje się negatywnie w całości.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

25 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Długa, Kraków

Krótki opis projektu

CELEM PROJEKTU JEST CAŁKOWITA ELIMINACJA ZATRZYMAŃ TRAMWAJÓW NA UL. DŁUGIEJ POPRZEZ UNIEMOŻLIWIENIE PARKOWANIA POJAZDÓW W MIEJSCACH, W KTÓRYCH NAJCZĘŚCIEJ DOCHODZI DO ZATRZYMAŃ.

Opis projektu


Projekt polega na zapewnieniu płynnego przejazdu tramwajów ul. Długą poprzez uniemożliwienie parkowania samochodów w miejscach konfliktowych względem przebiegu linii tramwajowej. Obecnie wzdłuż ul. Długiej parkowanie możliwe jest w 18 zatokach parkingowych, gdzie wyznaczono ok. 112 miejsc postojowych, w tym 9 zastrzeżonych. Część z tych miejsc jest potencjalnie konfliktowa i w związku z tym należy je zlikwidować. Potwierdzają to statystyki MPK za ostatnie lata, które są przerażające. Tylko w latach 2017-2024 doszło do 567 zatrzymań tramwajów na ul. Długiej (!)



2024 - 54 zatrzymania tramwajów
2023 - 55 zatrzymań tramwajów
2022 - 47 zatrzymań tramwajów
2021 - 52 zatrzymania tramwajów
2020 - 52 zatrzymania tramwajów
2019 - 94 zatrzymania tramwajów
2018 - 131 zatrzymań tramwajów
2017 - 82 zatrzymań tramwajów

RAZEM: 567 zatrzymań tramwajów w latach 2017-2024

Przez  co najmniej 14 ostatnich lat różni urzędnicy z różnych jednostek próbują bezskutecznie zlikwidować problem, który przecież sami stworzyli, przebudowując ulicę Długą i tworząc ulicę o wąskim przekroju z linią tramwajową i licznymi zatokami parkingowymi, które znajdują się bardzo blisko linii tramwajowej - jak się okazuje zbyt blisko. Doprowadziło to w już sumie – jak czytamy w statystykach krakowskiego MPK – w latach 2010-2024 do ponad 1500 (!) zatrzymań komunikacji miejskiej na arterii łączącej Nowy Kleparz z Plantami. I są to tylko przypadki odnotowane, bo nagminnie dochodzi też do niezliczonych zatrzymań krótkich, 2-3 minutowych, które nie wliczają się do statystyk, a są stałym elementem życia komunikacyjnego na Długiej. Dlatego celem tego projektu jest całkowita eliminacja zatrzymań tramwajów na ul. Długiej poprzez uniemożliwienie parkowania samochodów w miejscach konfliktowych względem przebiegu linii tramwajowej. Obecnie wzdłuż ul. Długiej parkowanie możliwe jest w 18 zatokach parkingowych, gdzie wyznaczono ok. 112 miejsc postojowych, w tym 9 zastrzeżonych. Z tych 112 miejsc część miejsc jest potencjalnie konfliktowych i w związku z tym należy je jak najszybciej zlikwidować.
 
Proponowane rozwiązania:

Wprowadzenie na całej długości ul. Długiej strefy ograniczonego ruchu, a nie tylko na jej części;
Zlikwidowanie możliwości parkowania w zatokach, w których najczęściej dochodziło do zatrzymań w latach 2020-2023 - ul. Długa 15, 22, 32, 34, 39 (łącznie 23 zatrzymania w 2024 roku)
Zwiększenie liczby miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami zwłaszcza na początku i końcu zatok parkingowych, co pozwoli wyeliminować liczbę aut parkujących “na skos” w części zatoki przeznaczonej na wjazd lub wyjazd (to też da więcej wolnej przestrzeni do wykonania manewru parkowania przy wjeździe i wyjeździe z zatoki kierowcom z ograniczoną umiejętnością parkowania, a takich jak widać niestety nie brakuje).

W roku 2024 odnotowano 54 zatrzymania na ul. Długiej, w tym najwięcej zatrzymań odnotowano na wysokości posesji:

ul. Długa 15 - 5 razy
ul. Długa 22 - 5 razy
ul. Długa 32 - 5 razy (2023 6 razy)
ul. Długa 34 - 4 razy ( 2023 4 razy)
ul. Długa 39 - 4 razy

UZASADNIENIE PROJEKTU

Wbrew licznym zapewnieniom urzędników i podjęciu przez nich szeregu działań ul. Długa nadal stoi ok. 50 razy w ciągu roku (wg statystyk za ostatnie 5 lat). Dane z ostatnich lat jasno pokazują, że rozwiązania zastosowane w ciągu ulicy Długiej nadal nie przyniosły oczekiwanych efektów, a zatrzymań tramwajów nie udało się wyeliminować. Mieszkańcy Krakowa mają prawo oczekiwać od władz miasta pewnego i punktualnego transportu publicznego. Mają też prawo oczekiwać, że ul. Długa będzie w końcu ulicą z faktycznym, a nie teoretycznym priorytetem dla komunikacji zbiorowej (w chwili obecnej priorytet ma de facto transport indywidualny). Mieszkańcy nie mogą też już dłużej ponosić na co dzień dotkliwych konsekwencji błędów, które popełniono przy projektowaniu i przebudowie ul. Długiej. Dlatego nadszedł czas, aby podjąć bardziej radykalne działania, które pozwolą zlikwidować możliwość zatrzymywania i parkowania pojazdów wzdłuż ul. Długiej w zatokach parkingowych konfliktowych względem przebiegu linii tramwajowej. Tym bardziej, że przez ostatnich 13 lat było naprawdę bardzo dużo czasu na skuteczne rozwiązanie tego problemu

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt i realizacja 25 000,00 PLN
25 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt i realizacja 2026

Galeria

powrót