NASZE BIELANY: NOWY ASFALT NA ORLEJ
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica VII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Od ul. Orla 62 do ul. Kaszubskiej
Krótki opis projektu
Remont ul. Orlej na odcinku od ul. Zaogrodzie i sklepu "Jubilat" (bez tarczy skrzyżowania) w kierunku ul. Kaszubskiej - możliwie jak najdalej, do wyczerpania środków przeznaczonych na projekt.
Opis projektu
Projekt zakłada kompleksową wymianę nawierzchni asfaltowej na ul. Orlej od sklepu Jubilat, w dół do ul. Kaszubskiej, odcinek mniej więcej 450 metrów.
Szczegółowe rozwiązania techniczne zostaną określone przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) przed realizacją zadania.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Ulica Orla na krakowskich Bielanach jest kluczową arterią komunikacyjną, łączącą lokalne osiedla z głównymi trasami dojazdowymi, w tym z autostradą A4. Droga ta nie była kompleksowo remontowana od lat 70. ubiegłego wieku, kiedy to na Bielanach robiono gaz i jednocześnie położono asfalt. W późniejszym czasie drogę tylko łatano, nie było kompleksowej wymiany nakładki. Jej stan techniczny jest bardzo zły, wygląda jak patchwork. Liczne uszkodzenia, ubytki i łatane fragmenty stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowców, rowerzystów i pieszych. Estetycznie jest to poniżej krytyki.
Ulica Orla jest jedną z głównych tras komunikacyjnych na Bielanach, co dodatkowo zwiększa jej znaczenie w infrastrukturze dzielnicy. W bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się przedszkole, co sprawia, że codziennie korzystają z niej dzieci, rodzice oraz opiekunowie. Niezwykle ważne jest zapewnienie maksymalnego poziomu bezpieczeństwa na tym odcinku drogi. W lecie poruszają się nią również rowerzyści z całego Krakowa, stanowi ona bowiem dojazd z Lasu Wolskiego na trasę rowerową nad Wisłą.
Na tym odcinku często dochodzi do uszkodzeń pojazdów spowodowanych licznymi dziurami i nierównościami nawierzchni. Zdarzają się również niebezpieczne sytuacje drogowe, takie jak nagłe manewry omijania ubytków w asfalcie, które mogą prowadzić do kolizji.
- Intensywność ruchu: bardzo wysokie średnie natężenie ruchu, które przyczynia się do szybszego zużycia nawierzchni.
- Stan techniczny nawierzchni: badania wykazały liczne spękania siatkowe, koleiny o głębokości przekraczającej 3 cm oraz zapadnięcia w wielu miejscach.
- Zwiększone ryzyko wypadków: w ciągu ostatnich 5 lat na tym odcinku odnotowano wzrost liczby drobnych kolizji drogowych spowodowanych złym stanem nawierzchni oraz intensywnością przejazdów w kierunku autostrady A4.
- Poprawa bezpieczeństwa: nowa nawierzchnia zmniejszy ryzyko wypadków, zapewniając lepszą przyczepność i eliminując niebezpieczne dziury.
- Komfort jazdy: gładka nawierzchnia poprawi komfort podróżowania zarówno dla mieszkańców, jak i osób przejeżdżających przez Bielany.
- Oszczędności w dłuższej perspektywie: regularne łatanie ubytków jest droższe niż jednorazowy, kompleksowy remont.
- Zwiększenie atrakcyjności dzielnicy: dobrze utrzymana infrastruktura drogowa podnosi jakość życia mieszkańców i estetykę otoczenia. Bielany to piękne osiedle z zaniedbanymi drogami.
- Bezpieczeństwo dzieci: bliskość przedszkola sprawia, że priorytetem jest eliminacja zagrożeń dla najmłodszych uczestników ruchu.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
projekt | opracowanie planu działania | 100 000,00 PLN |
realizacja | położenie asfaltu | 833 000,00 PLN |
933 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projekt | Przygotowanie projektu i uzyskanie niezbędnych pozwoleń | 2026/2027 |
Realizacja | Realizacja zadania (wymiana nawierzchni asfaltowej) | 2027 |