Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica VII NR 8:

NASZE BIELANY: BEZPIECZNE ZEJŚCIE

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 2, 4 i 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, zgodnie z którymi, nie mogą być realizowane projekty, których wymagany budżet całkowity jest niezgodny z ustalonymi limitami finansowymi oraz te, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta oraz naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności. Projekt zakłada poszerzenie i utwardzenie ścieżki (budowę ścieżki pieszo-rowerowej) pomiędzy ul. Na Górkach a ul. Orlą. Wskazany we wniosku teren objęty jest ustaleniami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego obszaru „Bielany”, zgodnie z którym docelowo planowane jest połączenie dwóch odcinków ul. Orlej, tj. wykonanie dróg oznaczonych jako KDL.2 oraz KDD.19. Wszystkie realizowane prace powinny być zgodne z zapisami mpzp. Ponadto w przedmiotowym terenie występują duże różnice wysokości, jak również nieumocnione skarpy. Brakuje również wydzielonej infrastruktury rowerowej i pieszej (brak ciągłości ruchu pieszego i rowerowego), dlatego też realizacja proponowanego zadania spowodowałaby wyprowadzenie pieszych na jezdnię co jest niedopuszczalne. Równocześnie, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa w przypadku większych pochyleń (powyżej 6%) należy projektować pochylnie, pochylnie i schody, przy czym schody, z punktu widzenia dostępności są znacząco gorszym rozwiązaniem, dlatego też stosowane są jako rozwiązanie wspomagające (obok pochylni lub innego dojścia dostępnego dla wszystkich użytkowników). Biorąc pod uwagę, że realizacja inwestycji powinna być zgodna z ustaleniami MPZP, jak również z uwagi na brak zachowania ciągłości ruchu pieszego i rowerowego oraz konieczność przygotowania terenu do parametrów zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa, w tym też zapewnienie prawidłowego oświetlenia i odwodnienia, realizacja zadania znacznie wykraczałaby poza złożoną propozycję. Równocześnie koszt realizacji przedmiotowego zadania przewyższyłby wysokość środków finansowych przeznaczonych w budżecie obywatelskim na zadania o charakterze dzielnicowym. Mając na uwadze ww. wyjaśnienia, negatywnie opiniuje się wnioskowany projekt.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica VII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

400 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ul. Orla 5-8

Dodatkowe lokalizacje: Miejsce realizacji zadania: zejście pomiędzy ul. Na Górkach a ul. Orlą, Kraków. Mniej więcej między numerem Orla 5 a Orla 8. Zejście łączy dwie ulice na terenie o znacznym nachyleniu, co sprawia, że obecna, nieutwardzona ścieżka jest niebezpieczna dla pieszych i rowerzystów.

Krótki opis projektu

Przebudowa nieutwardzonego i niebezpiecznego zejścia łączącego ul. Na Górkach z ul. Orlą. Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, utwardzenie nawierzchni, poszerzenie tej ścieżki.

Opis projektu

Obecne zejście jest strome, nieutwardzone i zbyt wąskie, co stwarza ryzyko wypadków, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych. Wąska szerokość ścieżki uniemożliwia bezpieczne mijanie się pieszych i rowerzystów, a jej stan techniczny uniemożliwia korzystanie z niej osobom z wózkami dziecięcymi. Zejście to jest często wykorzystywane przez rowerzystów, co dodatkowo zwiększa potrzebę dostosowania infrastruktury do ich potrzeb, zjazd stanowi dojazd z Lasu Wolskiego do trasy rowerowej nad Wisłą.  Na ten moment bezpieczne jest tu tylko sprowadzenie roweru, kamienie są tak duże, że niebezpieczne jest zjeżdżanie, grozi wypadkiem.  Projekt przewiduje utwardzenie nawierzchni, poszerzenie ścieżki do standardów zapewniających bezpieczne mijanie się pieszych i rowerzystów oraz stabilizację zbocza w celu zapobieżenia erozji. Ścieżka miałaby być  rowerowa lub pieszo-rowerowa, służąca do rekreacji, nie musi mieć wymiarów typowych dla ścieżki rowerowej, a jedynie być w typie takiej ścieżki. Proponowane utwardzenie recykliną, wykluczony asfalt lub droga umożliwiająca przejazd autem lub motorem! Ma to być ścieżka dla rowerzystów, bez nadmiernego ruchu i np. nocnych rajdów. Szczegóły projektowania i wyboru materiału do utwardzenia ścieżki pozostawiam urzędnikom. 

 
Techniczne działania do zrealizowania:
 
  • Utwardzenie nawierzchni ścieżki przy użyciu materiałów antypoślizgowych np. recykliny
  • Poszerzenie ścieżki dla bezpiecznego poruszania się pieszych i rowerzystów
  • Stabilizacja zbocza w celu zapobieżenia osuwiskom i erozji
  • Poprawa systemu odwodnienia w celu zapobiegania podmywaniu ścieżki

UZASADNIENIE PROJEKTU

Dane techniczne potwierdzające konieczność inwestycji:

 
  • Nieutwardzona, kamienista nawierzchnia utrudniająca bezpieczne poruszanie się, osuwające się kamienie
  • Zbyt wąska ścieżka uniemożliwiająca bezpieczne mijanie się pieszych i rowerzystów, obecnie może przejść jedna osoba 
  • Problemy z erozją zbocza i odwodnieniem terenu
  • Duże natężenie ruchu rowerowego na tym odcinku, skrót do trasy rowerowej
 
  • Inwestycja poprawi bezpieczeństwo użytkowników, szczególnie w okresie zimowym i podczas opadów deszczu. Utwardzona, poszerzona ścieżka  zmniejszy ryzyko wypadków i poprawi komfort codziennego poruszania się. Umożliwi także poruszanie się z wózkami dziecięcymi oraz poprawi komfort rowerzystów, którzy chętnie korzystają z tego zjazdu. Ścieżka stanowi łącznik od Lasu Wolskiego do trasy rowerowej nad Wisłą. Obecnie ścieżka jest na tyle dzika, że niektórzy rowerzyści zawracają lub boją się nią zjechać, nie są pewni czy rzeczywiście dalej jest przejazd. Mapa pokazuje, że jest, fizycznie wygląda to wręcz odstraszająco. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
projekt dokumentacja projektowa 50 000,00 PLN
budowa roboty budowlane 350 000,00 PLN
400 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
projekt przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie pozwoleń, przetarg 2026
budowa roboty budowlane 2027

Galeria

powrót