Projekty 2025 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica IV NR 22:

Promenada Górka Narodowa - ETAP I

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica IV - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

882 550,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Górka Narodowa (od ul. Natansona do ul. Banacha)

Krótki opis projektu

Zaniedbana i zapomniana droga gruntowa "Górka Narodowa" to idealne miejsce na spacery wśród zieleni nieopodal Lasu Witkowickiego. Projekt zakłada budowę alejki parkowej, oświetlenia oraz schodów łączących ul. Papierni Prądnickich z ul.Górka Narodowa.

Opis projektu

Propozycja zakłada utworzenie promenady pieszo rowerowej (z zakazem ruchu samochodowego) na ul. Górka Narodowa od ul. Natansona do ul. Banacha wraz z korektą organizacji ruchu przy ul. Banacha, budową niezbędnej infrastruktury i zapewnieniem połączeniami ul. Górka Narodowa z ul. Papierni Prądnickich poprzez budowę schodów na istniejącej skarpie oddzielającej te tereny. Ze względu na kosztochłonność, proponuje się podzielenie projektu na II etapy. I etap (obecny) oraz II etap w budżecie obywatelskim w 2026 roku. Dodatkowo, w ramach tego zadania proponuje się:
 
  • likwidację barier betonowych na końcu ul. Banacha w celu zapewnienia przejezdności ul. Górka Narodowa (od strony ul. Witkowickiej) po zamknięciu przejazdu po drodze gruntowej w stronę ul. Natasona
  • zapewnienie kilku miejsc parkingowych na gruntowym odcinku ul. Górka Narodowa
 
ETAP I składać się będzie z następujących części:
 
Część A:
  • Budowa (wylanie) nawierzchni asfaltowej w formie alejki parkowej od momentu rozpoczęcia się drogi gruntowej przy ul. Natasona do punktu ujęcia wody "Górka Narodowa" i drogi serwisowej pomiędzy budynkami Banacha 63A oraz Papierni Prądnickich 82.
  • Montaż oświetlenia na ww. odcinku w formie niskich latarni parkowych, tożsamych z oświetleniem już zainstalowanym przy jednym z bloków deweloperskich
  • Montaż 2 kamer monitoringu - przy skrzyżowaniu z ul. Banacha oraz przy skrzyżowaniu z ul. Natansona.
  • Montaż 5 ławek z koszami na śmieci
  • Montaż 4 słupków blokujących ruch - zamykanych. Słupki mogą być otwierane przez dopuszczone do ruchu służby miejskie.
Część B:
  • Budowa schodów lub pochylni łączących ul. Papierni Prądnickich z ul. Górka Narodowa
  • Bieżące uzupełnienie ubytków (kruszywem) na fragmencie gruntowym od granicy prac projektowych do ul. Banacha.
Część C (projektowa)
  • projekt nowej organizacji ruchu zakładający usunięcie barier betonowych oraz zakazu ruchu przy ul. Banacha
  • projekt schodów oraz alejki parkowej
  • projekt elektryczny (oświetlenie + monitoring)

UZASADNIENIE PROJEKTU

Ulica Górka Narodowa na całym swoim odcinku jest zapomnianą drogą będącą w zarządzie ZDMK. Jest drogą gruntową (praktycznie leśną) stanowiącą głównie miejsce spaceru dla pieszych i drogę rowerową. Sporadycznie zdarza się na niej ruch samochodowy, do którego jednak nie jest w żadnym stopniu przystosowana. Ze względu na dynamiczną zabudowę mieszkalną oraz bloki wzdłuż ulicy, a także dużą ilość zieleni i ciszę,uliczka jest miejscem relaksu i spacerów pobliskich mieszkańców.
 
Uliczka, będąca niejako przzedłużeniem ul. Natasona stanowi również ważny łącznik dla mieszkańców - z przystanków autobusowych przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej i ul. Siewnej ale również możliwość dojścia do centrum handlowego przy skrzyżowaniu z ulicami Mackiewicza - Siewną. Stan techniczny drogi stanowi zagrożenie dla pieszych oraz rowerzystów oraz duże utrudnienie dla osób prowadzących np.: wózki dziecięce i rowery.
 
Tuż za ul. Natansona, na początku ul. Górka Narodowa znajduje się wysoka skarpa, a tuż za nią (na niej) rozpoczyna się duże osiedle i ul. Papierni Prądnickich. Połączenie tych dróg nie istnieje - duża różnica wysokości praktycznie uniemożliwia bezpieczne dojście pomiędzy nimi - istnieje przedept na skarpie, będący jednocześnie dość niebezpieczny, wąski i śliski, a to stanowi całkowitą blokadę dla rowerzystów, osób z dziećmi czy osób z ograniczoną mobilnością.
 
Cały odcinek nie posiada również żadnego oświetlenia co pogarsza warunki bezpieczeństwa po zmroku.

Realizacja niniejszego projektu w tym zakresie pozwoli na zapewnienie odpowiedniej jakości infrastruktury dla osób niezmotoryzowanych, zapewni miejsce do spacerów wśród bogatej zieleni i poprawi bezpieczeństwo dla osób korzystających z tego fragmentu ul. Górka Narodowa. Budowa schodów do ul. Papierni Prądnickich dodatkowo zapewni brakujące połączenie pomiędzy ulicami i zapewni skrót dla mieszkańców - również ul. Natansona, pozwalający na dojście do tramwaju przy ul. Banacha. Natomiast dla osób z ograniczoną mobilnością, w celu pokonania skarpy, proponuję się wyznaczenie chodnika (alejki) na istniejącym już przedepcie, który ciągnie się wzdłuż roślinności i bloku deweloperskiego, a prowadzącego do chodnika przy ul. Papierni Prądnickich.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Alejka parkowa Budowa alejki parkowej, nawierzchnia asfaltowa, na odcinku od Natansona do punktu ujęcia wody (1500m2) 520 000,00 PLN
Oświetlenie Lampy parkowe - 8 sztuk 104 000,00 PLN
Ławki z koszami na śmieci 5 ławek i 5 koszy na śmieci 12 750,00 PLN
Monitoring Dwie kamery monitoringu (trzy lub cztero soczekowe) 10 000,00 PLN
Schody Schody łączące ul. Górka Narodowa z ul. Papierni Prądnickich 58 000,00 PLN
Słupki Słupki manualne do blokowania ruchu samochodów (4 sztuki) 800,00 PLN
Projekt budowlany Projekt schodów oraz alejki parkowej 100 000,00 PLN
Projekt elektryczny Projekt do oświetlenia i monitoringu 15 000,00 PLN
Chodnik (w zamian za pochylnię)_ Budowa chodnika wzdłuż bloku do ul. Papierni Prądnickich 62 000,00 PLN
882 550,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Etap projektowy Zlecenie i opracowanie projektów niezbędnych do ogłoszenia prac na realizację inwestycji Styczeń - Luty 2026
Etap budowlany I budowa schodów z ul. Papierni Prądnickich do ul. Górka Narodowa Kwiecień - Maj 2026
Etap budowlany II budowa alejki parkowej i niezbędnej infrastruktury Maj - Wrzesień 2026
Oddanie do użytku zakończenie inwestycji i wprowadzenie organizacji ruchu Październik - Listopad 2026

Galeria

powrót