Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 28:

FOTORADARY DLA KRAKOWA

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §1 ust. 2, §17 ust. 2 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Projekt zakłada zakup fotoradarów, a następnie przekazanie ich do Inspekcji Transportu Drogowego, której zadaniem, zgodnie z właściwością, jest m.in. kontrola ruchu drogowego, w tym stosowanie urządzeń rejestrujących przy drogach, jakimi są fotoradary. Na podstawie zapisów Regulaminu budżetu obywatelskiego (§1 ust. 2), ze środków budżetu obywatelskiego finansowane są projekty zgłaszane przez mieszkańców, należące do zadań własnych gminy lub powiatu. Działania związane z zakupem i montażem fotoradarów nie należą do zadań Gminy Miejskiej Kraków, a do Inspekcji Transportu Drogowego. Zgodnie z §17 ust. 2 w zgłaszanych projektach nie mogą być wskazane podmioty lub dostawcy usług mających być wykonawcami zadań, z wyłączeniem komórek organizacyjnych UMK lub miejskich jednostek organizacyjnych właściwych do realizacji projektu. Inspekcja Transportu Drogowego, wskazana jako realizator – jednostka obsługująca proponowane fotoradary, jest formacją podległą Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego, który to jako centralny organ administracji rządowej podlega ministrowi właściwemu do spraw transportu.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

1 000 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków

Krótki opis projektu

Zakup fotoradarów, które będą mierzyć prędkość i robić zdjęcia kierowcom, którzy nadmiernie ją przekraczają.

Opis projektu

Zakup fotoradarów np. 10 sztuk  i rozdysponowanie ich we wszystkich  dzielnicach, w miejscach, gdzie występuje największy problem z przekraczaniem prędkości. W zależności od jednostkowych kosztów fotoradaru zakup takiej ilości sztuk do wyczerpania środków. Decyzje o tym, gdzie mają być rozmieszczone, podejmie stosowny urząd np. Główny Inspektorat Transportu Drogowego lub ZDMK Kraków. Proszę o poinformowanie mnie, jako projektodawczyni, o miejscach ich rozmieszczenia i współpracę w tym zakresie.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Poprawa bezpieczeństwa na krakowskich drogach, powtarzające się incydenty z nocnymi rajdami po ulicach Krakowa - w różnych miejscach i w różnych dzielnicach. Fotoradar i wysoki mandat to skuteczne rozwiązanie dla ukrócenia nagminnego przekraczania prędkości i zdyscyplinowania kierowców. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
zakup fotoradarów np. 10 sztuk 1 000 000,00 PLN
1 000 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
wniosek o zgody i oświadczenia Zarząd Dróg Miasta Krakowa i Policja ustalają miejsca, gdzie fotoradary powinny być zamontowane. Miasto Kraków wystąpi do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o wyrażenie zgody na posadowienie tych fotoradarów. Należy złożyć pismo zaraz po otrzymaniu tego projektu (luty-marzec 2025). Powinno się też wnioskować do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o oświadczenie, że w przypadku zwycięstwa tego projektu w Budżecie Obywatelskim fotoradary zostaną rozmieszczone na terenie Krakowa i niejako będą własnością tego miasta. Kiedy Główny Inspektorat Transportu Drogowego wyrazi na wszystko oficjalną zgodę, to Miasto Kraków (w przypadku wygranej tego projektu) musi przenieść własność fotoradarów na Inspektorat Transportu Drogowego. Całość procedury jest dość skomplikowana, jednakże wygląda ona w zbliżony do opisanego sposób, proszę urzędników oddelegowanych do zajęcia się tym projektem, o zbadanie sprawy i zdobycie stosownych zgód. Po zdobyciu zgód i oświadczeń nie powinno być problemu, żeby fotoradary zakupione ze środków Miasta Krakowa były do wyłącznego użytkowania w mieście Krakowie. 02/03.2025
przetarg 2026
zakup fotoradarów 2027
powrót