Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica VII NR 54:

Przejście i przejazd rowerowy na Al. Focha z Błoń nad Rudawę

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (Mapa Google)

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica VII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

430 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Al. Focha w rejonie ul. Na Błoniach

Krótki opis projektu

Projekt zakłada budowę przejścia pieszo-rowerowego na al. Focha w rejonie ul. Na Błoniach, w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz zapewnienia lepszego połączenia Wałów Rudawy i Błoń Krakowskich.

Opis projektu

Projekt zakłada budowę bezpiecznego przejścia dla pieszych oraz przejazdu rowerowego w rejonie skrzyżowania z ul. Na Błoniach, mającego na celu poprawę bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu drogowego. Obecnie można zaobserwować rowerzystów i pieszych którzy w niebezpiecznym miejscu przedostają się z Błoń na ścieżkę rowerową. Potrzeba realizacji projektu stała się istotna po oddaniu ścieżki rowerową nad Rudawą w 2023 r. Wskazane miejsce jest bardzo często uczęszczane ze względu na bliskość terenów rekreacyjnych takich jak: Błonia Krakowskie, Park Jordana.  Regularnie ruchliwą drogę próbują przekroczyć dzieci. Ten odcinek drogi pomiędzy obiema ścieżkami rowerowymi jest bardzo niebezpieczny 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obecnie, w rejonie skrzyżowania Al. Focha z Błoń nad Rudawą, piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z niebezpiecznych miejsc, by przejść lub przejechać z jednej ścieżki rowerowej na drugą. Często są to przejścia w miejscach o dużym natężeniu ruchu drogowego, gdzie brak dedykowanych ścieżek oraz odpowiednich przejść rowerowych zwiększa ryzyko wypadków. Ponadto, miejsce to jest bardzo często uczęszczane, szczególnie w związku z bliskością terenów rekreacyjnych, takich jak Błonia Krakowskie oraz Park Jordana. Codziennie korzystają z niego zarówno mieszkańcy, jak i turyści, a także dzieci, które regularnie próbują przekroczyć tę ruchliwą drogę, co dodatkowo podnosi ryzyko niebezpiecznych sytuacji.
Wzrost liczby pieszych i rowerzystów w tym rejonie stał się szczególnie zauważalny po oddaniu w 2023 roku ścieżki rowerowej wzdłuż Rudawy, co jeszcze bardziej uwydatniło brak odpowiednich rozwiązań komunikacyjnych w tym miejscu. Odcinek drogi pomiędzy obiema ścieżkami rowerowymi jest nie tylko niebezpieczny, ale i trudny do pokonania, szczególnie w godzinach szczytu, kiedy zarówno piesi, jak i rowerzyści muszą zmagać się z intensywnym ruchem.
Realizacja projektu zakładającego budowę bezpiecznego przejścia dla pieszych oraz przejazdu rowerowego ma na celu wyeliminowanie tych zagrożeń. Dzięki odpowiednio zaprojektowanej infrastrukturze, piesi i rowerzyści zyskają bezpieczne warunki do przemieszczania się, a dzieci oraz inne osoby wrażliwe będą mogły łatwiej i bezpieczniej poruszać się w tym rejonie. Projekt jest zgodny z trendami rozwoju zrównoważonego transportu, promując aktywne formy przemieszczania się, takie jak piesze wędrówki i jazda na rowerze, oraz zwiększa dostępność terenów rekreacyjnych. Ponadto, zapewnienie odpowiedniego przejśćia i przejazdu rowerowych wpłynie na zmniejszenie ryzyka wypadków, poprawiając tym samym bezpieczeństwo użytkowników dróg i jakości życia mieszkańców.
Realizacja projektu jest zatem konieczna z punktu widzenia zarówno bezpieczeństwa, jak i poprawy jakości przestrzeni publicznej, odpowiadając na realne potrzeby użytkowników oraz przyczyniając się do tworzenia bardziej przyjaznego miasta.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt Opracowanie dokumentacji projektowej 80 000,00 PLN
Realizcja Roboty budowlane 350 000,00 PLN
430 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt Opracowanie dokumentacji projektowej 2026 r.
Realizacja Roboty budowlane 2027 r.
Charakterystyka długoterminowych skutków: Realizacja zadania polegająca na budowie przejścia dla pieszych oraz przejazdu rowerowego w rejonie skrzyżowania z ul. Na Błonie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanej infrastrukturze, piesi i rowerzyści zyskają bezpieczne warunki do przemieszczania z Błoń na ścieżkę rowerową.
powrót