Ogólnodostępny parking wzdłuż ulicy Gustawa Morcinka
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XVII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Pobocze po północnej stronie ulicy Gustawa Morcinka na wysokości adresu 92 do początku przystanku autobusowego Kantorowicka
Krótki opis projektu
Pomysł ma na celu utworzenie 18 miejsc parkingowych wzdłuż ulicy Gustawa Morcinka poprzez zwiększenie szerokości pobocza z aktualnych 1,7m (asfalt) do co najmniej 2,3 m. Parking ten przyczyni się do zwiększenia jakości i komfortu życia mieszkańców.
Opis projektu
Zadanie zakłada stworzenie pierwszego, i mam nadzieję nie ostatniego, odcinka parkingu na poboczu wzdłuż ulicy Gustawa Morcinka. W aktualnym stanie na proponowanym odcinku, pobocze od białego pasa do końca asfaltu ma około 1,7 m szerokości. Przy względnie "małym" nakładzie finansowym można uzyskać przynajmniej dodatkowe 50 cm, co łącznie dałoby co najmniej 2,3 m szerokości asfaltowego pobocza - ale wydaje mi się możliwe uzyskanie 2,5 m szerokości, które są zgodne z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. Taka szerokość pozwala na wyznaczenie miejsca postojowego. Proponowany przeze mnie odcinek, według danych z map internetowych, ma długość około 93,5 m. Przy założeniu, że miejsce parkingowe miałoby mieć 5 metrów długości - dałoby się wyznaczyć na tym odcinku 18 miejsc! Liczba ta nie wydaje się duża, ale miałaby ogromne przełożenie na komfort życia okolicznych mieszkańców - i nie tylko. Z przystanku, który znajduje się tuż obok, można dojechać do pętli Mistrzejowice, a stamtąd można dostać się już do każdego zakątka Krakowa. Nie będzie to oczywiście sowity park & ride, ale napewno procent osób rozważy wykorzystanie tego parkingu właśnie w tym celu. Mój pomysł nie jest oczywiście sprawdzony pod kątem technicznym. W mojej opinii dołożenie dodatkowego asfaltu nie powinno się wiązać z znaczną przebudową pobocza - realizacja tego pomysłu nie powinna spowodować konieczności ingerencji w rów odprowadzający wodę opadową wzdłuż Morcinka, w kierunku Zalewu Zesławickiego. Jeśli jednak taka konieczność pojawiłaby się, jej koszt nie powinien przekroczyć maksymalnej kwoty, która można przeznaczyć na projekt w BO.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Przy ulicy Gustawa Morcinka zaczyna przyrastać ilość bloków, w których w najbliższym czasie zamieszkają setki, jak nie tysiące ludzi. Deweloperzy nie inwestują w infrastrukturę typu publiczne / ogólnodostępne parkingi z oczywistych względów. Aktualni, jak i przyszli mieszkańcy Gustawa Morcinka potrzebują dodatkowych miejsc parkingowych, by między innymi przyjmować gości, usługodawców i po prostu zwiększyć jakość życia w okolicy. Mieszkańcy (przykładowo) Nowej Huty mają do swojej dyspozycji liczne parkingi przy drogach - takie jak proponuje stworzyć na ulicy Gustawa Morcinka. Są to między innymi ulica Ptaszyckiego, al. Jana Pawła II, al. Solidarności czy Władysława Broniewskiego. Wszystkie te "parkingi" zwiększają jakość życia okolicznych mieszkańców i nie ma w tej sprawie żadnej wątpliwości. Ulica Gustawa Morcinka ma idealne warunki, by pojawiły się wzdłuż niej miejsca parkingowe - północne pobocze jest bardzo szerokie.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Przygotowanie podłoża | 20 000,00 PLN | |
Oznakowanie i ewentualne krawężniki | 10 000,00 PLN | |
Malowanie | 10 000,00 PLN | |
Rezerwa | rezerwa na nieprzewidziane wydatki | 15 000,00 PLN |
Projekt | Projekt parkingu wzdłuż ulicy (wartość sugerowana cennikiem BO 2024) | 60 000,00 PLN |
Asfaltowanie | Koszt orientacyjny, wartość 20 000 - 30 000 zł na jedno miejsce parkingowe z cennika BO 2024 wydaje się za duża, zważywszy na to że miejsca będą mieć podłoże asfaltowe | 40 000,00 PLN |
155 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projekt parkingu oraz zdobycie odpowiednich zgód | Wykonanie projektu i uzyskanie zgód od miasta | pierwszy kwartał 2026 |
Wycena pomysłu przez rzeczoznawcę | Wycena robót, kosztów materiałów itd. | drugi kwartał 2026 |
Znalezienie wykonawcy pomysłu | drugi kwartał 2026 | |
Wykonanie pomysłu | Realizacja pomysłu i oddanie do użytku | trzeci kwartał 2026 |