Koniec z błotem! Lepszy rowerowy dojazd na wały w Płaszowie
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Wjazd przy moście technologicznym magistrali ciepłowniczej (obok osiedla Lasówka)
Dodatkowe lokalizacje: Dzielnica XIII – Płaszów, wjazdy na wały wiślane: - Wjazd przy moście technologicznym magistrali ciepłowniczej (obok osiedla Lasówka) - Wjazd od strony kościoła MB Fatimskiej na Małym Płaszowie, obok ogródków działkowych Jednostka ewidencyjna Podgórze (numer obrębu P-18) działki: - 121/22 ,121/17, 121/18 - 128/4, 128/5, 128/3
Krótki opis projektu
Utwardzenie 2 kluczowych wjazdów na wały wiślane w Płaszowie. Obecnie są one gruntowe, co utrudnia ich użytkowanie podczas złej pogody. Podróże rowerem, rolkami, czy piesze powinny odbywać się bez ryzyka ugrzęźnięcia w błocie.
Opis projektu
Prawobrzeżne wały Wisły w rejonie Płaszowa stanowią istotny element infrastruktury dla mieszkańców, umożliwiając szybki dostęp do tras rowerowych i rekreacyjnych. Niestety, obecny stan wjazdów na nie sprawia, że korzystanie z nich jest ograniczone do okresów suchej lub mroźnej pogody.
- Utwardzenie nawierzchni wjazdu przy moście technologicznym magistrali ciepłowniczej:
- Wykonanie utwardzonego odcinka o długości ok. 16 m, z możliwością rozbudowy po zakończeniu procedur przejęcia brakujących 6 m działki (jeśli uda się pozyskać działkę przed realizacją projektu) .
- Nawierzchnia dostosowana do ruchu rowerowego, pieszego oraz rolkowego.
- Modernizację wjazdu od kościoła MB Fatimskiej na Małym Płaszowie do wałów (obok ogródków działkowych):
- Wykonanie utwardzonej alejki na odcinku 430 m, który obecnie ma nawierzchnię gruntowo-kamienną.
UZASADNIENIE PROJEKTU
- Obecnie mieszkańcy Płaszowa mają ograniczony dostęp do wałów wiślanych przez błotniste wjazdy. Jest to szczególnie uciążliwe w okresie jesienno-zimowym.
- Poprawa nawierzchni zwiększy dostępność tras rowerowych i rekreacyjnych przez cały rok, a w niedługim czasie zapewni szybki dojazd do Czyżyn Dąbia, Zabłocia i Podgórza.
- Realizacja projektu nie wymaga skomplikowanych prac – obszary objęte projektem należą do Skarbu Państwa lub Gminy Kraków.
- przekroczenie ul Nowohuckiej w ciągu prawobrzeżnych wałów,
- udostępnienie kładki w Porcie Płaszów,
- budowa kładki wzdłuż Mostu Nowohuckiego łączącej Płaszów z Czyżynami,
- utwardzenie korony prawobrzeżnych wałów od Stopnia Wodnego Dąbie do Bulwaru Lotników Alianckich na Zabłociu (połączenie ze Starym Podgórzem),
- kładka rowerowa przez Wisłę tuż poniżej Stopnia Wodnego Dąbie w okolicy Portu Płaszów (dojazd do Al Pokoju).
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| Utwardzenie nawierzchni wjazdu przy moście technologicznym magistrali ciepłowniczej | 16 m asfaltu | 10 000,00 PLN |
| Utwardzenie nawierzchni wjazdu od strony kościoła MB Fatimskiej na Małym Płaszowie, obok ogródków działkowych | ok 430 m asfaltu | 150 000,00 PLN |
| Prace przygotowawcze | 20 000,00 PLN | |
| Dokumentacja i nadzór techniczny | 20 000,00 PLN | |
| 200 000,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| Przygotowanie dokumentacji i uzyskanie niezbędnych pozwoleń | 01–03.2026 | |
| Prace ziemne i utwardzenie nawierzchni. | 04–05.2026 | |
| Ostateczne prace wykończeniowe i odbiory techniczne | 06.2026 |