Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 52:

Pas dla rowerów na Moście Nowohuckim

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 4 i 6 Uchwały Rady Miasta Krakowa nr LI/1410/21 z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie „Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa”, tj: 4) które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta; 6) które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności; Uzasadnienie: Wnioskodawca w ramach ww. projektu budżetu obywatelskiego wskazał do realizacji zakres mający na celu wydzielenie na Moście Nowohuckim tymczasowego pasa ruchu dla rowerów ( od ul. Ciepłowniczej do ul. Koszykarskiej), do czasu powstania kładki rowerowej. Zgodnie z opiniami Zarządu Transportu Publicznego ( w zakresie komunikacji) oraz Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury jako zarządzającym ruchem na ul. Nowohuckiej zawężenie pasów ruchu na Moście Nowohuckim, który pełni istotną funkcję w ruchu tranzytowym jest rozwiązaniem niemożliwym do realizacji. Zmniejszenie liczby pasów ruchu byłoby niezgodne z przeznaczeniem tej arterii oraz jej funkcją w systemie transportowym Krakowa, co mogłoby negatywnie wpłynąć na spójność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wtłaczanie ruchu na inne drogi, które nie są przeznaczone do obsługi tranzytu, mogłoby prowadzić do zwiększenia obciążenia komunikacyjnego bliżej centrum miasta, co byłoby niekorzystne zarówno dla mieszkańców, jak i użytkowników dróg. Zawężenie pasów spowodowałoby również znaczne utrudnienia w ruchu, w szczególności dla komunikacji zbiorowej ( zwiększenie opóźnienia w kursowaniu komunikacji miejskiej) i pojazdów ciężarowych, które regularnie korzystają z mostu. W związku z powyższym projekt nie spełnia wymogów określonych w § 8 ust. 5 pkt 1 oraz ust.6 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2023 r., zgodnie z którymi projekt organizacji ruchu powinien zapewniać bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz uwzględniać funkcję drogi i jej powiązania z siecią drogową. Wprowadzenie zawężenia pasów na drodze o znaczeniu tranzytowym narusza te zasady, mogąc prowadzić do utrudnień w ruchu, zwiększenia natężenia ruchu oraz negatywnych konsekwencji dla transportu publicznego. Ponadto w planach inwestycyjnych Miasta Krakowa w ramach Programu Budowy Ścieżek Rowerowych znajduje się zadanie pn. „Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy kładki rowerowej wzdłuż Mostu Nowohuckiego” , dla którego w III kw. 2025 r. Zarząd Dróg Miasta Krakowa planuje ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy na opracowanie dokumentacji projektowej.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

30 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Most Nowohucki

Krótki opis projektu

Projekt zakłada wydzielenia na Moście Nowohuckim tymczasowego pasa dla rowerów w kierunku od ul. Ciepłowniczej do ul. Koszykarskiej do czasu powstania na tym moście docelowej kładki rowerowej.

Opis projektu

Projekt zakłada wydzielenie na Moście Nowohuckim jednego pasa ruchu w kierunku od ul. Ciepłowniczej do ul. Koszykarskiej do wyłącznego korzystania przez rowerzystów. Wjazd na wydzielony pas powinien zaczynać się przed mostem, a po przejechaniu mostu powinien łączyć się z istniejącą ścieżką pieszo-rowerową.

Obecnie rowerzyści, chcąc pokonać Most Nowohucki, zmuszeni są korzystać z chodnika, który jest zatłoczony i zbyt wąski, by minęło się na nim swobodnie dwóch pieszych lub dwóch rowerzystów, co stwarza wiele niebezpiecznych sytuacji. Alternatywnie, jazda jezdnią, gdzie ruch samochodowy jest intensywny, wiąże się z dużym ryzykiem wypadku.
 
Projekt zakłada stworzenie tymczasowego rozwiązania w postaci wydzielonego pasa rowerowego na Moście Nowohuckim do czasu realizacji docelowej kładki rowerowej w tym miejscu.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Most Nowohucki w Krakowie od lat stanowi poważną przeszkodę dla rowerzystów, utrudniając im bezpieczne i komfortowe poruszanie się po mieście. Brak dedykowanej infrastruktury rowerowej w tym miejscu znacząco ogranicza potencjał rozwoju komunikacji rowerowej w tej części Krakowa i stanowi realne zagrożenie dla rowerzystów.
 
Projekt stanowi realną odpowiedź na potrzeby rowerzystów w kontekście braku funduszy na budowę kładki rowerowej. Wydzielony pas rowerowy oddzieli rowerzystów od ruchu samochodowego i pieszego, minimalizując ryzyko kolizji i wypadków. Jazda po dedykowanym pasie będzie znacznie wygodniejsza i mniej stresująca niż poruszanie się po chodniku lub jezdni.
 
Ułatwienie przejazdu przez Most Nowohucki zachęci więcej osób do wyboru roweru jako środka transportu. Skorzystają na tym rodziny z dziećmi, dla których brak bezpiecznej przeprawy przez Wisłę często decyduje o rezygnacji z wycieczek rowerowych w tej części miasta.

Zwężenie jednego pasa ruchu na Moście Nowohuckim nie powinno mieć znaczącego wpływu na przepustowość w tym miejscu. Głównym czynnikiem generującym korki na Moście Nowohuckim jest sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach z ulicami Koszykarską oraz Saską/Stoczniowców. To te skrzyżowania działają jako "wąskie gardło", gdzie ruch samochodowy kumuluje się i tworzy zatory. To właśnie cykle świateł, a nie ilość pasów na moście, decydują o tym, ile pojazdów może przejechać przez most w danym czasie. Zwężenie jednego pasa na moście nie zmienia faktu, że pojazdy te i tak będą musiały czekać na zielone światło, aby pokonać skrzyżowanie.
 
Podobne rozwiązania, polegające na zwężeniu pasów ruchu w celu wydzielenia infrastruktury rowerowej, zostały z powodzeniem wdrożone w innych miastach. W wielu przypadkach nie zaobserwowano żadnego negatywnego wpływu na przepustowość, a korzyści płynące z poprawy bezpieczeństwa rowerzystów były znaczące.
 
 
 
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Prace drogowe korekta nawierzchni na połączeniu jezdni z chodnikami na końcach mostu lub drobne zmiany w infrastrukturze drogowej. 15 000,00 PLN
Oznakowanie Wykonanie oznakowania poziomego (malowanie linii, symboli rowerowych) i pionowego (znaki drogowe) w celu wyznaczenia pasa rowerowego 5 000,00 PLN
Bezpieczeństwo Montaż elementów bezpieczeństwa, takich jak separatory ruchu (np. słupki, bariery) oddzielające pas rowerowy od jezdni. 5 000,00 PLN
Projekt i dokumentacja Koszt opracowania projektu pasa rowerowego i uzyskania niezbędnych pozwoleń. 5 000,00 PLN
30 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt i dokumentacja przygotowanie projektów i uzyskanie niezbędnych pozwoleń 05.2025
Realizacja wykonanie prac drogowych i wykonanie odpowiedniego oznakowania 09.2025
powrót