Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica IV NR 17:

Kładka pieszo-rowerowa łącząca ul. Żabiniec ze Śródmieściem

Projekt odrzucony: Negatywna opinia do projektu BO.D4.17/25 - Kładka pieszo-rowerowa łącząca ul. Żabiniec ze Śródmieściem. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie w latach 2019-2022 był realizatorem zadania nr ZIM/T1.249/19 pn.: „Budowa kładki łączącej ul. Żabiniec z al. 29 Listopada”. W 2020 roku opracowano koncepcję oraz uzyskano decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla terenów kolejowych zamkniętych wydaną przez Wojewodę Małopolskiego oraz dla pozostałych terenów otwartych wydaną przez Prezydenta Miasta Krakowa. Zakres wariantu wynikowego koncepcji, dla którego uzyskano ww. decyzje lokalizacyjne wynikał w szczególności z warunków i opinii PKP PLK S.A. Wykonawca koncepcji, w 2020 roku w ramach realizacji umowy opracował wariant, który przedstawiał rozwiązania podobne do tych zaproponowanych w projekcie BO, aczkolwiek nie uzyskał on pozytywnej opinii Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A. Wykonawca koncepcji przedłożył ww. instytucji trzy warianty przebiegu ciągu pieszo – rowerowego łączącego ul. Żabiniec z ul. Klemensiewicza, z których tylko jeden został zaopiniowany pozytywnie, natomiast pozostałe warianty nie zostały zaakceptowane z uwagi na kolizję z istniejącą infrastrukturą kolejową i zagrożenie bezpieczeństwa utrzymania linii kolejowych. Aktualnie Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie (ZIM) nie realizuje żadnego zadania w obszarze, którego dotyczy zakres przedmiotowego projektu BO, obejmujący tereny kolejowe zamknięte oraz działkę należącą do Gminy Miejskiej Kraków (GMK). Wersja kładki łączącej ul. Żabiniec z ul. Langiewicza, która została zaproponowana w projekcie BO, przewiduje budowę pomostu na skarpie wykopu, w kolejowym terenie zamkniętym wzdłuż linii kolejowej (LK) nr 100 z wykorzystaniem chodnika technicznego na wiadukcie wzdłuż LK nr 8. Właściwymi podmiotami, które powinny wypowiedzieć się w temacie możliwości realizacji takiego rozwiązania są dysponenci terenu i obiektów kolejowych tj. spółki PKP PLK S.A. w szczególności Zakład Linii Kolejowych. Tak jak wskazano powyżej projektant w 2020 roku przygotował wariant (wariant I koncepcji), który przedstawiał rozwiązania podobne do przesłanej przez Wnioskodawcę propozycji (ciąg pieszo-rowerowy biegnący w skarpie LK nr 100), aczkolwiek nie uzyskał on wówczas pozytywnej opinii Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A. Biorąc pod uwagę, powyższe ZIM w marcu br. ponownie zwrócił się do Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A. o zaopiniowanie rozwiązań zawartych w projekcie BO. W dniu 28.03.2025 r. ZIM otrzymał negatywną opinię ww. Zakładu dla realizacji połączenia ul. Żabiniec z ul. Langiewicza wg propozycji zawartej w projekcie BO, która mówi, że: „1. Przedstawiona konstrukcja zagraża bezpieczeństwu prowadzenia ruch poprzez zbliżenie jej do sieci trakcyjnej, konstrukcji wiaduktu oraz osłabi skarpę nasypu. Dodatkowo w ramach koncepcji planowane jest usunięcie schodów do wiaduktu co jest niedopuszczalne. 2. Przedstawiona koncepcja nie uwzględnia zachowania rezerwy terenowej pod ewentualną rozbudowę torów linii kolejowej nr 8. 3. Obiekt kolejowy nie jest przystosowany do jakichkolwiek dodatkowych obciążeń w postaci podwieszania konstrukcji obcych. 4. Ruch pieszo-rowerowego przez obiekt inżynieryjny w km 317,951 linii kolejowej nr 8 nie jest możliwy do zrealizowania z uwagi na zbyt małą skrajnię po wsporniku stanowiącym ciąg pieszy, który jest tylko i wyłącznie ciągiem technicznym i zabronione jest użytkowanie go przez osoby postronne. 5. Po stronie linii kolejowej nr 601 znajdują się schody zejściowe, niezbędne do utrzymania obiektów inżynieryjnych i uniemożliwiają prowadzenie kładki w takim kształcie. 6. Nie ma możliwości osadzenia ewentualnych spoczników (załomu kładki) w połowie wysokości skarpy linii kolejowej nr 100, który musiałby być osadzony w podtorzu na konstrukcji wsporczej. 7. Ze względu na konieczność zachowania widoczności sygnalizatorów kładka nad linią kolejową nr 602 nie może mieć podpór pomiędzy przyczółkami. 8. Przedstawiona koncepcja jest w kolizji z planowaną budową rurociągu teletechnicznego, tj. 4 rur RHDPE 40/3,2 na głębokości ok. 1-1,5 m p.p.t., w którym poprowadzony zostanie kabel nOTK-36J zgodnie z opinią KZUDP nr 11/05/2024 z dnia 20.05.2024r. 9. Przedstawiona koncepcja nie zapewnia w sposób skuteczny bezpieczeństwa zarówno uczestników ruchu kolejowego jak i pieszo-rowerowego. 10. W ramach Projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” (zabudowany kabel światłowodowy). Roboty wykonane w ramach w/w projektu znajdują się na gwarancji do 29.12.2029 r. W związku z powyższym, w przypadku ingerencji w infrastrukturę wybudowaną/przebudowaną w ramach tego projektu, Ingerujący zobowiązany jest do naprawy szkody oraz przejęcia gwarancji w zakresie wyrządzonej szkody wraz ze wszystkimi konsekwencjami. 11. W ramach projektu pn.: „Wstępne Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce” analizowane są opcje inwestycyjne: - rozbudowa linii kolejowej nr 8 na odcinku Kraków Główny – Miechów do układu czterotorowego; - umożliwienie uruchomienia pociągów pasażerskich – zmiana organizacji ruchu kolejowego na linii nr 100; - budowa przystanku kolejowego Kraków 29 listopada.” Mając na względzie opinię PKP PLK S.A., realizacja pomostu, na skarpie wzdłuż LK nr 100 nie jest możliwa do wykonania z uwagi na zbliżenie do sieci trakcyjnej, konstrukcji wiaduktu oraz osłabienie konstrukcji skarpy. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że stan techniczny istniejącego wiaduktu i chodnika (pomostu roboczego) wzdłuż LK nr 8, nie pozwala na jego bezpieczne użytkowanie w tym na ewentualne przystosowanie do obowiązujących przepisów i standardów. W opinii z 28.03.2025 r. Zakład Linii Kolejowych PKP PLK S.A. zaznaczył, że w 2020 roku zarekomendował realizację połączenia pieszo-rowerowego ul. Żabiniec z al. 29 Listopada wg wariantu II koncepcji (dla którego uzyskano wówczas decyzje lokalizacyjne), który przewiduje minimalizację ingerencji w tereny kolejowe stanowiące obszar zamknięty o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa. GMK w porozumieniu z PKP PLK S.A. może zrealizować miejską inwestycję komunikacyjną w terenach kolejowych, niemniej jednak sfinansowanie dokumentacji projektowej, realizacji i utrzymania powstałych obiektów będzie obowiązkiem GMK. Wówczas zakres realizowanej infrastruktury, poza uzgodnieniami z właściwymi spółkami PKP, w zależności od budowanych elementów, będzie wymagał akceptacji miejskich jednostek organizacyjnych w tym uzyskania pozytywnych opinii m.in. Zespołu Zadaniowego ds. Niechronionych Uczestników Ruchu w mieście Krakowie lub Zespołu Doradczo-Konsultacyjnego ds. Dostępności Architektonicznej Przestrzeni Publicznej oraz Obiektów Budowlanych dla Osób ze Szczególnymi Potrzebami. Tym samym finansowanie, realizacja i utrzymanie przez GMK inwestycji komunikacyjnych, uzależnione jest od możliwości zapewnienia obowiązujących w mieście standardów dostępności dla nowobudowanej infrastruktury. Poza uwarunkowaniami wynikającymi z realizacji ciągów pieszych w terenie kolejowym zamkniętym, przedstawione w projekcie BO rozwiązanie zakłada włączenie przejścia do ul. Langiewicza, która jest zlokalizowana na terenach należących do osób prywatnych. Realizacja infrastruktury komunikacyjnej, która wygeneruje wyprowadzenie nowych potoków ruchu pieszego na tereny prywatne będzie wymagała uzyskania zgody ich właścicieli. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w tym w szczególności opinię Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A., nie ma możliwości zrealizowania i sfinansowania przez Gminę Miejską Kraków połączenia ul. Żabiniec z ul. Langiewicza na terenie kolejowym w kształcie przedstawionym w projekcie BO. Aktualnie trwają analizy możliwości wykonania inwestycji przy uwzględnieniu zidentyfikowanych przeszkód i utrudnień niemniej jednak, warianty przebiegu ciągu pieszo-rowerowego łączącego ul. Żabiniec z al. 29 Listopada są istotnie ograniczone ze względu na ingerencję w tereny kolejowe. Ponadto działka nr 550/4 obręb 44 jednostka ewidencyjna Krowodrza została zakupiona przez GMK od prywatnych właścicieli dla potrzeb realizacji połączenia pieszo-rowerowego ul. Żabiniec z al. 29 Listopada. Mając na względzie, że powierzchnia tej nieruchomości wynosi zaledwie 0,2539 ha, to w ocenie ZIM, większość tej powierzchni będzie musiała zostać przeznaczona pod infrastrukturę techniczną dla przeprowadzenia ciągu komunikacyjnego i urządzeń towarzyszących. Dopiero do zaprojektowanej i uzgodnionej infrastruktury technicznej będzie możliwość doprojektowania obiektów rekreacyjnych i zieleni, nie odwrotnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica IV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

1 100 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Żabiniec 101 -- ul. Langiewicza 28

Krótki opis projektu

Proponuję budowę kładki pieszo-rowerowej łączącej ul. Żabiniec ze Śródmieściem. Umożliwi ona bezpieczny dojazd pieszym, rowerzystom i użytkownikom hulajnóg, odciążając ul. Żmujdzką i poprawiając dostęp do centrum miasta.

Opis projektu

Projekt zakłada budowę kładki pieszo-rowerowej, która będzie przebiegać po nasypie kolejowym, częściowo wykorzystując istniejące przejście wzdłuż wiaduktu kolejowego. Kładka, nazwana przejściem technicznym, będzie stanowić istotną alternatywę dla obecnych środków komunikacji. Projekt nowej kładki z 2025 roku przewiduje realizację inwestycji przy znacznie niższych kosztach w porównaniu do koncepcji z 2020 roku, co umożliwi szybszą budowę. Kładka przyczyni się do poprawy dostępności dla mieszkańców, którzy mają utrudniony dostęp do centrum miasta oraz komunikacji miejskiej. Umożliwi bezpieczny i wygodny przejazd pieszym, rowerzystom oraz użytkownikom hulajnóg, odciążając jednocześnie inne, zatłoczone trasy. Realizacja tej inwestycji będzie miała pozytywny wpływ na codzienne życie mieszkańców oraz poprawi ogólną dostępność transportu w tym rejonie.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Budowa kładki pieszo-rowerowej łączącej ul. Żabiniec ze Śródmieściem stanowi kluczowy element poprawy komunikacji w tej części Krakowa. Obecnie mieszkańcy Żabińca borykają się z utrudnionym dostępem do centrum miasta oraz do publicznego transportu miejskiego. Projektowana kładka pozwoli na bezpieczny i szybki dojazd pieszym, rowerzystom oraz użytkownikom hulajnóg, co znacząco poprawi jakość życia lokalnej społeczności. Dzięki wykorzystaniu istniejącego przejścia wzdłuż wiaduktu kolejowego oraz budowie kładki po nasypie kolejowym, inwestycja będzie realizowana przy niższych kosztach niż pierwotna koncepcja z 2020 roku. Kładka, będzie stanowić funkcjonalne przejście dla pieszych i rowerzystów, odciążając jednocześnie ul. Żmujdzką i inne zatłoczone trasy komunikacyjne. Dodatkowo, inwestycja wpłynie pozytywnie na rozwój infrastruktury transportowej w tej części miasta, zwiększając dostępność dla osób, które do tej pory miały utrudniony dostęp do centrum. Realizacja tego projektu odpowiada na konkretne potrzeby mieszkańców, zapewniając im lepszą jakość życia oraz wygodniejszy dostęp do kluczowych punktów miasta.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt Projekt kładki 100 000,00 PLN
Budowa Budowa kładki 1 000 000,00 PLN
1 100 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt Projekt kładki 2026
Budowa Budowa kładki 2027

Załączniki

powrót