Projekty 2025 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XVIII NR 9:

Bliżej kultury z Klubem Jędruś - edycja II

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XVIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

35 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Klub Jędruś Ośrodka Kultury Kraków - Nowa Huta, os. Centrum A 6a, 31-923 Kraków

Krótki opis projektu

Projekt pn. "Bliżej kultury z Klubem Jędruś - edycja II" zakłada organizację cyklicznych wyjść do instytucji kultury (teatrów, kin, muzeów) dla dzieci w wieku szkolnym (dla różnych grup wiekowych).

Opis projektu


“Bliżej kultury z Klubem Jędruś - edycja II” to kolejna już odsłona projektu kulturalnego, który skierowany jest do dzieci i młodzieży. Widząc zainteresowanie zadaniem publicznym wśród najmłodszych, wychodzimy z atrakcyjną ofertą, która ma na celu poszerzyć horyzonty i zainteresowania dzieci i młodzieży.

 
Realizacja projektu: styczeń 2026 – grudzień 2026

Co robimy? Projekt ma na celu przeprowadzenie całorocznej edukacji kulturalnej dla dzieci i młodzieży z różnych grup wiekowych w formie cyklicznych spotkań. Dla każdej trzydziestoosobowej grupy raz w miesiącu organizowane będzie wyjście do wybranej instytucji kultury - teatru, kina czy muzeum na terenie miasta Kraków. Każde wyjście poprzedzone zostanie prelekcją, która odbędzie się w Klubie Jędruś, będzie to czas wyboru atrakcji i zaplanowanie działania. Po skorzystaniu z wybranej oferty grupa stawi się w Klubie Jędruś, w celu przeprowadzenia dyskusji na temat tego, jakie ma przemyślenia i co wyniosła z danej atrakcji. Beneficjenci projektu będą mogli podzielić się osobistymi refleksjami, wrażeniami oraz emocjami. Taka integracja i wymiana zdań pozytywnie wpłynie na budowanie relacji między uczestnikami i ich interpersonalne umiejętności. 
Jak realizujemy? Pracownice, które na co dzień działają w Klubie Jędruś, będą odpowiedzialne za przebieg zadania. Repertuar wybrany będzie na podstawie analizy bieżącej oferty kulturalnej. Przy wyborze, pod uwagę zostaną wzięte walory edukacyjne, estetyczne oraz ważność prezentowanego zagadnienia. Razem z pracownicami uczestnicy wybiorą najciekawszą ofertę.  Dając dzieciom i młodzieży możliwość wyboru wydarzenia, uczymy je tego, jak ważny i potrzebny jest ich głos. Mając tę moc sprawczą, beneficjenci będą chętniej uczestniczyć w danym wydarzeniu. Odbiorcy prześledzą aktualne propozycje oraz dokonają aktywności.

Przed każdym wydarzeniem zostaną dokonane zapisy. W wyjściu będzie uczestniczyć 30 dzieci/młodzieży i 2 opiekunów. Przewidujemy 10 wyjść - raz w miesiącu w okresie szkolnym. Ze względu na lokalizację Klubu, projekt jest adresowany w szczególności do osób z dzielnicy Nowa Huta, jednakże zapisać będzie można każde dziecko/młodzież z rejonu Krakowa. 
Kto organizuje? Zapisy na wydarzenia, harmonogram prelekcji, rezerwacje biletów, logistykę wyjść oraz warsztaty organizowane po wydarzeniu przeprowadzą wyznaczone osoby z Klubu Jędruś – Ośrodek Kultury Kraków-Nowa Huta.

Korzyści:
#poszerzanie horyzontów
Każdy spektakl, pokaz czy wystawa to dodatkowa cegiełka w kształtowaniu naszego oglądu świata, a także wyrabiania własnego zdania i gustu. Wizyty w instytucjach kultury umożliwiają poznawanie nowych tematów, dziedzin wiedzy i perspektyw. 
 
#ciekawość
Sztuka to zadawanie pytań oraz poszukiwanie na nie odpowiedzi. Kultura wśród uczniów i uczennic doczekała się wielu przywar. Możemy odczarować tę łatkę obowiązku na rzecz autentycznego zainteresowania. Ciekawość pobudza rozwój i jest jednym z warunków efektywnego uczenia się.
 
#dostępność
Wciąż dla wielu rodzin wizyta w instytucjach kultury i sztuki, to bariera finansowa. Edukacja kulturalna jest szansą na wyrównywanie kompetencji społecznych wśród dzieci i młodzieży. Projekt aktywnie wyrównuje szanse dzieci i młodzieży z mniej zamożnych rodzin. Z projektu może skorzystać każde dziecko z Krakowa.

#wiedza
Odbiorcy zadania poznają różne formy artystyczne oraz kanony danego środka przekazu, jak i jego charakterystykę, nauczą się także obcowania z kulturą wyższą, co wpłynie pozytywnie na znajomość obowiązujących zwyczajów oraz reguł grzecznościowych funkcjonujących w danej grupie.

#między ludźmi
Beneficjenci zadania nauczą się sztuki dyskusji, formułowania argumentów i przyjmowania kontrargumentów. Młodzi ludzie zapoznają się z opiniami i doświadczeniami rówieśników. Będą świadkami tego, jak z perspektywy emocji i uczuć inni odbierają daną aktywność. Uczestnicy będą mogli w grupach przedyskutować wybór atrakcji.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obszary miejskie dominują w kwestii możliwości uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych. Środowisko kulturowe, które jest wysoce rozbudowane, umożliwia organizowanie interesujących i wartościowych form aktywności w czasie wolnym. Obcowanie dzieci oraz młodzieży z dobrami kultury sprzyja dobrostanowi społecznemu, a także rozwija kulturową funkcję spędzania czasu wolnego. Brak racjonalnie przemyślanej organizacji wolnego czasu dzieci oraz młodzieży tyczy się nie tylko rodziców i opiekunów, ale również instytucji edukacyjnych. (“Czas wolny dzieci i młodzieży mieszkającej na terenach miejskich” Agata Matysiak-Błaszczyk).  


Jeśli pozytywne wzorce kontaktu z kulturą nie zostały zakorzenione w domu rodzinnym, aktywność ta spada na placówki, które mają możliwość i starają się wzbogacić swoją ofertę kulturalną. Pomimo tego, że nauczyciele, a także animatorzy punktują wiele pozytywnych elementów związanych z uczestnictwem w kulturze, istnieją przeszkody, które uniemożliwiają taką aktywność. (“Kultura w życiu dzieci i młodzieży - podsumowanie materiałów z diagnoz wojewódzkich w ramach programu bardzo młoda kultura na lata 2019-2021, Justyna Nowakowska).

Podstawa programowa w szkołach nie przewiduje regularnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych. Edukacja kulturalna jest raczej traktowana pobocznie, jako dodatkowy przedmiot, w małym wymiarze godzin. Jednak udowodniono, że uczestnictwo w kulturze pozytywnie wpływa na rozwój człowieka i świadome funkcjonowanie w społeczeństwie. Dlatego głównym zadaniem projektu będzie edukacja kulturalna obejmująca naukę odczytywania kodów kulturowych i świadomego uczestnictwa w kulturze oraz zachęcanie do aktywnego zaangażowania się w życie kulturalne. Projekt zapewni dzieciom regularny kontakt z kulturą, a dzięki finansowaniu z budżetu obywatelskiego miasta Kraków, z oferty będą mogły skorzystać osoby wykluczone ze względów ekonomicznych z dużej części życia kulturalnego Krakowa.

Uczestnictwo w wydarzeniach wpłynie pozytywnie na rozwój dzieci i młodzieży, w takich obszarach jak rozwijanie wrażliwości estetycznej, stymulowanie ciekawości, a także myślenie krytyczne (zadawanie pytań, analizowanie i interpretowanie). Beneficjenci poszerzą swoje horyzonty, wzbogacą słownictwo oraz umiejętności społeczne. Będzie to także dobry sposób na pobudzenie empatii i budowanie własnej, unikalnej tożsamości. Realizacja projektu wpłynie także na promocję oferty kulturalnej Krakowa, miasta, które wciąż pozostaje ważnym ośrodkiem kulturalnym, intelektualnym i artystycznym.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Bilety wstępu dla dzieci Raz w miesiącu beneficjenci zadania 30 dzieci/młodzieży wybiorą się na wybrane wydarzenie. Średni koszt wyjść na wybrane atrakcje 45 zł x 30 osób x 10 wyjść 13 500,00 PLN
Bilety wstępu dla opiekunów Opiekę nad grupą będą sprawować opiekunowie. Bilety dla opiekunów (średnio 80 zł): 80 zł x 2 osoby x 10 wyjść 1 600,00 PLN
Dojazd (bilety autobusowe/tramwajowe) Kwota przeznaczona na zakup biletów transportu publicznego dla uczestników 600,00 PLN
Honorarium dla opiekunów Dwie pracownice będą odpowiedzialne za przebieg wydarzenia - zebranie zgód na udział w wydarzeniu od beneficjentów, stworzenie harmonogramu prelekcji i moderacja spotkań, rezerwacja biletów i opieka podczas wyjść, organizacja warsztatów po wydarzeniu (moderowanie spotkań + poczęstunek) 16 800,00 PLN
Poczęstunek przed prelekcją w Klubie Jędruś Po każdym wydarzeniu odbędą się warsztaty, podczas których zostanie zorganizowany poczęstunek dla uczestników 2 200,00 PLN
Materiały biurowe (toner, papier, ksero) Podczas zadania będą wykorzystywane materiały biurowe, które wspomogą pracę warsztatową opiekunów 300,00 PLN
35 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Stworzenie planu działań i koordynacja zadania Dwie pracownice będą odpowiedzialne za przebieg wydarzenia - zebranie zgód na udział w wydarzeniu od beneficjentów, stworzenie harmonogramu prelekcji i moderacja spotkań, rezerwacja biletów i opieka podczas wyjść, organizacja warsztatów po wydarzeniu (moderowanie spotkań + poczęstunek) styczeń 2026-grudzień 2026
Promocja zadania w Internecie Informacja o projekcie zostanie zamieszczona w Internecie - na stronie www Klubu, mediach społecznościowych - Facebook i Instagram styczeń 2026-grudzień 2026
Zapisy na wydarzenia Zostaną otwarte zapisy na wydarzenia oraz będą stworzone listy obecności styczeń 2026-grudzień 2026
Przygotowanie prelekcji przez wytypowane osoby Każde wydarzenie zostanie poprzedzone prelekcją w Klubie Jędruś. Na tych spotkaniach dzieci i młodzież będzie mogła wybrać atrakcję, w której grupa weźmie udział styczeń 2026-grudzień 2026
Wyjście na wydarzenie Raz w miesiącu beneficjenci zadania (30 osób) wraz z opiekunami (2 osoby) wybiorą się na wybrane wydarzenie styczeń 2026-grudzień 2026
Dyskusja po wydarzeniu Po każdym wydarzeniu uczestnicy zadania udadzą się do Klubu Jędruś, gdzie odbędzie się dyskusja po danej atrakcji. Moderatorami spotkań będą wytypowane do tego osoby. Na miejscu będzie przygotowany także poczęstunek styczeń 2026-grudzień 2026
Podsumowanie realizacji zadania W Internecie zostanie udostępnione podsumowanie z realizacji zadania. Na stronie internetowej klubu, Facebook oraz Instagram zostanie umieszczona informacja o zorganizowanych wydarzeniach listopad 2026-grudzień 2026
powrót
BESbswy