Bliżej kultury z Klubem Jędruś - edycja II
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XVIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Klub Jędruś Ośrodka Kultury Kraków - Nowa Huta, os. Centrum A 6a, 31-923 Kraków
Krótki opis projektu
Projekt pn. "Bliżej kultury z Klubem Jędruś - edycja II" zakłada organizację cyklicznych wyjść do instytucji kultury (teatrów, kin, muzeów) dla dzieci w wieku szkolnym (dla różnych grup wiekowych).
Opis projektu
“Bliżej kultury z Klubem Jędruś - edycja II” to kolejna już odsłona projektu kulturalnego, który skierowany jest do dzieci i młodzieży. Widząc zainteresowanie zadaniem publicznym wśród najmłodszych, wychodzimy z atrakcyjną ofertą, która ma na celu poszerzyć horyzonty i zainteresowania dzieci i młodzieży.
Co robimy? Projekt ma na celu przeprowadzenie całorocznej edukacji kulturalnej dla dzieci i młodzieży z różnych grup wiekowych w formie cyklicznych spotkań. Dla każdej trzydziestoosobowej grupy raz w miesiącu organizowane będzie wyjście do wybranej instytucji kultury - teatru, kina czy muzeum na terenie miasta Kraków. Każde wyjście poprzedzone zostanie prelekcją, która odbędzie się w Klubie Jędruś, będzie to czas wyboru atrakcji i zaplanowanie działania. Po skorzystaniu z wybranej oferty grupa stawi się w Klubie Jędruś, w celu przeprowadzenia dyskusji na temat tego, jakie ma przemyślenia i co wyniosła z danej atrakcji. Beneficjenci projektu będą mogli podzielić się osobistymi refleksjami, wrażeniami oraz emocjami. Taka integracja i wymiana zdań pozytywnie wpłynie na budowanie relacji między uczestnikami i ich interpersonalne umiejętności.
Jak realizujemy? Pracownice, które na co dzień działają w Klubie Jędruś, będą odpowiedzialne za przebieg zadania. Repertuar wybrany będzie na podstawie analizy bieżącej oferty kulturalnej. Przy wyborze, pod uwagę zostaną wzięte walory edukacyjne, estetyczne oraz ważność prezentowanego zagadnienia. Razem z pracownicami uczestnicy wybiorą najciekawszą ofertę. Dając dzieciom i młodzieży możliwość wyboru wydarzenia, uczymy je tego, jak ważny i potrzebny jest ich głos. Mając tę moc sprawczą, beneficjenci będą chętniej uczestniczyć w danym wydarzeniu. Odbiorcy prześledzą aktualne propozycje oraz dokonają aktywności.
Przed każdym wydarzeniem zostaną dokonane zapisy. W wyjściu będzie uczestniczyć 30 dzieci/młodzieży i 2 opiekunów. Przewidujemy 10 wyjść - raz w miesiącu w okresie szkolnym. Ze względu na lokalizację Klubu, projekt jest adresowany w szczególności do osób z dzielnicy Nowa Huta, jednakże zapisać będzie można każde dziecko/młodzież z rejonu Krakowa.
Kto organizuje? Zapisy na wydarzenia, harmonogram prelekcji, rezerwacje biletów, logistykę wyjść oraz warsztaty organizowane po wydarzeniu przeprowadzą wyznaczone osoby z Klubu Jędruś – Ośrodek Kultury Kraków-Nowa Huta.
Korzyści:
#poszerzanie horyzontów
Każdy spektakl, pokaz czy wystawa to dodatkowa cegiełka w kształtowaniu naszego oglądu świata, a także wyrabiania własnego zdania i gustu. Wizyty w instytucjach kultury umożliwiają poznawanie nowych tematów, dziedzin wiedzy i perspektyw.
#ciekawość
Sztuka to zadawanie pytań oraz poszukiwanie na nie odpowiedzi. Kultura wśród uczniów i uczennic doczekała się wielu przywar. Możemy odczarować tę łatkę obowiązku na rzecz autentycznego zainteresowania. Ciekawość pobudza rozwój i jest jednym z warunków efektywnego uczenia się.
#dostępność
Wciąż dla wielu rodzin wizyta w instytucjach kultury i sztuki, to bariera finansowa. Edukacja kulturalna jest szansą na wyrównywanie kompetencji społecznych wśród dzieci i młodzieży. Projekt aktywnie wyrównuje szanse dzieci i młodzieży z mniej zamożnych rodzin. Z projektu może skorzystać każde dziecko z Krakowa.
#wiedza
Odbiorcy zadania poznają różne formy artystyczne oraz kanony danego środka przekazu, jak i jego charakterystykę, nauczą się także obcowania z kulturą wyższą, co wpłynie pozytywnie na znajomość obowiązujących zwyczajów oraz reguł grzecznościowych funkcjonujących w danej grupie.
#między ludźmi
Beneficjenci zadania nauczą się sztuki dyskusji, formułowania argumentów i przyjmowania kontrargumentów. Młodzi ludzie zapoznają się z opiniami i doświadczeniami rówieśników. Będą świadkami tego, jak z perspektywy emocji i uczuć inni odbierają daną aktywność. Uczestnicy będą mogli w grupach przedyskutować wybór atrakcji.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Obszary miejskie dominują w kwestii możliwości uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych. Środowisko kulturowe, które jest wysoce rozbudowane, umożliwia organizowanie interesujących i wartościowych form aktywności w czasie wolnym. Obcowanie dzieci oraz młodzieży z dobrami kultury sprzyja dobrostanowi społecznemu, a także rozwija kulturową funkcję spędzania czasu wolnego. Brak racjonalnie przemyślanej organizacji wolnego czasu dzieci oraz młodzieży tyczy się nie tylko rodziców i opiekunów, ale również instytucji edukacyjnych. (“Czas wolny dzieci i młodzieży mieszkającej na terenach miejskich” Agata Matysiak-Błaszczyk).
Jeśli pozytywne wzorce kontaktu z kulturą nie zostały zakorzenione w domu rodzinnym, aktywność ta spada na placówki, które mają możliwość i starają się wzbogacić swoją ofertę kulturalną. Pomimo tego, że nauczyciele, a także animatorzy punktują wiele pozytywnych elementów związanych z uczestnictwem w kulturze, istnieją przeszkody, które uniemożliwiają taką aktywność. (“Kultura w życiu dzieci i młodzieży - podsumowanie materiałów z diagnoz wojewódzkich w ramach programu bardzo młoda kultura na lata 2019-2021, Justyna Nowakowska).
Podstawa programowa w szkołach nie przewiduje regularnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych. Edukacja kulturalna jest raczej traktowana pobocznie, jako dodatkowy przedmiot, w małym wymiarze godzin. Jednak udowodniono, że uczestnictwo w kulturze pozytywnie wpływa na rozwój człowieka i świadome funkcjonowanie w społeczeństwie. Dlatego głównym zadaniem projektu będzie edukacja kulturalna obejmująca naukę odczytywania kodów kulturowych i świadomego uczestnictwa w kulturze oraz zachęcanie do aktywnego zaangażowania się w życie kulturalne. Projekt zapewni dzieciom regularny kontakt z kulturą, a dzięki finansowaniu z budżetu obywatelskiego miasta Kraków, z oferty będą mogły skorzystać osoby wykluczone ze względów ekonomicznych z dużej części życia kulturalnego Krakowa.
Uczestnictwo w wydarzeniach wpłynie pozytywnie na rozwój dzieci i młodzieży, w takich obszarach jak rozwijanie wrażliwości estetycznej, stymulowanie ciekawości, a także myślenie krytyczne (zadawanie pytań, analizowanie i interpretowanie). Beneficjenci poszerzą swoje horyzonty, wzbogacą słownictwo oraz umiejętności społeczne. Będzie to także dobry sposób na pobudzenie empatii i budowanie własnej, unikalnej tożsamości. Realizacja projektu wpłynie także na promocję oferty kulturalnej Krakowa, miasta, które wciąż pozostaje ważnym ośrodkiem kulturalnym, intelektualnym i artystycznym.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Bilety wstępu dla dzieci | Raz w miesiącu beneficjenci zadania 30 dzieci/młodzieży wybiorą się na wybrane wydarzenie. Średni koszt wyjść na wybrane atrakcje 45 zł x 30 osób x 10 wyjść | 13 500,00 PLN |
Bilety wstępu dla opiekunów | Opiekę nad grupą będą sprawować opiekunowie. Bilety dla opiekunów (średnio 80 zł): 80 zł x 2 osoby x 10 wyjść | 1 600,00 PLN |
Dojazd (bilety autobusowe/tramwajowe) | Kwota przeznaczona na zakup biletów transportu publicznego dla uczestników | 600,00 PLN |
Honorarium dla opiekunów | Dwie pracownice będą odpowiedzialne za przebieg wydarzenia - zebranie zgód na udział w wydarzeniu od beneficjentów, stworzenie harmonogramu prelekcji i moderacja spotkań, rezerwacja biletów i opieka podczas wyjść, organizacja warsztatów po wydarzeniu (moderowanie spotkań + poczęstunek) | 16 800,00 PLN |
Poczęstunek przed prelekcją w Klubie Jędruś | Po każdym wydarzeniu odbędą się warsztaty, podczas których zostanie zorganizowany poczęstunek dla uczestników | 2 200,00 PLN |
Materiały biurowe (toner, papier, ksero) | Podczas zadania będą wykorzystywane materiały biurowe, które wspomogą pracę warsztatową opiekunów | 300,00 PLN |
35 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Stworzenie planu działań i koordynacja zadania | Dwie pracownice będą odpowiedzialne za przebieg wydarzenia - zebranie zgód na udział w wydarzeniu od beneficjentów, stworzenie harmonogramu prelekcji i moderacja spotkań, rezerwacja biletów i opieka podczas wyjść, organizacja warsztatów po wydarzeniu (moderowanie spotkań + poczęstunek) | styczeń 2026-grudzień 2026 |
Promocja zadania w Internecie | Informacja o projekcie zostanie zamieszczona w Internecie - na stronie www Klubu, mediach społecznościowych - Facebook i Instagram | styczeń 2026-grudzień 2026 |
Zapisy na wydarzenia | Zostaną otwarte zapisy na wydarzenia oraz będą stworzone listy obecności | styczeń 2026-grudzień 2026 |
Przygotowanie prelekcji przez wytypowane osoby | Każde wydarzenie zostanie poprzedzone prelekcją w Klubie Jędruś. Na tych spotkaniach dzieci i młodzież będzie mogła wybrać atrakcję, w której grupa weźmie udział | styczeń 2026-grudzień 2026 |
Wyjście na wydarzenie | Raz w miesiącu beneficjenci zadania (30 osób) wraz z opiekunami (2 osoby) wybiorą się na wybrane wydarzenie | styczeń 2026-grudzień 2026 |
Dyskusja po wydarzeniu | Po każdym wydarzeniu uczestnicy zadania udadzą się do Klubu Jędruś, gdzie odbędzie się dyskusja po danej atrakcji. Moderatorami spotkań będą wytypowane do tego osoby. Na miejscu będzie przygotowany także poczęstunek | styczeń 2026-grudzień 2026 |
Podsumowanie realizacji zadania | W Internecie zostanie udostępnione podsumowanie z realizacji zadania. Na stronie internetowej klubu, Facebook oraz Instagram zostanie umieszczona informacja o zorganizowanych wydarzeniach | listopad 2026-grudzień 2026 |