Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 60:

Automat biletowy w dzielnicy XVII-Wzgórza Krzesławickie

Projekt odrzucony: Zgodnie z §15 ust. 3 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie dokonał weryfikacji merytoryczno-prawnej zadania zgłoszonego w ramach inicjatywy Budżetu Obywatelskiego edycji 2025 znak BO.OM.60/25 pod nazwą „Automat biletowy w dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie” opiniując przedmiotowy projekt NEGATYWNIE i wnosi o jego odrzucenie. Podstawa prawna: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie (ZTP) dokonał negatywnej oceny projektu bazując na następujących zapisach Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa: 1) §17 ust. 1 pkt. 4 2) §17 ust. 1 pkt. 3 3) §17 ust. 1 pkt. 9 Ad. 1) §17 ust. 1 pkt. 4 Zgodnie ze Statutem ZTP [1], Planem Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gminy Miejskiej Kraków i Gmin sąsiadujących, z którymi Gmina Kraków zawarła porozumienie w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego [2], przepisami taryfowymi KMK [3][4] oraz przepisami prawa takimi jak ustawa o publicznym transporcie zbiorowym [5], Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie odpowiada za dystrybucję biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Jednocześnie jednostka nie ma samodzielnej zdolności do prowadzenia wszystkich związanych z w/w procesem zadań, w związku z tym wspomaga się podmiotami zewnętrznymi zgodnie z zapisami Prawa Zamówień Publicznych. W obecnie realizowanym modelu dystrybucji biletów KMK, dystrybucja biletów okresowych i krótkookresowych do kasowania z wykorzystaniem stacjonarnych biletomatów prowadzona jest przez MPK Kraków S.A. (jako podmiot odpowiadający za uruchomienie sieci urządzeń KKM) oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich (na pomocy porozumień pomiędzy Gminą Miejską Kraków a Województwem Małopolskim w zakresie współpracy przy projekcie Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej). Aktualnie ZTP jest na etapie przejmowania kolejnych zadań związanych z dystrybucją biletów KMK, w tym w zakresie kanału dystrybucji poprzez stacjonarne automaty biletowe. Podstawowym etapem przedsięwzięcia jest wdrożenie nowego systemu do dystrybucji biletów, na który postępowanie właśnie, po roku prac przygotowawczych i niezbędnych uzgodnień, zostało ogłoszone pod znakiem TE.261.13.2025. W wyniku wdrożenia nowego oprogramowania (ok. 12 miesięcy od podpisania umowy), ZTP będzie dopiero posiadał niezbędną dokumentację i interfejsy informatyczne, umożliwiającą podjęcie dalszym prac w kierunku zakupu i wdrożenia do eksploatacji zamówionych, nowych biletomatów. Biorąc pod uwagę, iż niezbędnym okresem na: przygotowanie dokumentacji przetargowej (po wdrożeniu nowego systemu), przeprowadzenie zamówienia publicznego oraz realizację zamówienia (ok. 6 miesięcy) na zakup biletomatu z BO powstaje wysokie ryzyko braku możliwości realizacji przedmiotowego projektu w terminach przewidzianych dla zadań BO zgodnie z §2 Regulaminu BO. Dodatkowo zgłoszone zadanie należy uznać jako działanie częściowe, gdyż najpierw ZTP musi wdrożyć nowy system dystrybucji biletów, aby zakupiony automat w ramach BO mógł działać co stoi w sprzeczności z zapisem §17 ust. 1 pkt. 8 Regulaminu BO i prowadziło by do powtórzenia sytuacji, która powstała przy realizacji zadania Nr 25 „Tor motocyklowo-samochodowy w Krakowie” z Budżetu Obywatelskie z roku 2015. Ad. 2) §17 ust.1 pkt. 3 Dla realizacji projektu BO.OM.60/25 ZTP musi zapewnić operatora komercyjnego, który by obsługiwał sprzedaż biletów w przedmiotowym automacie wraz z obsługą reklamacji, zwrotów itd. ZTP szacując koszty zgłoszonego zadania bazuje na dotychczasowych doświadczeniach płynących z innych, podobnych modeli wynagradzania operatorów, które aktualnie wykorzystuje np. w procesie obsługi aplikacji trzecich do sprzedaży biletów do kasowania (w tym m.in. Skycash, mPay, Mobilet, Jakdojade.pl, zbiletem.pl, iMKA) czyli na zasadzie upustu względem nominalnej wartości biletu. Dodatkowo w ramach badań rynku ZTP zidentyfikowało podobne przedsięwzięcia w zakresie obsługi stacjonarnych automatów biletowych ustalając, że operator urządzeń otrzymuje upust w wysokości ok. 8-10% wartości biletu – np. takie rozwiązanie wykorzystuje ZTM Warszawa oferując 8% upustu. Bazując na powyższych danych oraz na średniej sprzedaży biletów KMK realizowanej aktualnie w w automatach KKM (MPK Kraków) ZTP wyliczyło w tym modelu roczne koszty utrzymania biletomatu na poziomie ok. 54 000 zł, co powoduje, iż koszty obsługi przekraczają próg 20% względem kosztu zadania. Ad.3 §17 ust. 1 pkt. 9 Przepisy taryfowe, w tym również zapisy określające zasady i formy dystrybucji biletów KMK aktualnie są określone uchwałą Nr XXI/231/11 Rady Miasta Krakowa z dnia 6 lipca 2011 r. (z późn. zm.).W ramach przepisów taryfowych KMK znajdują się zapisy dotyczące nabywania przez operatorów świadczących usługi dystrybucji biletów KMK w systemach mobilnych, biletów do kasowania na zasadach rabatu. W związku z tym, aby zapewnić backend zakupionemu w ramach przedmiotowej inicjatywy stacjonarnemu automatowi biletowemu, którego ZTP nie posiada w myśl powyżej wskazanych wyjaśnień, należy zmodyfikować zapisy uchwały i zapewnić rozwiązanie umożliwiające udostępnieniu sprzedaży biletów KMK poprzez automaty stacjonarne dla podmiotów komercyjnych na zasadach rabatu, zapewne na innej wysokości niż aktualnie przewiduje to dla aplikacji mobilnych uchwała. Zmiana zakresu ww. aktu prawa miejscowego wymaga decyzji Prezydenta Miasta Krakowa oraz akceptacji Rady Miasta Krakowa. Przypisy: [1] uchwała nr CVIII/2810/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie utworzenia i zatwierdzenia statusu jednostki budżetowej Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. [2] uchwała Nr LXXX/1220/13 Rady Miasta Krakowa w sprawie przyjęcia „Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gminy Miejskiej Kraków i Gmin sąsiadujących, z którymi Gmina Kraków zawarła porozumienie w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego” [3] uchwała nr XXI/231/11 Rady Miasta Krakowa z dnia 6 lipca 2011 r. w sprawie ustalenia cen i opłat za usługi przewozowe, uprawnień do przejazdów ulgowych oraz przepisów taryfowych w komunikacji miejskiej w Krakowie realizowanej na obszarze Gminy Miejskiej Kraków oraz Miast i Gmin, które przystąpiły do porozumień międzygminnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego [4] zarządzenie nr 129/2021 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie ustalenia cen za usługi przewozowe w komunikacji miejskiej realizowanej na obszarze Gminy Miejskiej Kraków oraz gmin sąsiadujących, które przystąpiły do porozumienia w celu wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego [5] ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym [6] średnia sprzedaż w roku 2024, z jednego automatu biletowego KKM wyniosła 683 tys. zł i wysokości upustu wzorowanego na rozwiązaniu ZTM Warszawa.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

80 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Poległych w Krzesławicach - działka nr 582 obręb 10 Nowa Huta

Krótki opis projektu

Projekt zakłada umiejscowienie automatu biletowego w pobliżu przystanku os. Na Stoku Szkoła na terenie dzielnicy 17 - Wzgórza Krzesławickie

Opis projektu

Projekt zakłada umiejscowienie automatu biletowego komunikacji miejskiej w okolicy przystanku os. Na Stoku Szkoła - przy ul. Poległych w Krzesławicach

UZASADNIENIE PROJEKTU

Dzielnica XVII - Wzgórza Krzesławickie jest jedyna dzielnicą, która aktualnie nie posiada żadnego automatu biletowego komunikacji miejskiej na swoim terenie. Od prawie roku dotychczas funkcjonujący jedyny automat biletowy przy pętli Wzgórza Krzesławickie nie działa /likwidacja/ z uwagi na prace budowlane. Zakłada się, że on wróci po wybudowaniu nowej pętli, niemniej jest potrzeba aby również w centralnej części osiedli mieszkaniowych funkcjonował również taki automat.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Montaż i uruchomienie Montaż i uruchomienie automatu biletowego 80 000,00 PLN
80 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Montaż i uruchomienie Montaż i uruchomienie automatu biletowego 2026
powrót