Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica XII NR 43:

Warsztaty akceptacji dla dzieci i młodzieży szkolnej

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (Mapa Google)

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

52 850,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ludwika Rydygiera 20 Kraków, Szkoła podstawowa nr 157, działka 61/21 jednostka ewidencyjna podgórze obręb 58

Krótki opis projektu

Warsztat akceptacji dla dzieci i młodzieży szkolnej dla dzieci. Uczestnicy będą pracować w grupach liczących do 25 osób na terenie Szkoły Podstawowej nr 157. Dzieci i młodzież biorąca udział w warsztatach nauczy się myśleć pytaniami.

Celem warsztatów jest wzmacnianie dobrostanu psychicznego i społecznego dzieci poprzez rozwój kompetencji emocjonalnych, komunikacyjnych i osobistych. Zajęcia mają pomóc uczniom lepiej rozumieć siebie, regulować emocje, budować zdrowe relacje oraz rozwijać wewnętrzną motywację i poczucie sprawczości.

Warsztaty są odpowiedzią na rosnące potrzeby emocjonalne dzieci w wieku wczesnoszkolnym i mają wspierać szkołę w tworzeniu bezpiecznego środowiska, w którym każde dziecko może się rozwijać.

Dzięki udziałowi w warsztatach dzieci:

  1. Lepiej rozumieją i rozpoznają swoje emocje – uczą się nazywać emocje i korzystać z narzędzi do ich regulacji.
  2. Zyskują większą pewność siebie – poprzez odkrywanie mocnych stron i pracy nad pozytywnym obrazem siebie.
  3. Rozwijają umiejętność współpracy i komunikacji – potrafią mówić o swoich potrzebach i słuchać innych z szacunkiem.
  4. Budują odporność psychiczną – uczą się radzenia sobie ze stresem, lękiem i trudnościami w codziennym życiu szkolnym.
  5. Uczą się odpowiedzialności i sprawczości – widzą sens w podejmowaniu działań i dostrzegają wartość codziennych obowiązków.
  6. Zwiększają empatię i życzliwość – dostrzegają, jak ich zachowania i słowa wpływają na innych.
  7. Potrafią korzystać z narzędzi coachingowych – np. „koło emocji”, „drzewo możliwości” – które mogą wdrażać w codziennym funkcjonowaniu.

Opis projektu

Warsztat dla jednej klasy obejmuje cykl 8 spotkań trwających od stycznia do czerwca 2026 roku szkolnego i mają charakter ogólnodostępny. Warsztaty mają na celu zwiększenie samoakceptacji wśród uczniów klas od 1-3 w wieku od 7 do 10 lat. Warsztaty będą odbywać się raz w tygodniu i potrwają 45 min. Podczas warsztatów uczestnicy pracują w parach lub całościowo w grupie. Zajęcia mają charakter zajęć ogólnodostępnych.

Rekrutacja dzieci do projektu odbędzie się:

  • W porozumieniu z dyrekcją i wychowawcami klas 1–3 Szkoły Podstawowej nr 157, na podstawie harmonogramu uzgodnionego z placówką,
  • Informacja o realizacji warsztatów zostanie przekazana rodzicom przez szkołę, a dzieci będą mogły uczestniczyć po wyrażeniu pisemnej zgody opiekuna prawnego.

( wzór formularza przesyłam jako dodatkowy załącznik )

Zajęcia będą prowadzone przez certyfikowanego coacha pracującego w standardach ICI posiadającego doświadczenie w pracy z dziećmi specjalistę , z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych oraz emocjonalnych  uczestników. Celem warsztatów jest wspieranie dzieci  w rozwijaniu umiejętności społecznych, wzmacnianiu poczucia własnej wartości oraz  nauce  radzenia sobie z trudnymi emocjami. Tematyka warsztatów jest zgodna z aktualną wiedzą   psychologiczną  opartą na sprawdzonych metodach pracy coachingowej.

Jedną z podstawowych trudności dzieci w tym wieku jest odrzucenie przez grupę. Przynależność do grupy jest ważna bo oznacza wsparcie lub jego brak. Dzieci nie radzą sobie z wykluczeniem i agresją, która uruchamia w nich poczucie beznadziei. Samoocena dziecka, nastolatka wpływa na kierowanie się własnymi zasadami, daje radość życia i wiarę we własne siły. Pozwala na wrażliwość i bycie „Tu i Teraz”. Zainteresowania, które wpływają na na dążenie do poznawania świata, są w dużej mierze uwarunkowane przez środowisko szkolne i rówieśnicze. Praca w grupie wzmacnia samoocenę dziecka, pozwala na zmianę w dynamice samej grupy. Cykl warsztatów ma na celu naukę rozwiązywania problemów i zmiany perspektywy. Młodzież i dzieci  uczą  się  myśleć pytaniami oraz rozpoznania automatycznych myśli.  Zajęcia obejmują tematy  nad równowagą,  czyli dostrzeganiem  dobrych rzeczy. Podczas warsztatu dzieci mają możliwość poznania siebie i tego jak myślą o sobie i innych. Co to myślenie im daje i co zabiera. Kolejnym krokiem jest rozpoznanie sytuacji przemocowej,  rozróżnienie sytuacji, myśli i nastrojów oraz poznanie technik na radzenie sobie z przemocą.  Ponadto warsztaty ukierunkowują  dzieci i młodzież  na umiejętność wyznaczania sobie celów. W ramach zajęć dzieci zapoznają się  nauką stawiania granic i asertywnością oraz nauką myślenia pytaniami.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Warsztat akceptacji jest dedykowany dzieciom i młodzieży,  bo jest to dla nich szansa, żeby zamiast hejtu pojawiła się otwartość i zrozumienie. W dobie, gdzie dzieci nie widzą sensu życia i mają trudność w relacjach i nawiązaniu więzi z rówieśnikami, warsztaty  mają  za zadanie zmienić myślenie dzieci i młodzieży. Przeprowadzenie warsztatów  wpłynie na system rodzinny,  bowiem  dziecko dowie się, że  ma wpływ na nie tyle na sytuację, ale na to jak ją postrzega. Dzieci często nie zdają sobie sprawy z tego, że mają wpływ na to czego doświadczają.

W latach 2023 / 2024 warsztat był prowadzony w Szkole, którego  celem było zintegrowanie grupy i zmniejszenie lęku wśród dzieci. Rodzice po cyklu warsztatów przeprowadzonych w 2023 roku chcą  kontynuować warsztaty, które poprawiłyby zachowanie i funkcjonowanie dzieci, pozwoliły dzieciom na naukę regulacji emocji, ukierunkowanie na przyszłość oraz umożliwiłyby tworzenie mapy myśli i działań. Wszystkie te metody miały na celu wypracowanie poczucia wspólnoty i życzliwości po to, żeby wyeliminować zachowania nie chciane czyli agresywne, niemiłe, konfrontujące i trudne. W trakcie roku szkolnego zdarzają się różne sytuacje, stąd potrzeba, aby dzieci uczyły się nowych strategii i myślenia pytaniami.

 

Tematy warsztatów zaplanowane do realizacji w ramach projektu:

  • „Różowe okulary” - budowaniu pozytywnej postawy i rozwijanie optymistycznego podejścia do wyzwań,
  • „Obowiązek czy przywilej?” - pokazanie dzieciom, że codzienne obowiązki mogą być źródłem satysfakcji i rozwoju,
  • „Koła emocji” – strategie na gniew i złość w szkole,
  • „Trzy Lustra” - jak widzę siebie i jak mówię do siebie,
  • „Moc talentów”- odkrycie swoich mocnych stron,
  • „Wyspa życzliwości” - to co daję wraca do mnie,
  • „Magia słów” - w jaki sposób słowa chodzą.

W dzisiejszym świecie wszystkie problemy chcemy rozwiązywać za dzieci i nie uczymy dzieci tego, żeby problemy rozwiązywały same ale konstruktywnie, a nie w sposób, który nie jest akceptowalny.

Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), liczba niepełnoletnich pacjentów korzystających z opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień w Polsce systematycznie rośnie. Liczba niepełnoletnich pacjentów w opiece psychiatrycznej

  • 2022: Blisko 275 tys. dzieci i młodzieży skorzystało ze świadczeń opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień.
  • 2023: Liczba ta wzrosła do 303 tys., co stanowi wzrost o około 12% w porównaniu do roku poprzedniego.

Spośród tych pacjentów, 211 tys. otrzymało świadczenia z rozpoznaniem głównym w zakresie zaburzeń psychicznych, co oznacza wzrost o około 6% w porównaniu do 2022 roku.

W 2023 roku liczba zrealizowanych recept na refundowane leki przeciwdepresyjne dla osób poniżej 18. roku życia wyniosła 84,6 tys., co stanowi ponad pięciokrotny wzrost w porównaniu do 2013 roku, kiedy to liczba ta wynosiła 15,9 tys.

Do czerwca 2024 roku opieką psychiatryczną objęto 303 tys. niepełnoletnich pacjentów, co wskazuje na utrzymującą się tendencję wzrostową.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Działania promocyjne Druk ulotek ew. plakatów, informacje w mediach społecznościowych. Tygodniowa kampania w social media 4 000,00 zł. Druk ulotek A 5 (1000 sztuk) 1 000,00 zł 5 000,00 PLN
Warsztaty samoakceptacji dla dzieci w grupie wiekowej 7-10 lat, dla 7 grup łącznie dla 285 dzieci. Warsztaty odbywać się będą dwa razy w tygodniu Warsztat samoakceptacji obejmuje różne tematy. Każda grupa będzie miała 8 godzin warsztatów. Koszt za jedną godzinę to 400,00 zł. (7 grup x 8h x 400,00 zł/h) 22 400,00 PLN
Koordynacja zadań Organizacja i obsługa administracyjna projektu, w tym m.in. przygotowanie harmonogramu, organizacja, rozliczenie itp. Wynagrodzenie 1 osoby x 6 miesięcy x 700,00 zł 4 200,00 PLN
Koszty związane z przeprowadzeniem zajęć Koszty eksploatacyjne związane z infrastrukturą szkolną m.in. media, sprzątanie, prace porządkowe , śmieci itp. 7 000,00 PLN
Materiały dydaktyczne Zakup materiałów dydaktycznych i pomocy (285 dzieci x 50,00 zł) 14 250,00 PLN
52 850,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wybór wykonawcy zadania Prowadzenie procedury zgodnie z zasadami finansów publicznych I kwartał 2026
Promocja projektu Przeprowadzenie działań promocyjnych I kwartał 2026
Materiały dydaktyczne Zakup materiałów i i pomocy dydaktycznych II kwartał 2026
Prowadzenie warsztatów Przeprowadzenie warsztatów dla grupy dzieci 7-10 lat II kwartał 2026
Zakończenie zadania Sprawozdanie z realizacji zadania III-IV kwartał 2026

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt skierowany jest do dzieci, młodzieży z Dzielnicy XII. Spotkania mieszkańców zachęcają do wspólnego i aktywnego spędzenia czasu. Zajęcia będą poszerzać zainteresowania uczestników oraz pobudzą kreatywność wymagając od graczy twórczego myślenia. Dzieci, młodzież oraz dorośli w przyjemny sposób będą przyswajać nową wiedzę i umiejętności. Wspólne granie to również świetna okazja do budowania relacji rodzinnych i społecznych, co sprawia, że proces edukacyjny staje się wielowymiarowym doświadczeniem.
powrót