Warsztaty akceptacji dla dzieci i młodzieży szkolnej
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Ludwika Rydygiera 20 Kraków, Szkoła podstawowa nr 157, działka 61/21 jednostka ewidencyjna podgórze obręb 58
Krótki opis projektu
Warsztat akceptacji dla dzieci i młodzieży szkolnej dla dzieci. Uczestnicy będą pracować w grupach liczących do 25 osób na terenie Szkoły Podstawowej nr 157. Dzieci i młodzież biorąca udział w warsztatach nauczy się myśleć pytaniami.
Celem warsztatów jest wzmacnianie dobrostanu psychicznego i społecznego dzieci poprzez rozwój kompetencji emocjonalnych, komunikacyjnych i osobistych. Zajęcia mają pomóc uczniom lepiej rozumieć siebie, regulować emocje, budować zdrowe relacje oraz rozwijać wewnętrzną motywację i poczucie sprawczości.
Warsztaty są odpowiedzią na rosnące potrzeby emocjonalne dzieci w wieku wczesnoszkolnym i mają wspierać szkołę w tworzeniu bezpiecznego środowiska, w którym każde dziecko może się rozwijać.
Dzięki udziałowi w warsztatach dzieci:
- Lepiej rozumieją i rozpoznają swoje emocje – uczą się nazywać emocje i korzystać z narzędzi do ich regulacji.
- Zyskują większą pewność siebie – poprzez odkrywanie mocnych stron i pracy nad pozytywnym obrazem siebie.
- Rozwijają umiejętność współpracy i komunikacji – potrafią mówić o swoich potrzebach i słuchać innych z szacunkiem.
- Budują odporność psychiczną – uczą się radzenia sobie ze stresem, lękiem i trudnościami w codziennym życiu szkolnym.
- Uczą się odpowiedzialności i sprawczości – widzą sens w podejmowaniu działań i dostrzegają wartość codziennych obowiązków.
- Zwiększają empatię i życzliwość – dostrzegają, jak ich zachowania i słowa wpływają na innych.
- Potrafią korzystać z narzędzi coachingowych – np. „koło emocji”, „drzewo możliwości” – które mogą wdrażać w codziennym funkcjonowaniu.
Opis projektu
Warsztat dla jednej klasy obejmuje cykl 8 spotkań trwających od stycznia do czerwca 2026 roku szkolnego i mają charakter ogólnodostępny. Warsztaty mają na celu zwiększenie samoakceptacji wśród uczniów klas od 1-3 w wieku od 7 do 10 lat. Warsztaty będą odbywać się raz w tygodniu i potrwają 45 min. Podczas warsztatów uczestnicy pracują w parach lub całościowo w grupie. Zajęcia mają charakter zajęć ogólnodostępnych.
Rekrutacja dzieci do projektu odbędzie się:
- W porozumieniu z dyrekcją i wychowawcami klas 1–3 Szkoły Podstawowej nr 157, na podstawie harmonogramu uzgodnionego z placówką,
- Informacja o realizacji warsztatów zostanie przekazana rodzicom przez szkołę, a dzieci będą mogły uczestniczyć po wyrażeniu pisemnej zgody opiekuna prawnego.
( wzór formularza przesyłam jako dodatkowy załącznik )
Zajęcia będą prowadzone przez certyfikowanego coacha pracującego w standardach ICI posiadającego doświadczenie w pracy z dziećmi specjalistę , z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych oraz emocjonalnych uczestników. Celem warsztatów jest wspieranie dzieci w rozwijaniu umiejętności społecznych, wzmacnianiu poczucia własnej wartości oraz nauce radzenia sobie z trudnymi emocjami. Tematyka warsztatów jest zgodna z aktualną wiedzą psychologiczną opartą na sprawdzonych metodach pracy coachingowej.
Jedną z podstawowych trudności dzieci w tym wieku jest odrzucenie przez grupę. Przynależność do grupy jest ważna bo oznacza wsparcie lub jego brak. Dzieci nie radzą sobie z wykluczeniem i agresją, która uruchamia w nich poczucie beznadziei. Samoocena dziecka, nastolatka wpływa na kierowanie się własnymi zasadami, daje radość życia i wiarę we własne siły. Pozwala na wrażliwość i bycie „Tu i Teraz”. Zainteresowania, które wpływają na na dążenie do poznawania świata, są w dużej mierze uwarunkowane przez środowisko szkolne i rówieśnicze. Praca w grupie wzmacnia samoocenę dziecka, pozwala na zmianę w dynamice samej grupy. Cykl warsztatów ma na celu naukę rozwiązywania problemów i zmiany perspektywy. Młodzież i dzieci uczą się myśleć pytaniami oraz rozpoznania automatycznych myśli. Zajęcia obejmują tematy nad równowagą, czyli dostrzeganiem dobrych rzeczy. Podczas warsztatu dzieci mają możliwość poznania siebie i tego jak myślą o sobie i innych. Co to myślenie im daje i co zabiera. Kolejnym krokiem jest rozpoznanie sytuacji przemocowej, rozróżnienie sytuacji, myśli i nastrojów oraz poznanie technik na radzenie sobie z przemocą. Ponadto warsztaty ukierunkowują dzieci i młodzież na umiejętność wyznaczania sobie celów. W ramach zajęć dzieci zapoznają się nauką stawiania granic i asertywnością oraz nauką myślenia pytaniami.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Warsztat akceptacji jest dedykowany dzieciom i młodzieży, bo jest to dla nich szansa, żeby zamiast hejtu pojawiła się otwartość i zrozumienie. W dobie, gdzie dzieci nie widzą sensu życia i mają trudność w relacjach i nawiązaniu więzi z rówieśnikami, warsztaty mają za zadanie zmienić myślenie dzieci i młodzieży. Przeprowadzenie warsztatów wpłynie na system rodzinny, bowiem dziecko dowie się, że ma wpływ na nie tyle na sytuację, ale na to jak ją postrzega. Dzieci często nie zdają sobie sprawy z tego, że mają wpływ na to czego doświadczają.
W latach 2023 / 2024 warsztat był prowadzony w Szkole, którego celem było zintegrowanie grupy i zmniejszenie lęku wśród dzieci. Rodzice po cyklu warsztatów przeprowadzonych w 2023 roku chcą kontynuować warsztaty, które poprawiłyby zachowanie i funkcjonowanie dzieci, pozwoliły dzieciom na naukę regulacji emocji, ukierunkowanie na przyszłość oraz umożliwiłyby tworzenie mapy myśli i działań. Wszystkie te metody miały na celu wypracowanie poczucia wspólnoty i życzliwości po to, żeby wyeliminować zachowania nie chciane czyli agresywne, niemiłe, konfrontujące i trudne. W trakcie roku szkolnego zdarzają się różne sytuacje, stąd potrzeba, aby dzieci uczyły się nowych strategii i myślenia pytaniami.
Tematy warsztatów zaplanowane do realizacji w ramach projektu:
- „Różowe okulary” - budowaniu pozytywnej postawy i rozwijanie optymistycznego podejścia do wyzwań,
- „Obowiązek czy przywilej?” - pokazanie dzieciom, że codzienne obowiązki mogą być źródłem satysfakcji i rozwoju,
- „Koła emocji” – strategie na gniew i złość w szkole,
- „Trzy Lustra” - jak widzę siebie i jak mówię do siebie,
- „Moc talentów”- odkrycie swoich mocnych stron,
- „Wyspa życzliwości” - to co daję wraca do mnie,
- „Magia słów” - w jaki sposób słowa chodzą.
W dzisiejszym świecie wszystkie problemy chcemy rozwiązywać za dzieci i nie uczymy dzieci tego, żeby problemy rozwiązywały same ale konstruktywnie, a nie w sposób, który nie jest akceptowalny.
Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), liczba niepełnoletnich pacjentów korzystających z opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień w Polsce systematycznie rośnie. Liczba niepełnoletnich pacjentów w opiece psychiatrycznej
- 2022: Blisko 275 tys. dzieci i młodzieży skorzystało ze świadczeń opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień.
- 2023: Liczba ta wzrosła do 303 tys., co stanowi wzrost o około 12% w porównaniu do roku poprzedniego.
Spośród tych pacjentów, 211 tys. otrzymało świadczenia z rozpoznaniem głównym w zakresie zaburzeń psychicznych, co oznacza wzrost o około 6% w porównaniu do 2022 roku.
W 2023 roku liczba zrealizowanych recept na refundowane leki przeciwdepresyjne dla osób poniżej 18. roku życia wyniosła 84,6 tys., co stanowi ponad pięciokrotny wzrost w porównaniu do 2013 roku, kiedy to liczba ta wynosiła 15,9 tys.
Do czerwca 2024 roku opieką psychiatryczną objęto 303 tys. niepełnoletnich pacjentów, co wskazuje na utrzymującą się tendencję wzrostową.
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| Działania promocyjne | Druk ulotek ew. plakatów, informacje w mediach społecznościowych. Tygodniowa kampania w social media 4 000,00 zł. Druk ulotek A 5 (1000 sztuk) 1 000,00 zł | 5 000,00 PLN |
| Warsztaty samoakceptacji dla dzieci w grupie wiekowej 7-10 lat, dla 7 grup łącznie dla 285 dzieci. Warsztaty odbywać się będą dwa razy w tygodniu | Warsztat samoakceptacji obejmuje różne tematy. Każda grupa będzie miała 8 godzin warsztatów. Koszt za jedną godzinę to 400,00 zł. (7 grup x 8h x 400,00 zł/h) | 22 400,00 PLN |
| Koordynacja zadań | Organizacja i obsługa administracyjna projektu, w tym m.in. przygotowanie harmonogramu, organizacja, rozliczenie itp. Wynagrodzenie 1 osoby x 6 miesięcy x 700,00 zł | 4 200,00 PLN |
| Koszty związane z przeprowadzeniem zajęć | Koszty eksploatacyjne związane z infrastrukturą szkolną m.in. media, sprzątanie, prace porządkowe , śmieci itp. | 7 000,00 PLN |
| Materiały dydaktyczne | Zakup materiałów dydaktycznych i pomocy (285 dzieci x 50,00 zł) | 14 250,00 PLN |
| 52 850,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| Wybór wykonawcy zadania | Prowadzenie procedury zgodnie z zasadami finansów publicznych | I kwartał 2026 |
| Promocja projektu | Przeprowadzenie działań promocyjnych | I kwartał 2026 |
| Materiały dydaktyczne | Zakup materiałów i i pomocy dydaktycznych | II kwartał 2026 |
| Prowadzenie warsztatów | Przeprowadzenie warsztatów dla grupy dzieci 7-10 lat | II kwartał 2026 |
| Zakończenie zadania | Sprawozdanie z realizacji zadania | III-IV kwartał 2026 |
Załączniki
- doc02210720250305164358.pdf
- doc02210820250305164425.pdf
- doc02210920250305164451.pdf
- Oświadczenie BO.D12.43 2025 Warsztaty akceptacji dla dzieci i młodzieży szkolnej.pdf