Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica VI NR 15:

Czytelnia Ciszy - projekt szkolno-społeczny (mobilny domek)

Projekt odrzucony: W wyniku dokonanej analizy podjęto decyzję o braku możliwości pozytywnego zaopiniowania wniosku BO.D6.15/25 tj.: Czytelnia ciszy - projekt szkolno-społeczny (mobilny domek), który powstał w wyniku skorygowanego przez Autora pierwotnego Wniosku BO.D6.15/25 pn. Strefa Ciszy - projekt szkolno-społeczny (mobilny domek), przy którego opiniowaniu pojawiły się problemy ze spełnieniem regulaminowego kryterium ogólnodostępności efektów realizacji zadania. W pierwszej kolejności powstają zastrzeżenia co do możliwość spełnienia warunku ogólnodostępności efektów realizacji zadania podczas korzystania z samej czytelni oraz ewentualnego zaplecza sanitarnego na terenie szkoły w sposób nieograniczony i swobodny przez ogół mieszkańców. Szkoła Podstawowa nr 138 będąca miejscem realizacji projektu, nie jest przestrzenią publiczną w znaczeniu użytym w regulaminie budżetu obywatelskiego. Jest to jednostka oświatowa o ograniczonym dostępie dla osób z zewnątrz, podlegająca rygorom związanym z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. W związku z tym nie sposób uznać, by przestrzeń ta mogła w sposób swobodny i trwały służyć ogółowi mieszkańców. Ruch osób z zewnątrz w godzinach pozalekcyjnych także podlega ograniczeniom – zarówno z uwagi na przepisy wewnętrzne szkoły, jak i względy organizacyjne, kadrowe oraz sanitarne. Przyszły zarząd placówki będzie także związany stanowiskiem obecnego dyrektora odnośnie oświadczenia o udostępnieniu wnioskowanych pomieszczeń wszystkim zainteresowanym osobom z zewnątrz przez cały okres użytkowania obiektu. Kolejną sprawą jest brak możliwości techniczno-prawnych na wykonanie wnioskowanej budowli. Projekt BO zakłada wykonanie obiektu jako tymczasowej konstrukcji kontenerowej w miejscu obecnego utwardzonego placu dziedzińca szkolnego, który to kontener miałby pełnić funkcję zarówno szkolnej jak i ogólnodostępnej - publicznej biblioteki wraz z miejscem przeznaczonym na czytelnię. Argumentując pod tym względem negatywną opinię przedmiotowego wniosku w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na to, iż propozycja Wnioskodawcy o tymczasowym obiekcie budowlanym generuje dodatkowe koszty związane z okresowym przesuwaniem obiektu wraz z całym wyposażeniem i infrastrukturą techniczną umożliwiającą funkcjonowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem ( Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo budowlane jest to nie później niż przed upływem 180 dni). Wyżej wskazane czynności będą generować koszty obsługi w tym zakresie przez cały okres użytkowania tj.: dokonywania okresowego zgłoszenia tymczasowego obiektu budowlanego wraz z kompletną dokumentacją techniczną w tym z opinią rzeczoznawcy do spraw sanitarno – epidemiologicznej i rzeczoznawczy p.poż. oraz ponoszenia kosztów związanych z okresową relokacją obiektu budowlanego. Reasumując powyższe w świetle ustawy o Finansach Publicznych koszty związane ze systematyczną relokacją obiektu cechowały by się brakiem celowości i oszczędności finansów publicznych i mogły by być uznane za nie dochowanie zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków oraz ogólnie pojętą niegospodarnością finansów publicznych. W związku z powyższym proponowana przez Wnioskodawcę funkcja budynku tj.: czytelnia musiałaby zostać zlokalizowana w obiekcie budowlanym zdefiniowanym jako: budynek o danej funkcji. Znamiona budynku określone są jasno i klarownie w art. 3 pkt. 2) ustawy prawo budowlane, co będzie wymuszało wykonanie wielobranżowego projektu architektoniczo- budowlanego oraz projektu technicznego, zaopiniowanego przez rzeczoznawcę do spraw przeciw pożarowych oraz rzeczoznawcę do spraw sanitarno – epidemiologicznych. Czego efektem będzie niewspółmierne zwiększenie nakładów finansowych na proponowane zadanie i związane z tym ryzyko przekroczenia limitu finansowego dla wskazanego zadania. Należy również podkreślić, iż planowana budowa może zostać zakwalifikowana jako „rozbudowa i przebudowa” istniejącej kubatury szkoły. Ingerencja w stan zastany wymusi dostosowanie istniejącego obiektu do aktualnych przepisów p.poż., wpływając negatywnie na nakład finansowy zaplanowanych środków z BO. Wskazana przez Wnioskodawcę lokalizacja budynku nakłada na Inwestora szereg warunków do spełnienia wynikających z ustawy m.in.: prawo budowlane, warunki technicznych jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w tym ze szczególnym naciskiem na spełnienie wytycznych p.poż, przepisów BHP jakim powinny spełniać budynki w tym m.in. dla stałego miejsca pracy wraz z uwzględnieniem zapisów zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia „standardów Dostępności dla Gminy Miejskiej Kraków”. Ponadto istnieją przesłanki o braku możliwości spełnienia wymaganego nasłonecznienia pomieszczeń na stały pobyt ludzi, co w przypadku proponowanej funkcji jest nie dopuszczalne. Dodatkowo proponowana lokalizacja koliduje z istniejącą podziemną infrastrukturą techniczną co w świetle bieżącej konserwacji infrastruktury technicznej wyklucza lokalizację obiektu budowlanego. Odnosząc się do powyższego, należy zwrócić uwagę, że na obszarze działki będącej w zarządzie Dyrekcji SP 138 nie ma możliwości posadowienie obiektu budowlanego w innej jej części niż ta wskazana przez Wnioskodawcę, gdyż Zarządca nieruchomości podjął kroki o planach związanych z rozbudową szkoły. Została zlecona i opracowana koncepcja rozbudowy budynku szkoły o dodatkową powierzchnię użytkową od strony południowej elewacji istniejącego budynku szkoły. Reasumując jak wskazano w sensacji powyżej, jednostka weryfikująca nie widzi techniczno - prawnych i finansowych przesłanek do realizacji zadania.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica VI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

850 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Wierzyńskiego 3, 30-198 Kraków

Krótki opis projektu

„Czytelnia Ciszy” to mobilny domek na terenie SP 138, oferujący mieszkańcom i uczniom przestrzeń do czytania, nauki i odpoczynku. Dostępna popołudniami i w weekendy, zapewni komfortowe warunki do lektury, integracji i rozwoju.

Opis projektu

Szczegółowy opis propozycji zadania

Projekt „Czytelnia Ciszy” zakłada stworzenie nowoczesnej, ogólnodostępnej przestrzeni czytelniczej na terenie Szkoły Podstawowej nr 138 w Krakowie (Bronowice). Mobilny domek, pełniący funkcję biblioteki i czytelni, będzie stanowił miejsce sprzyjające koncentracji, rozwojowi intelektualnemu i relaksowi.

Czytelnia będzie dostępna dla uczniów szkoły w godzinach lekcyjnych, natomiast dla mieszkańców dzielnicy – w określonych godzinach popołudniowych w tygodniu i/lub w weekendy, spełniając wymogi ogólnodostępności. Umożliwi to korzystanie z jej zasobów wszystkim zainteresowanym, niezależnie od wieku i potrzeb.

Wewnątrz mobilnego domku znajdzie się przestronna, dobrze doświetlona czytelnia wyposażona w:

  • Komfortowe miejsca do czytania – wygodne fotele, pufy oraz ergonomiczne krzesła zapewnią komfort zarówno dzieciom, jak i dorosłym.
  • Bogaty księgozbiór – szeroki wybór literatury dla wszystkich grup wiekowych, obejmujący beletrystykę, literaturę popularnonaukową, książki dla dzieci, a także poradniki i publikacje edukacyjne.
  • Cichą i sprzyjającą koncentracji atmosferę – materiały dźwiękochłonne i akustyczne wygłuszenie wnętrza ograniczą hałas i stworzą warunki do relaksu oraz skupienia.
  • Nowoczesne udogodnienia – regulowane oświetlenie, klimatyzacja oraz dostęp do materiałów multimedialnych.

Element ekologiczny – zielony dach

Projekt przewiduje również ekologiczne rozwiązanie w postaci zielonego dachu, który zostanie pokryty roślinnością, trawnikiem i niskimi krzewami. Dzięki temu:

  • spełnione zostaną wymogi powierzchni biologicznie czynnej, co pozwoli na zachowanie proporcji terenów zielonych na terenie szkoły,
  • poprawi się mikroklimat i jakość powietrza wokół budynku,
  • dach stanie się elementem edukacyjnym, umożliwiając prowadzenie warsztatów przyrodniczych i ekologicznych.

Zakres działań w ramach projektu

  1. Zakup i instalacja mobilnego domku, dostosowanego do funkcji czytelni.
  2. Zakup i montaż wyposażenia – wygodne miejsca do siedzenia, regały, oświetlenie i udogodnienia multimedialne.
  3. Zakup i uzupełnienie księgozbioru – szeroka gama książek dla różnych grup wiekowych i tematycznych.
  4. Wykonanie zielonego dachu – instalacja roślinności zgodnie z normami ekologicznymi.
  5. Organizacja wydarzenia inauguracyjnego oraz promocja – informowanie mieszkańców o dostępności i funkcjach czytelni.

 

W załącznikach przedstawiono:

a) przykładową wizualizację mobilnego domku firmy letniskowo.pl,

b) wstępne wskazanie przestrzeni na terenie szkoły SP 138.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Uzasadnienie dla realizacji propozycji zadania

Dlaczego Czytelnia Ciszy jest potrzebna?

W dobie cyfryzacji i rosnącego tempa życia coraz trudniej znaleźć miejsce sprzyjające wyciszeniu, koncentracji i lekturze. Dzieci, młodzież i dorośli często borykają się z nadmiarem bodźców, hałasem oraz brakiem dostępu do przestrzeni czytelniczych poza bibliotekami miejskimi, które bywają oddalone od ich miejsca zamieszkania.

Dodatkowo, szkoły i instytucje edukacyjne nie zawsze posiadają odpowiednie warunki do cichego czytania i nauki, a uczniowie często nie mają przestrzeni do odpoczynku między lekcjami.

Czytelnia Ciszy rozwiąże te problemy, oferując:

  • komfortowe miejsce do nauki i czytania, dostępne zarówno dla uczniów szkoły, jak i mieszkańców dzielnicy,
  • przestrzeń relaksu – cicha atmosfera pozwoli na odpoczynek od codziennego hałasu i zgiełku,
  • rozwój czytelnictwa – bogaty wybór literatury ułatwi dostęp do książek i zachęci do regularnej lektury,
  • zrównoważony rozwój przestrzeni miejskiej – ekologiczny dach wpłynie pozytywnie na jakość powietrza i mikroklimat otoczenia.

Jakie korzyści przyniesie realizacja projektu?

  1. Zwiększenie dostępu do literatury – mieszkańcy, którzy nie mają czasu lub możliwości odwiedzania miejskich bibliotek, będą mieli dostęp do wartościowych książek blisko swojego miejsca zamieszkania.
  2. Wzrost integracji społecznej – przestrzeń dostępna popołudniami i w weekendy umożliwi organizację wydarzeń, spotkań autorskich oraz warsztatów czytelniczych.
  3. Edukacja i rozwój – czytelnia stanie się miejscem, w którym dzieci i młodzież będą mogły skupić się na nauce w przyjaznej, cichej atmosferze.
  4. Ekologiczne rozwiązania – zielony dach poprawi estetykę przestrzeni, a także zwiększy powierzchnię biologicznie czynną, wspierając lokalny ekosystem.
  5. Wzrost jakości życia mieszkańców – dostęp do spokojnej przestrzeni umożliwi odpoczynek, poprawę koncentracji i rozwój intelektualny.

Projekt wpisuje się w potrzeby społeczności Bronowic i będzie nowoczesnym, funkcjonalnym miejscem spotkań, nauki i odpoczynku, z którego skorzystają zarówno uczniowie, jak i dorośli mieszkańcy.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Zakup i adaptacja mobilnego domku Zakup i montaż mobilnego domku na terenie szkoły, przystosowanego do funkcji czytelni 300 000,00 PLN
Zakup książek Zakup literatury dla dzieci, młodzieży i dorosłych 300 000,00 PLN
Wyposażenie wnętrza Zakup regałów, wygodnych siedzisk, stolików 120 000,00 PLN
Projekt i wykonanie zielonego dachu Instalacja ekstensywnej roślinności na dachu (trawniki, kwiaty) 80 000,00 PLN
Koszty adaptacji projektu Architektoniczne dostosowanie domku do wymogów powierzchni biologicznie czynnej 25 000,00 PLN
Usługi montażowe i transportowe Dostawa, montaż oraz zagospodarowanie terenu 20 000,00 PLN
Promocja i inauguracja Druk materiałów informacyjnych, organizacja wydarzenia otwierającego 5 000,00 PLN
850 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt i realizacja Opracowanie dokumentacji z uzyskaniem stosownych pozwoleń oraz realizacja zadania. Wykoanie tablicy informującej o realizacji zadania z B.O. Wykonanie zadania do wysokości wnioskowanej kwoty. 2026

Galeria

powrót