Klasa czterech żywiołów - Ogród sensoryczny
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 162 w Krakowie.
Krótki opis projektu
Klasa czterech żywiołów - Ogród z klasą przy Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 162 w Krakowie. Żywioł Pierwszy to łąka kwietna. Żywioł Drugi to warzywnik. Żywioł Trzeci to dzika natura. Żywioł Czwarty to ogród sensoryczny.
Opis projektu
W zamyśle Ogród z klasą ma opierać się na czterech żywiołach. Żywioł Pierwszy to słoneczna, pachnąca i bzycząca łąka kwietna. Na niej rodzime rośliny łąkowe, zarówno w postaci bylin jak i jednorocznych kwiatów. Teren przyjazny dla owadów, pajęczaków i ptaków, w którym zatrzymają się na posiłek oraz na noc, w swoich hotelach. Żywioł Drugi to warzywnik – w którym na podwyższonych, prostokątnych rabatach zaistnieją różne grupy roślin – znane z kuchni i ze sklepów lecz niekoniecznie z natury: warzywnik ziołowy (z bazylią, miętą, czarnuszką, koprem), warzywnik oleisty (z lnem, słonecznikiem i rzepakiem), warzywnik zbożowy (z żytem, owsem, jęczmieniem i pszenicą), warzywnik jadalny (z ziemniakiem, cebulą, sałatą, poziomką, groszkiem). Żywioł Trzeci to dzika natura, ukryta wokół istniejących drzew – mchy, paprocie, porosty, grzyby nadrzewne – opisane na tablicach informacyjnych, gotowe do odkrywania i poznawania. Pośród nich ukryte budki dla nietoperzy. Żywioł Czwarty to ogród sensoryczny, który splecie i połączy pozostałe żywioły, a w nim: strefa słuchowa na łące kwietnej, gdzie oprócz naturalnych dźwięków zamieścimy dzwonki wietrzne i niewielka fontanna, która równocześnie napoi spragnionych mieszkańców łąki. Strefa smaku to nasze warzywniki oraz sukcesywnie dosadzane rośliny o jadalnych kwiatach, np.: fiołki czy nasturcje lub liściach np. czosnek niedźwiedzi. Całość uzupełni aleja dotykowa, gdzie planujemy stworzyć ścieżki wysypane żwirem o zróżnicowanej frakcji, piaskiem, korą lub szyszkami tworząc tzw. „ścieżki bosych stóp”. Przewiduje się budowę specjalnych tablic, które można dotykać, czesać i masować dłońmi. Ogród sensoryczny ma być miejscem zmysłowych doświadczeń i ma przyczyniać się do rozwoju psychicznego i fizycznego dzieci. Aleja wzrokowa: Ogród ma stymulować wzrok szeroką paletą barw. W tym celu sadzone będą rośliny o wyróżniającej się kolorystyce kwiatów, liści, owoców, bądź kory. Wśród nich znajdują się również okazy nektarodajne, przyciągające motyle, pszczoły i inne owady. Aby jeszcze lepiej podkreślić mnogość wykorzystanych barw i faktur, dodawane będą elementy małej architektury wykonane z kamieni, różnokolorowego drewna i cegieł. Aleja słuchowa: Aby uczniowie mogli doświadczyć wrażeń słuchowych, w ogrodzie zamieszczone będzie wszystko, co wydaje dźwięki, np.: podwieszone butelki, dzwonki, a także przewidywana jest instalacja niewielkiej fontanny. Planowane jest również wykorzystanie nawierzchni, wydających charakterystyczne odgłosy podczas chodzenia. Budowane będą również budki lęgowe, karmniki, czy poidełka, dzięki którym uczniowie będą mieli możliwość opiekowania się ptakami i podglądania ich życia. Aleja węchowa: Zapachy pobudzają wyobraźnię i silnie wpływają na emocje, dlatego rośliny użyte w ogrodzie muszą być starannie dobrane. Niektóre rośliny uwalniają swe aromaty w sposób naturalny, inne uwalniane są dopiero przez kruszenie płatków kwiatów lub liści. W ogrodzie stymulującym zapachami, planowane jest wykorzystanie zarówno kwiatów jak i ziół, łącząc je w niepowtarzalne kompozycje aromatyczne. Aleja smakowa – „smaczna aleja”: Kolejnym ze zmysłów jest smak. Rośliny jadalne, warzywa, owoce i zioła umożliwiają wywołanie istnej burzy na podniebieniu. W ogrodzie planowane jest sadzenie: pomidorków koktajlowych, groszku zielonego, malin, truskawek, szpinaku i różnego rodzaju sałat. Przewiduje się także sadzenie roślin o jadalnych kwiatach, np.: fiołków czy nasturcji oraz ziół np. różnych odmian mięty, bazylii, kopru, kolendry i czosnku niedźwiedziego. Aleja dotykowa: W tej części planowane są alejki wyłożone żwirem o zróżnicowanej frakcji, z piaskiem, korą lub szyszkami tworząc tzw. „ścieżki bosych stóp”. Przewiduje się budowę specjalnych tablic, które można dotykać, czesać i masować dłońmi.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Inicjatywa skierowana jest do całej społeczności Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 162 w Krakowie. Do szkoły uczęszczają dzieci z oddziału przedszkolnego, jak i uczniowie klas 1-3 i 4-8. Łączna liczba uczniów to ponad 700 osób. Kadra nauczycielska to 120 nauczycieli i 30 pracowników administracji. Celem organizowanego ogrodu będzie aktywna nauka, poprawa zdrowia i zrównoważony rozwój młodych ludzi. Ogród sensoryczny w szczególnym zamyśle będzie miał również charakter terapeutyczny. Od ponad 20 lat szkoła posiada klasy integracyjne, w których na wielu poziomach uczą się uczniowie zarówno pełnosprawni jak i osoby z różnymi niepełnosprawnościami. Stworzenie ogrodu umożliwi wszechstronny rozwój wszystkich uczniów poprzez kontakt z przyrodą, wykorzystanie wiedzy w praktyce. Tego typu ogród może również pomóc osobom zmagającym się z silnym stresem lub przepracowaniem, a co najważniejsze dzieciom, często nadpobudliwym, rozdrażnionym lub wycofanym. To terapia dla zmysłów, może okazać się niezwykle pomocna w stawianiu czoła codziennym wyzwaniom i miejsce, z którego skorzystają uczniowie, poznając polską florę. To przestrzeń, gdzie będzie można obserwować i poznać zwyczaje lokalnej fauny. Dostępny teren umożliwi nie tylko naukę, rekreację i spotkania towarzyskie, ale będzie maleńką enklawą przyrody w środku miasta, która pozwoli na integrację społeczności szkolnej zarówno uczniów, nauczycieli jak i rodziców. Ogród będzie stymulować wzrok szeroką paletą barw, będzie dostarczał doświadczeń i wrażeń słuchowych. Ponieważ w zamyśle ogród ma być równocześnie klasą, to w centralnej części staną stoły i ławy. Można je będzie wykorzystać na różne sposoby, np.: podczas zielonych, terenowych lekcji, do pracy w grupach, albo na piknik i wspólne spożywanie posiłków w naturze lub na imprezę integracyjną z rodzicami, czy corocznie organizowany Piknik Rodzinny, kierowany do całej społeczności osiedla Kurdwanów. Pragniemy, aby w tworzenie ogrodu zaangażowana była jak największa liczba nauczycieli, rodziców i uczniów naszej szkoły.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Prace projektowe | Projekt z uzyskaniem decyzji administarcyjnych, operat dendrologiczny. | 35 000,00 PLN |
rabaty | prace ziemne związane z przygotowaniem rabat | 20 000,00 PLN |
skrzynie | wykonanie skrzyń na rośliny, podwyższane warzywniki - prostokątne rabaty | 10 000,00 PLN |
rośliny | sianie i sadzenie roślin, krzewów, warzyw, owoców, ziół | 20 000,00 PLN |
alejki spacerowe | wykonanie alejek z różnymi rodzajami podłoża - szyszko, kora, kamyczki ozdobne, żwirek, gryz | 20 000,00 PLN |
tabliczki informacyjne | wykonanie oznakowania ścieżek sensorycznych w postaci tabliczek | 10 000,00 PLN |
materiały budowlane | żwir, cement/suchy beton, piasek, kamienie, kostki brukowe, deski, listewki, gwoździe | 22 000,00 PLN |
zakup materiałów ogrodniczych | słupki, podpory, tyczki bambusowe, paliki do krzewów | 8 000,00 PLN |
zakup narzędzi ogrodniczych | grabie, łopaty, sekatory, motyki, taczki, szpadle, widły do spulchniania, podkaszarki, traktor ogrodowy, rękawice robocze, konewki, wąż ogrodowy, złączki, pistolet zraszający | 40 000,00 PLN |
zakup udogodnień dla ptaków, owadów i innych zwierząt | montaż poidełek, karmników, budki dla owadów pożytecznych, domek dla jeża, fontanny | 10 000,00 PLN |
wyposażenie klasy ogrodowej, tablica informacyjna | zakup i montaż drewnianych stołów, ław do prowadzenia lekcji na świeżym powietrzu. Tablica informująca o realizacji zadania z B.O. | 30 000,00 PLN |
225 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projekt wraz z realizacją. | Projekt z uzyskaniem decyzji administarcyjnych, operat dendrologiczny, wykonanie ogrodu na podstawie wykonanego projektu, tablica informująca o realizacji zadania z B.O. Całość zadania do wykonania na podstawie projektu do wysokości wnioskowanej kwoty. | 2026 |