Projekt lokalny - Dzielnica XVIII
NR 12:
Wygodnie na przystanek
Projekt odrzucony:
Wnioskodawca w ramach projektu budżetu obywatelskiego wskazał budowę chodnika pomiędzy przystankiem Rondo Czyżyńskie 01 (peron w stronę pl. Centralnego) a naziemnym przejściem dla pieszych przez Al. Jana Pawła II.
Ze względu iż planowany ciąg pieszy ma przebiegać wzdłuż torów tramwajowych oraz alei Jana Pawła II konieczne jest by chodnik oddzielony był od torowiska i jezdni barierami, celem zachowania skrajni drogowych oraz torowiska, a przede wszystkim zapewnienia bezpieczeństwa pieszych.
Zgodnie z opinią Zarządu Transportu Publicznego, ze względu na prowadzenie ruchu pieszego ciągiem ograniczonym obustronnie barierami, celem poprawy warunków komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych, należy rozważyć poszerzenie ciągu wykorzystując część jezdni (zawężenie istniejących pasów ruchu ).
Zdaniem Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz Wydziału Gospodarki Komunalnej
i Infrastruktury UMK propozycja budowy chodnika jest bezzasadna., gdyż budowa chodnika o min. szerokości 2m zgodnego z obowiązującymi Standardami Infrastruktury Pieszej Miasta Krakowa (Zarządzenie nr 3188/2021 PMK z dnia 9.11.2021r.) wiąże się z przebudową części alei Jana Pawła II. Ponadto wskazuje się, że przy każdym peronie tramwajowym zlokalizowane są windy dla osób o ograniczonej mobilności ułatwiające pokonywanie różnic poziomów.
Zgodnie z §17 ust. 1 Regulaminu BO pkt 4 nie mogą być realizowane projekty, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta.
Wymóg przebudowy al. Jana Pawła II na odcinku ok. 200m związany z realizacją budowy wnioskowanego chodnika o długości ok. 96 mb wymagać będzie opracowania dokumentacji projektowej oraz realizacji zadania w terenie. Koszt szacunkowy takiej inwestycji to ok 1 820 000 zł, co przewyższa maksymalną wartość jednego projektu na terenie Dzielnicy XVIII.
Zgodnie z §17 ust. 1 Regulaminu BO pkt 2 nie mogą być realizowane projekty, których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § 13 ust. 2 do 3 regulaminu;
We względu na powyższe projekt opiniuje się negatywnie.
Edycja Budżet Obywatelski 2025
Projekt lokalny - Dzielnica XVIII
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
525 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Rondo Czyżyńskie
Krótki opis projektu
Codzienne pokonywanie setek metrów i zmaganie się ze schodami na Rondzie Czyżyńskim daje Ci w kość? Wystarczy kawałek chodnika, by to zmienić i móc wygodnie dostać się na przystanek!
Opis projektu
Rondo Czyżyńskie to bardzo niewygodny węzeł przystankowy. Zaprojektowany z myślą o przepustowości drogowej pominął gdzieś wygodę dla pasażera. Duże rozmiary oznaczają konieczność pokonywania setek metrów, a brak przejść dla pieszych oznacza schodzenie do podziemi i wspinaczkę po schodach. Poza oczywistą trudnością w dostępie do tramwajów dla osób o ograniczonej mobilności, jest to również i codzienna strata czasu dla każdego pasażera…
Wystarczy jednak niewielki odcinek chodnika i jeden z przystanków może być znacznie bardziej dostępny! Peron w stronę pl. Centralnego można łatwo powiązać z nieodległym naziemnym przejściem dla pieszych, co pozwoli na zaoszczędzenie setek metrów w codziennej drodze do i z tramwaju, zwłaszcza dla mieszkańców os. Kolorowego.
Projekt zakłada utworzenie chodnika pomiędzy przystankiem Rondo Czyżyńskie 01 (tj. peron w stronę pl. Centralnego) a nieodległym naziemnym przejściem dla pieszych przez al. Jana Pawła II. Chodnik o długości 96m i szerokości 2,50m, oddzielony od torowiska barierką.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Projekt poprawi warunki codziennej podróży pasażerów tramwajów, w tym kwestię dostępności dla osób o ograniczonej mobilności (skrócenie trasy dojścia oraz brak konieczności pokonywania różnic wysokości).
Kosztorys
| Nazwa |
Opis |
Koszt |
| Dokumentacja projektowa |
|
25 000,00 PLN |
| Wykonanie chodnika |
|
500 000,00 PLN |
|
|
525 000,00 PLN |
Harmonogram działań
| Nazwa |
Opis |
Data |
| Opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich pozwoleń |
|
2026 |
| Wykonanie w terenie |
|
2027 |
Galeria