Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 86:

BUDUJEMY ROWEROWY PARK UMIEJĘTNOŚCI!

Projekt odrzucony: Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza Urzędu Miasta Krakowa opiniuje negatywnie projekt budżetu obywatelskiego, pt. „Budujemy rowerowy park umiejętności!”. Z uwagi na fakt, iż przedstawiony projekt nie zawiera mapy przebiegu trasy oraz stref przeszkód trudno jednoznacznie stwierdzić, jak wiele partii lasu naruszy przygotowanie infrastruktury rowerowej. Wskazany budżet obejmuje działki, które według ewidencji gruntów stanowią Ls- las i są elementem zwartego kompleksu Lasu Wolskiego, zagospodarowanego przez fundację Miejski Park i Ogród Zoologiczny, położonego na terenie Bielańsko- Tynieckiego Parku Krajobrazowego. Kompleks Lasu Wolskiego stanowi system Lasów Miejskich Krakowa pełniących funkcje ochronne. Zgodnie z art.30 ust. 1 Ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 530 z późn. zm.) w lasach zabrania się : 1) zanieczyszczania gleby i wód; 2) zaśmiecania; 3) rozkopywania gruntu; 4) niszczenia grzybów oraz grzybni; 5) niszczenia lub uszkadzania drzew, krzewów lub innych roślin; 8) rozgarniania i zbierania ściółki; 10) biwakowania poza miejscami wyznaczonymi przez właściciela lasu lub nadleśniczego; 11) wybierania jaj i piskląt, niszczenia lęgowisk i gniazd ptasich, a także niszczenia legowisk, nor i mrowisk; 12) płoszenia, ścigania, chwytania i zabijania dziko żyjących zwierząt; 13) puszczania psów luzem; 14) hałasowania oraz używania sygnałów dźwiękowych, z wyjątkiem przypadków wymagających wszczęcia alarmu. Zgodnie z § 2 pkt. 1 oraz § 3 Uchwały Nr VII/64/19 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 25 marca 2019 r. w sprawie Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego (Małop. z 2019 r. poz. 2849.) ustala się następujące szczególne cele ochrony Parku: 1) ochrona wartości przyrodniczych: a) zachowanie charakterystycznych elementów przyrody nieożywionej; b) ochrona naturalnej różnorodności florystycznej i faunistycznej; c) zachowanie stabilności, różnorodności oraz mozaikowego układu siedlisk przyrodniczych, w tym naturalnych i półnaturalnych zbiorowisk roślinnych, ze szczególnym uwzględnieniem roślinności kserotermicznej, torfowiskowej oraz wilgotnych łąk; d) zachowanie ciągłości korytarzy ekologicznych; 3) ochrona walorów krajobrazowych: a) zachowanie i kształtowanie różnorodnego i harmonijnego krajobrazu, uformowanego historycznie na drodze wzajemnego przenikania elementów przyrodniczych i kulturowych; b) zachowanie punktów, ciągów, osi i przedpól widokowych oraz panoram charakterystycznych dla Parku, w tym w szczególności dla przełomu Wisły w rejonie Piekar, Tyńca i Krakowa; c) ochrona przed przekształceniem terenów wyróżniających się walorami estetyczno-widokowymi. W Parku zakazuje się : 1) realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 353 z późn. zm.); 2) likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej lub zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych; 4) wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu, z wyjątkiem prac związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym lub przeciw osuwiskowym lub budową, odbudową, utrzymaniem, remontem lub naprawą urządzeń wodnych; 5) dokonywania zmian stosunków wodnych, jeżeli zmiany te nie służą ochronie przyrody lub racjonalnej gospodarce rolnej, leśnej, wodnej lub rybackiej. Ww. teren stanowi niezwykle ważny element ekosystemu i środowiska. Teren w obecnym swoim przeznaczeniu stanowi las w związku, z czym planowany projekt negatywnie wpłynie na istniejący krajobraz leśny. Ponadto nie bez znaczenia zostaje fakt, iż tereny takie stanowią siedlisko wielu gatunków zwierząt, w tym chronionych. Lokalizacja ww. projektu nie znajduje uzasadnienia na niezagospodarowanym do tej pory obszarze leśnym, stanowiącym siedlisko licznych gatunków zwierząt, będącym także istotnym elementem łączności ekologicznej. W ocenie tut. Wydziału las, powinien pozostać domem i schronieniem dla zagrożonej coraz większą ekspansją działalności człowieka flory i fauny. Wspomniane wyżej walory i zalecenia wykluczają stworzenie w nim rowerowego parku umiejętności, zakłócającego spokój i ingerujących w tak cenne przyrodniczo środowisko naturalne. Z informacji uzyskanych od Fundacji Miejski Park i Ogród zoologiczny wynika iż na terenie Lasu Wolskiego wytyczone zostały 3 szlaki rowerowe o łącznej długości ok. 9 km. Szlaki te udostępnia jego najciekawsze fragmenty, poczynając od Zakamycza, poprzez zbocza Sowińca i Pustelnika, przez Skowronków Dół, okolice wejścia do zoo, wąwozu Kozie Nogi do ul. Starowolskiej. Wiodą one ścieżkami gruntowymi z licznymi serpentynami umożliwiającymi jazdę, zarówno wytrawnym rowerzystom, jak i rodzinom z dziećmi. Przy projektowaniu przebiegu szlaków rowerowych nadrzędną zasadą było takie ich poprowadzenie, by nie biegły wspólnie ze szlakami pieszymi. Ponadto rowerzyści mogą poruszać się utwardzonymi alejkami asfaltowymi: Żubrową, Pustelnika, Wędrowników, do Kopca. Zdaniem MPiOZ teren Lasu Wolskiego, pokryty jest wystarczającą siatką szlaków rowerowych. Jest on przeznaczony dla różnych form aktywności turystycznej, czy rekreacyjnej i znajduje się tu łącznie ponad 40 km szlaków i tras turystycznych. Ponadto w pobliżu na terenie należącego do Gminy Kraków uroczyska Łasina, położonego opodal Kopca im. Tadeusza Kościuszki, na południe od al. Jerzego Waszyngtona, znajdują się rowerowe trasy zjazdowe o podobnym charakterze. Wykonanie proponowanego projektu wiązałoby się z wyłączeniem terenu z produkcji leśnej i jest sprzeczne z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego” Las Wolski”. W związku z powyższym przedstawiony projekt nie może być zrealizowany, gdyż ww. zadanie wypełnia przesłankę ujętą w § 17 ust. 1 pkt 6 Regulaminie budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021r. tj. narusza obowiązujące przepisy prawa.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

1 395 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Las Wolski

Dodatkowe lokalizacje: Proponowane działki pod park umiejętności: 126102_9.0019.161/2; 126102_9.0019.163; 126102_9.0019.160; 126102_9.0019.159; 126102_9.0021.82/6; 126102_9.0009.286; 126102_9.0018.2/1; 126102_9.0018.6/6; 126102_9.0018.24; 126102_9.0016.35; 126102_9.0017.23/1; 126102_9.0011.535/3; 126102_9.0010.378

Krótki opis projektu

Dołącz do projektu Rowerowego Parku Umiejętności! Tworzymy nowoczesny kompleks z trasami i strefami przeszkód dla rowerzystów na każdym poziomie. Będzie to idealne miejsce do rozwoju umiejętności i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu!

Opis projektu

Dołącz do nas i wesprzyj budowę Rowerowego Parku Umiejętności w Krakowie! To miejsce dla wszystkich rowerzystów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności jazdy na rowerze w terenie. Głosuj i podaj link dalej!

 
 
Park zostanie podzielony na kilka stref, dostosowanych do różnych grup użytkowników – od osób początkujących i dzieci, przez średniozaawansowanych, aż po doświadczonych rowerzystów. Projektowane przeszkody i trasy będą inspirowane najlepszymi rozwiązaniami znanymi z dolnośląskich parków rowerowych, takich jak Dolnośląski Rowerowy Park Umiejętności w Strzegomiu, Singletrack Glacensis czy Kompleks Rowerowy w Świeradowie-Zdroju.
 
Strefa początkujących i małych dzieci
W formie wydzielonego miejsca zaprojektowana z myślą o osobach, które dopiero zaczynają swoją przygodę z jazdą w terenie. Znajdą się tutaj:
Małe muldy i fale terenowe – pozwalające na naukę płynnej jazdy oraz pracy ciałem w terenie.
Łagodne zakręty o szerokim promieniu – umożliwiające bezpieczne skręcanie i kontrolę prędkości.
Drewniane kładki o szerokości 80-100 cm – ułatwiające ćwiczenie równowagi i precyzyjnej jazdy.
Sekcja z drobnymi kamieniami, ucząca przejazdu po nierównej nawierzchni.
 
Strefa Pumptrack
Tor składający się z serii muld oraz profilowanych zakrętów, które umożliwiają jazdę bez pedałowania poprzez wykorzystanie balansu ciała. Jest idealny do rozgrzewki przed dalszym treningiem. Proponowana strefa zostanie zaprojektowany w dwóch wersjach:
Dla początkujących – o łagodniejszych zakrętach i niższych muldach. Idealny do rozgrzewki przed dalszym treningiem.
Zaawansowany – z większymi przeszkodami i bardziej dynamicznym układem toru.
 
 
Strefa przeszkód technicznych
Ta sekcja strefą w parku umiejętności i umożliwi doskonalenie techniki jazdy na rowerze górskim poprzez stopniowo zwiększający się poziom trudności. Proponowane przeszkody w tej strefie to:
Ścieżka kamienna – sekcja o długości od 3 do 10 metrów, składająca się z nieregularnie ułożonych kamieni, wymagająca precyzyjnej kontroli roweru.
Uskoki terenowe – przeszkody o różnych wysokościach (od 30 cm do 1,2 m), pozwalające na naukę skoków i bezpiecznych lądowań.
Drewniane mostki o zmiennej szerokości (od 50 cm do 1 m), symulujące jazdę po trudnym technicznie terenie.
Sekcja korzeniowa – trasa o długości około 20 m, pokryta naturalnymi korzeniami, odwzorowująca warunki jazdy po leśnych ścieżkach.
 
Strefa Pump & Jump
Linie przeznaczone do nauki pompowania i jazdy typu flow:
Linia skoków o różnych wysokościach (od 0,5 do 2 m) umożliwiająca naukę skoków
Przeszkody do nauki kontrolowanych lądowań na różnych wysokościach.
Uskoki  progresywnym stopniu trudności, od niewielkich (50 cm) po wymagające (1,5 m).
 
 
Strefa Bike Bar i odpoczynku
W ramach projektu przewidziana jest organizacja strefy gastronomicznej “Bike Bar”, oferującej zdrowe przekąski, napoje izotoniczne, świeżo wyciskane soki oraz kawę. Strefa będzie pełniła funkcję miejsca odpoczynku i integracji rowerzystów. Będzie to niewielkich rozmiarów kontener z tarasem, możliwa jest również realizacja w formie samoobsługowej.
Z myślą o odpoczynku po intensywnym wysiłku, w parku znajdzie się strefa relaksu, wyposażona w:
leżaki, ławki rozmieszczone w cieniu drzew,
strefę piknikową z miejscami do odpoczynku dla całych rodzin.
 
Infrastruktura towarzysząca
W celu zapewnienia kompleksowej obsługi rowerzystów, park będzie wyposażony w:
Samodzielne stacje serwisowe, oferujące podstawowe narzędzia do regulacji i naprawy rowerów,
Stojaki rowerowe, umożliwiające bezpieczne pozostawienie roweru na czas odpoczynku.
Tablice informacyjne – z opisami tras, stopniem trudności oraz zasadami bezpieczeństwa.
Oznaczenia poziomu trudności – kolorystyczne oznaczenia zgodne ze standardami międzynarodowymi.
Monitoring i system ostrzegania – w kluczowych miejscach, dla zwiększenia bezpieczeństwa.


Zieleń urządzona i ekologia
Projekt zakłada harmonijne wkomponowanie infrastruktury w otaczający krajobraz. Przewidziane działania obejmują:
nasadzenia drzew i krzewów w celu zapewnienia naturalnego zacienienia,
rabaty kwiatowe i trawniki poprawiające estetykę i mikroklimat,

zastosowanie ekologicznych materiałów do budowy przeszkód i infrastruktury.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Realizacja projektu stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby społeczności lokalnej w zakresie sportów rowerowych, zdrowego stylu życia oraz integracji mieszkańców. 

Poniżej przedstawiamy kluczowe argumenty uzasadniające wdrożenie tej inicjatywy:

Promocja zdrowia i aktywności fizycznej:
Projekt stworzy nowoczesną przestrzeń do rekreacji, która umożliwi mieszkańcom oraz turystom regularne uprawianie sportu na świeżym powietrzu. Dzięki różnorodnym trasom i przeszkodom każdy – niezależnie od poziomu zaawansowania – będzie mógł rozwijać swoje umiejętności rowerowe, co przyczyni się do poprawy kondycji fizycznej oraz zdrowia społeczności.

Integracja społeczna i rozwój lokalnej kultury sportowej:
Rowerowy Park Umiejętności stanie się miejscem spotkań, gdzie mieszkańcy mogą wymieniać się doświadczeniami, wspólnie trenować i uczestniczyć w lokalnych wydarzeniach sportowych. Tego typu inicjatywy wzmacniają więzi społeczne oraz budują poczucie przynależności do lokalnej społeczności.

Rozwój turystyki rowerowej i promocja regionu:
Inwestycja w infrastrukturę rowerową przyciągnie entuzjastów kolarstwa zarówno z regionu, jak i z innych części kraju. Nowoczesny park umiejętności przyczyni się do wzrostu zainteresowania turystyką rowerową, co wpłynie pozytywnie na rozwój lokalnej gospodarki oraz promocję Krakowa jako miasta przyjaznego sportowi i rekreacji.

Wsparcie dla młodych talentów i edukacja:
Dzięki zróżnicowanej ofercie tras i przeszkód, projekt umożliwi rozwój umiejętności już od najmłodszych lat. Specjalnie wydzielone strefy dla dzieci i początkujących stanowią doskonałe warunki do nauki techniki jazdy, co może przyczynić się do odkrywania i kształtowania przyszłych talentów sportowych.

Poprawa infrastruktury miejskiej:
Budowa parku umiejętności to także inwestycja w rozwój infrastruktury sportowej i rekreacyjnej. Nowoczesne rozwiązania zastosowane w projekcie, takie jak stacje serwisowe, strefy odpoczynku czy obszary zielone, wpłyną na poprawę jakości życia mieszkańców, podnosząc atrakcyjność przestrzeni publicznej.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przygotowanie dokumentacji projektowej Opracowanie dokumentacji projektowej z uzyskaniem prawomocnego pozwolenia i uzgodnień. 95 000,00 PLN
Wykonanie prac budowlanych Wykonanie wszystkich prac budowlanych, według dokumentacji - wycena na podstawie podobnych przetargów 1 300 000,00 PLN
1 395 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Przygotowanie dokumentacji projektowej Opracowanie dokumentacji projektowej z uzyskaniem prawomocnego pozwolenia i uzgodnień. druga połowa 2025
Wykonanie prac budowlanych Wykonanie wszystkich prac budowlanych, uzyskanie odbioru 2025-2026

Galeria

powrót