Projekty 2025 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica VI NR 33:

Lea. Bezpieczna droga do szkoły. Pieszo, rowerem, samochodem

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica VI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

187 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ulice: Juliusza Lea, Młodej Polski oraz towarzyszące im elementy infrastruktury

Krótki opis projektu

Projekt przewiduje zwiększenie bezpieczeństwa na ciągach komunikacyjnych łączących tereny mieszkalne, placówki oświatowe oraz lokalny targ. W ramach projektu przewidziana jest modernizacja szlaków pieszych oraz utworzenie nowych ścieżek rowerowych.

Opis projektu

* Poniższe informacje znajdują się również w załączniku do propozycji projektu ("Lea. Bezpieczna droga do szkoły. Pieszo, rowerem, samochodem..pdf"), 
gdzie zawarta jest dodatkowo forma graficzna propozycji.
 
W ramach niniejszej propozycji projektu przewidziane jest wdrożenie zmian obejmujących: 
  1. Wyniesienie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Lea oraz Młodej Polski (od strony Szkoły Podstawowej nr 93) 
  2. Modernizację przejścia dla pieszych (od strony Szkoły Podstawowej nr 93) na skrzyżowaniu ulic Młodej Polski oraz Szlachtowskiego.
  3. Wydzielenie dedykowanego pasa rowerowego z oznakowaniem P-23
  4. Wyznaczenie szlaków rowerowych i naniesienie na nich poziomych znaków P-27 “kierunek i tor ruchu roweru” - tzw. “sierżant”
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
SZCZEGÓŁY:
 
 
1. Wyniesienie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Lea oraz Młodej Polski
Pozycja obejmuje:
  • Podwyższenie chodnika w punktach stycznych z wyniesionymi przejściami tak aby pieszy przekraczał jezdnię przez płaską powierzchnię.
  • Wdrożenie rozwiązań odwadniających na wyniesieniu.
  • Wybrukowanie wyniesionego przejścia.
  • Naniesienie przed przejściami dla pieszych podwójnych ciągłych linii zakazu wyprzedzania z uwzględnieniem możliwości wyjazdu z lokalnych posesji na dwie strony ulicy (przy wyjazdach z posesji - linie przerywane).
  • Oznaczenie przejścia farbą fluorescencyjną.
  • Powtórzenie znaków “strefa 30” w formie oznakowania poziomego przed przejściami dla pieszych.
  • Projekt organizacji ruchu

Przejście przez ulicę Lea na wysokości ulicy Młodej Polski pełni kluczową funkcję komunikacyjną, łącząc gęsto zamieszkane tereny po południowej stronie ulicy Lea – osiedla przy Armii Krajowej (2, 6, 8, 8a, 10), Tarasy Verona (Kołowa 5, 7) oraz budynki przy ulicy Lea 114a – z ważnymi obiektami publicznymi. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się m.in. Szkoła Podstawowa nr 93, Przedszkole Samorządowe nr 77, Przedszkole Montessori, Przedszkole Niepubliczne „Tam Tam i Tu”, a także popularne miejsce rekreacyjne – Młynówka Królewska, targowisko przy ulicy Rydla oraz pętla tramwajowa.
 
Usytuowanie terenów mieszkalnych oraz placówek kulturalno - oświatowych po dwóch stronach ulicy Juliusza Lea wymusza jej częste przekraczanie przez dzieci jak i rowerzystów. 
 
Usytuowanie ulicy Lea wzdłuż ulicy Armii Krajowej tworzy z niej by-pass dla kierowców, którzy nie stosują się do ograniczeń prędkości.
 
 
Na północnej stronie ulicy Lea znajdują się kolejne placówki edukacyjne, do których uczęszczają dzieci z okolicznych osiedli. Przejścia te zapewnią bezpieczny dostęp do Szkoły Podstawowej „Uczeń”, Przedszkola Niepublicznego „Happy Kids” oraz Żłobka Niepublicznego „Dzieciaczkowo Due”. Istotnym elementem otoczenia są także budynki biurowe przy ulicy Przybyszewskiego (Galileo, Newton, Edison), do których codziennie dociera wielu pieszych użytkowników drogi.
 
Trakt ten pełni również funkcję drogi dla uczniów i mieszkańców wysiadających na przystankach Miasteczko Studenckie AGH oraz Przybyszewskiego, skąd pieszo przemieszczają się do szkół i przedszkoli. Wprowadzenie wyniesionego przejścia poprawi bezpieczeństwo pieszych oraz wymusi redukcję prędkości pojazdów na tym odcinku, co jest kluczowe dla ochrony niechronionych uczestników ruchu.
 
 
Propozycja obejmuje lokalizację wyniesionego przejścia na przedłużeniu chodnika prowadzącego wzdłuż ulicy Młodej Polski, na najkrótszej ścieżce pieszej prowadzącej do Szkoły Podstawowej nr 93 z południowych obszarów ulicy Lea.
 
2. Modernizacja przejścia dla pieszych przy szkole na skrzyżowaniu ulic Młodej Polski oraz Szlachtowskiego
 
Pozycja obejmuje:
  • Przedłużenie chodnika prowadzącego wzdłuż ulicy Młodej Polski tak aby pieszy przekraczał jezdnię przez płaską powierzchnię.
  • Wdrożenie rozwiązań odwadniających na wyniesieniu (zapewnienie przedłużenia istniejącej instalacji)
  • Montaż lustra
  • Montaż dodatkowego oznakowania ostrzegawczego
  • Projekt organizacji ruchu
 
Celem modernizacji przejścia jest zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, szczególnie dzieci uczęszczających do szkoły, na skrzyżowaniu ulic Młodej Polski i Szlachtowskiego. Obecnie, mimo znaków strefy zamieszkania, kierowcy często nie zdają sobie sprawy, że wyjazd ze strefy wiąże się z obowiązkiem ustąpienia pierwszeństwa pieszym, traktując go jak wyjazd z normalnej ulicy. Brak wyraźnych oznaczeń na przejściu w postaci pasów zebry dodatkowo utwierdza ich w przekonaniu, że jest to zwykłe przejście, na którym nie muszą zachowywać szczególnej ostrożności. Dodatkowo, zgodnie z przepisami ruchu drogowego, ruch na tym fragmencie ulicy może odbywać się całą szerokością, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji, gdy piesi, zamiast przejść jezdnię, aby wejść na chodnik, skręcają bezpośrednio na pas jezdni, którym poruszają się pojazdy. Brak chodnika po stronie ulicy Szlachtowskiego oraz ograniczona widoczność spowodowana narożną ścianą budynku, która uniemożliwia sprawdzenie, co dzieje się na jezdni, dodatkowo pogłębiają problem. Szczególnie niebezpieczne są godziny szczytu, gdy ruch pieszych i rodziców odwożących dzieci jest intensywny, a kierowcy często nie zachowują należytej ostrożności.
Proponowane rozwiązania obejmują: wyznaczenie i odpowiednie oznakowanie przejścia dla pieszych, instalację lustra drogowego poprawiającego widoczność oraz dodatkowe oznaczenia ostrzegawcze dla kierowców, takie jak znaki informujące o strefie szkolnej. Realizacja tych działań znacząco zmniejszy ryzyko wypadków, zwiększy świadomość kierowców i poprawi komfort pieszych. Inwestycja ta jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczeństwo w tym newralgicznym miejscu, szczególnie dla najmłodszych użytkowników drogi, którzy każdego dnia pokonują to niebezpieczne skrzyżowanie.
 
3. Wydzielenie dedykowanego pasa rowerowego z oznakowaniem P-23
 
Pozycja obejmuje:
  • Wydzielenie dedykowanego pasa dla rowerów prowadzącego wzdłuż ulicy  Juliusza Lea od ulicy Młodej Polski do ulicy Piastowskiej
  • Oznaczenie granicznej linii pasa drogi rowerowej farbą 
  • Naniesienie na pas powtarzających się znaków P-23 - droga rowerowa
  • Umieszczenie znaków pionowych F-19 “Pas ruchu dla określonych pojazdów”
  • informujących o drodze rowerowej
  • Projekt organizacji ruchu
Obszar : 
  • Wzdłuż ulicy Juliusza Lea od ulicy Młodej Polski do ulicy Piastowskiej (w jednym kierunku)
ze względu na szerokość drogi umożliwiającą utworzenie dedykowanego pasa rowerowego wyłącznie w jednym kierunku. 
Realizacja dodatkowych szlaków rowerowych wniesie szereg korzyści m.in:
  • Zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów poruszających się wzdłuż ulicy Juliusza Lea
  • Zwiększenie świadomości kierowców oraz zmniejszenie prędkości przejeżdżających pojazdów do wymaganej w “strefie 30”
  • Zmniejszenie szybkiego ruchu rowerowego na Młynówce Królewskiej - osoby poruszające się szybko na jednośladach będą czuły się bezpieczniej podróżując wzdłuż ulicy Lea nie narażając pieszych i właścicieli czworonogów spacerujących Młynówką na niebezpieczeństwo
4. Wyznaczenie szlaków rowerowych i naniesienie na nich poziomych znaków P-27 “Kierunek i tor ruchu roweru” - tzw. “sierżant”
 
Pozycja obejmuje:
  • Wydzielenie szlaków rowerowych wzdłuż ulic Juliusza Lea oraz Młodej Polski
  • Naniesienie na pas powtarzających się znaków P-27 „Kierunek i tor ruchu roweru”
  • Projekt organizacji ruchu
Obszary: 
  • Wzdłuż ulicy Juliusza Lea od ulicy Piastowskiej do ulicy Młodej Polski (ze względu na szerokość drogi umożliwiającą utworzenie dedykowanego pasa rowerowego wyłącznie w jednym kierunku - uwzględniony w pozycji 3)
  • Wzdłuż ulicy Juliusza Lea od ulicy Młodej Polski do ulicy Przybyszewskiego (w obu kierunkach)
  • Wzdłuż ulicy Młodej Polski (w obu kierunkach)
ze względu na szerokość drogi uniemożliwiającą utworzenie szlaku rowerowego w obu kierunkach. 
  • Realizacja dodatkowych szlaków rowerowych wniesie szereg korzyści m.in:
  • Zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów poruszających się wzdłuż ulic Juliusza Lea oraz Młodej Polski
  • Zwiększenie świadomości kierowców oraz zmniejszenie prędkości przejeżdżających pojazdów do wymaganej w “strefie 30”
  • Zmniejszenie szybkiego ruchu rowerowego na Młynówce Królewskiej - osoby poruszające się szybko na jednośladach będą czuły się bezpieczniej podróżując wzdłuż ulicy Lea nie narażając pieszych i właścicieli czworonogów spacerujących Młynówką na niebezpieczeństwo

UZASADNIENIE PROJEKTU

* Poniższe informacje znajdują się również w załączniku do propozycji projektu ("Lea. Bezpieczna droga do szkoły. Pieszo, rowerem, samochodem..pdf"), 

gdzie zawarta jest dodatkowo forma graficzna propozycji.

Rosnące natężenie ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu (7:00–10:00 i 14:00–17:00) oraz konieczność zagwarantowania bezpieczeństwa pieszym i rowerzystom wymagają pilnych zmian w organizacji ruchu na ul. Juliusza Lea oraz skrzyżowaniach z ul. Młodej Polski i Szlachtowskiego. Istniejące oznakowanie jest często słabo widoczne lub ignorowane przez kierowców, a brak fizycznych środków spowalniających ruch prowadzi do  częstych naruszeń przepisów i zwiększa ryzyko wypadków.niebezpiecznych sytuacji.
Ulice Lea oraz Młodej Polski stanowią kluczowy trakt komunikacyjny, z którego codziennie korzystają dzieci w drodze do pobliskiej szkoły jak i osoby starsze w drodze na targ. Przejście przez ulicę Lea znajduje się w znacznej odległości od skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, co sprawia, że kierowcy na prostym, dobrze widocznym odcinku drogi bez wydzielonych pasów ruchu często przyspieszają, nie spodziewając się konieczności ustąpienia pierwszeństwa pieszym. W konsekwencji dochodzi do licznych niebezpiecznych sytuacji, gdy piesi zmuszeni są do gwałtownego zatrzymywania się lub wchodzenia na jezdnię w ryzykownych warunkach.
 
Usytuowanie terenów mieszkalnych oraz placówek kulturalno - oświatowych po dwóch stronach ulicy Juliusza Lea wymusza jej częste przekraczanie przez dzieci jak i rowerzystów. 
 
Usytuowanie ulicy Lea wzdłuż ulicy Armii Krajowej tworzy z niej by-pass dla kierowców, którzy nie stosują się do ograniczeń prędkości.
 
 
Skrzyżowanie ul. Młodej Polski i Szlachtowskiego, znajdujące się w strefie zamieszkania, również stwarza zagrożenie. Kierowcy traktują wyjazd z ul. Szlachtowskiego jak zwykłe skrzyżowanie, ignorując pierwszeństwo pieszych przekraczających ulicę w miejscu, które powinno pełnić funkcję przejścia dla pieszych. Dodatkowo brak chodnika, ograniczona widoczność spowodowana narożną ścianą budynku oraz intensywny ruch pieszych w godzinach szczytu zwiększają ryzyko kolizji. Pomimo istniejącego oznakowania pionowego w postaci znaku „strefa zamieszkania”, wielu kierowców nie rozumie jego znaczenia, co prowadzi do lekceważenia obowiązku ustępowania pieszym.
 
Brak infrastruktury rowerowej prowadzi do chaosu i konfliktów między rowerzystami, pieszymi i kierowcami. Obecnie rowerzyści, nie mając wyznaczonych pasów ruchu, zmuszeni są do jazdy po jezdni, co zwiększa ryzyko kolizji z pojazdami, lub do nielegalnego poruszania się po chodnikach, gdzie stanowią zagrożenie dla pieszych. Brak odpowiednich oznaczeń poziomych sprawia, że kierowcy nie spodziewają się obecności rowerzystów na jezdni, a piesi czują się zagrożeni obecnością jednośladów na chodnikach. Wprowadzenie dedykowanego pasa rowerowego oraz na drogach na których nie jest możliwe wydzielenie pasów rowerowych - oznaczeń poziomych P-27 („sierżant”) pozwoli uporządkować ruch jednośladów i zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Co istotne, rozwiązanie to przyczyni się do zmniejszenia szybkiego ruchu rowerowego na trasie Młynówki Królewskiej – osoby poruszające się szybko na jednośladach będą mogły przemieszczać się bezpieczniej wzdłuż ulicy Lea, nie narażając pieszych i właścicieli czworonogów spacerujących Młynówką na niebezpieczeństwo.
W ramach propozycji projektu planuje się wyniesione przejście dla pieszych na ul. Lea wraz z dostosowaniem chodnika do wysokości przejścia, co wymusi redukcję prędkości i poprawi widoczność pieszych, a także zwiększy ich komfort pieszych podczas przekraczania jezdni ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych. Na skrzyżowaniu Młodej Polski i Szlachtowskiego planuje się przedłużenie chodnika, montaż lustra drogowego oraz dodatkowe oznaczenia ostrzegawcze, które poprawią widoczność i zwiększą bezpieczeństwo pieszych oraz kierowców. Wdrożenie tych zmian przyczyni się do wymuszenia redukcji prędkości pojazdów, zwiększenia świadomości uczestników ruchu i poprawy warunków komunikacyjnych w rejonie.
Propozycja projektu jest zgodna z miejskimi wytycznymi dotyczącymi poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym „Wytycznymi projektowania infrastruktury dla pieszych (WR-D-41-3)”, które nakładają szczególną ochronę przejść w pobliżu szkół oraz z MPZP “Lea”. Ponadto, spowolnienie ruchu wpłynie pozytywnie na zmniejszenie hałasu i emisji spalin, co poprawi jakość powietrza i komfort życia mieszkańców. Kompleksowe podejście do modernizacji infrastruktury w tym rejonie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów oraz wymusi większą świadomość i ostrożność wśród kierowców, tworząc bardziej uporządkowaną i bezpieczną przestrzeń dla wszystkich użytkowników drogi.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
1. Wyniesienie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Lea oraz Młodej Polski *koszt uwzględnia wykorzystanie istniejącej instalacji oświetleniowej oraz kanalizacyjnej ○ Podwyższenie chodnika w punktach stycznych z wyniesionymi przejściami tak aby pieszy przekraczał jezdnię przez płaską powierzchnię. ○ Wdrożenie rozwiązań odwadniających na wyniesieniu. ○ Wybrukowanie wyniesionego przejścia. ○ Naniesienie przed przejściami dla pieszych podwójnych ciągłych linii zakazu wyprzedzania z uwzględnieniem możliwości wyjazdu z lokalnych posesji na dwie strony ulicy (przy wyjazdach z posesji - linie przerywane). ○ Oznaczenie przejścia farbą fluorescencyjną. ○ Powtórzenie znaków “strefa 30” w formie oznakowania poziomego przed przejściami dla pieszych. ○ Projekt organizacji ruchu 150 000,00 PLN
2. Modernizacja przejścia dla pieszych przy szkole na skrzyżowaniu ulic Młodej Polski oraz Szlachtowskiego ○ Przedłużenie chodnika prowadzącego wzdłuż ulicy Młodej Polski tak aby pieszy przekraczał jezdnię przez płaską powierzchnię. ○ Montaż lustra ○ Wdrożenie rozwiązań odwadniających na wyniesieniu (zapewnienie przedłużenia istniejącej instalacji) ○ Montaż dodatkowego oznakowania ostrzegawczego ○ Projekt organizacji ruchu 17 000,00 PLN
3. Wydzielenie dedykowanego pasa rowerowego z oznakowaniem P-23 ○ Wydzielenie dedykowanego pasa dla rowerów prowadzącego wzdłuż ulicy Juliusza Lea od ulicy Młodej Polski do ulicy Piastowskiej ○ Oznaczenie granicznej linii pasa drogi rowerowej farbą ○ Naniesienie na pas powtarzających się znaków P-23 - droga rowerowa ○ Umieszczenie znaków pionowych F-19 “Pas ruchu dla określonych pojazdów” informujących o drodze rowerowej ○ Projekt organizacji ruchu 11 000,00 PLN
4. Wyznaczenie szlaków rowerowych i naniesienie na nich poziomych znaków P-27 “Kierunek i tor ruchu roweru” - tzw. “sierżant” ○ Wydzielenie szlaków rowerowych wzdłuż ulic Juliusza Lea oraz Młodej Polski ○ Naniesienie na pas powtarzających się znaków P-27 „Kierunek i tor ruchu roweru” ○ Projekt organizacji ruchu 9 000,00 PLN
187 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Modyfikacja projektu organizacji ruchu. Zaprojektowanie nowej organizacji ruchu z uwzględnieniem punktów 1-4 2025, kwartał 4
Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu. Zatwierdzenie projektu, uzyskanie zgód na realizację. 2026, kwartał 1
Realizacja Prace realizacyjne 2026, kwartał 2 i 3

Załączniki

powrót
BESbswy