Lea. Bezpieczna droga do szkoły. Pieszo, rowerem, samochodem
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica VI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Ulice: Juliusza Lea, Młodej Polski oraz towarzyszące im elementy infrastruktury
Krótki opis projektu
Projekt przewiduje zwiększenie bezpieczeństwa na ciągach komunikacyjnych łączących tereny mieszkalne, placówki oświatowe oraz lokalny targ. W ramach projektu przewidziana jest modernizacja szlaków pieszych oraz utworzenie nowych ścieżek rowerowych.
Opis projektu
gdzie zawarta jest dodatkowo forma graficzna propozycji.
- Wyniesienie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Lea oraz Młodej Polski (od strony Szkoły Podstawowej nr 93)
- Modernizację przejścia dla pieszych (od strony Szkoły Podstawowej nr 93) na skrzyżowaniu ulic Młodej Polski oraz Szlachtowskiego.
- Wydzielenie dedykowanego pasa rowerowego z oznakowaniem P-23
- Wyznaczenie szlaków rowerowych i naniesienie na nich poziomych znaków P-27 “kierunek i tor ruchu roweru” - tzw. “sierżant”
Pozycja obejmuje:
- Podwyższenie chodnika w punktach stycznych z wyniesionymi przejściami tak aby pieszy przekraczał jezdnię przez płaską powierzchnię.
- Wdrożenie rozwiązań odwadniających na wyniesieniu.
- Wybrukowanie wyniesionego przejścia.
- Naniesienie przed przejściami dla pieszych podwójnych ciągłych linii zakazu wyprzedzania z uwzględnieniem możliwości wyjazdu z lokalnych posesji na dwie strony ulicy (przy wyjazdach z posesji - linie przerywane).
- Oznaczenie przejścia farbą fluorescencyjną.
- Powtórzenie znaków “strefa 30” w formie oznakowania poziomego przed przejściami dla pieszych.
- Projekt organizacji ruchu
Przejście przez ulicę Lea na wysokości ulicy Młodej Polski pełni kluczową funkcję komunikacyjną, łącząc gęsto zamieszkane tereny po południowej stronie ulicy Lea – osiedla przy Armii Krajowej (2, 6, 8, 8a, 10), Tarasy Verona (Kołowa 5, 7) oraz budynki przy ulicy Lea 114a – z ważnymi obiektami publicznymi. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się m.in. Szkoła Podstawowa nr 93, Przedszkole Samorządowe nr 77, Przedszkole Montessori, Przedszkole Niepubliczne „Tam Tam i Tu”, a także popularne miejsce rekreacyjne – Młynówka Królewska, targowisko przy ulicy Rydla oraz pętla tramwajowa.
- Przedłużenie chodnika prowadzącego wzdłuż ulicy Młodej Polski tak aby pieszy przekraczał jezdnię przez płaską powierzchnię.
- Wdrożenie rozwiązań odwadniających na wyniesieniu (zapewnienie przedłużenia istniejącej instalacji)
- Montaż lustra
- Montaż dodatkowego oznakowania ostrzegawczego
- Projekt organizacji ruchu
Proponowane rozwiązania obejmują: wyznaczenie i odpowiednie oznakowanie przejścia dla pieszych, instalację lustra drogowego poprawiającego widoczność oraz dodatkowe oznaczenia ostrzegawcze dla kierowców, takie jak znaki informujące o strefie szkolnej. Realizacja tych działań znacząco zmniejszy ryzyko wypadków, zwiększy świadomość kierowców i poprawi komfort pieszych. Inwestycja ta jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczeństwo w tym newralgicznym miejscu, szczególnie dla najmłodszych użytkowników drogi, którzy każdego dnia pokonują to niebezpieczne skrzyżowanie.
- Wydzielenie dedykowanego pasa dla rowerów prowadzącego wzdłuż ulicy Juliusza Lea od ulicy Młodej Polski do ulicy Piastowskiej
- Oznaczenie granicznej linii pasa drogi rowerowej farbą
- Naniesienie na pas powtarzających się znaków P-23 - droga rowerowa
- Umieszczenie znaków pionowych F-19 “Pas ruchu dla określonych pojazdów”
- informujących o drodze rowerowej
- Projekt organizacji ruchu
- Wzdłuż ulicy Juliusza Lea od ulicy Młodej Polski do ulicy Piastowskiej (w jednym kierunku)
Realizacja dodatkowych szlaków rowerowych wniesie szereg korzyści m.in:
- Zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów poruszających się wzdłuż ulicy Juliusza Lea
- Zwiększenie świadomości kierowców oraz zmniejszenie prędkości przejeżdżających pojazdów do wymaganej w “strefie 30”
- Zmniejszenie szybkiego ruchu rowerowego na Młynówce Królewskiej - osoby poruszające się szybko na jednośladach będą czuły się bezpieczniej podróżując wzdłuż ulicy Lea nie narażając pieszych i właścicieli czworonogów spacerujących Młynówką na niebezpieczeństwo
- Wydzielenie szlaków rowerowych wzdłuż ulic Juliusza Lea oraz Młodej Polski
- Naniesienie na pas powtarzających się znaków P-27 „Kierunek i tor ruchu roweru”
- Projekt organizacji ruchu
- Wzdłuż ulicy Juliusza Lea od ulicy Piastowskiej do ulicy Młodej Polski (ze względu na szerokość drogi umożliwiającą utworzenie dedykowanego pasa rowerowego wyłącznie w jednym kierunku - uwzględniony w pozycji 3)
- Wzdłuż ulicy Juliusza Lea od ulicy Młodej Polski do ulicy Przybyszewskiego (w obu kierunkach)
- Wzdłuż ulicy Młodej Polski (w obu kierunkach)
- Realizacja dodatkowych szlaków rowerowych wniesie szereg korzyści m.in:
- Zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów poruszających się wzdłuż ulic Juliusza Lea oraz Młodej Polski
- Zwiększenie świadomości kierowców oraz zmniejszenie prędkości przejeżdżających pojazdów do wymaganej w “strefie 30”
- Zmniejszenie szybkiego ruchu rowerowego na Młynówce Królewskiej - osoby poruszające się szybko na jednośladach będą czuły się bezpieczniej podróżując wzdłuż ulicy Lea nie narażając pieszych i właścicieli czworonogów spacerujących Młynówką na niebezpieczeństwo
UZASADNIENIE PROJEKTU
* Poniższe informacje znajdują się również w załączniku do propozycji projektu ("Lea. Bezpieczna droga do szkoły. Pieszo, rowerem, samochodem..pdf"),
Rosnące natężenie ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu (7:00–10:00 i 14:00–17:00) oraz konieczność zagwarantowania bezpieczeństwa pieszym i rowerzystom wymagają pilnych zmian w organizacji ruchu na ul. Juliusza Lea oraz skrzyżowaniach z ul. Młodej Polski i Szlachtowskiego. Istniejące oznakowanie jest często słabo widoczne lub ignorowane przez kierowców, a brak fizycznych środków spowalniających ruch prowadzi do częstych naruszeń przepisów i zwiększa ryzyko wypadków.niebezpiecznych sytuacji.
Ulice Lea oraz Młodej Polski stanowią kluczowy trakt komunikacyjny, z którego codziennie korzystają dzieci w drodze do pobliskiej szkoły jak i osoby starsze w drodze na targ. Przejście przez ulicę Lea znajduje się w znacznej odległości od skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, co sprawia, że kierowcy na prostym, dobrze widocznym odcinku drogi bez wydzielonych pasów ruchu często przyspieszają, nie spodziewając się konieczności ustąpienia pierwszeństwa pieszym. W konsekwencji dochodzi do licznych niebezpiecznych sytuacji, gdy piesi zmuszeni są do gwałtownego zatrzymywania się lub wchodzenia na jezdnię w ryzykownych warunkach.
W ramach propozycji projektu planuje się wyniesione przejście dla pieszych na ul. Lea wraz z dostosowaniem chodnika do wysokości przejścia, co wymusi redukcję prędkości i poprawi widoczność pieszych, a także zwiększy ich komfort pieszych podczas przekraczania jezdni ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych. Na skrzyżowaniu Młodej Polski i Szlachtowskiego planuje się przedłużenie chodnika, montaż lustra drogowego oraz dodatkowe oznaczenia ostrzegawcze, które poprawią widoczność i zwiększą bezpieczeństwo pieszych oraz kierowców. Wdrożenie tych zmian przyczyni się do wymuszenia redukcji prędkości pojazdów, zwiększenia świadomości uczestników ruchu i poprawy warunków komunikacyjnych w rejonie.
Propozycja projektu jest zgodna z miejskimi wytycznymi dotyczącymi poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym „Wytycznymi projektowania infrastruktury dla pieszych (WR-D-41-3)”, które nakładają szczególną ochronę przejść w pobliżu szkół oraz z MPZP “Lea”. Ponadto, spowolnienie ruchu wpłynie pozytywnie na zmniejszenie hałasu i emisji spalin, co poprawi jakość powietrza i komfort życia mieszkańców. Kompleksowe podejście do modernizacji infrastruktury w tym rejonie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów oraz wymusi większą świadomość i ostrożność wśród kierowców, tworząc bardziej uporządkowaną i bezpieczną przestrzeń dla wszystkich użytkowników drogi.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
1. Wyniesienie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Lea oraz Młodej Polski | *koszt uwzględnia wykorzystanie istniejącej instalacji oświetleniowej oraz kanalizacyjnej ○ Podwyższenie chodnika w punktach stycznych z wyniesionymi przejściami tak aby pieszy przekraczał jezdnię przez płaską powierzchnię. ○ Wdrożenie rozwiązań odwadniających na wyniesieniu. ○ Wybrukowanie wyniesionego przejścia. ○ Naniesienie przed przejściami dla pieszych podwójnych ciągłych linii zakazu wyprzedzania z uwzględnieniem możliwości wyjazdu z lokalnych posesji na dwie strony ulicy (przy wyjazdach z posesji - linie przerywane). ○ Oznaczenie przejścia farbą fluorescencyjną. ○ Powtórzenie znaków “strefa 30” w formie oznakowania poziomego przed przejściami dla pieszych. ○ Projekt organizacji ruchu | 150 000,00 PLN |
2. Modernizacja przejścia dla pieszych przy szkole na skrzyżowaniu ulic Młodej Polski oraz Szlachtowskiego | ○ Przedłużenie chodnika prowadzącego wzdłuż ulicy Młodej Polski tak aby pieszy przekraczał jezdnię przez płaską powierzchnię. ○ Montaż lustra ○ Wdrożenie rozwiązań odwadniających na wyniesieniu (zapewnienie przedłużenia istniejącej instalacji) ○ Montaż dodatkowego oznakowania ostrzegawczego ○ Projekt organizacji ruchu | 17 000,00 PLN |
3. Wydzielenie dedykowanego pasa rowerowego z oznakowaniem P-23 | ○ Wydzielenie dedykowanego pasa dla rowerów prowadzącego wzdłuż ulicy Juliusza Lea od ulicy Młodej Polski do ulicy Piastowskiej ○ Oznaczenie granicznej linii pasa drogi rowerowej farbą ○ Naniesienie na pas powtarzających się znaków P-23 - droga rowerowa ○ Umieszczenie znaków pionowych F-19 “Pas ruchu dla określonych pojazdów” informujących o drodze rowerowej ○ Projekt organizacji ruchu | 11 000,00 PLN |
4. Wyznaczenie szlaków rowerowych i naniesienie na nich poziomych znaków P-27 “Kierunek i tor ruchu roweru” - tzw. “sierżant” | ○ Wydzielenie szlaków rowerowych wzdłuż ulic Juliusza Lea oraz Młodej Polski ○ Naniesienie na pas powtarzających się znaków P-27 „Kierunek i tor ruchu roweru” ○ Projekt organizacji ruchu | 9 000,00 PLN |
187 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Modyfikacja projektu organizacji ruchu. | Zaprojektowanie nowej organizacji ruchu z uwzględnieniem punktów 1-4 | 2025, kwartał 4 |
Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu. | Zatwierdzenie projektu, uzyskanie zgód na realizację. | 2026, kwartał 1 |
Realizacja | Prace realizacyjne | 2026, kwartał 2 i 3 |