Projekt ogólnomiejski
NR 111:
Warsztat Mieszkańca
Projekt odrzucony:
Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 4, 6 i 9 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa.
Uzasadnienie:
Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje, że zadanie jest niezgodne z regulaminem do Uchwały nr LXXXIII/2359/22 dnia 27 kwietnia 2022 r. Rady Miasta Krakowa w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków (Dział V Wymagania w zakresie mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi). Szczególnie Art. 15. pkt. 2, 3 i 4. tj.
2. Zakazane jest odprowadzanie ścieków z mycia pojazdów do kanalizacji deszczowej, wód
lub gleby.
3. Naprawy pojazdów poza warsztatami naprawczymi mogą być prowadzone, jeżeli nie są
uciążliwe dla mieszkańców oraz nie powodują zagrożenia dla środowiska,
z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Zakazane jest prowadzenie napraw pojazdów samochodowych poza warsztatami
naprawczymi, a w szczególności napraw blacharsko-lakierniczych oraz napraw
związanych z wymianą oleju silnikowego i przekładniowego, płynów chłodniczych
i hamulcowych lub innych napraw, w wyniku których może nastąpić zanieczyszczenie
terenu tymi substancjami.
Budowa warsztatu ogólnodostępnego wymuszałaby konieczność wprowadzenia regulacji do Uchwały jw. Taki warsztat musiałby mieć ściśle określony regulamin zatwierdzony również uchwałą RMK oraz wskazanego zarządcę obiektu.
Wskazana Jednostka zarządzająca ponosiłaby odpowiedzialność za ewentualne wypadki, które mogą się zdarzyć, a także za właściwy stan techniczny obiektu. ZDMK nie ma w swoim utrzymaniu takich obiektów i jednocześnie budowa oraz utrzymanie warsztatu znajduje się poza statutowymi kompetencjami Jednostki.
Ponadto zgodnie z opinią Wydziału Środowiska, Klimatu i Powietrza hałas ze stanowisk naprawy pojazdów w zależności od rodzaju wykorzystywanych urządzeń oraz wykonywanych prac może być uciążliwy dla okolicznych mieszkańców, szczególnie w godzinach wieczornych i nocnych. Dźwięki te mogą zakłócać spokój i utrudniać codzienne funkcjonowanie. W związku z powyższym korzystnym byłoby aby tego typu stanowiska (instalacje) lokalizować w jak największej odległości od terenów podlegających ochronie akustycznej (szczególnie zabudowy mieszkaniowej). Należy mieć na uwadze, iż zgodnie z art.144 ust.2 ustawy Prawo ochrony środowiska eksploatacja instalacji powodująca emisję hałasu nie powinna powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego prowadzący instalację posiada tytuł prawny.
Ponadto zgodnie z opinią Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie ewentualna inwestycja nie powinna być realizowana kosztem terenów zieleni.
Należy zauważyć, że w 2024 roku na zlecenie Zarządu Dróg Miasta Krakowa usuwana była rampa samochodowa, która stanowiła samowole budowlaną. Zgodnie z ustaleniami jakie zapadły na posiedzeniu Zespołu Zadaniowego do spraw wskazania sposobu zagospodarowania nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa, ZDMK został zobowiązany do usunięcia rzeczonej rampy, gdyż w ocenie zespołu stanowiła ona zagrożenie dla bezpieczeństwa znajdujących się na tym terenie przypadkowych osób. Należy zauważyć, że w przypadku przejęcia w utrzymanie takiego obiektu to na właścicielu spoczywać będzie odpowiedzialność za ewentualne wypadki. Równocześnie nadmieniamy, że w trakcie prac remontowych przy autach do środowiska mogą przedostawać się w niekontrolowany sposób zanieczyszczenia tj. oleje, smary itp.
Nadmienić również należy, że utrzymanie takiej rampy wiąże się z dodatkowymi kosztami i koniecznością zaplanowania dodatkowych środków w budżecie, tj.: koszt monitoringu, energii, utrzymanie czystości, wywóz odpadów różnego rodzaju, ewentualnie ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej itp.
W związku z powyższym powyższy wniosek opiniuje się negatywnie.
Edycja Budżet Obywatelski 2025
Projekt ogólnomiejski
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
323 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, ul Barbary lub inna zaproponowana przez magistrat
Krótki opis projektu
Projekt zakłada stworzenie stanowisk do samodzielnej naprawy samochodów, wyposażonych w najazdy samochodowe i kanały, umożliwiające mieszkańcom wykonywanie prostych napraw we własnym zakresie.
Opis projektu
Proponowany projekt to stworzenie kilku stanowisk do samodzielnej naprawy samochodów, wyposażonych w najazdy i kanały, bez podnośników i narzędzi, z możliwością wynajmu narzędzi w przyszłości. Lokalizacja powinna być na działce miejskiej, która nie jest dobrze zlokalizowana, np. w mniej uczęszczanym miejscu, co może obniżyć koszty i zminimalizować zakłócenia dla mieszkańców jednocześnie może być szansa na zaktywizowanie mniej atrakcyjnych inwestycyjnie lokalizacji miasta Krakowa poprzez np. możliwe stworzenie wokoło sklepów i firm usługowych związanych z mechaniką/serwisem/motoryzacją poprzez procesy wolnorynkowe gdyż pojawią się odbiorcy (klienci miejskiego serwisu).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Projekt ma na celu wsparcie mieszkańców w wykonywaniu prostych napraw samochodów we własnym zakresie, co przynosi kilka korzyści:
Ochrona środowiska: Naprawa i przedłużanie życia pojazdów zmniejsza potrzebę produkcji nowych samochodów, co obniża emisję CO2 i zużycie zasobów naturalnych. Badania, takie jak artykuł Environmental Benefits of Repairing Over Replacing, wskazują, że naprawa zamiast wymiany może zmniejszyć wpływ na środowisko o nawet 88% w przypadku niektórych komponentów.
Rozwój pasji i umiejętności: Projekt promuje kulturę "zrób to sam" (DIY), umożliwiając mieszkańcom rozwijanie umiejętności mechanicznych i oszczędzanie pieniędzy.
Zmniejszenie kolejek do mechaników: Mieszkańcy mogą wykonywać proste naprawy, takie jak wymiana oleju czy klocków hamulcowych, co może skrócić czas oczekiwania na usługi profesjonalnych warsztatów, szczególnie w okresach wzmożonego zapotrzebowania.
Analiza dostępnych danych nie wykazała istnienia podobnych stanowisk w Krakowie, co czyni projekt innowacyjnym i potencjalnie atrakcyjnym dla społeczności.
Kosztorys
| Nazwa |
Opis |
Koszt |
| Najazdy samochodowe |
ok 80 tys zł za sztukę z montażem |
240 000,00 PLN |
| Podłoże betonowe
|
W zależności od wielkości (szacunkowo ok 25m2 na jedno stanowisko) |
30 000,00 PLN |
| Ogrodzenie
|
|
15 000,00 PLN |
| Oświetlenie
|
|
20 000,00 PLN |
| Tabliczki informacyjne
|
|
15 000,00 PLN |
| Monitoring |
1 kamera obejmujaca wszystkie stanowiska z instalacja i zapisem |
3 000,00 PLN |
|
|
323 000,00 PLN |
Harmonogram działań
| Nazwa |
Opis |
Data |
| Wybór projektu
|
Po głosowaniu we wrześniu 2025, projekt zostanie wybrany przez miasto.
|
Październik 2025 |
| Planowanie i projektowanie
|
Obejmuje projekt ramp, kanałów i infrastruktury, w tym konsultacje z miastem.
|
Listopad-Grudzień 2025 |
| Wybór lokalizacji
|
Wybór działki miejskiej, najlepiej w mniej uczęszczanym miejscu, co może przyspieszyć proces.
|
Styczeń 2026 |
| Pozwolenia i zgody
|
Uzyskanie pozwoleń budowlanych, co może potrwać od 1 do kilku miesięcy, w zależności od procedur.
|
Luty-Kwiecień 2026 |
| Budowa
|
Przygotowanie terenu, wylanie betonowych podstaw, instalacja ramp i kanałów.
|
Maj-Październik 2026 |
| Testowanie i inspekcja
|
Sprawdzenie bezpieczeństwa i funkcjonalności stacji przed otwarciem.
|
Listopad 2026 |
| Otwarcie i promocja
|
Oficjalne otwarcie stacji i informowanie mieszkańców o możliwości korzystania.
|
Grudzień 2026 |