Warsztat Mieszkańca
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, ul Barbary lub inna zaproponowana przez magistrat
Krótki opis projektu
Projekt zakłada stworzenie stanowisk do samodzielnej naprawy samochodów, wyposażonych w najazdy samochodowe i kanały, umożliwiające mieszkańcom wykonywanie prostych napraw we własnym zakresie.
Opis projektu
Proponowany projekt to stworzenie kilku stanowisk do samodzielnej naprawy samochodów, wyposażonych w najazdy i kanały, bez podnośników i narzędzi, z możliwością wynajmu narzędzi w przyszłości. Lokalizacja powinna być na działce miejskiej, która nie jest dobrze zlokalizowana, np. w mniej uczęszczanym miejscu, co może obniżyć koszty i zminimalizować zakłócenia dla mieszkańców jednocześnie może być szansa na zaktywizowanie mniej atrakcyjnych inwestycyjnie lokalizacji miasta Krakowa poprzez np. możliwe stworzenie wokoło sklepów i firm usługowych związanych z mechaniką/serwisem/motoryzacją poprzez procesy wolnorynkowe gdyż pojawią się odbiorcy (klienci miejskiego serwisu).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Projekt ma na celu wsparcie mieszkańców w wykonywaniu prostych napraw samochodów we własnym zakresie, co przynosi kilka korzyści:
Ochrona środowiska: Naprawa i przedłużanie życia pojazdów zmniejsza potrzebę produkcji nowych samochodów, co obniża emisję CO2 i zużycie zasobów naturalnych. Badania, takie jak artykuł Environmental Benefits of Repairing Over Replacing, wskazują, że naprawa zamiast wymiany może zmniejszyć wpływ na środowisko o nawet 88% w przypadku niektórych komponentów.
Rozwój pasji i umiejętności: Projekt promuje kulturę "zrób to sam" (DIY), umożliwiając mieszkańcom rozwijanie umiejętności mechanicznych i oszczędzanie pieniędzy.
Zmniejszenie kolejek do mechaników: Mieszkańcy mogą wykonywać proste naprawy, takie jak wymiana oleju czy klocków hamulcowych, co może skrócić czas oczekiwania na usługi profesjonalnych warsztatów, szczególnie w okresach wzmożonego zapotrzebowania.
Analiza dostępnych danych nie wykazała istnienia podobnych stanowisk w Krakowie, co czyni projekt innowacyjnym i potencjalnie atrakcyjnym dla społeczności.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Najazdy samochodowe | ok 80 tys zł za sztukę z montażem | 240 000,00 PLN |
Podłoże betonowe | W zależności od wielkości (szacunkowo ok 25m2 na jedno stanowisko) | 30 000,00 PLN |
Ogrodzenie | 15 000,00 PLN | |
Oświetlenie | 20 000,00 PLN | |
Tabliczki informacyjne | 15 000,00 PLN | |
Monitoring | 1 kamera obejmujaca wszystkie stanowiska z instalacja i zapisem | 3 000,00 PLN |
323 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Wybór projektu | Po głosowaniu we wrześniu 2025, projekt zostanie wybrany przez miasto. | Październik 2025 |
Planowanie i projektowanie | Obejmuje projekt ramp, kanałów i infrastruktury, w tym konsultacje z miastem. | Listopad-Grudzień 2025 |
Wybór lokalizacji | Wybór działki miejskiej, najlepiej w mniej uczęszczanym miejscu, co może przyspieszyć proces. | Styczeń 2026 |
Pozwolenia i zgody | Uzyskanie pozwoleń budowlanych, co może potrwać od 1 do kilku miesięcy, w zależności od procedur. | Luty-Kwiecień 2026 |
Budowa | Przygotowanie terenu, wylanie betonowych podstaw, instalacja ramp i kanałów. | Maj-Październik 2026 |
Testowanie i inspekcja | Sprawdzenie bezpieczeństwa i funkcjonalności stacji przed otwarciem. | Listopad 2026 |
Otwarcie i promocja | Oficjalne otwarcie stacji i informowanie mieszkańców o możliwości korzystania. | Grudzień 2026 |