Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 153:

Przez Wielicką z Kozłówka wygodnie i bezpiecznie

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §2 oraz §17 ust. 1 pkt. 2 i 4 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje, że zgodnie z opinią Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury realizacja wnioskowanej infrastruktury wymaga podjęcia działań inwestycyjnych (przebudowa/rozbudowa). Biorąc pod uwagę istniejące uwarunkowania (w szczególności ograniczenia terenowe i kolizję z przejściem podziemnym), konieczne jest wykonanie projektu koncepcyjnego, na podstawie którego będzie możliwe sprawdzenie rozwiązań technicznych i możliwości wykonawczych (w tym weryfikacja zakresu zadania), jak również określenie docelowych parametrów projektowanej infrastruktury. Projekt winien obejmować likwidację kolizji z istniejącym przejściem podziemnym. Tym samym, konieczne jest wyznaczenie przejścia dla pieszych także na wlocie ul. Wlotowej. W projekcie należy uwzględnić także zapewnienie powiązań dla ruchu rowerowego. Niezbędne jest zaprojektowanie brakującej infrastruktury, w szczególności odcinków dróg dla pieszych i dróg dla rowerów, a także umożliwienie przekraczania torowiska tramwajowego przez pieszych i kierujących rowerem. W ramach zadania należy szczegółowo zweryfikować parametry istniejącej wyspy dzielącej jezdnie ul. Wielickiej (po wyznaczeniu przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów będzie ona stanowiła wyspę azylu). Jeśli będzie to niezbędne w celu zapewnienia właściwej strefy akumulacji pieszych i kierujących rowerem, konieczne będzie wykonanie przebudowy jezdni ul. Wielickiej w niezbędnym zakresie Powyższe zamierzenie znacznie zwiększy zakres zadania. W ślad za powyższymi zmianami, konieczne będzie przesunięcie przystanków tramwajowych „Wlotowa” w kierunku skrzyżowania – pozwoli to nie tylko na skrócenie drogi dojścia z przyległego zagospodarowania do przystanków, lecz także na zwiększenie efektywności priorytetu tramwaju z uwagi na zmniejszenie liczby zatrzymań pociągów tramwajowych (obecnie zatrzymują się dwa razy: na przystanku i przed skrzyżowaniem, po przeniesieniu przystanku zatrzymanie byłoby jedno). Równolegle do przesunięcia przystanków tramwajowych zasadne jest przesunięcie przystanku autobusowego „Wlotowa 04”. W zadaniu należy uwzględnić także realizację infrastruktury sygnalizacji świetlnej dla nowo wyznaczanych przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów, a także korektę istniejącej infrastruktury w niezbędnym zakresie (m.in. przeniesienie sygnalizatorów, masztów, detektorów itd.), wynikającym z projektu drogowego. Projektowana infrastruktura winna spełniać wymagania przepisów techniczno-budowlanych, wytycznych rekomendowanych ministra właściwego ds. transportu (WR-D) oraz standardów projektowania przyjętych zarządzeniami Prezydenta Miasta Krakowa. W harmonogramie oraz w kosztorysie należy przewidzieć wykonanie i przedłożenie do zatwierdzenia projektów organizacji ruchu – stałej oraz czasowej (na czas prowadzenia prac). Projekty te winny obejmować także część dotyczącą programów sygnalizacji świetlnej, przy uwzględnieniu koordynacji w ciągu ul. Wielickiej. Jednocześnie Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury zwraca uwagę, iż w przypadku realizacji wnioskowanego zadania, planowane dotychczas zadania dotyczące wyznaczenia przejścia dla pieszych przez torowisko tramwajowe oraz modernizacji przejścia podziemnego nie będą znajdowały uzasadnienia. Ponadto wszelkie projektowane rozwiązania muszą zapewniać swobodny ruch autobusów Komunikacji Miejskiej w Krakowie oraz dostępność do infrastruktury (w tym przystanków KMK) dla wszystkich grup użytkowników, a w szczególności osób z ograniczona mobilnością. Dodatkowo ZDMK informuje, że w Budżecie Miasta Krakowa na 2025 rok są zabezpieczone środki finansowe w wys. 50 000,00 zł nr budżetowy ZDMK/T1.112/25 na zadanie pn.: „Modernizacja przejścia podziemnego pod ul. Wlotową w ciągu ul. Prostej wraz z przystosowaniem obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych”. Na dzień dzisiejszy brak środków w Wieloletniej Prognozie Finansowej-Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na wykonanie robót budowlanych. Dodatkowo ZDMK informuje, że szacunkowy koszt realizacji zadania - 3 000 000,00 zł; koszt opracowania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę – 100 000,00 zł. Planowane ogłoszenie przetargu na opracowanie projektu ma nastąpić w II kwartale 2025 r. Nadmienić należy, że budowa podobnego proponowanego przejścia naziemnego wraz z rozbudową skrzyżowania (bez torowiska tramwajowego) w lokalizacji przy skrzyżowaniu ul. Stella-Sawickiego i ul. Orlińskiego została wyceniona w 2024 roku przez projektanta na kwotę ok. 5 000 000,00 zł. Wnioskowane zamierzenie inwestycyjne wymagałoby przynajmniej 3-letniego okresu realizacji i wielomilionowych nakładów finansowych co jest niezgodne z Regulaminem Budżetu Obywatelskiego. Z uwagi na powyższe Zarząd Dróg Miasta Krakowa opiniuje przedmiotowy projekt negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

955 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: skrzyżowanie Wielicka/Prosta/Wlotowa

Krótki opis projektu

Projekt zakłada wykonania przejścia naziemnego przez ulicę Wielicką w rejonie skrzyżowania z ulicami Wlotowa i Prosta. Istniejące przejście podziemne jest barierą dla osób o obniżonej sprawności a jego remont jest drogi. Naziemne byłoby alternatywą.

Opis projektu

Zadanie zakłada budowę naziemnego przejścia dla pieszych przesz ulicę Wielicką na wysokości ul. Wlotowa-Prosta. Na skrzyżowaniu tym, istnieje przejście podziemne, które od lat nie doczekało się remontu i dalekie jest od spełniania aktualnych wymogów dotyczących dostępności architektonicznej. Przejście to posiada bardzo strome schody, podjazdy dla wózków nie pozwalają na samodzielne i komfortowe pokonanie ich wózkiem przez osobę z niepełnosprawnością, nie są także wygodne dla osób z wózkami dziecięcymi. Skrzyżowanie to jest ważnym szlakiem komunikacyjnym dla mieszkańców osiedla Na Kozłówce, pozwala przedostać się na przystanek tramwajowy w kierunku Centrum/Nowa Huta oraz do najbliższego Kościoła t.j. KK Parafii Matki Bożej Dobrej Rady al. Dygasińskiego 44. Osiedle zamieszkane jest w większości przez osoby starsze, niesprawne, schorowane - istniejące przejście podziemne jest dla nich ogromną barierą. Drugą grupą mieszkańców/nek, dla których jest to utrudnienie są opiekunowie małych dzieci. Rodziny z małymi dziećmi stanowią także sporą część mieszkańców osiedla. Jak wynika z informacji z Zarządu Dróg Miasta Krakowa, pozyskanych drogą zapytania o dostęp do informacji publicznej, koszt wykonania remontu przejścia podziemnego to 3 mln zł, natomiast koszt opracowania dokumentacji projektowej wynosi 100 000 zł i są to środki wnioskowane w kolejnych latach. W budżecie Miasta Krakowa w r. 2022 i 2023 umieszczono zadanie ZDMK/T1.21/22 pn "Budowa naziemnych przejść dla pieszych pomiędzy przystankami "Wlotowa", nie uzyskano jednak w drodze przetargu wykonawców opracowania dokumentacji projektowej, w roku 2023 uzyskano jedną ofertą, trzykrotnie przekraczającą zaplanowane w Budżecie Miasta Krakowa środki. 

W architekturze miejskiej od kilku lat jest widoczny trend budowania przejść naziemnych tam, gdzie jest to możliwe, jest to rozwiązanie dużo tańsze, łatwiej zapewnić w nim pełną dostępność i brak barier , przejścia takie stanowią też bardziej klarowną ścieżkę poruszania się dla osób nie znających danej okolicy. 
Przejścia podziemne zaś, poza oczywistym większym kosztem i trudniejszą dostępnością, często stanowią punkty postrzegane przez mieszkańców jako niebezpieczne, stają się kryjówką dla wszelkiego rodzaju przestępców, swego rodzaju "pułapkami" na ofiary rabunków czy napaści na tle seksualnym. Samotne kobiety niechętnie wybierają przejścia podziemne do przemieszczania się w godzinach nocnych.
Przejście przez ulicę Wielicką w rejonie przystanków tramwajowych "Wlotowa" musiałoby być jak w innych rejonach Wielickiej, dwuczęściowe, z komunikacją świetlną.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Podstawowe walory stworzenie alternatywnego przejścia naziemnego:

- dostępność dla osób  z niepełnosprawnościami, większym bagażem, wózkami dziecięcymi, w konsekwencji lepsza dostępność i zwiększenie korzystania z MPK
- ekonomiczność rozwiązania - rozwiązanie to może być nawet trzykrotnie tańsze niż remont przejścia podziemnego
W architekturze miejskiej od kilku lat jest widoczny trend budowania przejść naziemnych tam, gdzie jest to możliwe, jest to rozwiązanie dużo tańsze, łatwiej zapewnić w nim pełną dostępność i brak barier , przejścia takie stanowią też bardziej klarowną ścieżkę poruszania się dla osób nie znających danej okolicy. 
Przejścia podziemne zaś, poza oczywistym większym kosztem i trudniejszą dostępnością, często stanowią punkty postrzegane przez mieszkańców jako niebezpieczne, stają się kryjówką dla wszelkiego rodzaju przestępców, swego rodzaju "pułapkami" na ofiary rabunków czy napaści na tle seksualnym. Samotne kobiety niechętnie wybierają przejścia podziemne do przemieszczania się w godzinach nocnych.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
projekt wykonanie dokumentacji projektowej 155 000,00 PLN
przejścia Wykonanie 2 przejść przez jezdnię ulicy Wielickiej, wg cennika 2 x 300 000 zł 600 000,00 PLN
oznakowanie wykonanie sygnalizacji świetlnej i postawienie znaków drogowych pionowych i namalowanie poziomych 200 000,00 PLN
955 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
znalezienie wykonawcy dokumentacji projektowej przeprowadzenie postępowania na wybór wykonawcy projektu I kw. 2025
wykonanie dokumentacji projektowej wykonanie II kw. 2025
wybór wykonawcy robót przeprowadzenie postępowania na wybór wykonawcy robót III kw.2025
wykonanie robót wykonanie robót budowalnych do połowy 2026
powrót