Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica IX NR 23:

Daj wysiąść mieszkańcom z tramwaju na przystanku tramwajowym

Projekt odrzucony: ZTP - Dział Organizacji Transportu weryfikuje negatywnie projekt złożony w ramach Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa numer BO.D9.23/25, pn.: "Daj wysiąść mieszkańcom z tramwaju na przystanku tramwajowym" w związku z treścią § 17 pkt. 1.4 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa tj. z powodu niezgodności złożonego projektu z Uchwałą nr CVIII/2810/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 29 sierpnia 2018 roku w sprawie utworzenia i zatwierdzenia statutu jednostki budżetowej Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie oraz z Uchwałą nr XLVII/848/16 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 czerwca 2016 roku w sprawie przyjęcia Polityki Transportowej dla Miasta Krakowa na lata 2016 – 2025. W zakresie Uchwały nr CVIII/2810/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 29 sierpnia 2018 roku w sprawie utworzenia i zatwierdzenia statutu jednostki budżetowej Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie przedmiotowy Projekt narusza następujące zapisy Statutu Zarządu Publicznego w Krakowie: § 3. 1. Przedmiotem działalności ZTP jest organizowanie, nadzorowanie i prowadzenie, w ramach planu finansowego - w zakresie niepowierzonym do realizacji innym miejskim jednostkom organizacyjnym, komórkom organizacyjnym Magistratu wszelkich spraw związanych z publicznym transportem zbiorowym na terytorium Gminy Miejskiej Kraków oraz gmin ościennych zgodnie z zawartymi porozumieniami. (…) 3. Zadania określone w ust. 2 realizowane będą w szczególności w zakresie: 1) planowania, realizacji i nadzorowania zadań związanych z organizowaniem przewozów w ramach publicznego transportu zbiorowego, w szczególności poprzez: a) określanie potrzeb transportowych, b) kształtowanie oferty przewozowej, (…) 2) zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, w szczególności poprzez: a) wyznaczanie miejsc i ustalenie warunków postoju lub zatrzymania środków transportu publicznego na terenie miasta Kraków, zlecanie urządzania przystanków (dworce autobusowej, wiaty i ich oznakowanie), W zakresie Uchwały nr XLVII/848/16 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 czerwca 2016 roku w sprawie przyjęcia Polityki Transportowej dla Miasta Krakowa na lata 2016 – 2025 przedmiotowy Projekt narusza cel generalny Polityki Transportowej: Generalnym celem polityki transportowej Krakowa jest stworzenie warunków do sprawnego i bezpiecznego przemieszczania osób i towarów przy ograniczeniu szkodliwego wpływu na środowisko naturalne i warunki życia mieszkańców oraz poprawę dostępności komunikacyjnej w obrębie miasta, jak również terenów obszaru metropolitalnego, województwa i kraju w warunkach zrównoważonej mobilności w miejskim systemie transportowym. jak również Cele szczegółowe: Cel szczegółowy I.1 – Rozwój wysokiej jakości systemu transportu Celem jest umożliwienie odbywania podróży wysokosprawnym i niezawodnym systemem publicznego transportu zbiorowego zarówno na terenie miasta Krakowa, jak również aglomeracji krakowskiej. (…) Cel szczegółowy I.4 – Łagodzenie nierównomierności obsługi transportem publicznym poszczególnych obszarów miasta Osiągnięcie tego celu prowadzi do wyrównywania szans w dostępie do centrum miasta za pomocą transportu publicznego wszystkim jego mieszkańcom. W ramach zgłoszonego projektu Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa numer BO.D9.23/25, pn.: "Daj wysiąść mieszkańcom z tramwaju na przystanku tramwajowym" poddaje się pod głosowanie decyzję dotyczącą organizacji funkcjonowania Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Tymczasem zadania te powierzone zostały przez Radę Miasta Krakowa Zarządowi Transportu Publicznego w Krakowie zgodnie z przytoczoną powyżej Uchwałą nr CVIII/2810/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 29 sierpnia 2018 roku w sprawie utworzenia i zatwierdzenia statutu jednostki budżetowej Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. Pod głosowanie poddaje się rozwiązanie, które będzie korzystne dla niewielkiej grupy mieszkańców, natomiast spowoduje wydłużenie czasu podróży wszystkim pozostałym pasażerom, którzy każdego dnia poruszają się komunikacją tramwajową w ciągu ul. Zakopiańskiej. Dodatkowo należy podkreślić, że wniosek został złożony w ramach budżetu dzielnicowego. W związku z tym, w zakresie jego realizacji nie będą mogły wypowiedzieć się osoby spoza Dzielnicy IX, które stanowią zdecydowaną większość pasażerów korzystających z tej komunikacji i dla których proponowane rozwiązanie będzie niekorzystne. Należy bowiem wskazać, że przystanek Łagiewniki SKA 05 znajduje się bezpośrednio przed skrzyżowaniem ul. Zakopiańskiej z Trasą Łagiewnicką, które charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu w wielu relacjach. Tramwaje linii 10 i 11 skręcają w lewo, przecinając najważniejsze relacje na skrzyżowaniu. Zgłoszenie do sygnalizacji świetlnej następuje poprzez meldunek radiowy, wysyłany po ruszeniu z wcześniejszego przystanku Łagiewniki ZUS. Program sygnalizacji działa w taki sposób, aby jak najszybciej przyznać możliwość przejazdu dla tramwajów. Według danych uzyskanych z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury, nawet 70% przejazdów w godzinach szczytu odbywa się bez żadnego zatrzymania. W przypadku pozostałych tramwajów zezwolenie na przejazd jest przyznawane do 15 sekund po zatrzymaniu. Jeżeli zdarzają się przypadki dłuższego czasu oczekiwania, to wynikają one najczęściej z konieczności obsługi tramwajów w innych relacjach. Wprowadzenie zatrzymania tramwajów linii 10 i 11 na przystanku Łagiewniki SKA 05 będzie wiązać się z koniecznością uwzględnienia tego faktu w pracy działania sygnalizacji świetlnej. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy status przystanku Łagiewniki SKA 05 dla linii 10 i 11 będzie „na żądanie” czy nie, ponieważ w momencie zgłoszenia do sygnalizacji nie ma możliwości rozróżnienia, czy tramwaj będzie potrzebował się zatrzymać na przystanku czy też nie. W związku z tym w pracy sygnalizacji trzeba z góry założyć, że wszystkie tramwaje będą się zatrzymywać na przystanku. Nie jest również znany czas postoju na przystanku, ponieważ wymiany pasażerskiej może nie być lub postój może trwać kilkadziesiąt sekund. W takim przypadku zgłoszenie do sygnalizacji świetlnej będzie następować dopiero po zakończeniu wymiany pasażerskiej, a więc ponad minutę później, niż w przypadku wysłania zgłoszenia podczas dojazdu do przystanku. Do tego należy dołożyć czas oczekiwania na przyznanie zezwolenia na przejazd przez skrzyżowanie po otrzymaniu zgłoszenia. Ocenia się, że konieczność zatrzymania i obsługi przystanku Łagiewniki SKA 05 może wiązać się nawet z około 3-minutowym wydłużeniem czasu przejazdu dla linii 10 i 11. W tym czasie przez przystanek i sygnalizację świetlną nie będzie mógł przejechać kolejny tramwaj w kierunku Borku Fałęckiego, a jest to najważniejsza relacja tramwajowa na tym skrzyżowaniu, z której korzysta najwięcej pasażerów. Skutkiem tego rozwiązania będzie więc dodatkowe opóźnienie tramwajów linii 8, 19 i 22, którymi w zdecydowanej większości podróżują osoby przesiadające się na pętli Borek Fałęcki na autobusy aglomeracyjne. Linie te kursują z niższą częstotliwością co 30-40 minut. Wydłużenie czasu przejazdu tramwajów o 3 minuty spowoduje, że część pasażerów nie zdąży na swój autobus. Wówczas będą musieli czekać na kolejny. W takiej sytuacji czas całej podróży z centrum Krakowa do miejsca zamieszkania na obrzeżach miasta lub poza jego granicami wydłuży się nawet o 50% w stosunku do obecnego stanu z 50-60 do 90-100 minut. Stanowi to zaprzeczenie zasad zapisanych w Uchwale nr XLVII/848/16 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 czerwca 2016 roku w sprawie przyjęcia Polityki Transportowej dla Miasta Krakowa na lata 2016 – 2025, w której wyraźnie podkreślone jest zapewnienie sprawnego i niezawodnego systemu transportowego, a także wyrównywania szans w dostępie do centrum miasta za pomocą transportu publicznego wszystkim jego mieszkańcom, w tym również z obszaru metropolitalnego. Osobną kwestię stanowi brak możliwości przyznania statusu „na żądanie” tylko dla linii 10 i 11 zatrzymujących się na jednym słupku przystankowym w ramach zespołu przystanków Łagiewniki SKA. Status „na żądanie” powiązany jest bowiem z zespołem przystanków, a nie z konkretnym słupkiem lub wybranymi liniami. Wynika to z faktu zapewnienia czytelności i jednoznaczności informacji pasażerskiej, zarówno na przystankach, jak i w pojazdach, a także dużych trudności z uwzględnieniem takiego rozdzielenia funkcji w ramach elektronicznych systemów informacji pasażerskiej (wyświetlacze w pojazdach, zapowiedzi). Jeśli więc zostanie wprowadzony status „na żądanie”, to powinien dotyczyć całego zespołu przystankowego i wszystkich linii tam zatrzymujących się. Zespół przystankowy Łagiewniki SKA jest ważnym węzłem przesiadkowym, zlokalizowanym w pobliżu przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Z tego powodu nie ma uzasadnienia do zmiany jego statusu na „na żądanie”. Mieszkańcy osiedla Cegielniana mają zapewnioną bardzo dobrą dostępność do komunikacji miejskiej przy pomocy przystanku Łagiewniki ZUS, o który starali się w przeszłości. Na przystanku Łagiewniki SKA 05 zatrzymują się linie 8, 19 i 22, dając dobry dostęp do transportu publicznego. Zatrzymanie tam dodatkowo linii 10 i 11 w niewielkim stopniu wpłynie na poprawę oferty przewozowej w tym rejonie i będzie korzystne dla grupy kilkudziesięciu mieszkańców ulicy Hoffmanowej i części ulicy Do Wilgi, natomiast spowoduje wydłużenie czasu przejazdu dla kilku tysięcy pasażerów, korzystających z linii tramwajowych: 8, 10, 11, 19 i 22 każdego dnia. Przy podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania transportu publicznego należy skierować się dobrem wszystkich mieszkańców, a nie tylko wybranej małej grupy, szczególnie w sytuacji, gdy proponowane rozwiązanie jest wyraźnie niekorzystne dla większości pasażerów Komunikacji Miejskiej w Krakowie. W ocenie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie taki wniosek nie powinien być poddawany pod głosowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego, tym bardziej jeżeli jest on zgłoszony jako projekt dzielnicowy. Wniosek ten nie powinien być traktowany jako projekt Budżetu Obywatelskiego, ponieważ nie zakłada stworzenia czegoś nowego, korzystnego dla wszystkich mieszkańców, tylko wymuszenie na jednostce zarządzającej transportem publicznym w Krakowie określonej decyzji, która dla zdecydowanej większości pasażerów będzie miała negatywne skutki.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica IX Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

7 500,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Przystanki tramwajowe Łagiewniki SKA 05 i 03

Krótki opis projektu

Wnioskuje się o zatrzymywanie się tramwaju nr 10 i 11 na przystanku Łagiewniki SKA 05.

Opis projektu

Tramwaje nr 10 i 11 nie zatrzymują się na przystanku Łagiewniki SKA 05.
Tramwaje przejeżdżają przystanek i po paru metrach zatrzymują się na światłach dość długą chwilę, W tym czasie pasażerowie nie mogą wsiąść ani wysiąść obok swojego miejsc zamieszkania.
Staje się to możliwe dopiero za skrzyżowaniem ul.Zakopiańskiej na przystanku Łagiewniki SKA 03.
Aby wrócić w to samo miejsce  należy przejść przez cztery przejścia z sygnalizacją świetlną.  Wnioskuje się aby przystanek ten - Łagiewniki SKA 03 stał sięĘ PRZYSTANKIEM NA ŻĄDANIE. w tym przypadku dla tramwaju nr 10 i11 i nr  50.
 
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Mieszkancy wnioskują o tą zmiane od lat.

Pasażerowie od dłuższego czasu bezskutecznie wnioskują za tym aby tramwaj nr 10 i 11 zatrzymywał się na przystanku Łagiewniki SKA 05. 
Komunikacja publiczna powinna być przyjazna dla mieszkanców oraz podnosic komfort korzystania. Winna wychodzic naprzeciw uzasadnionym i artykułowanym potrzebom mieszkanców, a nie utrwalac bezduszne nastawienie miejskich urzędników, lekceważących artykułowane potrzeby mieszkańców.
Obecnie NIE MA FORMALNYCH PRZESZKÓD zby te twa tramwaje zatrzymywły się na tym przystanku.
Takie podwójne przystanki znajdują się w naszym Mieście, gdzie zatrzymują się wszystkie tramwaje  - BEZ WYJĄTKÓW,
np. Łagiewniki 1 i Łagiewniki2; Poczta główna gertrudy, i np Kurdwanów Park and drive.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
koszty towarzyszące zmianie organizacyjnej w komunikacji publicznej 7 500,00 PLN
7 500,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
zmiany w organizacji 2026
powrót