Projekt ogólnomiejski
NR 168:
UWAGA ! PRZEJŚCIA DZIELONE
Projekt odrzucony:
Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 4 i 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa.
Uzasadnienie:
Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje, że wnioskowany w projekcie znak nie jest elementem Systemu Informacji Miejskiej dla Krakowa wprowadzonego Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa nr 2260/2022 z dnia 10 sierpnia 2022 r. ze zm.
Dodatkowo w ocenie Zarządu Transportu Publicznego ze względu na funkcjonującą już liczbę znaków oraz rozważane dodatkowe oznakowanie ostrzegające przed tramwajem, czytelność oznakowania może być ograniczona i nie mieć znaczącego wpływu na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu.
Ponadto ze względu na kierowane do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa wnioski zawierające postulaty tożsame z ww. projektem, analizowano tę propozycję w ostatnim czasie i nie jest podzielana opinia o celowości jej zastosowania. Rozwiązania z nierównomiernym nadawaniem sygnałów świetlnych przez poszczególne przejścia dla pieszych w jednym ciągu (tj. przez jezdnię oraz przez torowisko, nazwane przez Wnioskodawcę „przejściami dzielonymi”) z uwagi na priorytet dla transportu zbiorowego i optymalizację działania sygnalizacji są powszechnie stosowane w mieście. Większość przejść dla pieszych przez torowiska (w tym wszystkie przejścia dla pieszych wskazane we wniosku – al. Jana Pawła II, al. Pokoju, ul. Mogilska) działa niezależnie, zapewniając priorytet dla zbliżającego się do skrzyżowania tramwaju.
W istniejącej sytuacji brak jest zasadności do stosowania wnioskowanych rozwiązań ostrzegających. Dodatkowo podkreślenia wymaga, że tzw. „przejścia dzielone” mogą występować nie tylko w przypadku torowisk tramwajowych – każda wyspa azylu (w tym punktowo rozdzielająca jezdnię na dwie części) umożliwia niezależne sterowanie przejściami dla pieszych, na co wskazują kolejne sygnalizatory umieszczone za każdym z tych przejść. Ponadto, sygnalizacja w trybie akomodacyjnym (będącym podstawowym trybem funkcjonowania w Krakowie) działa zmiennie – w przypadku braku tramwaju sygnał zielony na torowisku jest utrzymywany, a więc wówczas przejście nie jest „przedzielone”. Wówczas ostrzeżenie o „przejściu dzielonym” wprowadzałoby użytkowników ruchu w błąd. Odrębną kwestią jest nieczytelność proponowanego rozwiązania. Użyte przez Wnioskodawcę wyrażenie „przejście dzielone” nie jest uregulowane ani w przepisach o ruchu drogowym, ani w przepisach techniczno-budowlanych. W związku z tym, hipotetyczne umieszczenie tabliczki z napisem „przejście dzielone” może nie być jasne dla odbiorcy z uwagi na brak wskazania, na czym miałaby polegać „podzielność” przejścia dla pieszych. Tego typu rozwiązania mogłyby wręcz sugerować pieszym odmienne zasady zachowania na przejściu dla pieszych, co nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości, a w takich przypadkach mogłoby doprowadzać do sytuacji niebezpiecznych. W istocie, takie oznakowanie byłoby jedynie funkcjonalnym powtórzeniem sygnałów nadawanych przed kolejne sygnalizatory S-5/S-6 (i do tego, jak wskazano powyżej, nie zawsze zgodnym z rzeczywistością). Znaki drogowe (w tym napisy na nich umieszczone) nie mogą budzić wątpliwości uczestników ruchu, winny być czytelne i nie powinny stanowić powtórzenia innych znaków drogowych (kierowanie się zasadą minimalizacji liczby znaków). Wnioskowane rozwiązanie nie spełnia powyższych kryteriów.
W zakresie części projektu dotyczącej sygnału dźwiękowego „Przejście dzielone” informuję, że sposób i rodzaj nadawania dźwięku na przejściach przez jezdnię i torowisko ściśle regulują przepisy o znakach i sygnałach drogowych (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm. –załącznik nr 3). Określają one długość nadawanych sygnałów dźwiękowych, kształt fal dźwiękowych oraz ich częstotliwości, a także sposób nadawania sygnałów akustycznych przy przejściach dla pieszych z wyspami dzielącymi, w tym przez torowiska tramwajowe. Proponowane rozwiązania dotyczące nadawanego sygnału dźwiękowego są sprzeczne z obowiązującymi przepisami.
W związku z powyższym Zarząd Dróg Miasta Krakowa negatywnie opiniuje przedmiotowy projekt.
Edycja Budżet Obywatelski 2025
Projekt ogólnomiejski
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
80 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Aleja Pokoju, Aleja Jana Pawła II, ul. Mogilska,
Dodatkowe lokalizacje: Przejścia dla pieszych na al. Pokoju al. Jana Pawła II, ul. Mogilska, ul. Ptaszyckiego, ul. Igołomska, os. Zgody, ul. Grota-Roweckiego
Krótki opis projektu
Zadanie polegałoby na umieszczeniu znaków Uwaga! Przejście dzielone w pobliżu przejść, aby zwrócić uwagę pieszych na charakter przejścia i uniknąć błędnej interpretacji sygnałów świetlnych. Takie przejścia są często podzielone na 2-3 sekcje. Białucha
Opis projektu
Przejścia dzielone są często podzielone na dwie lub trzy sekcje, z których każda może wyświetlać inny sygnał świetlny.
Chcemy zwrócić uwagę na problemy bezpieczeństwa, jakie występują na wielu tego typu przejściach w Krakowie.
- Powinna zostać rozpoczęta publiczna dyskusja na temat zagrożeń związanych z tego typu przejściami. Dobrym rozwiązaniem w przypadku takich przejść byłoby umieszczenie dodatkowego znaku „UWAGA! PRZEJŚCIE DZIELONE” z sygnałem dźwiękowym oraz przygotowanie krótkiego filmu edukacyjnego ukazującego problem. Nagranie mogłoby być wyświetlane w pojazdach komunikacji miejskiej oraz innych miejscach publicznych, zwiększając świadomość zarówno pieszych, jak i kierowców.
UZASADNIENIE PROJEKTU
- Duża liczba przejść i przystanków nie jest dostosowana do takich rozwiązań , a nawet nowo powstające inwestycje nie uwzględniają tego zagadnienia. Wysepki dzielące poszczególne sekcje są często zbyt małe – wystarczy jeden czy dwa nieuważne kroki, by pieszy znalazł się na torowisku, narażając się na niebezpieczeństwo (np. Białucha, Cystersów, os. Zgody).
- Osoby starsze nie zawsze zdają sobie sprawę z układu sygnalizacji i mogą instynktownie kontynuować marsz po dojściu do sygnalizatora z czerwonym światłem, który znajduje się już za przejściem. Z kolei piesi skupieni na telefonach, słuchający muzyki czy rowerzyści poruszający się dynamicznie często reagują dopiero na dźwięk dzwonka tramwajowego – i to nierzadko w sposób irracjonalny, w panice podejmując nieprzewidywalne decyzje.
- Często na tego typu przejściach, mimo że na wszystkich trzech sekcjach zapala się zielone światło, sygnał na środkowej sekcji może nagle zniknąć ze względu na nadjeżdżający tramwaj.
- Użycie znaku dodatkowego „Uwaga! Przejście dzielone” sprawiłoby, że piesi zaczęliby zwracać większą uwagę na charakter przejścia i zastanawiać się, na jakim etapie przechodzenia się znajdują.
Kosztorys
| Nazwa |
Opis |
Koszt |
| Wykonanie z montażem |
Oznakowanie 20 przejść dla pieszych w najbardziej newralgicznych miejscach Krakowa, czyli tam, gdzie torowisko tramwajowe przechodzi przez środek, jest kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa pieszych. |
60 000,00 PLN |
| Film |
Nagranie krótkiego filmu informacyjnego na temat zagrożeń związanych z takimi przejściami, jego udostępnienie w środkach komunikacji miejskiej oraz zainicjowanie debaty publicznej. |
20 000,00 PLN |
|
|
80 000,00 PLN |
Harmonogram działań
| Nazwa |
Opis |
Data |
| Montaż oznakowań na przejściach |
Wykonanie znaków dodatkowych oraz montaż na przejściach dla pieszych |
Druga połowa 2026 r. |
Galeria