Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 168:

UWAGA ! PRZEJŚCIA DZIELONE

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 4 i 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje, że wnioskowany w projekcie znak nie jest elementem Systemu Informacji Miejskiej dla Krakowa wprowadzonego Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa nr 2260/2022 z dnia 10 sierpnia 2022 r. ze zm. Dodatkowo w ocenie Zarządu Transportu Publicznego ze względu na funkcjonującą już liczbę znaków oraz rozważane dodatkowe oznakowanie ostrzegające przed tramwajem, czytelność oznakowania może być ograniczona i nie mieć znaczącego wpływu na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Ponadto ze względu na kierowane do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa wnioski zawierające postulaty tożsame z ww. projektem, analizowano tę propozycję w ostatnim czasie i nie jest podzielana opinia o celowości jej zastosowania. Rozwiązania z nierównomiernym nadawaniem sygnałów świetlnych przez poszczególne przejścia dla pieszych w jednym ciągu (tj. przez jezdnię oraz przez torowisko, nazwane przez Wnioskodawcę „przejściami dzielonymi”) z uwagi na priorytet dla transportu zbiorowego i optymalizację działania sygnalizacji są powszechnie stosowane w mieście. Większość przejść dla pieszych przez torowiska (w tym wszystkie przejścia dla pieszych wskazane we wniosku – al. Jana Pawła II, al. Pokoju, ul. Mogilska) działa niezależnie, zapewniając priorytet dla zbliżającego się do skrzyżowania tramwaju. W istniejącej sytuacji brak jest zasadności do stosowania wnioskowanych rozwiązań ostrzegających. Dodatkowo podkreślenia wymaga, że tzw. „przejścia dzielone” mogą występować nie tylko w przypadku torowisk tramwajowych – każda wyspa azylu (w tym punktowo rozdzielająca jezdnię na dwie części) umożliwia niezależne sterowanie przejściami dla pieszych, na co wskazują kolejne sygnalizatory umieszczone za każdym z tych przejść. Ponadto, sygnalizacja w trybie akomodacyjnym (będącym podstawowym trybem funkcjonowania w Krakowie) działa zmiennie – w przypadku braku tramwaju sygnał zielony na torowisku jest utrzymywany, a więc wówczas przejście nie jest „przedzielone”. Wówczas ostrzeżenie o „przejściu dzielonym” wprowadzałoby użytkowników ruchu w błąd. Odrębną kwestią jest nieczytelność proponowanego rozwiązania. Użyte przez Wnioskodawcę wyrażenie „przejście dzielone” nie jest uregulowane ani w przepisach o ruchu drogowym, ani w przepisach techniczno-budowlanych. W związku z tym, hipotetyczne umieszczenie tabliczki z napisem „przejście dzielone” może nie być jasne dla odbiorcy z uwagi na brak wskazania, na czym miałaby polegać „podzielność” przejścia dla pieszych. Tego typu rozwiązania mogłyby wręcz sugerować pieszym odmienne zasady zachowania na przejściu dla pieszych, co nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości, a w takich przypadkach mogłoby doprowadzać do sytuacji niebezpiecznych. W istocie, takie oznakowanie byłoby jedynie funkcjonalnym powtórzeniem sygnałów nadawanych przed kolejne sygnalizatory S-5/S-6 (i do tego, jak wskazano powyżej, nie zawsze zgodnym z rzeczywistością). Znaki drogowe (w tym napisy na nich umieszczone) nie mogą budzić wątpliwości uczestników ruchu, winny być czytelne i nie powinny stanowić powtórzenia innych znaków drogowych (kierowanie się zasadą minimalizacji liczby znaków). Wnioskowane rozwiązanie nie spełnia powyższych kryteriów. W zakresie części projektu dotyczącej sygnału dźwiękowego „Przejście dzielone” informuję, że sposób i rodzaj nadawania dźwięku na przejściach przez jezdnię i torowisko ściśle regulują przepisy o znakach i sygnałach drogowych (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm. –załącznik nr 3). Określają one długość nadawanych sygnałów dźwiękowych, kształt fal dźwiękowych oraz ich częstotliwości, a także sposób nadawania sygnałów akustycznych przy przejściach dla pieszych z wyspami dzielącymi, w tym przez torowiska tramwajowe. Proponowane rozwiązania dotyczące nadawanego sygnału dźwiękowego są sprzeczne z obowiązującymi przepisami. W związku z powyższym Zarząd Dróg Miasta Krakowa negatywnie opiniuje przedmiotowy projekt.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

80 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Aleja Pokoju, Aleja Jana Pawła II, ul. Mogilska,

Dodatkowe lokalizacje: Przejścia dla pieszych na al. Pokoju al. Jana Pawła II, ul. Mogilska, ul. Ptaszyckiego, ul. Igołomska, os. Zgody, ul. Grota-Roweckiego

Krótki opis projektu

Zadanie polegałoby na umieszczeniu znaków Uwaga! Przejście dzielone w pobliżu przejść, aby zwrócić uwagę pieszych na charakter przejścia i uniknąć błędnej interpretacji sygnałów świetlnych. Takie przejścia są często podzielone na 2-3 sekcje. Białucha

Opis projektu

 
Przejścia dzielone są często podzielone na dwie lub trzy sekcje, z których każda może wyświetlać inny sygnał świetlny.
 
Chcemy zwrócić uwagę na problemy bezpieczeństwa, jakie występują na wielu tego typu przejściach w Krakowie.
  • Powinna zostać rozpoczęta publiczna dyskusja na temat zagrożeń związanych z tego typu przejściami. Dobrym rozwiązaniem w przypadku takich przejść byłoby umieszczenie dodatkowego znaku „UWAGA! PRZEJŚCIE DZIELONE” z sygnałem dźwiękowym oraz przygotowanie krótkiego filmu edukacyjnego ukazującego problem. Nagranie mogłoby być wyświetlane w pojazdach komunikacji miejskiej oraz innych miejscach publicznych, zwiększając świadomość zarówno pieszych, jak i kierowców.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

  • Duża liczba przejść i przystanków nie jest dostosowana do takich rozwiązań , a nawet nowo powstające inwestycje nie uwzględniają tego zagadnienia. Wysepki dzielące poszczególne sekcje są często zbyt małe – wystarczy jeden czy dwa nieuważne kroki, by pieszy znalazł się na torowisku, narażając się na niebezpieczeństwo (np. Białucha, Cystersów, os. Zgody).
  • Osoby starsze nie zawsze zdają sobie sprawę z układu sygnalizacji i mogą instynktownie kontynuować marsz po dojściu do sygnalizatora z czerwonym światłem, który znajduje się już za przejściem. Z kolei piesi skupieni na telefonach, słuchający muzyki czy rowerzyści poruszający się dynamicznie często reagują dopiero na dźwięk dzwonka tramwajowego – i to nierzadko w sposób irracjonalny, w panice podejmując nieprzewidywalne decyzje.
  • Często na tego typu przejściach, mimo że na wszystkich trzech sekcjach zapala się zielone światło, sygnał na środkowej sekcji może nagle zniknąć ze względu na nadjeżdżający tramwaj.
  • Użycie znaku dodatkowego „Uwaga! Przejście dzielone” sprawiłoby, że piesi zaczęliby zwracać większą uwagę na charakter przejścia i zastanawiać się, na jakim etapie przechodzenia się znajdują.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wykonanie z montażem Oznakowanie 20 przejść dla pieszych w najbardziej newralgicznych miejscach Krakowa, czyli tam, gdzie torowisko tramwajowe przechodzi przez środek, jest kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa pieszych. 60 000,00 PLN
Film Nagranie krótkiego filmu informacyjnego na temat zagrożeń związanych z takimi przejściami, jego udostępnienie w środkach komunikacji miejskiej oraz zainicjowanie debaty publicznej. 20 000,00 PLN
80 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Montaż oznakowań na przejściach Wykonanie znaków dodatkowych oraz montaż na przejściach dla pieszych Druga połowa 2026 r.

Galeria

powrót