Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica VIII NR 62:

Dodatkowe przejście dla pieszych ul. MONTE CASSINO

Projekt odrzucony: Propozycja zadania budżetu obywatelskiego zakłada budowę nowego przejścia dla pieszych na ul. Monte Cassino na wysokości ul. Władysława Mitkowskiego. Ul. Monte Cassino w Krakowie zaliczona została do jednej z kategorii dróg publicznych, której organem zarządzającym ruchem jest Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury (GK) UMK. Zapisy zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz. U. poz. 1518) wskazują że z uwagi na istniejący przekrój ul. Monte Cassino (2/2), jedyną możliwą do rozważania formą przekraczania jezdni przez pieszych jest przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Wynika to zarówno z kryteriów bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak również obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych. Równocześnie, realizacja przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną w proponowanym miejscu nie znajduje uzasadnienia z uwagi na niewielką odległość od istniejącej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Monte Cassino z ul. Szwedzką. Powyższe może skutkować ograniczeniem sprawnego funkcjonowania układu drogowego z uwagi na konieczność koordynacji dwóch blisko zlokalizowanych sygnalizacji świetlnych, co będzie determinować czas oczekiwania dla pieszych na otrzymanie sygnału zielonego. Niezależnie od powyższego należy wskazać, iż regulacje dotyczące wyznaczania przejść dla pieszych znajdują się także w przepisach o znakach i sygnałach drogowych. Określają one między innymi, iż w terenie zabudowanym odległości między przejściami dla pieszych na drogach dwujezdniowych nie powinny być mniejsze niż 200 m [1]. Wnioskowane nowe przejście dla pieszych znajduje się w odległości ok. 90 m od istniejącego, a więc nie spełnia powyższego kryterium. Skraca więc drogę pieszych o: 2 x 90[m] + szerokość jezdni 50[m] czyli o ok. 250 metrów. Dodatkowe przejście dla pieszych to kolejne miejsce wymuszające zatrzymanie się i ruszanie tysięcy pojazdów dziennie - kolejny generator hałasu i spalin. Mając na uwadze powyższe, przedmiotowe zadanie nie jest możliwe do realizacji. Ewentualny projekt organizacji ruchu zawierający wnioskowane rozwiązania zostanie odrzucony przez Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury z uwagi na niezgodność z przepisami dotyczącymi warunków umieszczania na drogach znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (a potencjalnie także nieefektywności organizacji ruchu (pogorszenie warunków ruchu)) [2]. Dodatkowo na działce nr 514/42 obr. 10 Podgórze projekt budżetu obywatelskiego koliduje z inwestycją zrealizowaną jesienią ubiegłego roku przez Zarząd Infrastruktury Wodnej w ramach projektu LIFEPACT, współfinansowanego z funduszy europejskich. W ramach tej inicjatywy zagospodarowano pas zieleni między ulicą Monte Cassino a ulicą Dębową. Po zakończeniu rozliczeń projekt będzie podlegał 5-letniemu okresowi trwałości i gwarancji, w trakcie którego nie będzie można realizować innych inwestycji na omawianej działce. W związku z powyższym wniosek opiniuje się negatywnie na podstawie §17 ust. 1 pkt 4, 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Podstawa prawna [1] Punkt 5.2.6.2. załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.). [2] § 8 ust. 5 pkt 2 oraz ust. 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2017 r. poz. 784).

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica VIII - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

1 100 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Monte Cassino (w okolicy przystanku MPK - Szwedzka)

Krótki opis projektu

ul. Monte Cassino to ważna ulica miasta, ale nie tylko "samochodowo". Wzrost liczby mieszkańców, hoteli oraz aparthoteli, gastronomii, rozwój usług medycznych czy wzmożony ruch pieszo-rowerowy w okolicy powodują że brakuje tu przejść dla pieszych.

Opis projektu

Od 1972 roku, wraz z powstaniem Mostu Grunwaldzkiego, następowały niezwykle istotne i dynamiczne zmiany dotyczące Dębnik, Ludwinowa i Zakrzówka. Uruchomienie arterii samochodowo-tramwajowej Monte Cassino - Kapelanka - Brożka, zakłóciło dotychczasowe utrwalone społecznie ciągi komunikacyjne: ścieżki, skróty.
Ta skądinąd ważna i potrzebna inwestycja odcisnęła ogromne piętno na charakterze i specyfice wyżej wymienionych dzielnic Krakowa. Na ulicy Monte Cassino (na całej jej długości) są tylko 4! przejścia dla pieszych. Na samym jej początku (Rondo Grunwaldzkie), na samym końcu (skrzyżowanie przy DPS), następnie w bezpośrednim sąsiedztwie pierwszego oraz przy ulicy Szwedzkiej.
Z perspektywy mieszkańców Osiedla Podwawelskiego, ul. Słomiana, ulic Twardowskiego, Mieszczańskiej, Mitkowskiego, Bułhaka, Wierzbowej, Na Ustroniu, Szwedzkiej, Bocznej a także mieszkańców Starych Dębnik  nastąpiło naruszenie społecznej i gospodarczej więzi. Pozostaje zadać pytanie czy tak ma działać dobrze nastrojone i obywatelskie miasto. Izolujący społecznie  układ komunikacyjny wpływa w drastyczny sposób na dzielnice miasta, na ich społeczności i szeroko rozumiane więzi.
 

Chcąc zachować kapitał społeczny i zlikwidować niekorzystnie działający nieład komunikacyjny, budowa przejść dla pieszych jest absolutnie nie do przecenienia.

Obecny układ Ul. Monte Cassino funkcjonuje od 2006 roku, kiedy to został wybudowany pas dla autobusów na torowisku a  w trakcie  przebudowy zlikwidowano przejście dla pieszych na wysokości  ulicy  Mitkowskiego.
Przejście wprawdzie nie posiadało świateł a było przede wszystkim bardzo  ważnym łącznikiem pomiędzy Starymi Dębnikami a osiedlem Podwawelskim. Dodatkowo wspomnieć należ, iż stale wzrasta nie tylko ruch samochodowy ale pieszy i co jest OGROMNIE ważne ruch rowerowy. Ruch pieszy wzrósł w wyniku intensywnej zabudowy ulicy  Mitkowskiego oraz Mieszczańskie, przybyły też obiekty hotelowe a jedyne przejście (ze światłami) znajduje się w pobliżu ul. Szwedzkiej lub dopiero przy Rondzie Grunwaldzkim.
 
Rozwiązania przejść dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej są już stosowane w Krakowie np. Aleje Trzech Wieszczów przejście dla pieszych łączące Park Krakowski z ul. Kochanowskiego czy na ul. Josepha Conrada.
 
Projekt został przygotowany przez:
Aleksandra Wysocka, Jakub Pieróg, Jacek Pęczek
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

UZASADNIENIE

1. Niezwykle intensywny ruch samochodowy a dwu pasmowa ulica „zachęca” wielu kierowców do rozwijania niebezpiecznych na tym odcinku prędkości. Wprowadzenie przejścia dla pieszych wraz z nowoczesnymi rozwiązaniami drogowymi zmusi kierujących do zwolnienia i  zwiększenia koncentracji na tym odcinku.

 
2. Gęsta zabudowa mieszkaniowa oraz hotelowa zwiększyły ruch pieszych, szczególnie w kierunku przystanków tramwajowych i autobusowych. Niestety wielu pieszych decyduje się na „drogę na skróty” przeskakując przez barierki – co stwarza spore zagrożenie dla pieszych, ruchu samochodowego na Monte Cassino ale także pojazdów komunikacji miejskiej.
 
3. Poprawa dostępu do komunikacji miejskiej poprzez połączenie przejścia dla pieszych z dodatkowym wejściem na przystanki – dostęp do przystanków zarówno od strony ul. Dębowej oraz Mitkowskiego i Mieszczańskiej.
 
4. Wielu mieszkańców osiedla Podwawelskiego oraz Starych Dębiki korzysta z możliwości i infrastruktury na obu osiedlach, dlatego też często przemieszczają się przecinając Monte Cassino często kilka razy dziennie m.in. Parafia św. Stanisława Kostki, dostęp do szkół oraz placówek medycznych, place zabaw,  plac targowy na Rynku Dębnicki, spacery w kierunku wałów Wiślanych, Parku Dębnickiego czy Zakrzówka a także sklepy czy drobne usługi
 
5. W okolicy rozwinęła się także gastronomia, to kilka restauracji oraz kawiarni których lokalny charakter zachęca mieszkańców do częstszego spacerowania pomiędzy Dębnikami a os. Podwawelskim a przejście dla pieszych usprawni ten ruchu oraz wzmocni społeczny rozwój dzielnicy.
 
6. Rozwój „PLANT DĘBNICKICH” i powstanie nowych skwerków, montaż ławek a także dosadzana nowymi drzewami „ALEJA KONGRESOWA” powodują że, alejką pieszo-rowerową wzdłuż Monte Cassino przemierza wielu mieszkańców Krakowa ale także turystów udających się w stronę Zakrzówka i Skałek Twardowskiego.
 
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
projekt Opracowanie dokumentacji projektowej 100 000,00 PLN
realizacja prace drogowe i budowalne 1 000 000,00 PLN
1 100 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
projekt Opracowanie dokumentacji projektowej wrzesień 2025
realizacja uzyskanie zgód i pozwoleń grudzień 2025
realizacja wybór wykonawcy styczeń 2026
realizacja prace drogowe i budowlane marzec 2026

Galeria

powrót