Projekty 2025 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XII NR 59:

Naukowy Plac Zabaw przy ZSP nr 19 w Krakowie

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

350 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY NR 19 ul. Kurczaba 15, 30-868 Kraków (Szkoła Podstawowa nr 117 i Samorządowe Przedszkole nr 48)

Krótki opis projektu

Projekt zakłada stworzenie ogólnodostępnego Naukowego Placu Zabaw przy ZSP nr 19 w Krakowie. Wyposażony w interaktywne urządzenia, jak ksylofon, tablice edukacyjne, głuchy telefon, globus czy zegar słoneczny, łączy naukę i zabawę na świeżym powietrzu

Opis projektu

Projekt zakłada utworzenie Naukowego Placu Zabaw na terenie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 19 w Krakowie, przy ul. Kurczaba 15 i 19. Plac będzie ogólnodostępny i przeznaczony dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych, umożliwiając aktywną edukację poprzez zabawę na świeżym powietrzu.
Cele projektu:
Rozwój edukacyjny – poprzez instalacje naukowe i sensoryczne dzieci będą mogły zdobywać wiedzę w sposób interaktywny.
Aktywizacja społeczna – plac będzie miejscem spotkań i integracji mieszkańców.
Promowanie nauki przez doświadczenie – urządzenia edukacyjne umożliwią eksperymentowanie i poznawanie praw fizyki, geografii oraz muzyki.
Ruch na świeżym powietrzu – sprzyjający zdrowemu stylowi życia i wspierający rozwój sensoryczny dzieci.
Planowane elementy placu zabaw:
Plac zostanie wyposażony w różnorodne urządzenia edukacyjne, m.in.:
Ksylofon – nauka poprzez muzykę i eksperymentowanie z dźwiękami.
Tablice edukacyjne (Cztery Pory Roku, Kontynenty, Gra Ekologiczna) – rozwijające wiedzę o świecie i ekologii.
Głuchy telefon – umożliwiający eksperymenty z dźwiękiem i komunikacją.
Panel sensoryczny – pobudzający zmysły i wspierający integrację sensoryczną.
Zegar słoneczny, kompas, globus – uczące orientacji w terenie i podstaw astronomii.
Ściana do malowania – rozwijająca kreatywność dzieci.

Ponadto Kuchnia Eugeniusza, warsztat, 4 różnorodne tablice edukacyjne, urban i regio memory i panel muzyczno-sensoryczny.
Plac zabaw zostanie podzielony na strefy tematyczne, dopasowane do różnych grup wiekowych i zainteresowań. Wszystkie elementy zostaną dostosowane do osób z niepełnosprawnościami, zapewniając inkluzywność przestrzeni. 
Odnowiona zostanie przestrzeń dziedzińca, poprzez wykonanie nakładki poliuretanowej.
Lokalizacja i dostępność:
Plac zabaw wzbogaci teren Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 19 w Krakowie (Szkoły Podstawowej nr 117 im. Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej w Krakowie, Samorządowego Przedszkola nr 48 i Samorządowego Przedszkola nr 154), dzięki czemu będzie służył zarówno uczniom placówki, jak i wszystkim mieszkańcom miasta. Będzie to przestrzeń otwarta, dostępna bezpłatnie przez cały rok.
 
Wpływ projektu na społeczność:
1. Wzrost integracji społecznej
Naukowy Plac Zabaw będzie miejscem, gdzie spotkają się różne grupy wiekowe: dzieci, młodzież, dorośli, a także osoby z niepełnosprawnościami. Dzięki różnorodnym strefom tematycznym, projekt sprzyja integracji międzypokoleniowej i społecznej. Mieszkańcy Krakowa będą mieli okazję do wspólnej zabawy, wymiany doświadczeń i wzajemnego wsparcia.
2. Aktywizacja dzieci i młodzieży
Plac zabaw stanie się przestrzenią, w której młodsze osoby będą mogły rozwijać swoje zainteresowania naukowe, matematyczne, muzyczne i artystyczne. Dzięki interaktywnym urządzeniom edukacyjnym dzieci będą mogły na własną rękę poznawać świat w sposób angażujący i zabawny. Wspólna zabawa i eksperymentowanie przyczynią się do kształtowania ich kreatywności, umiejętności logicznego myślenia oraz rozwoju fizycznego.
3. Promowanie aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia
Zajęcia na świeżym powietrzu, takie jak zabawy na ksylofonie czy korzystanie z paneli sensorycznych, będą sprzyjały aktywności fizycznej dzieci, co pomoże w rozwoju ich motoryki i sprawności fizycznej. Plac zabaw stanie się idealnym miejscem do aktywnego spędzania czasu wolnego, co będzie miało korzystny wpływ na zdrowie mieszkańców, promując zdrowy styl życia.
4. Edukacja ekologiczna i naukowa
Poprzez elementy takie jak tablice edukacyjne czy urządzenia takie jak kompas, zegar słoneczny czy globus, plac zabaw będzie nie tylko przestrzenią do zabawy, ale także do nauki o naturze, geografii, ekologii i fizyce. Wprowadzanie dzieci w świat nauki w sposób interaktywny pomoże im lepiej zrozumieć otaczający je świat, a także rozwinąć postawy proekologiczne.
5. Dostępność i inkluzywność
Projekt zapewnia dostępność placu zabaw dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, dzięki odpowiedniemu dostosowaniu urządzeń i przestrzeni. Dzięki temu każda osoba, bez względu na swoje ograniczenia, będzie mogła aktywnie uczestniczyć w zabawie i nauce, co wpłynie na integrację społeczną i równość szans dla wszystkich członków społeczności.
6. Tworzenie lokalnej społeczności
Projekt sprzyja budowaniu silniejszych więzi między mieszkańcami. Plac zabaw będzie przestrzenią, w której mieszkańcy będą się spotykać, nawiązywać nowe znajomości i współpracować na rzecz rozwoju wspólnej przestrzeni. Będzie to również miejsce, które stanie się centrum lokalnych wydarzeń, aktywności społecznych i kulturalnych, co zacieśni więzi sąsiedzkie.
Podsumowując, projekt Naukowego Placu Zabaw ma ogromny potencjał w zakresie edukacji, integracji społecznej i promowania aktywnego stylu życia. Dzięki certyfikowanym urządzeniom oraz różnorodnym atrakcjom, stanie się on wyjątkową przestrzenią dla całej społeczności Krakowa.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Projekt utworzenia Naukowego Placu Zabaw na terenie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 19 w Krakowie jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę tworzenia przestrzeni edukacyjnych, które łączą naukę, zabawę oraz aktywność fizyczną. Realizacja tej inicjatywy przyniesie wymierne korzyści zarówno dzieciom, młodzieży, jak i dorosłym mieszkańcom Krakowa, wzbogacając ich codzienne życie i promując aktywny, zdrowy styl życia.
1. Odpowiedź na potrzeby edukacyjne i społeczne
Współczesne dzieci coraz częściej spędzają czas w sposób bierny, korzystając z nowoczesnych technologii, co wpływa na ich rozwój fizyczny oraz społeczny. Naukowy Plac Zabaw, jako przestrzeń edukacyjna, umożliwi aktywne zdobywanie wiedzy poprzez zabawę, co sprzyja zarówno rozwojowi intelektualnemu, jak i emocjonalnemu dzieci. Interaktywne urządzenia, takie jak ksylofon, tablice edukacyjne, głuchy telefon, czy panel sensoryczny, wprowadzą młodszych użytkowników w świat nauki, a jednocześnie zapewnią im rozrywkę. Plac stanie się także miejscem spotkań różnych grup wiekowych, co będzie sprzyjało integracji międzypokoleniowej oraz wzmocnieniu więzi społecznych.
2. Promowanie aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia
W dobie coraz bardziej siedzącego trybu życia, zwłaszcza wśród dzieci, potrzeba przestrzeni sprzyjających aktywności fizycznej staje się pilniejsza. Projektowane urządzenia edukacyjne będą wspierały rozwój motoryczny dzieci, a aktywność na świeżym powietrzu będzie miała pozytywny wpływ na ich zdrowie fizyczne oraz psychiczne. Równocześnie, plac zabaw i tereny do zabaw i gier ruchowych będą sprzyjały spędzaniu czasu na świeżym powietrzu, co przyczyni się do zmniejszenia problemu otyłości wśród najmłodszych oraz poprawy ogólnej kondycji fizycznej społeczności. 
3. Zwiększenie dostępności do przestrzeni edukacyjnych
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 19 znajduje się w centralnej lokalizacji, co zapewnia łatwy dostęp do placu zabaw zarówno uczniom szkoły, jak i dzieciom z innych części Krakowa. Projekt będzie ogólnodostępny i bezpłatny, co sprawi, że będzie to miejsce dostępne dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od ich statusu społecznego. Zrealizowanie projektu w tej lokalizacji przyczyni się do wyrównania szans edukacyjnych i społecznych, dając wszystkim dzieciom, w tym również tym z niepełnosprawnościami, możliwość równego dostępu do edukacji i zabawy na świeżym powietrzu.
4. Inkluzyjność i dostępność
Projekt uwzględnia potrzeby osób z niepełnosprawnościami, dostosowując urządzenia i przestrzeń do ich wymagań. Zróżnicowane strefy tematyczne umożliwią korzystanie z placu przez dzieci o różnych umiejętnościach i zainteresowaniach, co będzie miało duże znaczenie w kontekście równości szans oraz włączania osób z niepełnosprawnościami do aktywnego życia społecznego. Przestrzeń taka może stać się wzorem inkluzywnej przestrzeni, gdzie każdy, niezależnie od ograniczeń, będzie mógł się cieszyć z uczestnictwa w zabawie i nauce.
5. Wzrost wartości edukacyjnej i kulturowej
Zajęcia na świeżym powietrzu, takie jak nauka poprzez zabawę, promują kreatywność, logiczne myślenie i rozwiązywanie problemów. Plac zabaw stanie się przestrzenią, która nie tylko pozwala na rozwój fizyczny, ale także wzbogaca dzieci o wiedzę z zakresu fizyki, geografii, ekologii i muzyki. Takie doświadczenia edukacyjne, które łączą teorię z praktyką, mają zdecydowanie większy wpływ na dzieci niż tradycyjna nauka w szkolnej ławce. Projekt przyczyni się również do promowania nauki jako dziedziny, którą można odkrywać w sposób praktyczny i przyjemny.
6. Korzyści dla społeczności lokalnej
Projekt Naukowego Placu Zabaw to nie tylko korzyści dla dzieci i młodzieży, ale także dla dorosłych członków społeczności. Z przestrzeni tej będą mogli korzystać mieszkańcy różnych grup wiekowych, a jej otwarty charakter umożliwi organizowanie lokalnych wydarzeń, warsztatów czy spotkań integracyjnych. Będzie to także przestrzeń, która może być wykorzystywana przez nauczycieli, wychowawców oraz organizacje pozarządowe do organizowania różnorodnych zajęć edukacyjnych i kulturalnych.

Realizacja projektu Naukowego Placu Zabaw w Krakowie jest inwestycją w przyszłość dzieci, młodzieży oraz całej społeczności lokalnej. Dzięki innowacyjnym, certyfikowanym urządzeniom edukacyjnym i dostępności przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami, projekt przyczyni się do rozwoju intelektualnego, fizycznego i społecznego dzieci. Wspólna zabawa, eksperymentowanie z nauką oraz integracja międzypokoleniowa będą fundamentem, który wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców Krakowa, tworząc przestrzeń do nauki, relaksu i integracji.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z przeprowadzeniem postępowań administracyjnych. Wykonanie naukowego placu zabaw. Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z przeprowadzeniem postępowań administracyjnych. Wykonanie naukowego placu zabaw. 230 000,00 PLN
Wykonanie nawierzchni poliuretanowej Wykonanie nawierzchni poliuretanowej 120 000,00 PLN
350 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wykonanie prac realizujących projekt wraz z montażem tablicy informacyjnej. Wykonanie prac realizujących projekt wraz z montażem tablicy informacyjnej o realizacji zadania z B.O. Realizacja zadania do wysokości wnioskowanej kwoty. 2026

Załączniki

powrót
BESbswy