Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica VII NR 22:

Warsztaty akceptacji dla dzieci i młodzieży szkolnej

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (Mapa Google)

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica VII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

46 100,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Królowej Jadwigi 78 Kraków, Szkoła Podstawowa nr 32 im. K. Chodkiewicza

Krótki opis projektu

Warsztat akceptacji dla dzieci i młodzieży szkolnej adresowany jest do wszystkich dzieci  w wieku od 7 do 11 lat z krakowskich szkół podstawowych z dzielnicy VII. Uczestnicy będą pracować w grupach liczących do 25 osób na terenie Szkoły Podstawowej nr 32 im.K. Chodkiewicza. Ilość dzieci w  7 grupach gdzie przedział wiekowy to od 7 do 11 lat, z czego grup dla dzieci w wieku od 7 do 10 lat jest 5, a grup dla dzieci w wieku 11 lat jest 2. Łączna ilość dzieci to 129 osób.

Celem warsztatów jest wzmacnianie dobrostanu psychicznego i społecznego dzieci poprzez rozwój kompetencji emocjonalnych, komunikacyjnych i osobistych. Zajęcia mają pomóc uczniom lepiej rozumieć siebie, regulować emocje, budować zdrowe relacje oraz rozwijać wewnętrzną motywację i poczucie sprawczości.

Warsztaty są odpowiedzią na rosnące potrzeby emocjonalne dzieci w wieku wczesnoszkolnym i mają wspierać szkołę w tworzeniu bezpiecznego środowiska, w którym każde dziecko może się rozwijać.

Dzięki udziałowi w warsztatach dzieci:

  1. Lepiej rozumieją i rozpoznają swoje emocje – uczą się nazywać emocje i korzystać z narzędzi do ich regulacji,
  2. Zyskują większą pewność siebie – poprzez odkrywanie mocnych stron i pracy nad pozytywnym obrazem siebie,
  3. Rozwijają umiejętność współpracy i komunikacji – potrafią mówić o swoich potrzebach i słuchać innych z szacunkiem,
  4. Budują odporność psychiczną – uczą się radzenia sobie ze stresem, lękiem i trudnościami w codziennym życiu szkolnym,
  5. Uczą się odpowiedzialności i sprawczości – widzą sens w podejmowaniu działań i dostrzegają wartość codziennych obowiązków,
  6. Zwiększają empatię i życzliwość – dostrzegają, jak ich zachowania i słowa wpływają na innych,
  7. Potrafią korzystać z narzędzi coachingowych – np. „koło emocji”, „drzewo możliwości” – które mogą wdrażać w codziennym funkcjonowaniu.

Opis projektu

Warsztat dla jednej grupy obejmuje cykl 8 spotkań trwających od stycznia do czerwca 2026 roku szkolnego i mają charakter ogólnodostępny Nabór  na zajęcia jest otwarty, każde dziecko może uczestniczyć w zajęciach wg kolejności zgłoszeń. Łączna liczba dzieci w projekcie wynosi 129    

  • 5 grup w przedziale wiekowym od 7 do 10 lat
  • 2 grupy w przedziale wiekowym 11 lat

Warsztaty mają na celu zwiększenie samoakceptacji wśród uczniów  w grupie wiekowej od 7 do 11 lat.
Warsztaty będą odbywać się raz w tygodniu i potrwają 45 min. Podczas warsztatów uczestnicy pracują w parach lub całościowo w grupie. Zajęcia mają charakter zajęć ogólnodostępnych.
Jedną z podstawowych trudności dzieci w tym wieku jest odrzucenie przez grupę. Przynależność do grupy jest ważna, bo oznacza wsparcie lub jego brak. Dzieci nie radzą sobie z wykluczeniem i agresją, która uruchamia w nich poczucie beznadziei. Samoocena dziecka, nastolatka wpływa na kierowanie się własnymi zasadami, daje radość życia i wiarę we własne siły. Pozwala na wrażliwość i bycie "Tu i Teraz". Zainteresowania, które wpływają
na dążenie do poznawania świata, są w dużej mierze uwarunkowane przez środowisko szkolne i rówieśnicze.
Praca w grupie wzmacnia samoocenę dziecka, pozwala na zmianę w dynamice samej grupy. Cykl warsztatów ma na celu naukę rozwiązywania problemów i zmiany perspektywy.

Młodzież i dzieci  uczą  się  myśleć pytaniami oraz rozpoznania automatycznych myśli.  Zajęcia obejmują tematy  nad równowagą,  czyli dostrzeganiem  dobrych rzeczy. Podczas warsztatu dzieci mają możliwość poznania siebie i tego jak myślą o sobie i innych. Co to myślenie im daje i co zabiera. Kolejnym krokiem jest rozpoznanie sytuacji przemocowej, rozróżnienie sytuacji, myśli i nastrojów oraz poznanie technik na radzenie sobie z przemocą.  Ponadto warsztaty ukierunkowują  dzieci i młodzież  na umiejętność wyznaczania sobie celów. W ramach zajęć dzieci zapoznają się  nauką stawiania granic i asertywnością oraz nauką myślenia pytaniami.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Warsztat akceptacji jest dedykowany dzieciom i młodzieży, bo jest to dla nich szansa na to, żeby zamiast hejtu pojawiła się otwartość i zrozumienie. W dobie, gdzie dzieci nie widzą sensu życia i mają trudność w relacjach i nawiązaniu więzi z rówieśnikami, warsztat ma za zadanie zmienić myślenie dzieci i młodzieży. Tematyka warsztatów wpłynie na system rodzinny, bo dziecko będzie wiedziało, że ono ma wpływ na to jak postrzega sytuację. Na warsztacie dzieci uczą się spojrzenia z różnych stron i perspektyw i rozwijają wiedzę o sobie. Dzieci często nie zdają sobie sprawy z tego, że mają wpływ na to czego doświadczają.
W latach 2023/2024 warsztat był prowadzony w Szkole nr 157 na terenie Krakowa, ale  jego celem było zintegrowanie grupy i zmniejszenie lęku wśród dzieci. Cykl warsztatów przeprowadzonych w 2023 roku mógłby być   kontynuowany dla wszystkich dzieci i młodzieży zainteresowanych tą tematyką z całej dzielnicy VII. Zajęcia  umożliwią dzieciom umiejętności regulacji emocji oraz ukierunkowanie na przyszłość, stworzyłyby mapy myśli i działań. Wszystkie te metody mają na celu wypracowanie poczucia wspólnoty i życzliwości po to, żeby wyeliminować zachowania niechciane czyli agresywne, niemiłe, konfrontujące i trudne. Podczas roku szkolnego zdarzają się różne sytuacje trudne, wobec czego dzieci biorąc udział w warsztatach zapoznałyby się z się nową strategią  i myśleniem pytaniami.

Tematy warsztatów, zaplanowane w ramach realizacji zadania w Szkole nr 32:

  • „Różowe okulary” - budowaniu pozytywnej postawy i rozwijanie optymistycznego podejścia do wyzwań,
  • „Obowiązek czy przywilej?” - pokazanie dzieciom, że codzienne obowiązki mogą być źródłem satysfakcji i
  • rozwoju,
  • „Koła emocji” – strategie na gniew i złość w szkole,
  • „Trzy Lustra” - jak widzę siebie i jak mówię do siebie,
  • „Moc talentów”- odkrycie swoich mocnych stron,
  • „Wyspa życzliwości” - to co daję wraca do mnie,
  • „Magia słów” - w jaki sposób słowa chodzą,
  • „Drzewo możliwości” - sposób radzenia z sobie z lękiem i strachem wśród dzieci.

Zajęcia będą prowadzone przez certyfikowanego coacha pracującego w standardach ICI posiadającego doświadczenie w pracy z dziećmi specjalistę , z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych oraz emocjonalnych  uczestników. Celem warsztatów jest wspieranie dzieci  w rozwijaniu umiejętności społecznych, wzmacnianiu poczucia własnej wartości oraz  nauce  radzenia sobie z trudnymi emocjami. Tematyka warsztatów jest zgodna z aktualną wiedzą   psychologiczną  opartą na sprawdzonych metodach pracy coachingowej.

 

W dzisiejszym świecie wszystkie problemy chcemy rozwiązywać za dzieci i nie uczymy dzieci tego, żeby problemy rozwiązywać w sposób samodzielny, konstruktywny i akceptowalny oraz sprzyjający dobrym zachowaniem w grupie rówieśniczej.

Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), liczba niepełnoletnich pacjentów korzystających z opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień w Polsce systematycznie rośnie. Liczba niepełnoletnich pacjentów w opiece psychiatrycznej

  • 2022: Blisko 275 tys. dzieci i młodzieży skorzystało ze świadczeń opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień.
  • 2023: Liczba ta wzrosła do 303 tys., co stanowi wzrost o około 12% w porównaniu do roku poprzedniego.

Spośród tych pacjentów, 211 tys. otrzymało świadczenia z rozpoznaniem głównym w zakresie zaburzeń psychicznych, co oznacza wzrost o około 6% w porównaniu do 2022 roku.

W 2023 roku liczba zrealizowanych recept na refundowane leki przeciwdepresyjne dla osób poniżej 18. roku życia wyniosła 84,6 tys., co stanowi ponad pięciokrotny wzrost w porównaniu do 2013 roku, kiedy to liczba ta wynosiła 15,9 tys

Do czerwca 2024 roku opieką psychiatryczną objęto 303 tys. niepełnoletnich pacjentów, co wskazuje na utrzymującą się tendencję wzrostową.

Dzieci i młodzież nie potrafią stawiać czoła trudnościom i problemom, dlatego należy wspierać dobre strategie naradzenie sobie z trudnościami i problemami po to, żeby ograniczyć próby samobójcze czy samo samobójstwo lub okaleczanie siebie, bo są to zachowania destrukcyjne. To właśnie w szkole podstawowej i w przedszkolu należy wzmacniać w dzieciach poczucie, że każdy problem można rozwiązać i stawić mu czoło w sposób konstruktywny. Konstruktywny czyli nie naruszający ciała i ducha młodego człowieka. Realizacja tego projektu to benefit długoterminowy dla mieszkańców, bo poczucie mocy należy budować w młodych ludziach już od najmłodszych lat.
Rada Rodziców szkoły pozytywnie ocenia zaplanowane działania, wskazując że inicjatywa wpłynie korzystnie na mieszkańców. Warsztaty, w których grupa rówieśnicza będzie ze sobą współpracować by zadziałać "od środka " po to, żeby stworzyć otoczenie, które będzie się wspierać nawzajem. Wtedy powstanie szansa na wzajemne zrozumienie siebie i realną zmianę w określonej grupie dzieci. Chodzi o pracę dzieci na swoim "podwórku" w otoczeniu z którym stykają się na co dzień.

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Działania promocyjne Druk ulotek, ew. plakatów, informacje w mediach społecznościowych. Tygodniowa kampania w social media: 4 000,00 zł. Druk ulotek A 5 (1000 sztuk): 1 000,00 zł 5 000,00 PLN
Warsztaty akceptacji dla dzieci w grupie wiekowej (5 grup, dzieci w wieku od 7 do 10 lat), łącznie około 110 dzieci Warsztat obejmuje różne zajęcia tematyczne. 5 grup x 8h (45 min.) x wynagrodzenie coacha 400,00 zł/h 16 000,00 PLN
Warsztaty akceptacji dla dzieci w grupie wiekowej 11 lat, warsztaty dla 2 grup, łącznie 42 dzieci Warsztat obejmuje zajęcia tematyczne. 2 grupy x 8h (45 min.) x wynagrodzenie coacha 400,00 zł/h 6 400,00 PLN
Koordynacja zadań Organizacja i obsługa administracyjna projektu, w tym m.in. przygotowanie harmonogramu, rozliczenie itp. Wynagrodzenie 1 osoby za okres 6 miesięcy (6 x 700,00 zł) 4 200,00 PLN
Koszty związane z prowadzeniem zajęć w szkole Koszty eksploatacyjne związane z infrastrukturą szkolną m.in. media, sprzątanie, prace porządkowe, śmieci itp. 7 000,00 PLN
Zakup materiałów dydaktycznych Pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć (150 dzieci x 50, 00 zł) 7 500,00 PLN
46 100,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wybór wykonawcy zadania Prowadzenie procedury zgodnie z zasadami finansów publicznych I kwartał 2026
Promocja projektu Przeprowadzenie działań promocyjnych I kwartał 2026
Prowadzenie warsztatów Przeprowadzenie warsztatów dla grupy wiekowej 7-10 lat II kwartał 2026
Prowadzenie warsztatów Przeprowadzenie warsztatów dla grupy wiekowej 11 lat II kwartał 2026
Zakończenie zadania Sprawozdanie z realizacji zadania III-IV kwartał 2026

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt skierowany jest do dzieci, młodzieży i wszystkich mieszkańców Dzielnicy III Prądnik Czerwony. Spotkania mieszkańców zachęcają do wspólnego i aktywnego spędzenia czasu. Zajęcia będą poszerzać zainteresowania uczestników oraz pobudzą kreatywność wymagając od graczy twórczego myślenia. Dzieci, młodzież oraz dorośli w przyjemny sposób będą przyswajać nową wiedzę i umiejętności. Wspólne granie to również świetna okazja do budowania relacji rodzinnych i społecznych, co sprawia, że proces edukacyjny staje się wielowymiarowym doświadczeniem.
powrót