Warsztaty akceptacji dla dzieci i młodzieży szkolnej
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica VII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Królowej Jadwigi 78 Kraków, Szkoła Podstawowa nr 32 im. K. Chodkiewicza
Krótki opis projektu
Warsztat akceptacji dla dzieci i młodzieży szkolnej adresowany jest do wszystkich dzieci w wieku od 7 do 11 lat z krakowskich szkół podstawowych z dzielnicy VII. Uczestnicy będą pracować w grupach liczących do 25 osób na terenie Szkoły Podstawowej nr 32 im.K. Chodkiewicza. Ilość dzieci w 7 grupach gdzie przedział wiekowy to od 7 do 11 lat, z czego grup dla dzieci w wieku od 7 do 10 lat jest 5, a grup dla dzieci w wieku 11 lat jest 2. Łączna ilość dzieci to 129 osób.
Celem warsztatów jest wzmacnianie dobrostanu psychicznego i społecznego dzieci poprzez rozwój kompetencji emocjonalnych, komunikacyjnych i osobistych. Zajęcia mają pomóc uczniom lepiej rozumieć siebie, regulować emocje, budować zdrowe relacje oraz rozwijać wewnętrzną motywację i poczucie sprawczości.
Warsztaty są odpowiedzią na rosnące potrzeby emocjonalne dzieci w wieku wczesnoszkolnym i mają wspierać szkołę w tworzeniu bezpiecznego środowiska, w którym każde dziecko może się rozwijać.
Dzięki udziałowi w warsztatach dzieci:
- Lepiej rozumieją i rozpoznają swoje emocje – uczą się nazywać emocje i korzystać z narzędzi do ich regulacji,
- Zyskują większą pewność siebie – poprzez odkrywanie mocnych stron i pracy nad pozytywnym obrazem siebie,
- Rozwijają umiejętność współpracy i komunikacji – potrafią mówić o swoich potrzebach i słuchać innych z szacunkiem,
- Budują odporność psychiczną – uczą się radzenia sobie ze stresem, lękiem i trudnościami w codziennym życiu szkolnym,
- Uczą się odpowiedzialności i sprawczości – widzą sens w podejmowaniu działań i dostrzegają wartość codziennych obowiązków,
- Zwiększają empatię i życzliwość – dostrzegają, jak ich zachowania i słowa wpływają na innych,
- Potrafią korzystać z narzędzi coachingowych – np. „koło emocji”, „drzewo możliwości” – które mogą wdrażać w codziennym funkcjonowaniu.
Opis projektu
Warsztat dla jednej grupy obejmuje cykl 8 spotkań trwających od stycznia do czerwca 2026 roku szkolnego i mają charakter ogólnodostępny Nabór na zajęcia jest otwarty, każde dziecko może uczestniczyć w zajęciach wg kolejności zgłoszeń. Łączna liczba dzieci w projekcie wynosi 129
- 5 grup w przedziale wiekowym od 7 do 10 lat
- 2 grupy w przedziale wiekowym 11 lat
Warsztaty mają na celu zwiększenie samoakceptacji wśród uczniów w grupie wiekowej od 7 do 11 lat.
Warsztaty będą odbywać się raz w tygodniu i potrwają 45 min. Podczas warsztatów uczestnicy pracują w parach lub całościowo w grupie. Zajęcia mają charakter zajęć ogólnodostępnych.
Jedną z podstawowych trudności dzieci w tym wieku jest odrzucenie przez grupę. Przynależność do grupy jest ważna, bo oznacza wsparcie lub jego brak. Dzieci nie radzą sobie z wykluczeniem i agresją, która uruchamia w nich poczucie beznadziei. Samoocena dziecka, nastolatka wpływa na kierowanie się własnymi zasadami, daje radość życia i wiarę we własne siły. Pozwala na wrażliwość i bycie "Tu i Teraz". Zainteresowania, które wpływają
na dążenie do poznawania świata, są w dużej mierze uwarunkowane przez środowisko szkolne i rówieśnicze.
Praca w grupie wzmacnia samoocenę dziecka, pozwala na zmianę w dynamice samej grupy. Cykl warsztatów ma na celu naukę rozwiązywania problemów i zmiany perspektywy.
Młodzież i dzieci uczą się myśleć pytaniami oraz rozpoznania automatycznych myśli. Zajęcia obejmują tematy nad równowagą, czyli dostrzeganiem dobrych rzeczy. Podczas warsztatu dzieci mają możliwość poznania siebie i tego jak myślą o sobie i innych. Co to myślenie im daje i co zabiera. Kolejnym krokiem jest rozpoznanie sytuacji przemocowej, rozróżnienie sytuacji, myśli i nastrojów oraz poznanie technik na radzenie sobie z przemocą. Ponadto warsztaty ukierunkowują dzieci i młodzież na umiejętność wyznaczania sobie celów. W ramach zajęć dzieci zapoznają się nauką stawiania granic i asertywnością oraz nauką myślenia pytaniami.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Warsztat akceptacji jest dedykowany dzieciom i młodzieży, bo jest to dla nich szansa na to, żeby zamiast hejtu pojawiła się otwartość i zrozumienie. W dobie, gdzie dzieci nie widzą sensu życia i mają trudność w relacjach i nawiązaniu więzi z rówieśnikami, warsztat ma za zadanie zmienić myślenie dzieci i młodzieży. Tematyka warsztatów wpłynie na system rodzinny, bo dziecko będzie wiedziało, że ono ma wpływ na to jak postrzega sytuację. Na warsztacie dzieci uczą się spojrzenia z różnych stron i perspektyw i rozwijają wiedzę o sobie. Dzieci często nie zdają sobie sprawy z tego, że mają wpływ na to czego doświadczają.
W latach 2023/2024 warsztat był prowadzony w Szkole nr 157 na terenie Krakowa, ale jego celem było zintegrowanie grupy i zmniejszenie lęku wśród dzieci. Cykl warsztatów przeprowadzonych w 2023 roku mógłby być kontynuowany dla wszystkich dzieci i młodzieży zainteresowanych tą tematyką z całej dzielnicy VII. Zajęcia umożliwią dzieciom umiejętności regulacji emocji oraz ukierunkowanie na przyszłość, stworzyłyby mapy myśli i działań. Wszystkie te metody mają na celu wypracowanie poczucia wspólnoty i życzliwości po to, żeby wyeliminować zachowania niechciane czyli agresywne, niemiłe, konfrontujące i trudne. Podczas roku szkolnego zdarzają się różne sytuacje trudne, wobec czego dzieci biorąc udział w warsztatach zapoznałyby się z się nową strategią i myśleniem pytaniami.
Tematy warsztatów, zaplanowane w ramach realizacji zadania w Szkole nr 32:
- „Różowe okulary” - budowaniu pozytywnej postawy i rozwijanie optymistycznego podejścia do wyzwań,
- „Obowiązek czy przywilej?” - pokazanie dzieciom, że codzienne obowiązki mogą być źródłem satysfakcji i
- rozwoju,
- „Koła emocji” – strategie na gniew i złość w szkole,
- „Trzy Lustra” - jak widzę siebie i jak mówię do siebie,
- „Moc talentów”- odkrycie swoich mocnych stron,
- „Wyspa życzliwości” - to co daję wraca do mnie,
- „Magia słów” - w jaki sposób słowa chodzą,
- „Drzewo możliwości” - sposób radzenia z sobie z lękiem i strachem wśród dzieci.
Zajęcia będą prowadzone przez certyfikowanego coacha pracującego w standardach ICI posiadającego doświadczenie w pracy z dziećmi specjalistę , z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych oraz emocjonalnych uczestników. Celem warsztatów jest wspieranie dzieci w rozwijaniu umiejętności społecznych, wzmacnianiu poczucia własnej wartości oraz nauce radzenia sobie z trudnymi emocjami. Tematyka warsztatów jest zgodna z aktualną wiedzą psychologiczną opartą na sprawdzonych metodach pracy coachingowej.
W dzisiejszym świecie wszystkie problemy chcemy rozwiązywać za dzieci i nie uczymy dzieci tego, żeby problemy rozwiązywać w sposób samodzielny, konstruktywny i akceptowalny oraz sprzyjający dobrym zachowaniem w grupie rówieśniczej.
Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), liczba niepełnoletnich pacjentów korzystających z opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień w Polsce systematycznie rośnie. Liczba niepełnoletnich pacjentów w opiece psychiatrycznej
- 2022: Blisko 275 tys. dzieci i młodzieży skorzystało ze świadczeń opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień.
- 2023: Liczba ta wzrosła do 303 tys., co stanowi wzrost o około 12% w porównaniu do roku poprzedniego.
Spośród tych pacjentów, 211 tys. otrzymało świadczenia z rozpoznaniem głównym w zakresie zaburzeń psychicznych, co oznacza wzrost o około 6% w porównaniu do 2022 roku.
W 2023 roku liczba zrealizowanych recept na refundowane leki przeciwdepresyjne dla osób poniżej 18. roku życia wyniosła 84,6 tys., co stanowi ponad pięciokrotny wzrost w porównaniu do 2013 roku, kiedy to liczba ta wynosiła 15,9 tys
Do czerwca 2024 roku opieką psychiatryczną objęto 303 tys. niepełnoletnich pacjentów, co wskazuje na utrzymującą się tendencję wzrostową.
Dzieci i młodzież nie potrafią stawiać czoła trudnościom i problemom, dlatego należy wspierać dobre strategie naradzenie sobie z trudnościami i problemami po to, żeby ograniczyć próby samobójcze czy samo samobójstwo lub okaleczanie siebie, bo są to zachowania destrukcyjne. To właśnie w szkole podstawowej i w przedszkolu należy wzmacniać w dzieciach poczucie, że każdy problem można rozwiązać i stawić mu czoło w sposób konstruktywny. Konstruktywny czyli nie naruszający ciała i ducha młodego człowieka. Realizacja tego projektu to benefit długoterminowy dla mieszkańców, bo poczucie mocy należy budować w młodych ludziach już od najmłodszych lat.
Rada Rodziców szkoły pozytywnie ocenia zaplanowane działania, wskazując że inicjatywa wpłynie korzystnie na mieszkańców. Warsztaty, w których grupa rówieśnicza będzie ze sobą współpracować by zadziałać "od środka " po to, żeby stworzyć otoczenie, które będzie się wspierać nawzajem. Wtedy powstanie szansa na wzajemne zrozumienie siebie i realną zmianę w określonej grupie dzieci. Chodzi o pracę dzieci na swoim "podwórku" w otoczeniu z którym stykają się na co dzień.
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| Działania promocyjne | Druk ulotek, ew. plakatów, informacje w mediach społecznościowych. Tygodniowa kampania w social media: 4 000,00 zł. Druk ulotek A 5 (1000 sztuk): 1 000,00 zł | 5 000,00 PLN |
| Warsztaty akceptacji dla dzieci w grupie wiekowej (5 grup, dzieci w wieku od 7 do 10 lat), łącznie około 110 dzieci | Warsztat obejmuje różne zajęcia tematyczne. 5 grup x 8h (45 min.) x wynagrodzenie coacha 400,00 zł/h | 16 000,00 PLN |
| Warsztaty akceptacji dla dzieci w grupie wiekowej 11 lat, warsztaty dla 2 grup, łącznie 42 dzieci | Warsztat obejmuje zajęcia tematyczne. 2 grupy x 8h (45 min.) x wynagrodzenie coacha 400,00 zł/h | 6 400,00 PLN |
| Koordynacja zadań | Organizacja i obsługa administracyjna projektu, w tym m.in. przygotowanie harmonogramu, rozliczenie itp. Wynagrodzenie 1 osoby za okres 6 miesięcy (6 x 700,00 zł) | 4 200,00 PLN |
| Koszty związane z prowadzeniem zajęć w szkole | Koszty eksploatacyjne związane z infrastrukturą szkolną m.in. media, sprzątanie, prace porządkowe, śmieci itp. | 7 000,00 PLN |
| Zakup materiałów dydaktycznych | Pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć (150 dzieci x 50, 00 zł) | 7 500,00 PLN |
| 46 100,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| Wybór wykonawcy zadania | Prowadzenie procedury zgodnie z zasadami finansów publicznych | I kwartał 2026 |
| Promocja projektu | Przeprowadzenie działań promocyjnych | I kwartał 2026 |
| Prowadzenie warsztatów | Przeprowadzenie warsztatów dla grupy wiekowej 7-10 lat | II kwartał 2026 |
| Prowadzenie warsztatów | Przeprowadzenie warsztatów dla grupy wiekowej 11 lat | II kwartał 2026 |
| Zakończenie zadania | Sprawozdanie z realizacji zadania | III-IV kwartał 2026 |
Załączniki
- doc02212120250306114912.pdf
- doc02212220250306114935.pdf
- SKM_C30825030711551.pdf
- Coaching - myślenie pytaniami-1.pdf
- Oświadczenie BO.D7.22 2025 Warsztaty akceptacji dla dzieci i młodziezy szkolnej.pdf