Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 133:

Być jak Adam Słodowy

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (Mapa Google)

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

250 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: 1. Miejsce Aktywności Mieszkańców Na Kozłówce 25 (Dzielnica XII Bieżanów-Prokocim)

Dodatkowe lokalizacje: 2. Żywa Pracownia, ul. Celna 5 (Dzielnica XIII Podgórze) 3. Pracownia Młodych na Daszyńskiego (ul. Daszyńskiego 22) (Dzielnica II Grzegórzki) 4. Nasza Ściana, ul. Lipińskiego 2 (Dzielnica VIII Dębniki) 5. Program Aktywności Lokalnej "Na Skarpie" (os. Na Skarpie 35) (Dzielnica VIII Nowa Huta) 6. Harcówka ZHP, ul. Stanisława ze Skalbmierza 7 (Dzielnica III Prądnik Czerwony) Projekt obejmuje więc różne części Krakowa, aby umożliwić szerszy dostęp .

Krótki opis projektu

Projekt zakłada przeprowadzenie w Krakowie w kilku lokalizacjach cyklu warsztatów dla dzieci i młodzieży z zapomnianej sztuki majsterkowania i naprawiania. To umiejętności, których nabywanie jest szczególnie trudne dla dzieci z niepełnych rodzin.

Opis projektu

Opis projektu

 
Projekt skierowany jest do dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 16 lat (w podziale na grupy wiekowe od 5-8, 9-12, 13-16). Projekt adresowany jest do chłopców i dziewcząt, w tym do dzieci z mniejszości narodowych i rodzin uchodźczych.
Lokalizacje obejmują różnego rodzaju miejsca publiczne prowadzone przez instytucje i organizacje pozarządowe, które wyraziły wstępną zgodę na udostępnienie na jego cele swojej przestrzeni, a w przypadku posiadanego wyposażenia, także niezbędnych sprzętów.
 
Lokalizacje to:
1. Miejsce Aktywności Mieszkańców Na Kozłówce 25 (Dzielnica XII Bieżanów-Prokocim) częściowo wyposażone pomieszczenie w narzędzia, prowadzi m.in. sąsiedzką wypożyczalnię narzędzi
2. Żywa Pracownia, ul. Celna 5 (Dzielnica XIII Podgórze) częściowo wyposażone pomieszczenie w narzędzia, prowadzi m.in. sąsiedzką wypożyczalnię narzędzi
3. Pracownia Młodych na Daszyńskiego (ul. Daszyńskiego 22) (Dzielnica II Grzegórzki)
4. Nasza Ściana, ul. Lipińskiego 2 (Dzielnica VIII Dębniki)
5. Program Aktywności Lokalnej "Na Skarpie" (os. Na Skarpie 35) (Dzielnica VIII Nowa Huta)
6. Harcówka ZHP, ul. Stanisława ze Skalbmierza 7 (Dzielnica III Prądnik Czerwony)
 
Projekt obejmuje więc różne części Krakowa, aby umożliwić szerszy dostęp.
 
Cele projektu:
- podniesienie umiejętności dzieci i młodzieży w zakresie czynności technicznych
- podniesienie umiejętności dzieci i młodzieży w zakresie bezpiecznego posługiwania się podstawowymi narzędziami i elektronarzędziami
- wzrost poczucia własnej wartości u uczestników/czek projektu
- wzrost poczucia sprawczości u uczestników/czek projektu
 
Projekt mógłby być realizowany w trzech cyklach po 3 miesiące każdy, w każdym cyklu byłyby 3 grupy wiekowe, każda po 1,5 godziny zajęć. Zajęcia wypadające w okresie wakacyjnym mogłyby być skumulowane w 1 miesiącu ( np. 3 razy w tygodniu) , w pozostałym okresie raz w tygodniu. Indywidualny plan musiałby powstać w uzgodnieniu dyspozycyjności instruktorów i stopnia zajęcia miejsc, w których miałyby być prowadzone.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Zajęcia mogłyby obejmować: prace w drewnie, pracę z gwoździami, pracę z klejem na gorąco, naprawy przedmiotów drewnianych, naprawy polegające na łączeniu i klejeniu elementów z różnych materiałów, wykonywanie drobnych przedmiotów drewnianych takich jak karmniki dla ptaków, ramki na obrazki itp. prace z zakresu napraw domowych: wymiana żarówki, uszczelki, wymiana zamka w drzwiach, drobne naprawy małego AGD (lutowanie, wymiana kabla zasilającego), umieszczanie gwoździ i wkrętów w ścianach oraz gipsowanie dziur po nich, malowanie różnych powierzchni.

 
Łącznie 10 1,5-godzinnych spotkań na grupę.
Ilość grup: 3 cykle x 3 grupy wiekowe x ilość miejsc (54 grupy od 6 do 10 os.) od 324 do 540 uczestników. 
Łączna ilość godzin: 1,5 godz. X 10 spotkań (uwzględnione ferie, święta i nieprzewidziane okoliczności np. nagła choroba instruktora) x 54 grupy = 810 godzin 

Bezpieczeństwo najmłodszych uczestników grup 5-8 lat. Zajęcia muszą być dostosowane do ich wieku wyłączając opisane w projekcie prace pod napięciem, z elektronarzędziami oraz z ostrymi narzędziami.

Zaletą projektu jest jego replikowalność i możliwość osiągnięcia efektu skali. Ponadto raz wyposażone pracownie w miejscach, które działają długofalowo na rzecz mieszkańców w tym dzieci i młodzieży, w dużej mierze także realizując rozmaite zadania publiczne finansowane ze środków miasta Krakowa, pozwoli na ich ponowne wielokrotne wykorzystanie do prowadzenia kolejnych warsztatów, już po niższym koszcie.
 
Jako przykład: 1)jeszcze nie mamy odpowiedzi o możliwości realizacji projektu na terenie 5 lokacji Siemachy; 2) możliwość dostosowania projektu do potrzeb niepełnosprawnych dzieci; 3) dodawanie lokacji w innych dzielnicach Krakowa. 
 
Harmonogram: 
Czynności organizacyjne opis: zatrudnienie prowadzących i przygotowanie przez nich programu warsztatów, zakup wyposażenie i doposażenie placówek częściowo wyposażonych data: 1 kwartał 2026 
Prowadzenie warsztatów 1 edycja, data: drugi kwartał 2026 
Prowadzenie warsztatów 2 edycja, data: trzeci kwartał 2026 
Prowadzenie warsztatów 3 edycja, data: czwarty kwartał 2026
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wyposażenie pracowni Wyposażenie pracowni: 4 pracownie po 14.000 plus 2 po 5.000 (część sprzętu już mają) = 66.000,001)urządzenie + stoły warsztatowe i krzesła,2)narzędzia Dla nauczyciela:Wiertarka lub wkrętarkaNożyce do metaluPistolet do uszczelnianiaLutownicaAmperomierzŚrubokrętyKątowniki Dla elektryki:Rękawice izolacyjneTester śrubokrętowy (do określania fazy)Suszarka przemysłowa lub stacja lutownicza z suszarką (do termokurczenia)Narzędzia do zdejmowania izolacjiZaciskarki do przewodów (koncentryczne, Rj11, Rj45)Nożyce do drutu 66 000,00 PLN
Wynagrodzenia prowadzących Wynagrodzenia prowadzących: 810 godz. X 120 zł = 97.200,00 97 200,00 PLN
Wyposażenie bieżące, eksploatacyjne, apteczki Wyposażenie bieżące, eksploatacyjne + apteczki 6 pracowni x 3500 x cykl zajęć = 54.000,00Materiały eksploatacyjne:Metalowa linijkaPapier ścierny (różne gradacje)Magnesy są dużeOłówkiŚrubyWkręty samogwintująceGwoździeMłotekMłotek do drzewaŚrubokręty krzyżakowe i zwykłeImadła do metalu i drewnaSzczypce KombinerkiLinijka metalowaLinijka kwadratowaWyrzynarki do drewnaPiły do metaluPiłyZacisk (kilka na każdy, co najmniej 2)SamolotDłutaPlikNatfil (pilnik do drewna)Pistolet do kleju (silikonowego)Pistolet do uszczelnianiaNitownicaKompasySuwmiarkaRuletkaMateriały elektryczne eksploatacyjne:Do zajęć z elektryki (gniazda, przełączniki, wtyczki)Taśma izolacyjna (taśma izolacyjna, nie taśma klejąca)Termokurczliwe (kilka średnic)Przewody do szkolenia (zwykłe, trójżyłowe, telefoniczne, koncentryczne, skrętkowe)Złącza do przewodów powyżejApteczka (plaster, bandaż, chlorheksydyna) 63 000,00 PLN
Środki ochrony osobistej dla uczestników/czek Środki ochrony osobistej dla uczestników/czek (okulary, rękawiczki, rękawy ochronne i fartuchy, maska do obróbki drewna) 270 os. x 60 zł = 16 200,00 16 200,00 PLN
Promocja i reklama Promocja i reklama: projekty plakatów (1000,00 zł), 1000 plakatów x 3 edycje (wydruk 3 x 1600,00 zł) reklama w SM, 600 zł/edycja ( 3 x 600) : 1000 + 4800 + 1800 = 7600,00 7 600,00 PLN
250 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Zatrudnienie prowadzących i przygotowanie Czynności organizacyjne opis: zatrudnienie prowadzących i przygotowanie przez nich programu warsztatów, zakup wyposażenie i doposażenie placówek częściowo wyposażonych 1 kwartał 2026
Prowadzenie warsztatów 1 edycja Prowadzenie warsztatów 1 edycja 2 kwartał 2026
Prowadzenie warsztatów 2 edycja Prowadzenie warsztatów 2 edycja 3 kwartał 2026
Prowadzenie warsztatów 3 edycja Prowadzenie warsztatów 3 edycja 4 kwartał 2026

Galeria

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt budżetu obywatelskiego BO.OM.133/25 „Być jak Adam Słodowy” to wartościowa inicjatywa, która może przynieść wiele korzyści dzieciom i młodzieży w Krakowie. Lokalizacje zajęć obejmują różnego rodzaju miejsca publiczne prowadzone przez instytucje i organizacje pozarządowe. Pozwala to na wykorzystanie istniejących zasobów i infrastruktury, co może obniżyć koszty realizacji projektu. Cele projektu są jasno określone i obejmują podniesienie umiejętności technicznych dzieci i młodzieży, wzrost poczucia własnej wartości oraz poczucia sprawczości u uczestników. Zajęcia są praktyczne i mogą być bardzo atrakcyjne dla młodych ludzi. Dzięki tym zajęciom uczestnicy będą mieli okazję nauczyć się nowych umiejętności, które mogą być przydatne w codziennym życiu, a także mogą poczuć satysfakcję z wykonanej pracy.
powrót