Projekty 2025 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica V NR 24:

Estetyczna Infrastruktura

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica V Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

14 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Królewska

Krótki opis projektu

Barierki i słupki oddzielające chodnik od jezdni najczęściej są pomalowane na biało-czerwono, co rzadko współgra z miejskim krajobrazem. Jednak wcale nie muszą takie być: wymieńmy je na bardziej estetyczny kolor i stwórzmy przyjemniejszą okolicę!

Opis projektu

Estetyka przestrzeni miasta to rzadko poruszany temat poza zabytkowym Starym Miastem. A przecież równie ważne jest to, czy podoba nam się nie tylko Rynek, ale i ulica przy naszym domu. 
Na krajobraz miejski składa się wiele elementów, w tym infrastruktura drogowa. Barierki i słupki oddzielające chodnik od jezdni najczęściej są pomalowane na biało-czerwono, co rzadko współgra z miejskim krajobrazem. Tylko nieliczne, najczęściej te znajdujące się w historycznym centrum lub Nowej Hucie są w kolorach bardziej pasujących do przestrzeni. Poprawia to estetykę i sprawia, że przebywanie w tym miejscu staje się przyjemniejsze. Warto również zaznaczyć, że przepisy techniczne [1] zezwalają na kolor szary, który lepiej współgra z estetyką przestrzeni miejskie, jak również sam ZDMK stosuje takie w Nowej Hucie.
Projekt zakłada wymianę obecnie biało- czerwonych barierek na kolor bardziej stonowany i dostosowany do ogólnej estetyki, np. szary. Tym działaniem chcemy zwrócić uwagę na to, że mieszkańcy zasługują na ładną przestrzeń na swojej ulicy i że projekty drogowe muszą ją uwzględniać we wszystkich dzielnicach Krakowa, a nie tylko na Starym Mieście.
W grę wchodzi też kwestia bezpieczeństwa, gdyż ich kolor może wręcz odwracać uwagę od innych elementów, na których powinien skupić się kierowca. Problem jest także przy obarierkowanych przejściach dla pieszych w nocy - gdy światło odbite od odblaskowych barierek sprawia, że trudniej dostrzec pieszego znajdującego się za barierkami.
[1] Załącznik nr 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.).
5.4. 
Ogrodzenia
Ogrodzenia U-12 stosuje się w celu ochrony pieszych i oddzielenia ich od jezdni, uniemożliwienia im przekraczania jezdni w miejscach niedozwolonych lub skanalizowania ruchu pieszych. Ogrodzenia mogą być segmentowe lub łańcuchowe.

Ogrodzenia segmentowe U-12a występują w postaci ram z prętami, siatkami, przezroczystymi płytami itp. Wysokość tych ogrodzeń wynosi od 0,80 m do 1,20 m, przy czym mniejszą wysokość należy stosować w miejscach, w których ogrodzenie może ograniczyć widoczność kierującym pojazdami, np. w obrębie skrzyżowań, przejść dla pieszych itp. Barwa elementów ogrodzeń segmentowych jest szara lub żółta. Ogrodzenia można umieszczać obok jezdni, w chodnikach, na krawędzi pobocza, na pasie dzielącym jezdnie, na wysepkach przystanków tramwajowych od strony jezdni dla ogrodzenia torowiska tramwajowego
 
Lokalizacja miejsc do przemalowania:
Królewska:
przystanek pl. inwalidów 105
skrzyżowanie z Józefitów 54
skrzyżowanie z Konarskiego 4
skrzyżowanie z Urzędniczą 11
skrzyżowanie z Nowowiejską 20
skrzyżowanie z Kijowską 25

UZASADNIENIE PROJEKTU

Projekt ma na celu poprawę estetyki i pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców okolicy.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przemalowanie barierek Szacowany koszt przemalowania jednej barierki - około 60 zł 14 000,00 PLN
14 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Przemalowanie słupków oraz barierek 2026

Galeria

powrót
BESbswy