Estetyczna Infrastruktura
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica V Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ul. Królewska
Krótki opis projektu
Barierki i słupki oddzielające chodnik od jezdni najczęściej są pomalowane na biało-czerwono, co rzadko współgra z miejskim krajobrazem. Jednak wcale nie muszą takie być: wymieńmy je na bardziej estetyczny kolor i stwórzmy przyjemniejszą okolicę!
Opis projektu
Estetyka przestrzeni miasta to rzadko poruszany temat poza zabytkowym Starym Miastem. A przecież równie ważne jest to, czy podoba nam się nie tylko Rynek, ale i ulica przy naszym domu.
Na krajobraz miejski składa się wiele elementów, w tym infrastruktura drogowa. Barierki i słupki oddzielające chodnik od jezdni najczęściej są pomalowane na biało-czerwono, co rzadko współgra z miejskim krajobrazem. Tylko nieliczne, najczęściej te znajdujące się w historycznym centrum lub Nowej Hucie są w kolorach bardziej pasujących do przestrzeni. Poprawia to estetykę i sprawia, że przebywanie w tym miejscu staje się przyjemniejsze. Warto również zaznaczyć, że przepisy techniczne [1] zezwalają na kolor szary, który lepiej współgra z estetyką przestrzeni miejskie, jak również sam ZDMK stosuje takie w Nowej Hucie.
Projekt zakłada wymianę obecnie biało- czerwonych barierek na kolor bardziej stonowany i dostosowany do ogólnej estetyki, np. szary. Tym działaniem chcemy zwrócić uwagę na to, że mieszkańcy zasługują na ładną przestrzeń na swojej ulicy i że projekty drogowe muszą ją uwzględniać we wszystkich dzielnicach Krakowa, a nie tylko na Starym Mieście.
W grę wchodzi też kwestia bezpieczeństwa, gdyż ich kolor może wręcz odwracać uwagę od innych elementów, na których powinien skupić się kierowca. Problem jest także przy obarierkowanych przejściach dla pieszych w nocy - gdy światło odbite od odblaskowych barierek sprawia, że trudniej dostrzec pieszego znajdującego się za barierkami.
[1] Załącznik nr 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.).
5.4.
Ogrodzenia
Ogrodzenia U-12 stosuje się w celu ochrony pieszych i oddzielenia ich od jezdni, uniemożliwienia im przekraczania jezdni w miejscach niedozwolonych lub skanalizowania ruchu pieszych. Ogrodzenia mogą być segmentowe lub łańcuchowe.
przystanek pl. inwalidów 105
skrzyżowanie z Józefitów 54
skrzyżowanie z Konarskiego 4
skrzyżowanie z Urzędniczą 11
skrzyżowanie z Nowowiejską 20
skrzyżowanie z Kijowską 25
UZASADNIENIE PROJEKTU
Projekt ma na celu poprawę estetyki i pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców okolicy.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Przemalowanie barierek | Szacowany koszt przemalowania jednej barierki - około 60 zł | 14 000,00 PLN |
14 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Przemalowanie słupków oraz barierek | 2026 |