Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica I NR 23:

Bezpieczniej pod Politechniką

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (Mapa Google)

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica I Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

600 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Warszawska

Krótki opis projektu

Poprawa bezpieczeństwa ruchu pieszych przy ul. Warszawskiej poprzez korektę układu drogowego w rejonie skrzyżowania z ul. Pawią.

Opis projektu

Projekt ma na celu w szczególności poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy ul. Warszawskiej w rejonie skrzyżowania z ul. Pawią,  na terenie Dzielnicy I Stare Miasto.

Projekt przewiduje: 
  • likwidację okienka na zieleń, które utrudnia dostęp do przejścia dla pieszych przez ul. Warszawską z przystanku autobusowego „Politechnika” 06 (zaznaczone na załączonym planie sytuacyjnym zielonym znakiem X),pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa 
  • przedłużenie bariery po wschodniej stronie drogi zapobiegającej przechodzeniu przez jezdnię w miejscu niedozwolonym o około 40 metrów, aby uniemożliwić przechodzenie przez jezdnię zaraz po wyjściu z autobusu na przystanku „Politechnika” 06 (zaznaczone na załączonym planie sytuacyjnym czerwoną linią),
  • dostosowanie ciągu pieszo-rowerowego w rejonie wejścia do budynku Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej do normatywnych parametrów - ewentualnie utworzenie na problematycznym odcinku drogi pieszo-rowerowej (odcinek do przebudowy został orientacyjnie zaznaczony na żółto na załączonym planie sytuacyjnym),
  • doświetlenie przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego przez ul. Warszawską z użyciem specjalnych lamp dedykowanych dla przejść dla pieszych.
 
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Nawierzchnia peronu przystanku Politechnika 06 jest w złym stanie - po opadach pasażerowie są zmuszeni wysiadać prosto w błoto lub kałuże (co widać na załączonych zdjęciach). Przestrzeń dostępna dla pieszych została też niestety słabo zaprojektowana - większość pasażerów korzysta z wąskiej przestrzeni pomiędzy drogą dla rowerów a jezdnią. Pomiędzy przystankiem a ul. Pawią przemieszcza się duża liczba pieszych. Często przechodzą oni przez jezdnię w miejscu do tego nieprzeznaczonym. Działania przeciwko takim wykroczeniom często prowadzi w tym miejscu regularnie Policja. Dzięki fizycznemu uniemożliwieniu przechodzenia przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem dla pieszych takie działania nie będą już konieczne. Obecnie, lokalizacja okienka na zieleń powoduje, że piesi licznie przechodzą po wąskiej opasce jezdni, co jest niebezpieczne z uwagi na możliwość potknięcia się i upadnięcia na jezdnię, a także z uwagi na ograniczoną przez krzewy widoczność od strony najazdowej dla kierujących pojazdami.  Jako że w tej chwili jest to przejście i przejazd bez sygnalizacji, należy je doświetlić w celu poprawy widoczności po zmroku. 
Doświetlanie przejść dla pieszych znacząco poprawia bezpieczeństwo pieszych po zmroku. Lepsza widoczność pozwala kierującym szybciej dostrzec osoby na przejściu dla pieszych i w jego rejonie, co zmniejsza ryzyko potrąceń.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień i zezwoleń 100 000,00 PLN
Realizacja Realizacja na podstawie opracowanej dokumentacji 500 000,00 PLN
600 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień i zezwoleń 2026 r.
Realizacja Realizacja na podstawie opracowanej dokumentacji 2027 r.

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Realizacja zadania wpłynie na poprawę bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu, jak również ruchu kołowego oraz pozwoli na ulepszenie infrastruktury drogowej. Budowa dedykowanego przejściu dla pieszych i oświetlenia wpłynie na bezpieczne pokonywanie ulicy, jak również zwiększy widoczność pieszych na omawianym przejściu. Zostanie również rozwiązana kwestia ciągu rowerowego i pieszego.
powrót