Bezpieczniej na przejściach: Stare Miasto
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica I Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ul. Warszawska i ul. Dietla
Krótki opis projektu
Poprawa bezpieczeństwa ruchu pieszych przy ul. Warszawskiej poprzez korektę układu drogowego w rejonie skrzyżowania z ul. Pawią oraz na ul. Dietla między mostem Grunwaldzkim a ul. Orzeszkowej poprzez doświetlenie przejść dla pieszych.
Opis projektu
Projekt ma na celu w szczególności poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w dwóch rejonach na terenie Dzielnicy I Stare Miasto:
- przy ul. Warszawskiej w rejonie skrzyżowania z ul. Pawią,
- na ul. Dietla na odcinku od Mostu Grunwaldzkiego do ul. Orzeszkowej.
- likwidację okienka na zieleń, które utrudnia dostęp do przejścia dla pieszych przez ul. Warszawską z przystanku autobusowego „Politechnika” 06 (zaznaczone na załączonym planie sytuacyjnym zielonym znakiem X),
- przedłużenie bariery po wschodniej stronie drogi zapobiegającej przechodzeniu przez jednię w miejscu niedozwolonym o około 40 metrów, aby uniemożliwić przechodzenie przez jezdnię zaraz po wyjściu z autobusu na przystanku „Politechnika” 06 (zaznaczone na załączonym planie sytuacyjnym czerwoną linią),
- dostosowanie ciągu pieszo-rowerowego w rejonie wejścia do budynku Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej do normatywnych parametrów - ewentualnie utworzenie na problematycznym odcinku drogi pieszo-rowerowej (odcinek do przebudowy został orientacyjnie zaznaczony na żółto na załączonym planie sytuacyjnym),
- doświetlenie przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego przez ul. Warszawską z użyciem specjalnych lamp dedykowanych dla przejść dla pieszych,
- likwidację nieużywanych słupów sygnalizacji świetlnej.
- pary przejść najbliżej mostu Grunwaldzkiego (na wysokości ul. św. Stanisława),
- przejścia na wylocie ul. Kordeckiego,
- wszystkich sześciu przejść w rejonie skrzyżowania z ul. Orzeszkowej i Sukienniczą.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Nawierzchnia peronu przystanku Politechnika 06 jest w złym stanie - po opadach pasażerowie są zmuszeni wysiadać prosto w błoto lub kałuże (co widać na załączonych zdjęciach). Przestrzeń dostępna dla pieszych została też niestety słabo zaprojektowana - większość pasażerów korzysta z wąskiej przestrzeni pomiędzy drogą dla rowerów a jezdnią. Pomiędzy przystankiem a ul. Pawią przemieszcza się duża liczba pieszych. Często przechodzą oni przez jezdnię w miejscu do tego nieprzeznaczonym. Działania przeciwko takim wykroczeniom często prowadzi w tym miejscu regularnie Policja. Dzięki fizycznemu uniemożliwieniu przechodzenia przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem dla pieszych takie działania nie będą już konieczne. Obecnie, lokalizacja okienka na zieleń powoduje, że piesi licznie przechodzą po wąskiej opasce jezdni, co jest niebezpieczne z uwagi na możliwość potknięcia się i upadnięcia na jezdnię, a także z uwagi na ograniczoną przez krzewy widoczność od strony najazdowej dla kierujących pojazdami. Na przejściu i przejeździe rowerowym została na stałe zlikwidowana sygnalizacja świetlna, dlatego warto zlikwidować nieużywane słupy. Jako że w tej chwili jest to przejście i przejazd bez sygnalizacji, należy je doświetlić w celu poprawy widoczności po zmroku.
Przejścia dla pieszych na ul. Dietla są obecnie dość słabo oświetlone z uwagi na niekorzystne ustawienie większości istniejących lamp ulicznych oraz wysokie drzewa ograniczające rozchodzenie się światła. Przejścia wzięte pod uwagę w projekcie znajdują się w zawsze ruchliwym rejonie bulwarów Wisły oraz przystanku tramwajowego „Orzeszkowej”. Doświetlenie przejść na wysokości ul. Augustiańskiej nie zostało wzięte pod uwagę, ponieważ ma ono zostać wykonane w ramach projektu wybranego do realizacji w edycji Budżetu Obywatelskiego w roku 2024.
Doświetlanie przejść dla pieszych znacząco poprawia bezpieczeństwo pieszych po zmroku. Lepsza widoczność pozwala kierującym szybciej dostrzec osoby na przejściu dla pieszych i w jego rejonie, co zmniejsza ryzyko potrąceń. Według danych publikowanych przez Komendę Główną Policji, w ostatnich latach około połowa wypadków z udziałem pieszych miała miejsce na wyznaczonych przejściach (https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,wypadki-drogowe-raporty-roczne.html).
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Opracowanie dokumentacji projektowej | Przygotowanie dokumentacji i uzyskanie niezbędnych uzgodnień i zezwoleń | 70 000,00 PLN |
Realizacja zadania | ul. Warszawska: przebudowa chodnika na ciąg pieszo-rowerowy, budowa oświetlenia dedykowanego, likwidacja nieużywanych słupów sygnalizacji świetlnej, przedłużenie bariery po stronie wschodniej. ul. Dietla: budowa oświetlenia dedykowanego dla wskazanych przejść dla pieszych. | 450 000,00 PLN |
520 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Opracowanie dokumentacji projektowej | Przygotowanie dokumentacji i uzyskanie niezbędnych uzgodnień i zezwoleń | 2026 |
Realizacja zadania | Wykonanie prac budowlanych | 2027 |