Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 163:

Przejście dla pieszych przez ul. Wielicką bez schodów

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §2 oraz §17 ust. 1 pkt. 2 i 4 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje, że zgodnie z opinią Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury realizacja wnioskowanej infrastruktury wymaga podjęcia działań inwestycyjnych (przebudowa/rozbudowa). Biorąc pod uwagę istniejące uwarunkowania (w szczególności ograniczenia terenowe i kolizję z przejściem podziemnym), konieczne jest wykonanie projektu koncepcyjnego, na podstawie którego będzie możliwe sprawdzenie rozwiązań technicznych i możliwości wykonawczych (w tym weryfikacja zakresu zadania), jak również określenie docelowych parametrów projektowanej infrastruktury. Projekt winien obejmować likwidację kolizji z istniejącym przejściem podziemnym. Tym samym, konieczne jest wyznaczenie przejścia dla pieszych także na wlocie ul. Wlotowej. W projekcie należy uwzględnić także zapewnienie powiązań dla ruchu rowerowego. Niezbędne jest zaprojektowanie brakującej infrastruktury, w szczególności odcinków dróg dla pieszych i dróg dla rowerów, a także umożliwienie przekraczania torowiska tramwajowego przez pieszych i kierujących rowerem. W ramach zadania należy szczegółowo zweryfikować parametry istniejącej wyspy dzielącej jezdnie ul. Wielickiej (po wyznaczeniu przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów będzie ona stanowiła wyspę azylu). Jeśli będzie to niezbędne w celu zapewnienia właściwej strefy akumulacji pieszych i kierujących rowerem, konieczne będzie wykonanie przebudowy jezdni ul. Wielickiej w niezbędnym zakresie Powyższe zamierzenie znacznie zwiększy zakres zadania. W ślad za powyższymi zmianami, konieczne będzie przesunięcie przystanków tramwajowych „Wlotowa” w kierunku skrzyżowania – pozwoli to nie tylko na skrócenie drogi dojścia z przyległego zagospodarowania do przystanków, lecz także na zwiększenie efektywności priorytetu tramwaju z uwagi na zmniejszenie liczby zatrzymań pociągów tramwajowych (obecnie zatrzymują się dwa razy: na przystanku i przed skrzyżowaniem, po przeniesieniu przystanku zatrzymanie byłoby jedno). Równolegle do przesunięcia przystanków tramwajowych zasadne jest przesunięcie przystanku autobusowego „Wlotowa 04”. W zadaniu należy uwzględnić także realizację infrastruktury sygnalizacji świetlnej dla nowo wyznaczanych przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów, a także korektę istniejącej infrastruktury w niezbędnym zakresie (m.in. przeniesienie sygnalizatorów, masztów, detektorów itd.), wynikającym z projektu drogowego. Projektowana infrastruktura winna spełniać wymagania przepisów techniczno-budowlanych, wytycznych rekomendowanych ministra właściwego ds. transportu (WR-D) oraz standardów projektowania przyjętych zarządzeniami Prezydenta Miasta Krakowa. W harmonogramie oraz w kosztorysie należy przewidzieć wykonanie i przedłożenie do zatwierdzenia projektów organizacji ruchu – stałej oraz czasowej (na czas prowadzenia prac). Projekty te winny obejmować także część dotyczącą programów sygnalizacji świetlnej, przy uwzględnieniu koordynacji w ciągu ul. Wielickiej. Jednocześnie Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury zwraca uwagę, iż w przypadku realizacji wnioskowanego zadania, planowane dotychczas zadania dotyczące wyznaczenia przejścia dla pieszych przez torowisko tramwajowe oraz modernizacji przejścia podziemnego nie będą znajdowały uzasadnienia. Ponadto wszelkie projektowane rozwiązania muszą zapewniać swobodny ruch autobusów Komunikacji Miejskiej w Krakowie oraz dostępność do infrastruktury (w tym przystanków KMK) dla wszystkich grup użytkowników, a w szczególności osób z ograniczona mobilnością. Dodatkowo ZDMK informuje, że w Budżecie Miasta Krakowa na 2025 rok są zabezpieczone środki finansowe w wys. 50 000,00 zł nr budżetowy ZDMK/T1.112/25 na zadanie pn.: „Modernizacja przejścia podziemnego pod ul. Wlotową w ciągu ul. Prostej wraz z przystosowaniem obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych”. Na dzień dzisiejszy brak środków w Wieloletniej Prognozie Finansowej-Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na wykonanie robót budowlanych. Dodatkowo ZDMK informuje, że szacunkowy koszt realizacji zadania - 3 000 000,00 zł; koszt opracowania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę – 100 000,00 zł. Planowane ogłoszenie przetargu na opracowanie projektu ma nastąpić w II kwartale 2025 r. Nadmienić należy, że budowa podobnego proponowanego przejścia naziemnego wraz z rozbudową skrzyżowania (bez torowiska tramwajowego) w lokalizacji przy skrzyżowaniu ul. Stella-Sawickiego i ul. Orlińskiego została wyceniona w 2024 roku przez projektanta na kwotę ok. 5 000 000,00 zł. Wnioskowane zamierzenie inwestycyjne wymagałoby przynajmniej 3-letniego okresu realizacji i wielomilionowych nakładów finansowych co jest niezgodne z Regulaminem Budżetu Obywatelskiego. Z uwagi na powyższe Zarząd Dróg Miasta Krakowa opiniuje przedmiotowy projekt negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

1 150 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: skrzyżowanie ulic Wielicka/Wlotowa po stronie północno - wschodniej (po stronie kościoła) https://maps.app.goo.gl/AHnXnzxc5YWepQRG7

Krótki opis projektu

Budowa przejścia naziemnego dla pieszych umożliwiającego osobom ze szczególnymi potrzebami dojścia bez barier architektonicznych do przystanku tramwajowego "Wlotowa" - bez konieczności korzystania ze schodów i przejścia podziemnego.

Opis projektu

Nowe naziemne przejście dla pieszych będzie łączyć chodnik po południowej stronie ul. Wielickiej z peronami przystanku tramwajowego i autobusowego w kierunku ul. Nowosądeckiej (centrum miasta). Proponuje się, aby przejście to zlokalizować jak najbliżej skrzyżowania ulic Wielicka i Wlotowa, przy konstrukcji przejścia podziemnego. W przypadku braku możliwości takiej lokalizacji, dopuszcza się możliwość jego przesunięcia w miejsce, gdzie będzie można zrealizować przejście dla pieszych.

Dodatkowo przejście to powinno być wyposażone w sygnalizację świetlną oraz dźwiękową dla osób z dysfunkcją narządu wzroku, jak również w system fakturowego oznaczenia nawierzchni.
Równocześnie należy wyznaczyć przejścię dla pieszych przez ulicę wlotową

UZASADNIENIE PROJEKTU

Realizacja takiego zadania pozwoli na swobodne, bez przeszkód architektonicznych, dotarcie do przystanków dla osób ze szczególnymi potrzebami, w szczególności osób z niepełnosprawnościami, seniorów i rodziców z wózkami dziecięcymi. W chwili obecnej istniejące przejście podziemne jest niedostosowane do korzystania z niego przez ww. osoby, co stwarza ogromne utrudnienia z dostaniem się do centrum miasta przez te osoby.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
projekt organizacji ruchu opracowanie projektu organizacji ruchu 30 000,00 PLN
dokumentacja projektowa opracowanie dokumentacji projektowej obejmującej dostosowanie infrastruktury oraz montaż niezbędnych elementów do realizacji przejścia dla pieszych 120 000,00 PLN
realizacja zadania wykonanie przejścia dla pieszych wraz z niezbędną infrastrukturą 1 000 000,00 PLN
1 150 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
opracowanie dokumentacji projektowej opracowanie dokumentacji projektowej na wykonanie przejścia dla pieszych wraz z dostosowaniem (wykonaniem nowej) infrastruktury wraz z projektem organizacji ruchu i pozyskaniem niezbędnych uzgodnień 2026
wykonanie przejścia dla pieszych realizacja zadania tj. wykonania przejścia dla pieszych wraz z niezbędną infrastrukturą 2027

Galeria

powrót