Rozwijamy kompetencje! - zajęcia psychologiczne dla dzieci
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Ośrodek Sportowo – Rekreacyjny „Kurdwanów Nowy” KSOS, ul. Wysłouchów 34a, 30-611 Kraków
Krótki opis projektu
Celem projektu jest wsparcie rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla ich rodziców.
Opis projektu
Celem projektu jest wsparcie rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Zaproszenie do uczestnictwa w zajęciach skierowane jest do dzieci i młodzieży mieszkających lub uczących się w szkołach na terenie Dzielnicy XI oraz ich rodziców.
- rozpoznawanie i wyrażanie emocji
- naukę wyrażania emocji w bezpieczny społecznie sposób
- pracę nad radzeniem sobie z trudnymi emocjami m.in. strachem i złością
- rozwijanie zachowań asertywnych
- naukę relaksacji i własnego wyciszenia
- wyznaczanie bliższych i dalszych celów
- kwestie motywacji wewnętrznej i zewnętrznej
- rozwijanie zachowań prospołecznych
- ćwiczenie przyjmowania perspektywy drugiej osoby
- problematykę odpowiedzialności za drugą osobę
- wątki integracji grupowej i współpracy
- naukę skupiania uwagi na doznaniach płynących z ciała i ze środowiska zewnętrznego
- twórcze rozwiązywanie problemów
- trening kreatywnego myślenia
- wzmacnianie poczucia własnej wartości
- rozwijanie pozytywnych relacji z innymi
- nawiązywanie przyjaźni
Materiały promocyjne informujące o możliwości zapisów zostaną rozpowszechnione wśród wszystkich mieszkańców Dzielnicy XI.
Zapisy na realizowane w ramach projektu zajęcia/konsultacje/prelekcje będą prowadzone wg kryterium kolejności zgłoszeń. Czas trwania każdego działania w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową. Działaniami realizowanymi w ramach projektu planuje się objąć łącznie co najmniej 50 osób tj. dzieci i młodzieży oraz rodziców/opiekunów, zamieszkałych na terenie Dzielnicy XI.
Weryfikacja miejsca zamieszkania potencjalnych uczestników projektu odbywać się będzie poprzez podanie w formularzu zgłoszeniowym adresu zamieszkania oraz zaznaczenie pola z informacją, że podane dane są prawdziwe.
Podczas realizacji projektu będą spełnione minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W celu zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami:
- w formularzu zgłoszeniowym zostanie umieszczona specjalna rubryka do wpisania informacji o ewentualnych potrzebach np. osób z niepełnosprawnością ruchową i innymi, dzięki czemu każdorazowo i dla każdego z uczestników zostaną podjęte odpowiednie działania mające na celu zapewnienie dostępności w przypadku zaistnienia takiej potrzeby – w przypadku zgłoszenia za pomocą adresu e-mail, na stronie internetowej zostanie zamieszczony komunikat z prośbą o poinformowanie o ewentualnych potrzebach w treści e-maila;
- lokal wskazany jako miejsce realizacji zadania nie posiada barier architektonicznych ani innych utrudnień, które uniemożliwiają lub utrudniają dostęp i swobodę dla uczestników zadania.
Zajęcia dla dzieci i młodzieży ze szkoły podstawowej oraz ze szkoły ponadpodstawowej
Uczestnicy zajęć zostaną podzielni na 4 grupy wiekowe, każda grupa będzie uczestniczyć w 32 zajęciach, tj. łącznie zostanie zorganizowanych 128 zajęć dla dzieci. Grupa będzie liczyć od 6-10 osób każda. W kameralnym gronie dzieci i młodzież będą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez psychologa, podczas których będą mogły rozwijać kompetencje społeczne i emocjonalne oraz swobodnie porozmawiać o problemach z jakimi się borykają. Warunkiem uczestnictwa w zajęciach będzie pisemna zgoda rodzica/opiekuna. Czas trwania każdych zajęć w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową. Z zajęć dla dzieci i młodzieży skorzysta min. 24, max. 40 dzieci. W ramach projektu każde dziecko skorzysta z 32 zajęć.
Konsultacje dla rodziców
W ramach realizowanego projektu rodzice/opiekunowie, potrzebujący konsultacji z psychologiem, neuropsychologiem, psychoterapeutą lub pedagogiem, będą mieli możliwość indywidualnej rozmowy. Planuje się przeprowadzić dwie konsultacje w miesiącu. Czas trwania każdej konsultacji w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową. W czasie przeznaczonym na każdą konsultację (jedna godzina zegarowa) może odbyć się więcej niż jedna rozmowa rodzica ze specjalistami. Z konsultacji dla rodziców skorzysta m.in. 10 rodziców/opiekunów. W ramach projektu zostanie przeprowadzonych minimum 16 konsultacji dla rodziców.
Prelekcje dla rodziców
W trakcie projektu zaplanowano prelekcje dla rodziców/opiekunów z psychologiem, neuropsychologiem, psychoterapeutą, pedagogiem, które odbywałyby się dwa razy w miesiącu w okresie od marca do grudnia. Tematyka prelekcji obejmowała będzie kwestie związane, np. z prawidłowym rozwojem dzieci i młodzieży, problematyką komunikacji między dziećmi i młodzieżą a rodzicami, pomocą dzieciom i młodzieży w radzeniu sobie z ich trudnymi emocjami. Czas trwania każdej prelekcji w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową. Z prelekcji dla rodziców skorzysta min. 10 rodziców/opiekunów. W ramach projektu zostanie przeprowadzonych minimum 16 prelekcji dla rodziców.
Do prowadzenia zajęć, konsultacji i prelekcji zostaną zatrudnieni specjaliści z zakresu psychologii i terapii tj. psychologowie, neuropsycholog, psychoterapeuci, pedagodzy doświadczeni w pracy z dziećmi i młodzieżą, którzy posiadają niezbędne uprawnienia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa np.
- Psycholog - wykształcenie wyższe, minimum dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą, preferowani będą psychologowie posiadający certyfikaty ukończenia szkoleń z zakresu m.in. treningu umiejętności społecznych, treningu kontroli złości, arteterapii.
- Neuropsycholog - wykształcenie wyższe, minimum dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą, mile widziane ukończenie kursu lub studiów podyplomowych z neuropsychologii.
- Psychoterapeuta - wykształcenie wyższe, w trakcie atestowanego, całościowego szkolenia w psychoterapii (co najmniej po 2 roku) lub ukończenie przedmiotowego szkolenia potwierdzone certyfikatem.
- Pedagog - wykształcenie wyższe, co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą.
W razie zapotrzebowania w spotkaniach będą mogli uczestniczyć dzieci i młodzież oraz rodzice/opiekunowie z niepełnosprawnościami, którzy otrzymają pomoc i wsparcie, które pozwolą się na poznanie sposobów radzenia sobie z pojawiającymi się w ich codziennym życiu trudnościami, które są spowodowane występującą niepełnosprawnością.
Zajęcia/konsultacje/prelekcje zaplanowane zostały na okres od kwietnia do grudnia 2026 roku. Harmonogram zostanie ułożony uwzględniając dni wolne oraz terminy, w których uczniowie mogą być niedostępni np. wyjazdy wakacyjne. Zajęcia/konsultacje/prelekcje będą się odbywać stacjonarnie i w razie zapotrzebowania online. W razie zaistnienia potrzeby poprowadzenia zajęć/konsultacji/prelekcji online planowane jest skorzystanie z platformy takiej jak np. MyOwnConference.
W ramach realizacji projektu zostaną zakupione niezbędne materiały takie jak gry psychologiczne i edukacyjne (np. gry integracyjne, rozwijające obszar emocjonalny, umiejętności społeczne), książki psychologiczne (np. bajki relaksacyjne, bajki terapeutyczne dotyczące podobieństw i różnic między ludźmi, tolerancji, lęku, złości, współpracy), materiały dydaktyczne (takie jak karty pracy do poszczególnych tematów), głośnik do zajęć z choreoterapii i relaksacji oraz materiały kreatywne (np. maski, piórka, zestawy DIY).
Podczas realizacji zajęć, konsultacji i prelekcji dla uczestników zapewnione będą napoje i drobne przekąski. Poczęstunek i napoje dla uczestników zajęć są przewidziane z myślą o wykorzystaniu ich w sposób edukacyjny i terapeutyczny. Na zajęcia grupowe czasami przychodzą dzieci mające trudności z nawiązywaniem i podtrzymywaniem relacji społecznych. Podczas zajęć przewidziane jest 5 minut czasu (w połowie lub pod koniec zajęć), aby dzieci podjęły samodzielną próbę nawiązania interakcji z innymi członkami grupy, wspólnie w ten sposób spędziły czas, zintegrowały się oraz utrwaliły i doskonaliły nabyte podczas zajęć umiejętności społeczne w praktyce. Taka technika integracji jest wykorzystywana w niektórych świetlicach terapeutycznych oraz w grupach socjoterapeutycznych.
Projekt umożliwi dzieciom i młodzieży rozwinięcie kompetencji społecznych i emocjonalnych, co pozwoli im efektywniej radzić sobie w różnorodnych, codziennych sytuacjach. Rezultatem projektu będzie również zwiększenie wiedzy rodziców/opiekunów dotyczącej norm rozwojowych u dzieci i młodzieży oraz sposobów, w jaki najlepiej wpierać i stymulować ich rozwój.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Dzieci i młodzież funkcjonują w wielu różnych grupach społecznych np. rodzina, rówieśnicy, czy szkoła. Nieodłącznym elementem życia są emocje, które niejednokrotnie sprawiają, że w danych sytuacjach zachowujemy się w określony sposób. Zadaniem każdego jest nauczenie się wyrażania emocji i zachowywania w aprobowany przez społeczeństwo sposób. Zajęcia wspierające kompetencje społeczne i emocjonalne wydają się teraz szczególne potrzebne, gdyż oprócz indywidualnych dyspozycji i zasobów, na obecną kondycję psychiczną dzieci i młodzieży wpływają trudne wydarzenia, takie jak pandemia i wojna na Ukrainie.
Projekt ma na celu stworzenie możliwości kontaktu ze specjalistami, którzy wskażą sposoby radzenia sobie z różnymi sytuacjami z życia codziennego. Uczestnicy będą mieli możliwość poznania, zrozumienia określonych zachowań i umiejętności. Dzięki zajęciom uczestnicy będą mieli możliwość lepszego poznania siebie, swoich mocnych i słabych stron. Nauczą się rozpoznawać emocje oraz radzić sobie z emocjami własnymi i innych osób. Będą mogli poćwiczyć przyjmowanie perspektywy drugiej osoby, nauczą się współpracy i odpowiedzialności.
Uczestnicy zajęć rozwiną zachowania prospołeczne i asertywną postawę. Ponadto nauczą się wyznaczać sobie bliższe i dalsze cele oraz znajdować w sobie motywację do ich realizacji. Będą umieli poszukiwać nowych rozwiązań zaistniałych problemów i rozwiną kreatywne myślenie. Za sprawą zajęć wzmocnią również poczucie własnej wartości.
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| Koszt zakupu materiałów potrzebnych w ramach realizacji projektu | Zakup materiałów m.in. gry psychologiczne i edukacyjne, głośnik do zajęć z choreoterapii i relaksacji, materiały kreatywne do zajęć z twórczego myślenia, książki psychologiczne np. bajki relaksacyjne | 5 000,00 PLN |
| Koszt zakupu m.in. materiałów biurowych, w razie potrzeby zakup licencji do platform do wideokonferencji, środków czystości, artykułów higienicznych | Koszt materiałów dla uczestników spotkań, koszt zakupu środków czystości, artykułów higienicznych | 5 000,00 PLN |
| Koszt napojów/małego poczęstunku dla uczestników | Koszt za cały projekt | 2 000,00 PLN |
| Koszty związane z promocją projektu | Koszt przygotowania materiałów promocyjnych m.in. ulotek, plakatów, stworzenie strony internetowej z formularzem zgłoszeniowym, reklama w mediach społecznościowych | 25 000,00 PLN |
| Koszt wynajmu sali | Wynajęcie sali na zajęcia/prelekcje/konsultacje. Przyjęto stawkę 60 zł za godzinę zegarową | 9 600,00 PLN |
| Wynagrodzenie specjalisty prowadzącego zajęcia dla dzieci i młodzieży | Przyjęto stawkę za prowadzenie zajęć przez jednego specjalistę, stawka maksymalna 300 zł za godzinę zegarową tj. 32 zajęcia x 4 grupy x 300 zł | 38 400,00 PLN |
| Wynagrodzenie specjalisty prowadzącego konsultacje dla rodziców | Koszt 1 godziny zegarowej konsultacji wynosi 300 zł (16 konsultacji x 300 zł) | 4 800,00 PLN |
| Wynagrodzenie specjalisty prowadzącego prelekcje dla rodziców | Koszt 1 godziny zegarowej prelekcji wynosi 300 zł (16 prelekcji x 300 zł) | 4 800,00 PLN |
| Koszt obsługi księgowo-prawnej projektu | Koszt za cały projekt | 4 000,00 PLN |
| Koszt wynagrodzenia koordynatora | Koszt za cały projekt. Zadaniem koordynatora będzie m.in. prowadzenie rekrutacji, koordynacja spraw organizacyjnych projektu, działania promocyjne itp | 6 000,00 PLN |
| 104 600,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| Wyłonienie realizatora projektu | Przygotowanie dokumentacji konkursowej i ogłoszenie otwartego konkursu ofert na realizację przedmiotowego projektu, rozstrzygnięcie konkursu oraz podpisanie umowy na realizację zadania z realizatorem wyłonionym w drodze otwartego konkursu ofert. | styczeń - marzec 2026 |
| Reklama i promocja projektu | Przygotowanie projektu graficznego materiałów promocyjnych m.in. ulotek, plakatów, ich wydruk. Umieszczenie informacji o projekcie m.in. na stronie internetowej, na portalach społecznościowych, umieszczenia plakatów na terenie dzielnicy XI. | marzec/kwiecień - październik 2026 |
| Zakup materiałów i artykułów potrzebnych podczas realizacji projektu | Zakupione zostaną niezbędne materiały do prowadzenia konsultacji psychologicznych stacjonarnych i ewentualnie on-line, w tym m.in. materiały biurowe, ewentualna licencja do platform wideokonferencji, środki czystości, artykuły higieniczne, środki do dezynfekcji itp. | marzec/kwiecień - grudzień 2026 |
| Rekrutacja do projektu | Zapisy do projektu będą odbywać się poprzez formularz internetowy a także na podany na stronie adres mailowy. Zapisy do projektu będą prowadzone wg kryterium kolejności zgłoszeń. Projektem planuje się objąć co najmniej 50 osób (dzieci i młodzież oraz rodziców/opiekunów). | marzec/kwiecień - październik 2026 |
| Realizacja projektu | Realizacja zajęć dla dzieci i młodzieży oraz konsultacji i prelekcji dla rodziców w terminie od kwietnia do grudnia. Zapisy do projektu będą prowadzone wg kryterium kolejności zgłoszeń. Projektem planuje się objąć co najmniej 50 osób (dzieci i młodzieży oraz rodziców/opiekunów) z terenu Dzielnicy XI. Każde spotkanie będzie trwało 1 godzinę zegarową. Uczestnicy będą mieć możliwość otrzymania bezpłatnego napoju/małego poczęstunku. W przypadku braku możliwości spotkań stacjonarnych, spotkania będą organizowane online. | kwiecień - grudzień 2026 |
| Rozliczenie projektu | Przygotowanie i złożenie sprawozdania z realizacji przedmiotowego projektu. | styczeń 2027 |