Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 245:

Szkolenia z postępowania w sytuacjach kryzysowych dla nauczycieli i wykładowców oraz innych osób pracujących z dziećmi i młodzieżą

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (Mapa Google)

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

170 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, os. Zgody 18, 31-951 Kraków

Krótki opis projektu

Wobec doniesień o przemocy na uczelniach i coraz częstszych samobójstwach wśród młodzieży istnieje konieczność przeszkolenia nauczycieli i wykładowców oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą z zakresu reagowania na sytuacje kryzysowe. Projekt przyczyni się to do uratowania wielu osób padających ofiarą czyjejś agresji lub targających się na własne życie.

Opis projektu

Projekt polega na przeszkoleniu nauczycieli i wykładowców oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą w Krakowie z zakresu reagowania kryzysowego i pierwszej pomocy psychologicznej. Dzięki niemu nauczyciele i wykładowcy szybciej nauczą się rozpoznawania sytuacji wymagających interwencji i będą wiedzieli jak zareagować. Uczniowie i studenci będą mogli z kolei liczyć na szybkie udzielenie pierwszej pomocy psychologicznej, zanim możliwe będzie spotkanie z psychologiem. Dzięki projektowi możliwe będzie uratowanie wielu żyć, które zagrożone są przez zmaganie się z przerastającymi problemami, gdy w poczuciu braku zrozumienia coraz częściej uczniowie i studenci targają się na własne życie lub mogą stanowić zagrożenie dla innych.

Z uwagi na konieczność utrzymania wysokiego poziomu zajęć prowadzić je muszą instruktorzy o kwalifikacjach nie niższych niż: psychotraumatolog z min. 3 letnim doświadczeniem w prowadzeniu szkoleń (instruktor musi posiadać zarówno szeroką wiedzę w zakresie merytorycznym jak i umiejętności i doświadczenie szkoleniowe), przedstawiciele służb mundurowych z dużym doświadczeniem dydaktycznym w szkoleniu osób cywilnych i ratownik z min. 3 letnim doświadczeniem w udzielaniu pomocy ofiarom przemocy. Zajęcia powinny trwać minimum 22 godziny zegarowe. Taki czas konieczny jest do przećwiczenia umiejętności postępowania w sytuacjach kryzysowych podczas odgrywania ról.

Zasadnym jest, aby zajęcia odbywały się na terenie placówki oświatowej, której nauczyciele/wykładowcy biorą udział w szkoleniu. Przy założeniu, że w związku z tym nie trzeba wydatkować dodatkowych środków na wynajem sal, z kwoty tego projektu powinno udać się przeprowadzić co najmniej 20 szkoleń po 22 godziny. Szkolenie powinno przebiegać w następującym podziale: teoria w grupie 24 osobowej, praktyka w 2 podgrupach 12 osobowych (2 prowadzących). Projekt umożliwi przeszkolenie 480 osób.

Program zajęć:

  • Postępowanie na wypadek pojawienia się zagrożenia o charakterze terrorystycznym/kryminalnym na terenie placówki,
  • Prewencja, przygotowanie drogi ucieczki, znalezienie bezpiecznego schronienia w sytuacji zagrożenia, metody udaremnienie ataku,
  • Podstawy samoobrony
  • Postępowanie z poszkodowanym z krwotokiem po ataku ostrym narzędziem lub postrzale,
  • Reakcje na stres, zdarzenia trudne i traumatyczne,
  • Krótko i długofalowe skutki stresu. Sposoby radzenia sobie ze stresem,
  • Próba przewidywania, rozpoznawania i reagowania na potencjalną sytuację kryzysową zagrażającą uczniowi/studentowi lub jego otoczeniu,
  • Postępowanie w przypadku wystąpienia agresji,
  • Zasady udzielania pierwszej pomocy psychologicznej. Najważniejsze zadania osoby udzielającej pomocy,
  • Pierwsza pomoc psychologiczna w kontakcie z uczniami i studentami dotkniętymi przemocą,
  • Pierwsza pomoc psychologiczna w kontakcie z uczniem lub studentem w kryzysie suicydalnym,
  • Pierwsza pomoc psychologiczna w kontekście zdarzeń trudnych,
  • Rola szkoły/ uczelni,
  • Ćwiczenia /symulacje.

 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Nauczyciele i wykładowcy oraz osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą mają z nimi kontakt przez cały tydzień. Często są świadkami sytuacji, w których wiedza z zakresu reagowania kryzysowego i pierwszej pomocy psychologicznej stanowi podstawę właściwego działania i przekierowania dalej w celu uzyskania pomocy specjalistycznej. 

Projekt zakłada przeszkolenie jak największej liczby nauczycieli i wykładowców oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. W projekcie będzie mogło wziąć udział również szersze grono osób pracujących z dziećmi i młodzieżą np. opiekunowie, trenerzy, instruktorzy, edukatorzy, wychowawcy kolonijni itp. którzy w procesie rekrutacji będą zobligowani do przedstawienia zaświadczenia, że pracują z dziećmi czy młodzieżą. Zostanie przeprowadzony otwarty nabór dla ww. grupy do wyczerpania kwoty wskazanej w projekcie, która jest przeznaczona na szkolenia.

W efekcie nabytych umiejętności osoby przeszkolone nauczą się szybciej rozpoznawać sytuacje wymagające interwencji i będą potrafili zareagować. Uczniowie i studenci z kolei otrzymają wsparcie w sytuacji kryzysowej, która wymagać będzie udzielenia pierwszej pomocy psychologicznej, jeszcze w szkole lub na uczelni (zanim możliwa będzie spotkanie z psychologiem).

Projektodawca zakłada możliwość poszerzenia szkoleń tak, aby były ogólnodostępne. Jednakże z uwagi na zwiększającą się drastycznie liczbę przypadków sytuacji kryzysów psychicznych uczniów i studentów, które często doprowadzają nawet do samobójstwa czy agresji skierowanej na zewnątrz, pierwotne założenie projektodawcy zakładało skupienie się na szkoleniach nauczycieli, jako tych, którzy często są świadkami kryzysów psychicznych uczniów i studentów, a nie posiadają wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznawania ich i radzenia sobie z nimi.

Z uwagi na dużą liczbę osób do przeszkolenia (biorąc pod uwagę liczbę nauczycieli w szkołach i wykładowców na uczelniach oraz innych osób  pracujących  z dziećmi i młodzieżą) i ograniczony budżet, szkolenia powinny być kontynuowane również w kolejnych latach.

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przeprowadzenie i logistyka szkoleń Przeprowadzenie 20 szkoleń, każde szkolenie będzie trwało 3 dni. Szkolenia realizowane będą przez specjalistów (psychotraumatolog, przedstawiciel mundurowy, ratownik). Kwota zapewnia wynagrodzenie dla instruktorów, wydruk materiałów dydaktycznych dla kursantów, dojazd na szkolenia, ewentualny nocleg w przypadku instruktorów spoza Krakowa, przerwy kawowe dla kursantów) 156 000,00 PLN
Promocja i koordynacja projektu Promocja projektu to działania mające na celu rozpropagowanie szkoleń i zebranie uczestników. Mogą być prowadzone m.in. przez informacje za pośrednictwem internetu, telefonu, ulotek, plakatów. Koordynacja dotyczy m.in. prowadzenia dokumentacji kursowej, list obecności 14 000,00 PLN
170 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Konkurs Wybór oferenta I kwartał 2026
Przeprowadzenie szkoleń Przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli III-IV kwartał 2026

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt skierowany jest do wszystkich nauczycieli i wykładowców oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą w Krakowie, polega na przeszkoleniu pedagogów z zakresu reagowania kryzysowego i pierwszej pomocy psychologicznej. Dzięki inicjatywie nauczyciele i wykładowcy szybciej nauczą się rozpoznawania sytuacji wymagających interwencji i będą wiedzieli jak zareagować, a także wspierać uczniów zarówno w życiu jak i obrębie środowiska szkolnego.
powrót