Drabina rozwoju dziecka - sprawność i poczucie rytmu
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica IV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Klub Kultury
Krótki opis projektu
Projekt zakłada organizację cyklicznych zajęć terapeutycznych z zakresu integracji sensorycznej, terapii ręki oraz rytmikoterapii dla dzieci w wieku 5-7, 8-10 lat, które wymagają wsparcia w zakresie rozwoju sensoryczno-motorycznego oraz poznawczego.
Opis projektu
Projekt zakłada organizację cyklicznych zajęć terapeutycznych dla dzieci w wieku 5-7 oraz 8-10 lat, które wymagają wsparcia
w zakresie rozwoju sensoryczno-motorycznego i poznawczego. W ramach zajęć wykorzystywane będą metody rytmikoterapii oraz terapii integracji sensorycznej (SI) w połączeniu z terapią ręki.
Głównymi jego celami są:
● rozwój koordynacji ruchowej, usprawnianie zdolności manualnych, regulacja
napięć mięśniowych, poprawa koncentracji.
● poprawa funkcjonowania dzieci z deficytami rozwojowymi, zwiększenie ich
samodzielności oraz wzmocnienie pewności siebie.
Projekt wynika z potrzeby wsparcia dzieci z różnorodnymi trudnościami rozwojowymi, które wpływają na ich codzienne funkcjonowanie, zdolność do nauki oraz interakcje społeczne. Deficyty w zakresie integracji sensorycznej, motoryki, koordynacji ruchowej czy umiejętności poznawczych mogą prowadzić do trudności w skupieniu uwagi, problemów z koordynacją ręka-oko,
a nawet do wycofania się dziecka z relacji rówieśniczych. Wczesne wsparcie w postaci odpowiednio dobranej terapii znacząco zwiększa szanse na poprawę funkcjonowania dziecka i ułatwia jego rozwój. Projekt „Drabina rozwoju dziecka – sprawność i poczucie rytmu”, stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby dzieci wymagających wsparcia terapeutycznego w zakresie rytmikoterapii, terapii integracji sensorycznej (SI) w połączeniu z terapią ręki. Dzięki zastosowaniu interdyscyplinarnego podejścia, uczestnicy zajęć będą mieli możliwość wszechstronnego rozwoju, który obejmie zarówno sferę ruchową, jak i poznawczą.
W ramach projektu prowadzone będą zajęcia z:
• Rytmikoterapii – zajęć łączących muzykę, rytm i ruch w celu stymulacji integracji sensorycznej oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej. Ćwiczenia rytmiczne wspierają koncentrację, rozwój zdolności poznawczych, regulację emocji oraz umiejętności społeczne. Poprzez świadome doświadczanie rytmu dzieci uczą się lepszego funkcjonowania w przestrzeni i w relacjach z otoczeniem.
• Terapia SI z terapią ręki – zajęć wspierających integrację sensoryczną oraz sprawność motoryczną dłoni i palców. Ćwiczenia dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka pomagają w poprawie koordynacji ruchowej, siły chwytu, precyzji ruchów oraz percepcji dotykowej. Połączenie terapii SI i terapii ręki wpływa na lepszą kontrolę ruchową, rozwój grafomotoryki oraz
ułatwia wykonywanie codziennych czynności wymagających precyzyjnych
ruchów rąk.
i doświadczanie, w sposób dostosowany do potrzeb dzieci z trudnościami sensorycznymi i motorycznymi. W ramach spotkań wykorzystywane będą różnorodne narzędzia terapeutyczne, w tym sprzęt do integracji sensorycznej, instrumenty muzyczne oraz
materiały wspomagające terapię ręki. Projekt ten ma kluczowe znaczenie dla rodzin z dziećmi, które borykają się z ograniczoną dostępnością tego typu terapii. W okolicy brakuje wystarczającej liczby placówek, które oferują kompleksowe wsparcie dla dzieci z deficytami rozwojowymi. Rodzice często muszą czekać miesiącami na wolne terminy w publicznych poradniach lub ponosić wysokie koszty terapii prywatnej. Tymczasem wczesna interwencja jest kluczowa dla rozwoju dziecka – im szybciej rozpocznie się odpowiednie zajęcia, tym większe są szanse na wyrównanie deficytów i ułatwienie dalszej edukacji. W projekcie
uwzględnione zostały koszty na zakup niezbędnych pomocy do prowadzenia atrakcyjnych i efektywnych zajęć dla dzieci.
Środki z budżetu obywatelskiego zostaną przeznaczone na:
● Pokrycie kosztów wynagrodzeń dla specjalistów, którzy poprowadzą zajęcia w ramach projektu,
● Zakup niezbędnych materiałów terapeutycznych, takich jak sprzęt do integracji sensorycznej, pomoce do terapii ręki i ćwiczeń rytmicznych,
● Dostosowanie przestrzeni do potrzeb dzieci, tak aby zajęcia odbywały się w komfortowych, bezpiecznych i atrakcyjnych dla dzieci warunkach.
W załączniku nr 1 (plik Excel) przedstawiono koszty planowanego projektu.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Inicjatywa odpowiada na rosnące potrzeby dzieci, dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i szkolnym, które zmagają się z trudnościami w zakresie integracji sensorycznej, motoryki, koordynacji ruchowej oraz zdolności poznawczych. Problemy te mogą objawiać się m.in. nadwrażliwością lub obniżoną wrażliwością na bodźce, trudnościami z koncentracją uwagi, problemami z koordynacją ręka-oko, opóźnieniem w rozwoju mowy czy niechęcią do wykonywania precyzyjnych ruchów rękami. Wiele z tych dzieci potrzebuje specjalistycznego wsparcia, które pomoże im w prawidłowym funkcjonowaniu, lepszym przyswajaniu wiedzy oraz integracji z rówieśnikami. Wczesna interwencja terapeutyczna jest kluczowa dla wyrównania deficytów rozwojowych
i ułatwienia dalszej edukacji dziecka. Rodziny, które poszukują pomocy dla swoich dzieci, napotykają na dwie główne bariery:
- Długie kolejki do specjalistów – publiczne placówki oferujące terapię integracji sensorycznej (SI), terapię ręki czy zajęcia wspierające rozwój poznawczy są oblegane, a czas oczekiwania na pierwszą wizytę często wynosi od kilku miesięcy do nawet roku. W tym czasie trudności dziecka mogą się pogłębiać, a opóźnienie w rozwoju będzie coraz
trudniejsze do nadrobienia.
- Wysokie koszty terapii prywatnej – wiele rodzin nie może sobie pozwolić na odpłatne zajęcia terapeutyczne, które często wymagają regularnego uczestnictwa, aby przyniosły oczekiwane efekty. Koszt jednej wizyty u specjalisty może wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, a pełna terapia obejmująca kilka różnych metod wsparcia to wydatek rzędu kilkuset lub nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. To sprawia, że dla wielu dzieci niezbędna terapia jest po prostu niedostępna.
Dzięki realizacji projektu dzieci z deficytami rozwojowymi otrzymają szansę na poprawę swoich umiejętności motorycznych, manualnych i poznawczych, co bezpośrednio przełoży się na ich większą samodzielność oraz lepsze wyniki w nauce. Ponadto, zajęcia pomogą im budować pewność siebie i integrować się z rówieśnikami, co jest niezwykle istotne dla ich ogólnego rozwoju
i dobrostanu.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Rytmikoterapia | wynagrodzenie dla terapeuty | 4 800,00 PLN |
Rytmikoterapia | sprzęt - instrumenty muzyczne | 1 020,00 PLN |
Rytmikoterapia | sprzęt - głośnik | 700,00 PLN |
Rytmikoterapia | sprzęt - rury dźwiękowe - sztabki | 359,00 PLN |
Rytmikoterapia | sprzęt - Bum Bum dzwonki naciskane, diatoniczne | 369,00 PLN |
Rytmikoterapia | sprzęt - Bum Bum rurki | 600,00 PLN |
Rytmikoterapia | sprzęt - Bum Bum jajka - grzechotki | 50,00 PLN |
Rytmikoterapia | sprzęt - dzwonek KOSHI do wyciszania | 150,00 PLN |
Rytmikoterapia | sprzęt - poduszki do siedzenia | 370,00 PLN |
Rytmikoterapia | sprzęt - mata taneczno-ruchowa | 610,00 PLN |
Rytmikoterapia | wynajem sali na zajęcia | 2 400,00 PLN |
Integracja sensoryczna (terapia SI) i terapia ręki | wynagrodzenie dla terapeuty | 7 200,00 PLN |
Integracja sensoryczna (terapia SI) i terapia ręki | wyposażenie sali SI - zakup sprzętu potrzebnego do ćwiczeń | 11 990,00 PLN |
Integracja sensoryczna (terapia SI) i terapia ręki | sprzęt - woreczki sensoryczne | 80,00 PLN |
Integracja sensoryczna (terapia SI) i terapia ręki | sprzęt - dyski fakturowe - sensoryczne | 170,00 PLN |
Integracja sensoryczna (terapia SI) i terapia ręki | sprzęt - ścieżka sensoryczna | 340,00 PLN |
Integracja sensoryczna (terapia SI) i terapia ręki | sprzęt - wzmacniacz dłoni, palców i przedramion | 170,00 PLN |
Integracja sensoryczna (terapia SI) i terapia ręki | sprzęt - mata TWISTER - sensoryczny zestaw | 460,00 PLN |
Integracja sensoryczna (terapia SI) i terapia ręki | WYNAJEM SALI NA ZAJĘCIA | 7 200,00 PLN |
Rytmikoterapia/SI/TERAPIA RĘKI | Koszty prowadzenia księgowości | 3 000,00 PLN |
42 038,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Etap przygotowawczy | Formalne rozpoczęcie projektu – podpisanie umów z terapeutami i specjalistami prowadzącymi zajęcia. | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Wynajem i dostosowanie sali terapeutycznej do potrzeb dzieci z deficytami rozwojowymi. | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Zakup niezbędnego sprzętu i materiałów do prowadzenia zajęć, w tym: ○ Wyposażenie do terapii integracji sensorycznej, ○ Narzędzia do terapii ręki (zestawy do ćwiczeń manualnych, pomoce grafomotoryczne), ○ Instrumenty muzyczne i sprzęt do rytmikoterapii, | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Stworzenie harmonogramu zajęć i dostosowanie go do potrzeb różnych grup wiekowych oraz zajęć indywidualnych. | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Kampania informacyjna i promocja projektu: ○ Publikacja informacji o projekcie w mediach społecznościowych. ○ Spotkania informacyjne dla rodziców zainteresowanych udziałem dzieci w zajęciach. | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Rekrutacja uczestników – przyjmowanie zgłoszeń i wstępna diagnoza potrzeb dzieci. | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Organizacja spotkań indywidualnych z terapeutami w celu opracowania planu zajęć dostosowanego do indywidualnych potrzeb dzieci. | styczeń 2026 |
Etap realizacji zajęć terapeutycznych | Rozpoczęcie zajęć terapeutycznych obejmujących: ○ Rytmikoterapię – zajęcia rozwijające koordynację, motorykę oraz zdolności komunikacyjne poprzez muzykę i ruch. ○ Terapię integracji sensorycznej (SI) i terapię ręki – ćwiczenia wspierające zdolność przetwarzania bodźców sensorycznych, motorykę małą i koordynację ruchową. | styczeń-czerwiec 2026 |
Etap realizacji zajęć terapeutycznych | Monitorowanie postępów dzieci – bieżąca analiza efektów terapii. | styczeń-czerwiec 2026 |
Etap realizacji zajęć terapeutycznych | Indywidualne konsultacje dla rodziców dotyczące postępów dzieci i dalszych rekomendacji terapeutycznych. | styczeń-czerwiec 2026 |
Etap podsumowujący i ewaluacja | Organizacja spotkań podsumowujących dla rodziców i terapeutów w celu omówienia postępów dzieci. | czerwiec 2026 |
Etap podsumowujący i ewaluacja | Ewaluacja efektywności projektu na podstawie: ○ Ankiet dla rodziców i opiekunów, ○ Raportów przygotowanych przez terapeutów, ○ Analizy porównawczej wyników dzieci przed i po zakończeniu terapii. | czerwiec 2026 |
Etap podsumowujący i ewaluacja | Opracowanie raportu końcowego z realizacji projektu, zawierającego wnioski i rekomendacje na przyszłość. | czerwiec 2026 |
Etap podsumowujący i ewaluacja | Przygotowanie dokumentacji w celu ewentualnego przedłużenia lub rozszerzenia projektu w kolejnych latach. | czerwiec 2026 |
Etap podsumowujący i ewaluacja | Podsumowanie projektu w mediach społecznościowych i lokalnych mediach, informowanie o osiągniętych efektach. | czerwiec 2026 |