Projekt lokalny - Dzielnica II
NR 35:
Strefy Małego Ruchu na oficerskim
Projekt odrzucony:
Propozycja zadania zakłada wprowadzenie 4 stref małego ruchu samochodowego
na os. Oficerskim.
Na etapie weryfikacji merytoryczno – prawnej, złożonej propozycji zadania, pozyskano opinię m.in. Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa (WGKiI UMK), który jest właściwy w sprawach organizacji ruchu na drogach publicznych. Zaopiniował on negatywnie propozycję zadania BO.D2.35/25 pn. „Strefy Małego Ruchu na Osiedlu Oficerskim", podając poniższe uzasadnienie:
- zaproponowane zastosowanie „filtra” autobusowego w ciągu ul. Chrobrego (jako ”innowacyjne” znane z miast Europy Zachodniej). Jest to rozwiązanie, które w sposób fizyczny uniemożliwia przejazd samochodów osobowych daną ulicą. Rozwiązanie często stosowane np. w Holandii. Obecnie na szeroką skalę wycofywane, z uwagi na zbyt częste niestosowanie się przez kierujących pojazdami osobowymi do istniejącego przy takich „filtrach” oznakowania i prób „forsowania” przeszkody, w wyniku czego dochodzi do trwałego uszkodzenia miski olejowej samochodu i jego unieruchomienia „zawiśnięcia”, co w efekcie doprowadzało do wielogodzinnego zatrzymania
w ruchu, tym samym generując znaczne utrudnienia w ruchu drogowym oraz opóźnienia i komplikacje w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej (konieczność zmian trasy, pomijania przystanków, itd.).
Dodatkowo, montaż tego typu rozwiązania powoduje generowanie dodatkowych kosztów (zastosowanie separatorów olejowych na kanalizacji deszczowej, wymiana filtrów/czyszczenie, neutralizacja olejów i środków ropopochodnych) przy każdym przypadku uszkodzenia pojazdu osobowego po próbie „forsowania” tego rozwiązania. W opinii Wydziału zastosowanie tak „sztywnej” metody ograniczenia ruchu jest zbyt radykalne. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż w polskich przepisach dotyczących zastosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego - zaproponowane rozwiązanie nie jest w żaden sposób uregulowane prawnie [1].
- Zaproponowane zastosowanie „filtrów” kanalizujących ruch na osiedlu
Zaproponowane rozwiązania blokujące całkowicie przejazd na niektórych relacjach (Zalewskiego/Kielecka, Mogilska/Rymarska, Grunwaldzka/Kasprowicza, Grunwaldzka/Wilka-Wyrwińskiego oraz po przekątnej skrzyżowania Kielecka/Moniuszki) spowodują konieczność „kluczenia” przez mieszkańców Osiedla Oficerskiego przez prawie cały układ drogowy osiedla celem dojazdu/wyjazdu do/ze swojej posesji oraz zmusi ich
do pokonania dodatkowego dystansu, w konsekwencji zwiększenia zużycia paliwa, tym samym emisji spalin do atmosfery.
W chwili obecnej wprowadzone są rozwiązania ruchowe, takie jak strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h, zawężanie przekroju ulicznego, kontraruch rowerowy, przeplatanie lokalizacji (stron) miejsc postojowych, które skutecznie wpływają zarówno na zmniejszenie prędkości pojazdów,zwiększenie uwagi kierowców oraz zmniejszenie natężenia ruchu. Zastosowane rozwiązania są wynikiem wieloletniej współpracy z Radą i Zarządem Dzielnicy II Grzegórzki. Wypracowane standardy, nie wymagają wprowadzenia zaproponowanych zmian.
Wpływ na zmniejszony ruch pojazdów ma również specyfika zabudowy Osiedla Oficerskiego (w znacznej mierze wolnostojące kamienice) oraz bardzo wysoki udział sprawnie funkcjonującej komunikacji zbiorowej, której sieć zarówno „okala” jak i „przeplata się” na obszarze osiedla.
Dodatkowo, w przypadku realizacji przedmiotowego projektu, w każdej z ww. lokalizacji konieczne będzie usunięcie kilku miejsc postojowych (łącznie utrata około 40 miejsc postojowych), celem utworzenia „pętli nawrotowych” na nowopowstałych w wyniku wprowadzenia „filtrów” ślepych końcach ulic, jak również w wyniku konieczności zmiany kierunku ruchu na fragmencie ulicy Zalewskiego. Mając na uwadze deficyt miejsc postojowych zarówno na terenie Miasta Krakowa, Strefy Płatnego Parkowania, jak i na samym Osiedlu Oficerskim, rozwiązanie to jest dalekie
od optymalnego.
Utrudnienie dostępu poprzez wprowadzenie zaproponowanych rozwiązań „uspokojenia ruchu” może również wpłynąć negatywnie na funkcjonowanie zlokalizowanych wewnątrz takiej strefy lokali oraz instytucji. Działania takie mogą zniechęcać np. do korzystania z obiektów sportowych zlokalizowanych na przedmiotowym terenie (Centrum Sportu i Rekreacji Przystań na Eisenberga).
Dodatkowo, przedstawione rozwiązanie wymusi na osobach, które dotarły samochodami do Wydziału Geodezji UMK oraz Wydziału Skarbu Miasta UMK, konieczność przejazdu („kluczenia”) przez osiedle, celem wyjechania na drogi tranzytowe (ul. Mogilską lub ul. Brodowicza).
Opisane powyżej sytuacje spowodują skutek odwrotny do zamierzonego przez wnioskodawcę, co jest podstawą do odrzucenia projektu ze względu na nieefektywność, zgodnie z § 8 ust. 6 pkt 1 i 2 rozporządzenia [2].
- zaproponowane zastosowanie „filtrów” na skrzyżowaniu al. Beliny-Prażmowskiego,
ul. Grochowskiej i ul. Chrobrego.
Zaproponowane rozwiązanie polegające na fizycznym rozdzieleniu skrzyżowania celem
uniemożliwienia skrętu z al. Beliny-Prażmowskiego w ul. Grochowską (w kierunku al. Prandoty) oraz uniemożliwienia kontynuacji jazdy ul. Grochowską od ul. Rakowickiej w kierunku ul. Brodowicza (na skrzyżowaniu z al. Beliny-Prażmowskiego i ul. Chrobrego) spowoduje brak możliwości natychmiastowego kierowania ruchu sąsiednimi ulicami (zarówno dla pojazdów indywidualnych, lecz przede wszystkim pojazdów komunikacji zbiorowej) w przypadku sytuacji awaryjnej (wypadek, pożar, zatrzymanie w ruchu itp.). Pomimo zastosowania proponowanych we wniosku „przestawialnych” „dużych i ciężkich donic z zielenią” należy mieć na uwadze czas oczekiwania na dojazd służb które dokonają modyfikacji ich lokalizacji (celem udrożnienia przejazdu) co będzie doprowadzało do narastania zatoru drogowego. Jest to kolejna podstawa do
odrzucenia ze względu na efektywność rozwiązań. Ponadto zwrócić należy uwagę na generowanie dodatkowych kosztów dla gminy związanych z tego typu interwencjami.
- zasugerowanie, iż przy wprowadzeniu ww. zmian konieczne jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Prandoty (od al. 29 Listopada w kierunku ul. Rakowickiej).
Przy wprowadzaniu ruchu jednokierunkowego należy jednocześnie wyznaczyć ruch jednokierunkowy na sąsiedniej ulicy, lecz w przeciwną stronę (jako alternatywę). Z uwagi na istniejący układ drogowy, (brak w przedmiotowym rejonie sąsiedniej ulicy dla adekwatnej relacji) nie ma możliwości wyznaczenia ruchu jednokierunkowego na ul. Prandoty. Wprowadzenie tego rozwiązania, odwrotnie do zamierzeń wnioskodawcy, spowodowałoby zwiększenie natężenia ruchu na al. Beliny-Prażmowskiego do Ronda Mogilskiego oraz na ul. Rakowickiej w kierunku ciągu ulic Lubomirskiego i Wita Stwosza, celem dojazdu do al. 29 Listopada lub ul. Pawiej, co również jest podstawą
do odrzucenia projektu ze względu na nieefektywność, zgodnie z § 8 ust. 6 pkt 1 i 2 rozporządzenia [2].
Dodatkowo należy podkreślić, że zdaniem zarządzającego ruchem na drogach publicznych (WGKiI UMK) oraz na drogach wewnętrznych (ZDMK), wprowadzanie jakichkolwiek zmian w obowiązującej organizacji ruchu, ze względu na mogące budzić kontrowersje, wymaga konsultacji z mieszkańcami, których będzie dotyczyć nowa organizacja ruchu, jak również opinii stosownej miejscowo Rady Dzielnicy, która jest głosem Mieszkańców.
Podstawa prawna:
[1] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. 2311 z dnia 2019.11.26 z późn. zm.)
[2] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. z 2017 roku
poz. 784
Edycja Budżet Obywatelski 2025
Projekt lokalny - Dzielnica II
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
150 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Osiedle Oficerskie. Obszar ograniczony od północy i wschodu torami kolejowymi. Od zachodu ul. Rakowicką, a od południa Mogilską.
Krótki opis projektu
Wolność dojazdu autem wszędzie gdzie potrzebujesz, bezpieczeństwo dzieci, spokój i cisza na ulicach da się ze sobą łatwo pogodzić. Trzeba tylko pozbyć się uciążliwego ruchu tranzytowego za pomocą filtrów mobilności. SMR to 30% mniejszy ruch aut.
Opis projektu
Wprowadzenie 4 stref małego ruchu samochodowego na osiedlu oficerskim wiąże się z montażem kilku filtrów mobilności, których działanie polega na tym, że zmieniaja sposoby przemieszczenia się samochodem po ulicach osiedla. Nowa organizacja ruchu pozwala dojechać autem do każdego domu, ale eliminuje całkowicie ruch tranzytowy. Przykłady wdrożen z Londynu pokazują, że ruch aut na ulicach w strefach może zmaleć nawet o 30 % przy jednoczesnym braku negatywnego wpływu na ruch samochodowy na ulicach okalających i doprowadzających ruch do obszaru objętego strefami małego ruchu. Autor wniosku ma propozycję lokalizacji filtrów na konkretnych miejscach, ale jednocześnie zachowuje pełną otwartość na dyskusje i wypracowanie z przedstawicielami zarządzającego ruchem najlepszgo możliwego do wprowadzenia rozwiązania eliminującego ruch tranzytowy. Autor projektu ma w przygotowaniu interaktywną mapę z propozycją rozwiązania, która jest gotowy opublikować lub udostępnić opiniującym wniosek.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wprowadzenie stref małego ruchu pomoże poprawić bezpieczeństwo, obniżyć poziom hałasu generowanego przez transport samochodowy i pozytywnie wpłynie na ograniczenie ruchu.
Kosztorys
| Nazwa |
Opis |
Koszt |
| Filtr autobusowy |
Filtr mobilności pozwalający przejechać tylko autobusom komunikacji miejskiej |
50 000,00 PLN |
| Filtr mobilności x 6 |
Filtr wykonany z bariery betonowej typu Jersey albo dużych donic |
100 000,00 PLN |
|
|
150 000,00 PLN |
Harmonogram działań
| Nazwa |
Opis |
Data |
| Przygotowanie projektu organizacji ruchu |
Przygotowanie |
1 kwartal |
| Przeprowadzenie akcji informacyjnej wśród mieszkancow |
Akcja informacyjna |
1 kwartal |
| Zakup niezbędnych filtrow |
Zakup |
2 kwartal |
| Wdrozenie |
Wdrozenie |
3 kwartał |