Projekty 2025 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica IV NR 92:

Kompetentni rodzice i komunikatywne dzieci.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica IV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

32 880,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Klub Kultury "Mydlniki", Filia Centrum Kultury "Dworek Białoprądnicki" ul. Balicka 289, 30-198 Kraków

Krótki opis projektu

Celem projektu jest rozwijanie umiejętności społeczno-emocjonalnych i komunikacyjnych małych dzieci poprzez zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) oraz zwiększanie kompetencji rodzicielskich.

Opis projektu


Projekt wynika z potrzeby wsparcia rodziców, którzy często poszukują odpowiedzi na tematy związane z wychowaniem i opieką małych dzieci. Dzięki udziałowi w cyklicznych spotkaniach ze specjalistami, będą mogli pogłębiać swoją wiedzę z zakresu: pedagogiki, psychologii, logopedii i fizjoterapii oraz wymieniać się swoim doświadczeniem z innymi uczestnikami. To zdecydowanie wpłynie na unikanie złych nawyków wpływających niekorzystnie  na kształtowanie się właściwego rozwoju dziecka. Edukacja i promowanie wśród rodziców działań profilaktycznych ma duży wpływ na ukierunkowane czynności najmłodszych (zgodnie z potrzebami i możliwościami rozwojowymi). W projekcje zaplanowano sześć spotkań dla zainteresowanych rodziców.
Drugim założeniem projektu jest  rozwijanie umiejętności społecznych  i komunikacyjnych małych dzieci podczas zajęciach terapeutycznych (TUS). Skierowane są one do dzieci w wieku 5- 10 lat, które zmagają się m.in. z: nieśmiałością, trudnościami w relacjach interpersonalnych, brakiem kontroli w sferze emocjonalnej, zagrożeniem niedostosowaniem społecznym lub też stwierdzono u nich zaburzenia w obszarze komunikacji. Zajęcia te, ze względu na swój charakter terapeutyczny będą prowadzone raz w tygodniu w trzech  grupach wiekowych. 
Liczebność każdej z grup może objąć od 3 do 6 osób.
Każdy cykl zajęć danej grupy  będzie obejmował 8 obszarów tematycznych przez okres ok. 2 miesięcy.
Od  I- VI 2026 r. zaplanowano 3 pełne cykle zajęć TUS dla najmłodszych, (od 9 -18  dzieci). 
Dobór dzieci do każdej z  grup jest zależny od trudności zgłoszonych dzieci i ich wieku. Jeśli w naborze na dany cykl spotkań TUS nie zgłosi odpowiednia liczba uczestników w danej grupie wiekowej, a w innej będzie ich więcej. Wnioskodawca może utworzyć dwie lub trzy grupy w tym samym przedziale wiekowym.
Program zajęć TUS  obejmuje następującą tematykę:
Grupa 5 i 6 latków:
1.         Poznajmy się- zabawy integracyjne.
2.         Uczymy się słuchania i współdziałania.
3.         Co wiemy o radości i smutku? 
4.         Czy gniew i złość idą w parze?
5.         Czy strach ma wielkie oczy?
6.         Bezpieczeństwo i zaufanie.
7.         Bajkoterapia i sposoby na relaks.
8.         Empatia. Zajęcia podsumowujące.  
Grupa 7 i 8 latków:
1.         Poznajmy się – zajęcia integrujące grupę.
2.         Nasze zainteresowania i dobre strony.
3.         Emocje, które nami kierują.
4.         Asertywne zachowania i bezpieczeństwo. 
5.         Co robić kiedy nie radzimy sobie z emocjami?
6.         Stres i relaksacja.
7.         Jak radzimy sobie z porażkami?
8.         Oceniamy zachowania swoje i innych. Podsumowanie zajęć.
Grupa 9 i 10 latków:
1.         Poznajmy się – budujemy pozytywne relacje z innymi. 
2.         Nazywamy emocje, które odczuwamy.
3.          Asertywność, czyli wyznaczamy swoje granice.
4.          Wyrażamy swoje myśli w sposób akceptowalny społecznie. 
5.          Co robić kiedy pojawi się brak zrozumienia lub  konflikt? 
6.          Jak ujarzmić stres?
7.          Bezpieczeństwo i zaufanie w domu i szkole.  
8.         Współdziałanie w grupie. Podsumowanie zajęć.
 
W projekcie uwzględnione zostały  koszty na zakup pomocy dydaktycznych do zajęć oraz  literatura dla terapeuty i rodzica. 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Inicjatywa odpowiada na rosnące potrzeby dzieci, które wymagają specjalistycznych zajęć rozwijających umiejętności społeczne i komunikacyjne. W poradniach psychologiczno – pedagogicznych bardzo często specjaliści, z uwagi na zaobserwowane trudności, zalecają uczestnictwo w zajęcia TUS, które przyczyniają się do lepszego funkcjonowania dziecka w domu rodzinnym, przedszkolu, czy klasie szkolnej. 
 
Szanse rodzica, aby mógł zapisać swoje dziecko na bezpłatne zajęcia TUS na terenie miasta Krakowa są niewielkie. Rodzice często nie decydują się na nie ze względu na ograniczoną liczbę miejsc w danej instytucji publicznej (poradnia psychologiczno-pedagogiczna/ przedszkole/ szkoła) oraz zawyżone koszty oferowane przez gabinety prywatne.  
 
Uruchomienie projektu "Kompetentni rodzice i komunikatywne dzieci” daje dzieciom szansę na otwartość wobec drugiego człowieka i poprawę  w relacjach interpersonalnych, a rodzicom zwiększenie świadomości w podejmowanych decyzjach
 i działaniach  opiekuńczych  i wychowawczych, które wpływają na rozwój dziecka. 
 
W załączniku nr 1  (plik Excel) przedstawiono koszty planowanego projektu.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Zajęcia TUS dla grupy 5 -6-latków- trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) wynagrodzenie dla 2 terapeutów 5 760,00 PLN
Zajęcia TUS dla grupy 5 -6-latków- trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) koszty wynajmu sali na zajęcia 2 400,00 PLN
Zajęcia TUS dla grupy 7-8-latków trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) wynagrodzenie dla 2 terapeutów 5 760,00 PLN
Zajęcia TUS dla grupy 7-8-latków trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) koszt wynajęcia sali na zajęcia 2 400,00 PLN
Zajęcia TUS dla grupy 9-10 -latków trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) wynagrodzenie dla 2 terapeutów 5 760,00 PLN
Zajęcia TUS dla grupy 9-10 -latków trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) koszt wynajęcia sali na zajęcia 2 400,00 PLN
Prelekcje, spotkania ze specjalistami dla Rodziców wynagrodzenie dla specjalisty 1 800,00 PLN
Prelekcje, spotkania ze specjalistami dla Rodziców wynajem sali 1 200,00 PLN
Zakup literatury dla terapeutów, dzieci i rodziców z zakresu wychowania i opieki oraz gier planszowych i karcianych oraz innych środków dydaktycznych przez okres 6 miesięcy Zakup literatury dla terapeutów, dzieci i rodziców z zakresu wychowania i opieki oraz gier planszowych i karcianych oraz innych środków dydaktycznych przez okres 6 miesięcy 2 400,00 PLN
TUS PROWADZENIE KSIĘGOWOŚCI 3 000,00 PLN
32 880,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Etap przygotowawczy Formalne rozpoczęcie projektu – podpisanie umów z terapeutami i specjalistami prowadzącymi zajęcia. styczeń 2026
Etap przygotowawczy Wynajem i dostosowanie sali. styczeń 2026
Etap przygotowawczy Zakup niezbędnego sprzętu i materiałów do prowadzenia zajęć, w tym: Literaturę i materiały potrzebne do przeprowadzenia zajęć TUS. styczeń 2026
Etap przygotowawczy Stworzenie harmonogramu zajęć i dostosowanie go do potrzeb różnych grup wiekowych. styczeń 2026
Etap przygotowawczy Kampania informacyjna i promocja projektu: Publikacja informacji o projekcie w mediach społecznościowych. Spotkania informacyjne dla rodziców zainteresowanych udziałem dzieci w zajęciach. styczeń 2026
Etap przygotowawczy Rekrutacja uczestników – przyjmowanie zgłoszeń. styczeń 2026
Etap przygotowawczy Organizacja spotkań indywidualnych z terapeutami w celu opracowania planu zajęć. styczeń 2026
Etap realizacji zajęć terapeutycznych Rozpoczęcie zajęć terapeutycznych obejmujących: - TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH styczeń-czerwiec 2026
Etap realizacji zajęć terapeutycznych Monitorowanie postępów dzieci – bieżąca analiza efektów zajęć styczeń-czerwiec 2026
Etap realizacji zajęć terapeutycznych Konsultacje dla rodziców dotyczące postępów dzieci styczeń-czerwiec 2026
Etap realizacji zajęć terapeutycznych Indywidualne konsultacje dla rodziców dotyczące postępów dzieci i dalszych rekomendacji terapeutycznych. styczeń-czerwiec 2026
Etap podsumowujący i ewaluacja Organizacja spotkań podsumowujących dla rodziców i instruktorów w celu omówienia postępów dzieci. czerwiec 2026
Etap podsumowujący i ewaluacja Ewaluacja efektywności projektu na podstawie: Ankiet dla rodziców i opiekunów, Raportów przygotowanych przez instruktorów, Analizy porównawczej wyników dzieci przed i po zakończeniu zajęć. czerwiec 2026
Etap podsumowujący i ewaluacja Opracowanie raportu końcowego z realizacji projektu, zawierającego wnioski i rekomendacje na przyszłość. czerwiec 2026
Etap podsumowujący i ewaluacja Przygotowanie dokumentacji w celu ewentualnego przedłużenia lub rozszerzenia projektu w kolejnych latach. czerwiec 2026
Etap podsumowujący i ewaluacja Podsumowanie projektu w mediach społecznościowych i lokalnych mediach, informowanie o osiągniętych efektach. czerwiec 2026

Załączniki

powrót
BESbswy