Projekt lokalny - Dzielnica XII
NR 73:
Bezpieczna droga dla uczniów SP 61 przy Popławskiego
Projekt odrzucony:
Propozycja zadania zakłada poprawę bezpieczeństwa uczniów w codziennej drodze do SP 61 przy ul. Popławskiego, poprzez zmianę organizacji ruchu, wyznaczenie miejsc parkingowych, ustawienie słupków wokół szkoły orz zmianę zatoki na parking Kiss&Rice.
Na etapie opiniowania propozycji zadania pozyskano opinię m.in. Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa (WGKiI UMK), który jest właściwy w sprawach organizacji ruchu na drogach publicznych.
Zaopiniował on negatywnie wybrane punkty z propozycji zadania, przedstawiając poniższe uzasadnienie:
Ad. Pkt. 1 Zmiana ulicy Popławskiego w drogę jednokierunkową. Spowoduje to zmniejszenie ruchu i poprawi bezpieczeństwo. Obecnie samochody parkują po jednej stronie uniemożliwiając swobodny ruch dwukierunkowy.
Do tej pory nie wpływały do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury żadne wnioski ani zgłoszenia dotyczące problemów na ul. Popławskiego w zakresie organizacji ruchu. Ruch dwukierunkowy nie stanowi problemu na tej ulicy. Planowane jest objęcie przedmiotowej ulicy strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h, w związku z tym wszelkie elementy uspokojenia ruchu są w takim przypadku pożądane. Obserwacja sytuacji ruchowej na ul. Popławskiego oraz sąsiednich ulicach wskazuje,
że wprowadzenie ruchu jednokierunkowego może przynieść nieporównywalnie więcej problemów niż korzyści. Przede wszystkim takie rozwiązanie zawsze wydłuża czasu dojazdu do celu podróży.
Ad. Pkt. 3 Wyznaczenie miejsc parkingowych na ulicy Popławskiego. Miejsca powinny znajdować się raz po jednej, raz po drugiej stronie ulicy. Powstałe w ten sposób szykany wymusza wolniejszą i uważniejszą jazdę. Pozwoli to także zwiększyć liczbę miejsc parkingowych, ponieważ aktualnie samochody parkują tylko po jednej stronie i nie mogą blokować bram wjazdowych.
Utworzenie miejsc parkingowych na ul. Popławskiego ze względu na szerokość jezdni nie jest możliwe przy obowiązującym ruchu dwukierunkowym.
Ad. Pkt. 4. Ustawienie słupków na chodniku wzdłuż ulicy Prostej na odcinku od Bieżanowskiej do skrzyżowania z Popławskiego. Uniemożliwi to parkowanie samochodów na chodnikach wokół szkoły Dodatkowe słupki powinny znaleźć się również na chodniku od strony szkoły przy przejściu dla pieszych na ulicy Popławskiego. Tam również wielokrotnie parkowały samochody, całkowicie zasłaniając przejście.
Montaż słupków blokujących na chodniku jest możliwy tylko i wyłącznie, gdy minimalna szerokość chodnika z krawężnikiem wynosi ponad 2 m. Jest to uwarunkowane grubością słupka, zachowaniem skrajni drogowej oraz koniecznością zachowania odpowiedniej minimalnej szerokości chodnika dla ruchu pieszych.
Ad. Pkt. 5. Zmiana zatoki przy szkole na parking Kiss&Ride. Aktualnie zatoka jest przewidziana
dla szkolnych autokarów. Nagminnie wykorzystują ją jednak rodzice, dowożący dzieci
do szkoły. Zmiana na K&R zlikwiduje fikcję oraz pozwoli legalnie i szybko wysadzać dzieci z samochodu. Z czasowego postoju będą wyłączone autobusy szkolne,
tak, jak ma to miejsce obecnie. Informacja będzie zawarta na odpowiedniej tablicy.
Zakaz postoju z tabliczką „Nie dotyczy autobusów szkolnych w dni powszednie
w godz. 7.00-18” został wprowadzony kilka lat temu w celu ułatwienia procesu odbierania i odwożenia dzieci do i ze szkoły w sposób bezpieczny, zorganizowany
i efektywny. Od tej pory nie było żadnych zgłoszeń od mieszkańców, pracowników szkoły, czy rodziców dzieci o niezasadności tego rozwiązania. Dlatego nie znajduje uzasadnienia likwidacja tego oznakowania na rzecz wprowadzenia zawartego
we wniosku rozwiązania i w oparciu o konieczność zapewnienia bezpieczeństwa dzieci opiniuje się ją negatywnie.
W związku z powyższym zaproponowano Wnioskodawcy zmodyfikowanie wniosku,
w celu realizacji n/w punktów:
Pkt. 2 Wyznaczenie miejsc parkingowych na ulicy Prostej na odcinku od Bieżanowskiej
do skrzyżowania z Popławskiego. Dokładne wskazanie miejsc parkingowych powinno zmniejszyć liczbę pojazdów parkujących niezgodnie z przepisami.
Pkt. 4 Ustawienie słupków na chodniku wzdłuż ul. Prostej na odcinku od ul. Bieżanowskiej
do skrzyżowania z ul. Popławskiego.
Należy podkreślić, że ustawienie słupków na chodniku od strony szkoły przy przejściu dla pieszych na ul. Popławskiego – ze względu na brak możliwości zachowania skrajni zadanie w części wskazanego punktu nie będzie możliwe do realizacji.
Ostatecznie, Wnioskodawca nie wyraził zgody na modyfikację, o czym poinformował drogą elektroniczną.
W związku z zaistniałą sytuacją, zadanie opiniuje się negatywnie.
Edycja Budżet Obywatelski 2025
Projekt lokalny - Dzielnica XII
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
83 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Popławskiego 17
Krótki opis projektu
Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa uczniów w codziennej drodze do SP 61 przy ulicy Popławskiego. poprzez zmianę organizacji ruchu, wyznaczenie miejsc parkingowych, ustawienie słupków wokół szkoły oraz zmianę zatoki na parking Kiss&Ride.
Opis projektu
Projekt zakłada:
1. Zmiana ulicy Popławskiego w drogę jednokierunkową. Spowoduje to zmniejszenie ruchu i poprawi bezpieczeństwo. Obecnie samochody parkują po jednej stronie uniemożliwiając swobodny ruch dwukierunkowy.
2. Wyznaczenie miejsc parkingowych na ulicy Prostej na odcinku od Bieżanowskiej do skrzyżowania z Popławskiego. Dokładne wskazanie miejsc parkingowych powinno zmniejszyć liczbę pojazdów parkujących niezgodnie z przepisami.
3. Wyznaczenie miejsc parkingowych na ulicy Popławskiego. Miejsca powinny znajdować się raz po jednej, raz po drugiej stronie ulicy. Powstałe w ten sposób szykany wymusza wolniejszą i uważniejszą jazdę. Pozwoli to także zwiększyć liczbę miejsc parkingowych, ponieważ aktualnie samochody parkują tylko po jednej stronie i nie mogą blokować bram wjazdowych.
4. Ustawienie słupków na chodniku wzdłuż ulicy Prostej na odcinku od Bieżanowskiej do skrzyżowania z Popławskiego. Uniemożliwi to parkowanie samochodów na chodnikach wokół szkoły Dodatkowe słupki powinny znaleźć się również na chodniku od strony szkoły przy przejściu dla pieszych na ulicy Popławskiego. Tam również wielokrotnie parkowały samochody, całkowicie zasłaniając przejście.
5. Zmiana zatoki przy szkole na parking Kiss&Ride. Aktualnie zatoka jest przewidziana dla szkolnych autokarów. Nagminnie wykorzystują ją jednak rodzice, dowożący dzieci do szkoły. Zmiana na K&R zlikwiduje fikcję oraz pozwoli legalnie i szybko wysadzać dzieci z samochodu. Z czasowego postoju będą wyłączone autobusy szkolne, tak jak ma to miejsce obecnie. Informacja będzie zawarta na odpowiedniej tablicy.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Do Szkoła Podstawowa nr 61 przy ulicy Popławskiego codziennie rano udaje się setki dzieci mieszkających w okolicy. Coraz więcej rodziców i opiekunów podwozi dzieci pod samą szkołę samochodami. Powoduje to, że w godzinach porannych panuje na ulicy bardzo duży ruch, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Samochody parkują na chodniku, blokując drogę pieszym lub zasłaniają przejście dla pieszych. Dzieci muszą przeciskać się wąskimi ścieżkami pomiędzy pojazdami, które nie zachowują obowiązkowej odległości 1,5 metra. Powyższe sytuację stanowią zagrożenie dla pieszych i mogą doprowadzić do potrącenia dziecka zmierzającego do szkoły.
Kosztorys
| Nazwa |
Opis |
Koszt |
| Projekt organizacji ruchu |
Przygotowanie projektu organizacji ruchu obejmującego zadania wskazane w projekcie |
5 000,00 PLN |
| Zmiana ulicy Popławskiego w drogę jednokierunkową |
Postawienie odpowiednich znaków |
3 000,00 PLN |
| Wyznaczenie miejsc parkingowych na ulicy Prostej |
Ustawienie znaków i wymalowanie miejsc parkingowych na jezdni |
15 000,00 PLN |
| Wyznaczenie miejsc parkingowych na ulicy Popławskiego |
Ustawienie znaków i wymalowanie miejsc parkingowych na jezdni |
30 000,00 PLN |
| Ustawienie słupków na chodnikach |
Ustawienie około 100 słupków na chodnikach |
30 000,00 PLN |
|
|
83 000,00 PLN |
Harmonogram działań
| Nazwa |
Opis |
Data |
| Ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy |
Ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy na realizację zadań wskazanych w projekcie |
01-04.2026 |
| Przygotowanie projektu organizacji ruchu |
Przygotowanie projektu organizacji ruchu wraz z pozyskaniem innych niezbędnych pozwoleń |
05-06.2026 |
| Realizacja projektu |
Realizacja zadań wskazanych w projekcie. Prowadzenie działań podczas wakacji umożliwi szybsze zakończenie prac przed początkiem nowego roku szkolnego. |
07-08-2026 |