Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica II NR 36:

Bezpieczny Krok - STOP samochodom na chodniku

Projekt odrzucony: Zadanie opiniuje się negatywnie na podstawie § 17.1 jak poniżej, który stanowi, że w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które: Pkt. 4) w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. Propozycja zadania zakłada wyznaczenie brakującego chodnika oraz jasne oddzielenie strefy pieszej od jezdni, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców i poprawienie komfortu poruszania się na trasie pomiędzy przedszkolami i żłobkami. Przedmiotowa propozycja Budżetu Obywatelskiego zlokalizowana jest w zakresie realizowanej w chwili obecnej umowy nr 70/U/ZDMK/2023 z dnia 10.02.2023 r. o zastępstwo inwestycyjne realizacji inwestycji drogowej. Inwestor w w/w umowie zobowiązał się do realizacji inwestycji drogowej polegającej na przebudowie drogi wewnętrznej ul. Cystersów wzdłuż terenu Inwestycji niedrogowej, w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy wyniesienia ul. Cystersów z przewężeniem jezdni, a także odtworzeniem dojazdu do sąsiedniej nieruchomości na dz. 401/1 obr. 5 Śródmieście (ul. Cystersów 24) wraz z niezbędną infrastrukturą i przebudową kolidującej infrastruktury. Planowany termin realizacji inwestycji drogowej planowany jest na drugie półrocze 2026 r.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica II Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

100 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Cystersów 22-24 - działka 126105_9.0005.556/5

Krótki opis projektu

Bezpieczny Chodnik na Cystersów - wyraźne wyznaczenie brakującego chodnika oraz jasne oddzielenie strefy pieszej od jezdni, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców i poprawienie komfortu poruszania się na trasie pomiędzy przedszkolami i żłobkami

Opis projektu

Proponuję jasne wyznaczenie ciągu pieszego (wyraźnej przestrzeni dla pieszych) w okolicy adresów Cystersów 22-24, oraz zablokowanie możliwości parkowania w sposób blokujący lub utrudniający przejście wzdłuż ul. Cystersów po jej wschodniej stronie.

Konkretne rozwiązanie infrastrukturalne powinno być przedyskutowane z autorem projektu, najlepiej w postaci zaproponowania kilku alternatyw na rozwiązanie problemu. Problemem są nie tylko stojące samochody w "świetle" ciągu pieszego, ale także samochody w ruchu, te które przecinają ciąg pieszy w celu parkowania oraz które zawracają na wjeździe do dawnego Maktona (Cystersów 22).

Jednym z rozwiązań mogłoby być wyraźne oznaczenie części pieszej (zgodnie ze standardami infrastruktury pieszej) i zablokowanie parkowania w kluczowych miejscach za pomocą słupków, szczególnie, że na bocznej części ul. Cystersów i tak nie można parkować, bo obowiązuje tam strefa zamieszkania. Niestety zasady parkowania w strefe zamieszkania są notorycznie łamane.

Mapka sytuacyjna:



Przykładowa sytuacja na ciągu pieszym

UZASADNIENIE PROJEKTU

Brak wyznaczonego ciągu pieszego na ul. Cystersów, w rejonie wjazdów na działki nr 22 i 24, stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych. Obecnie przejście jest często zastawiane przez parkujące i manewrujące pojazdy, co zmusza pieszych do omijania przeszkód, często powoduje wychodzenie na jezdnie bezpośrednio zza zaparkowanego samochodu. Sytuacja ta jest szczególnie niebezpieczna dla dzieci, seniorów oraz osób poruszających się z wózkami dziecięcymi.
Codziennie tą trasą przemieszcza się wielu mieszkańców, w tym liczni rodzice z małymi dziećmi – zarówno pieszo, jak i na rowerkach biegowych czy hulajnogach. W bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się kilka żłobków i przedszkoli, co powoduje wzmożony ruch pieszy w godzinach porannych i popołudniowych. Brak wyraźnie wyznaczonego chodnika sprawia, że piesi muszą lawirować pomiędzy samochodami, co jest szczególnie uciążliwe i niebezpieczne w godzinach szczytu.
Zaniedbanie tej kwestii prowadzi nie tylko do dyskomfortu pieszych, ale przede wszystkim zwiększa ryzyko kolizji i wypadków. Dzieci poruszające się w pobliżu zaparkowanych pojazdów często pozostają niewidoczne dla kierowców, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Dodatkowo brak wygrodzenia części pieszej skutkuje chaotycznym parkowaniem, co dodatkowo pogłębia problem i powoduje nieład przestrzenny.
Realizacja projektu przyniesie wiele korzyści:

  1. Poprawa bezpieczeństwa pieszych – wyraźnie oddzielona przestrzeń dla pieszych pozwoli uniknąć konieczności wchodzenia na jezdnię i omijania samochodów.
  2. Uporządkowanie parkowania – jednoznaczne wyznaczenie chodnika uniemożliwi nielegalne zastawianie przejścia przez pojazdy.
  3. Podniesienie komfortu mieszkańców – rodzice z dziećmi, seniorzy i osoby z ograniczoną mobilnością będą mogły bezpiecznie korzystać z infrastruktury.
  4. Poprawa estetyki i funkcjonalności przestrzeni miejskiej – wyraźny podział na strefę pieszą i jezdną uporządkuje przestrzeń, co pozytywnie wpłynie na wygląd ulicy.
Dzielnica Grzegórzki dynamicznie się rozwija, a jej infrastruktura powinna nadążać za rosnącymi potrzebami mieszkańców. Wyznaczenie brakującego chodnika oraz jasne wygrodzenie części pieszej od strefy przeznaczonej dla samochodów to inwestycja w bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców. Wprowadzenie tych zmian przyczyni się do poprawy jakości przestrzeni publicznej i stworzy przyjazne warunki do poruszania się dla wszystkich użytkowników tej trasy.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Remont ciągu pieszego Remont ciągu pieszego według zaproponowanego rozwiązania 100 000,00 PLN
100 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Planowanie / projektowanie Zaplanowanie i wybór rozwiązania problemu Pierwsza połowa 2026
Realizacja Realizacja Lato 2026

Galeria

powrót