Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica XI NR 8:

Gry planszowe w Twojej Bibliotece

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników. Ilość beneficjentów: 101-200

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Łużycka 55, Kraków, Polska

Opis projektu

Drodzy Mieszkańcy!

Wyobraźcie sobie fantastyczne, średniowieczne miasto oblężone przez wrogą armię; statek międzygwiezdny przemierzający zimny, obcy kosmos w drodze ku nieznanym planetom; bezludną rajską wyspę ze zdesperowanymi rozbitkami albo królestwo w potrzebie czekające na drużynę bohaterów. Wyobraźcie sobie trudności i przeciwności losu, których możecie doświadczyć w takich chwilach. Wyobraźcie sobie, że jesteście częścią tych historii i to Waszą rolą jest stawić czoła tym wyzwaniom, odkryć starożytne tajemnice, zmierzyć się z potworami, czy bezwzględną konkurencją. Takich przygód możecie doświadczyć nie tylko czytając książki, ale będąc też częścią opowieści – podczas gry w planszówki! Możecie być bohaterami i bohaterkami, zarazem obrońcami, odkrywcami, królami, kupcami, rycerzami i generałami. Staniecie do nierównej walki na planszach o przetrwanie i zwycięstwo, rzucając kośćmi, by uratować ludzkość, czy zbudować cuda świata. Z odrobiną wyobraźni, wspomagając się figurkami i kartami będziecie uczestniczyć w niesamowitych przygodach, zmagając się o losy światów, czy królestw…

Chcielibyście przenieść się do takiej rzeczywistości? Szukacie czegoś ciekawego, by oderwać się od komputera czy smartfona? A może szukacie okazji, by poznać inne osoby, stając razem do walki ramię w ramię? Teraz będziecie mieli taką szansę!

Gry planszowe pozwalają przenieść się w czasie i przestrzeni do miejsc pełnych magii, zaczarowanych krain, w czasy wikingów, odkryć geograficznych albo w daleką przyszłość. Grając w planszówki możecie oddać się zabawie, nauczyć się czegoś ciekawego albo poznać nowych znajomych. Możecie na parę godzin zapomnieć o komórkach i mediach społecznościowych, by wspólnie powalczyć ze smokiem, czy spróbować swoich sił, jako detektywi albo handlarze.

Dla Was, wraz z Biblioteką Kraków, oferujemy możliwość gry w planszówki w Waszej okolicy – w pobliskiej, dobrze zlokalizowanej bibliotece, w przyjemnej atmosferze i towarzystwie, rozkoszując się interaktywną, kulturalną rozrywką, we współpracy lub rywalizacji, z innymi mieszkańcami! Może nawet weźmiecie udział w turnieju?

Zapraszamy do zapoznania się z projektem i głosowania!


Ogólnie o projekcie

Projekt obejmuje zakup nowoczesnych gier planszowych dla Filii nr 40 Biblioteki Kraków przy ulicy Łużyckiej 55 wraz z niezbędnymi akcesoriami. Planszówki będą udostępniane mieszkańcom do gry na miejscu lub wypożyczane, będą także wykorzystywane w przyszłych wydarzeniach organizowanych przez Bibliotekę. Ponadto, w ramach projektu zorganizowany zostanie cykl dziesięciu spotkań planszówkowych. W ramach tych spotkań uczestnicy (do około 20 osób na jedno spotkanie, ze względu na możliwości infrastrukturalne) będą mieli okazję poznać zasady gry oraz poznać się i wspólnie zagrać z innymi mieszkańcami.

Uwaga dotycząca dostępności projektu: Projekt limitowany jest tylko w części związanej z wydarzeniami ze względu na ograniczoną ilość miejsc do gry w obiekcie. Natomiast gry planszowe będą dostępne w Bibliotece dla wszystkich mieszkańców.


Szczegółowy opis działań:

·       Zakup nowoczesnych gier planszowych

W projekcie zakupionych zostanie około 85 sztuk gier planszowych, które zostaną włączone do zbiorów filii. Rodzaje i tematyka gier planszowych oraz konkretne tytuły zostaną uzgodnione wraz z Biblioteką w późniejszym czasie. Powinny one odpowiadać potrzebom i preferencjom osób odwiedzających Bibliotekę oraz lokalnych mieszkańców. Wstępnie ustalono iż asortyment gier obejmował będzie szeroki wachlarz pozycji, między innymi: gry dla dzieci, rodzinne, strategiczne, historyczne. Wśród wymienianych tytułów znajdą się m.in.: Carcassonne, Dobble, Jungle Speed, Scrabble, Robinson Crusoe, Takenoko, Koncept, Dixit, Timeline, Story Cubes, Pędzące Żółwie, Wsiąść do Pociągu, Kolejka, Red7. Ideą doboru gier jest znalezienie pozycji, które będą atrakcyjne dla różnych grup mieszkańców: dzieci, rodzin, młodzieży, seniorów. Wśród gier powinny znaleźć się także pozycje edukacyjne i historyczne, na przykład gry wydawane przez Instytut Pamięci Narodowej.

W ramach tej części projektu zakupione zostaną także gry z przeznaczeniem do wykorzystania podczas planowanych turniejów lub konkursów. Po wybraniu tych gier konieczny będzie zakup po kilka sztuk, aby umożliwić równoczesną rozgrywkę.


·       Zakup akcesoriów – koszulki na karty

Ze względu na wykorzystanie kart w wielu grach planszowych, aby zapobiec ich szybkiemu zużyciu niezbędny jest zakup koszulek ochronnych na karty w różnych rozmiarach. Dzięki przedłużeniu ich żywotności możliwe będzie wykorzystanie gier planszowych w wielu kolejnych wydarzeniach oraz poprzez wielu mieszkańców i odwiedzających. W przeciwnym razie gry mogłyby ulec szybszej degradacji.

Sugerowana jest w tym obszarze współpraca z wybranym dostawcą gier – tak by zapewnić odpowiednią liczbę sztuk dopasowaną do gier i ich zawartości.

 

·       Spotkania planszówkowe - Wydarzenia dla mieszkańców

Dla mieszkańców zorganizowanych zostanie dziesięć cyklicznych spotkań z grami planszowymi odbywających się w Filii nr 40 Biblioteki Kraków lub innym miejscu wyznaczonym przez Bibliotekę. Kilkugodzinne spotkania będą polegały na prezentacji gier i ich zasad oraz wspólnej grze. Będzie to okazja do poznania się, wspólnej integracji oraz dyskusji na różne tematy – w tym ogólne, jak i związane z grami. W spotkaniach będzie brało udział maksymalnie do około 20 osób, ze względu na możliwości infrastrukturalne Filii.

Spotkania, w miarę zainteresowania, będą miały charakter tematyczny. To znaczy, zorganizowane mogą być wydarzenia ukierunkowane na rodziców i ich dzieci (gry dla dzieci i familijne), gry dla nastolatków (strategiczne i kooperacyjne), wieczór gier historycznych itp. Celem tego typu wydarzeń będzie zachęcenie różnych grup mieszkańców do odwiedzin oraz pokazanie szerokiej tematyki gier.

Spotkania organizowane będą około raz na trzy lub cztery tygodnie, w miesiącach innych niż wakacyjne ze względu na przewidywaną frekwencję. Dokładny harmonogram zostanie określony w późniejszym czasie. Informacja o organizacji będzie ogólnodostępna za pośrednictwem strony internetowej Biblioteki Kraków, w mediach społecznościowych oraz na miejscu, w Filii nr 40. Zastosowane zostaną także narzędzia promocyjne opisane w dalszym punkcie.

Spotkania będą zorganizowane we współpracy Biblioteki z podmiotem/osobami mającymi doświadczenie w organizacji wydarzeń związanych z grami planszowymi. Rolą tych osób będzie zorganizowanie wydarzenia, udzielenie wsparcia w promocji, nauczenie uczestników zasad gry oraz wspólna gra i pomoc w porządkach po zakończeniu wydarzenia. W ramach współpracy organizatorzy przygotują także turnieje i konkursy – wraz z ich zasadami, sędziowaniem i innymi niezbędnymi elementami.

Wnioskodawca projektu może potencjalnie być osobą realizującą to zadanie ze względu na doświadczenie, znajomość rynku i wielu gier. 


·        Zakup gier planszowych i książek jako nagród w planowanych konkursach i turniejach

Spośród wszystkich planowanych spotkań przewidywane jest zorganizowanie dwóch wydarzeń o charakterze turnieju lub konkursu. W ramach projektu sfinansowane zostaną nagrody i upominki dla uczestników tych wydarzeń. Będą to książki oraz gry planszowe.

·        Spotkanie informacyjno-organizacyjne

·        Ze względu na złożoność projektu, konieczne będzie zorganizowanie spotkania potencjalnego realizatora wydarzeń i dostawcy gier z zespołem pracowników Filii oraz koordynatorem wyznaczonym przez Bibliotekę Kraków. Spotkanie będzie miało charakter zapoznawczy, organizacyjny (przygotowanie planu wydarzeń i promocji), informacyjny (przedstawienie gier planszowych zespołowi Filii oraz ich omówienie) oraz wykonawczy (przygotowanie gier do wydarzeń) itp.

·        Działania promocyjne

W ramach projektu przewidziane zostały działania promocyjno-reklamowe, by zainteresować mieszkańców udziałem w wydarzeniach i skorzystaniem z oferty gier planszowych Filii. Przygotowane zostaną plakaty A3 lub A4 informujące o wydarzeniu, a także zakładki do książek dla użytkowników odwiedzających Bibliotekę. W ramach projektu koniecznie będzie sfinansowanie usług projektowania materiałów graficznych oraz usług plakatowania.

Działania promocyjne zostaną w późniejszym czasie uzgodnione z Działem Promocji Biblioteki Kraków.

·        Tablica informacyjna i naklejki

Zgodnie z wymogami, konieczne jest oznakowanie realizacji projektu przy pomocy środków pochodzących z Budżetu Obywatelskiego. Projekt obejmować będzie więc przygotowanie, zakup i montaż odpowiedniej tabliczki informacyjnej oraz oklejenie gier planszowych, książek i materiałów promocyjnych wedle wymogów.

Realizator zadań

Wnioskodawca sugeruje aby w miarę możliwości wyłoniony został jeden wykonawca działań związanych z grami planszowymi, mogący kompleksowo podejść do zadania na zasadzie ciągłej współpracy w okresie realizacji projektu. Umożliwiłoby to zachowanie spójności i ciągłości realizacji, przy lepszej współpracy z Biblioteką i mieszkańcami.

Potencjalnymi realizatorami projektu mogą być dostawcy gier planszowych, tacy jak sklepy z grami planszowymi. Tego typu podmioty dysponują odpowiednią, szeroką ofertą, a także często posiadają doświadczenie w organizacji wydarzeń powiązanych z grami. Wnioskodawca na etapie realizacji projektu jest w stanie wskazać potencjalny podmiot posiadający zasoby i możliwości do przeprowadzenia tego projektu zaspokajając opisane potrzeby.

 

Uwaga: Kontakt w sprawie realizacji projektu

Osobą kontaktową w sprawie projektu będzie Bartosz Wójcik - Wnioskodawca analogicznego projektu pt. „Planszówki w Twojej Bibliotece” (BO.D18.16/17) dla Dzielnicy XVIII – Nowa Huta. Osoba ta koordynuje oba projekty.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Uzasadnienie projektu:

Gry planszowe to świetny sposób na rozrywkę połączoną z edukacją, integracją, czy dyskusjami. Planszówki pozwalają nam odłączyć się od elektronicznego świata, by nawiązać kontakt z innymi osobami, porozmawiać, czy wspólnie rozwiązać jakiś problem. Nic nie zbliża ludzi do siebie tak, jak wspólny cel do osiągnięcia ;-) Gry planszowe obecnie przeżywają swój Złoty Wiek. W ostatnich latach powstało wiele nowoczesnych propozycji, w tym pochodzących od polskich projektantów. W powstawanie gier zaangażowały się nawet podmioty takie, jak Instytut Pamięci Narodowej. Jest to odpowiedź na rosnące zainteresowanie grami planszowymi, szczególnie wśród młodszej części społeczeństwa.

Cel projektu

Ogólnym, bezpośrednim celem projektu jest udostępnienie mieszkańcom gier planszowych, wraz z miejscem do gry, jako interesującego i interaktywnego sposobu spędzania wolnego czasu łączącego integrację, rozrywkę, rozwój osobisty oraz elementy edukacji. Pośrednio, ideą projektu jest zainteresowanie mieszkańców tą formą wieloosobowej rozrywki jako rozwiązaniem nie tylko o charakterze zabawy, ale także stanowiącym okazję do uczenia się z gry i od uczestników nawzajem, wymiany doświadczeń i poglądów oraz będącym świetnym sposobem na zbliżenie do siebie pokoleń. Projekt powinien pokazać walory nowoczesnych gier, w odróżnieniu od znanych wszystkim klasyków takich, jak Chińczyk czy Eurobiznes, których wartość edukacyjna, kulturowa i społeczna jest znacznie niższa. Tak więc pośrednio projekt powinien doprowadzić do zbliżenia do siebie mieszkańców, pokonywania barier między pokoleniami, budowania wartości kulturowych oraz edukacji i rozwoju osobistego uczestników.

Wpływ realizacji projektu na życie mieszkańców

Realizacja projektu:

  • zachęci mieszkańców do wspólnej aktywności – nie tylko, jako pojedynczy, indywidualni uczestnicy określonego wydarzenia kulturalnego, ale także, jako pewna grupa i zespół, zachęcając tym samym do wzajemnej interakcji, rozmów, wymiany poglądów, strategii, dyskusji na tematy związane z grami i niezwiązane z nimi;
  • zachęci mieszkańców do integracji – wspólna gra oferuje uczestnikom więcej możliwości do wspólnej rozmowy i poznania się, co jest znacznie ułatwione przez sytuację i wręcz konieczne do gry, w przeciwieństwie do znaczących wydarzeń kulturowych takich, jak koncerty czy festiwale; w ten sposób projekt umożliwi lokalnej społeczności poznanie się, porozmawianie, nawiązanie nowych znajomości;
  • zwiększy różnorodność dostępnych lokalnych aktywności kulturalnych dla mieszkańców;
  • zwiększy zainteresowanie mieszkańców działalnością Biblioteki Kraków i jej filii, w tym poznanie oferty oraz innych wydarzeń – wydarzenia będą okazją, by poznać miły personel Biblioteki, dowiedzieć się czegoś o księgozbiorach, odkryć inne możliwości i wydarzenia ofertowane przez Bibliotekę;
  • wyrówna szanse w dostępie do gier planszowych, szczególnie dla osób o niższych dochodach – wiele gier planszowych ma wyższe ceny, co może stanowić barierę dla wielu uczestników;
  • będzie realizowała ideę nauki przez zabawę – okazja do nauczenia się czegoś ciekawego i przydatnego z gier planszowych, w tym: tematy historyczne, wiedza z zakresu geografii, przyrody, konieczność dbania o środowisko naturalne, możliwość ćwiczenia i rozwijania zdolności strategicznego myślenia, dedukcji, planowania, organizacji i zarządzania, w tym gospodarowania ograniczonymi zasobami.
  • podniesie standard usług Filii Biblioteki – dzięki atrakcyjniejszej i szerszej ofercie; po zakończeniu realizacji projektu możliwe będzie organizowanie kolejnych wydarzeń wedle potrzeb mieszkańców, co stanowić będzie szansę upowszechniania kultury w inny, rozrywkowy i interaktywny sposób. Będzie to także okazja do pokazania, że Biblioteka jest blisko mieszkańców i ich potrzeb.

 

Atrakcyjność projektu

Obecnie mieszkańcy dzielnicy aby zagrać w gry planszowe muszą zakupić je we własnym zakresie lub udać się do jednego z lokali, gdzie grę można wypożyczyć na miejscu. Tego typu lokalizacje umiejscowione są prawie wyłącznie w Starym Mieście lub okolicznych dzielnicach. Co więcej, lokale tego typu mają tak bardzo duże obłożenie, do tego stopnia, że niekiedy konieczna jest rezerwacja z tygodniowym wyprzedzeniem bądź nawet dwa lub trzy tygodnie wcześniej w przypadku weekendów. Konieczne wydaje się więc utworzenie miejsc do gry lub wypożyczania gier w innych dzielnicach. Pojedyncze osoby mają także niekiedy trudności ze znalezieniem grupy towarzyszy do gry.

Projekt będzie odpowiadał na powyższe potrzeby mieszkańców poprzez udostępnienie mieszkańcom nowych gier planszowych. Wybrane zostaną bardzo dobre, wysoko oceniane i nagradzane tytuły, które swoja tematyką będą zgodne z przedstawionymi wyżej założeniami. Aby uniknąć szybkiego zużycia gier przewidziane jest zaopatrzenie się w koszulki ochronne. Umożliwi to grę przez długi czas zachowując jakość produktu.

Ponadto, zorganizowane zostaną wydarzenia mające stanowić okazję do poznania innych mieszkańców i znalezienia partnerów do gry. Podczas spotkań gracze poznają zasady gry, co także stanowi atut. Niektóre gry planszowe mają dość długie instrukcje, pełne zasad, z którymi należy się zapoznać przed grą. Spotkania będą okazją do nauczenia się reguł w bardziej przystępny sposób, korzystając z doświadczeń i wiedzy realizatorów. Zaletą spotkań będzie organizacja wydarzeń różnego typu: dla dzieci i rodzin, dla starszych graczy. Atrakcyjność projektu wyraża się także w organizacji konkursów i turniejów, które będą szansą na wygranie nagród.

Kluczowym czynnikiem dla atrakcyjności i sukcesu projektu jest zaangażowanie i wsparcie ze strony personelu Biblioteki. Zespół Filii nr 40 jest otwarty na nowe pomysły i możliwości przeprowadzania wydarzeń planszówkowych, a także wyraża chęć zaangażowania się by uprzyjemnić czas lokalnej społeczności z różnych grup wiekowych. Pracujące tam osoby są bardzo uprzejme, otwarte i towarzyskie. Warto by mieszkańcy mieli okazję poznać personel Filii i jego gościnność oraz wspólnie zawalczyć z planszówkowymi smokami ;-)

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Gry planszowe Ok. 85 nowoczesnych gier planszowych na wyposażenie Filii i wykorzystanie w wydarzeniach 8 100,00 PLN
Akcesoria Koszulki na karty do gier 850,00 PLN
Nagrody w konkursach i turniejach Gry planszowe oraz książki dla uczestników i zwycięzców 3 400,00 PLN
Wydarzenia Cykl 10 spotkań, wraz z kosztem obsługi (wykonawca) 7 800,00 PLN
Spotkanie informacyjne Dla pracowników Filii wraz z wykonawcą. Organizacja, zaplanowanie wydarzeń, przygotowanie gier, materiały informacyjne. 650,00 PLN
Działania promocyjne Plakaty A4/A3, zakładki do książek, projekt graficzny, usługi plakatowania. 1 600,00 PLN
Identyfikacja wizualna Budżetu Obywatelskiego Tabliczka informacyjna, naklejki na gry planszowe, książki, materiały promocyjne. Montaż. 600,00 PLN
23 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wybór realizatora projektu (dostawca, usługodawca) I kw. 2018
Spotkanie organizacyjne Realizator i personel Filii I kw. 2018
Zakup gier planszowych i akcesoriów I kw. 2018
Opracowanie materiałów promocyjnych Znalezienie wykonawcy, przygotowanie projektów, druk I kw. 2018
Przygotowanie gier do wydarzeń I kw. 2018
Działania promocyjne II - IV kw. 2018
planszówkowych II - IV kw. 2018

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt „Gry planszowe w Twojej Bibliotece” to bardzo atrakcyjna propozycja wzbogacenia oferty kulturalnej filii 40 Biblioteki Kraków. Proponowane wydarzenia mogą przyciągnąć do placówki bibliotecznej zupełnie nowych odbiorców, szczególnie osoby młode. Projekt ma charakter integracyjny dla mieszkańców Dzielnicy XI. Ponadto dzięki projektowi pracownicy biblioteki mogą zwiększyć swoje kompetencje w zakresie animacji wydarzeń o charakterze turniejowym oraz asortymentu gier planszowych. Zgłaszane zadanie wpisuje się w zakres zadań własnych gminy, w tym w szczególności: „zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców, w szczególności: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury” i spełnia kryterium ogólnodostępności dla mieszkańców dzielnicy.
Wróć do poprzedniej strony