Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica V NR 3:

WARSZTATY ARTYSTYCZNO-OGRODNICZE DLA DZIECI

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt lokalny - Dzielnica V Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników. Ilość beneficjentów: 1-30

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Krowodrza, Kraków, Polska

Opis projektu

Warsztaty artystyczno-ogrodnicze mają za zadanie edukować dzieci w zakresie działań ogrodniczych i plastycznych, poprzez praktyczną pracę w ogrodzie, a także poprzez sztukę, ucząc ich malowania, rysowania otaczającej przyrody, a także projektowania ogrodów. W trakcie zajęć dzieci zakładają własne mini ogródki przyszkolne - w zależności od możliwości terenu (duże, małe, tymczasowe) i uczą się pielęgnować rośliny - kwiaty, owoce i warzywa, wykorzystując metody upraw przyjazne środowisku (sieją rośliny na zielony nawóz, robią kompost i grządkę permakulturową), a także poznają tradycję polskiego ogrodu, tworząc „rabatki prababci”, na których rosną zboża, malwy, lwie paszcze, dalie i floksy.


CZEGO UCZĄ SIĘ DZIECI NA WARSZTATACH ART-EKO?
•   cyklu życia roślin i zwierząt, zgodnego z kalendarzem pór roku
•   walorów płynących z ekologicznej uprawy warzyw i owoców (nic tak nie zachęca do jedzenia warzyw, jak własnoręcznie wyhodowana z nasionka rzodkiewka, pomidor marchew, bo jest to „moja marchewka”, ”mój kochany pomidorek”)
•   odpowiedzialności za rośliny poprzez systematyczną pracę
•   sposobów ochrony ptaków i zwierząt, żyjących w ogrodzie (budowa: domków dla jeży i owadów, poidełek dla ptaków latem i ziarnistych karmniki jesienią' budek lęgowych)
•   zasad uprawy ekologicznej, zgodnej z założeniami permakultury
•   podstaw projektowania ogrodu poprzez ćwiczenia z aranżacji, funkcji, perspektywy, skali
•   różnych technik plastycznych jak frotage, actionpainting, land art
•   patrzeć na ogród z szerszej perspektywy, uwzględniającej również to, co pod ziemią (korzenie i labirynty, tworzone przez dżdżownice, krety)
•   odpowiedzialności już na etapie tworzenia zielonego miejsca, poczucia estetyki, uwzględnienia funkcji .

INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Warsztaty mogą być prowadzone w grupach maksymalnie 25-osobowych i przeznaczone są dla dzieci w wieku szkolnym (1-3 klasa) oraz 6-latków. Odbywać się będą w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 4 przy ul. Urzędniczej 65  w Krakowie. Łącznie w warsztatach może wziąć udział 100 osób.

Nabór do projektu będzie otwarty poprzez wypełnienie formularza rekrutacyjnego na stronie www.zzm.krakow.pl, a informacje o naborze umieszczone na: BIP, stronie i profilu FB Budżetu Obywatelskiego stronie i profilu FB ZZM oraz stronie i FB profilu Rady Dzielnicy Krowodrza oraz stronie i profilu FB Zespoł‚u Szkolno-Przedszkolnego nr 4.

Zajęcia będą odbywać się w godzinach popołudniowych, będą trwały miesiąc (raz w tygodniu 2 x po 45 min.) i są podzielone na 4 bloki tematyczne:
 
 1/ CZY RABATA MUSI BYĆ PROSTOKĄTEM? - na zajęciach dzieci projektują rabaty o różnych kształtach ,także labirynty, mandale. Jeśli jest do dyspozycji zieloną przestrzeń, to dzieci pracują, tworząc w ogrodzie

2/ TRADYCJA POLSKIEGO OGRODU - zajęcia nawiązują tematyką do ogrodu dworskiego, wiejskiego polskiego ogródka
 
3/ OGRÓD SZCZĘŚLIWY - dzieci projektują ogród lub malują wyobrażenie o ogrodzie szczęśliwym, uwzględniając wszystkich użytkowników ogrodu. Dzieci nie zapominają o ptakach, jeżach, robalach i motylach, dowiadując się co to znaczy ogród sensoryczny.

4/ OD NASIONA DO SADU - dzieci poznają różne rodzaje rozmnażania roślin. Robią własne rozsady i kulki nasienne.




UZASADNIENIE PROJEKTU

POPRZEZ WARSZTATY CHCEMY:
•   rozbudzić w dzieciach świadomość znaczenia przyrody w naszym życiu
•   nauczyć je odpowiedzialności za środowisko, w którym żyjemy
•   pokazać im, jak dbać o naturę poprzez ochronę i powiększanie terenów zielonych i troskę o zamieszkałych na danym terenie zwierzątek
•   ”uwrażliwić” rękę i oko, a tym samym nauczyć wyrażania siebie poprzez sztukę
•   zbliżyć dzieci do świata roślin i owadów
•   wprowadzić w szeroki temat aranżacji zielonej przestrzeni, projektowania ogrodów

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
ORGANIZACJA WARSZTATÓW ARTYSTYCZNO-OGRODNICZYCH-EKO 10 000,00 PLN
10 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
ORGANIZACJA WARSZTATÓW ARTYSTYCZNO-OGRODNICZYCH-EKO IV-VI 2018
Charakterystyka długoterminowych skutków: Dzięki tego typu inicjatywom dzieci od najmłodszych lat uczą się dbać o zieleń, a poprzez praktyczne działania związane z sadzeniem roślin nie tylko lepiej przyswajają wiedzę związaną z procesami jakie zachodzą w przyrodzie, ale również poznają i doceniają jak wiele troski taka zieleń wymaga. Długofalowo można więc oczekiwać, że będą w przyszłości same inicjatorami i propagatorami zielonych inicjatyw w swojej okolicy, jak również z większym zaangażowaniem zadbają o przyrodę, która ich otacza
Wróć do poprzedniej strony